Bensa vs. diesel

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
S225T:llä hyviä pointteja ja hyvät esimerkit. Noita pitäisi itse päästä kokeilemaan ihan käytännössä. Speksien perusteella tuo bensaturbo vaikuttaisi kiinnostavammalta. Varsinkin, kun hintakin näytti olevan lähes sama molemmissa.

Ajotyylikin määrittelee aika pitkälti tuon valinnan fiksuuden. Ja lompakko. Jos on rälläilevä ajotyyli, niin varmaan tuommoinen bensa olisi kivempi. Toisaalta rälläilevällä ajotyylillä bensavehkeet alkaa nopeasti kuluttamaan hyvinkin paljon enemmän, kuin tehdas lupaa. Dieselit taas ovat kulutuksellisesti paljon armahtavampia rälläilevälle ajotyylille.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Dieselin ostaisin jo pienilläkin kilometreillä. On se niin paljon hienompaa tankata 50e:llä ja saada yli 50 litraa ainetta, toisin kuin bensalla. Itse tankkasin eilen (98:sia) 50e:llä ja tankkiin lorisi 37l.

Jos kilometrejä tulisi enemmän vaihtaisin dieseliin heti, mutta tällä hetkellä kilometrejä tulee reilusti alle 10tkm. Täytyyhän niistä vähistä kilometreistä hiukan nauttiakkin, joten siksi bensa minulla. Kesällä ikkunat auki ja rampista kiihdyttää siihen sataseen, ne äänet :kuola:. Diesel ei vaan pysty bensa kutosen ääniin.
 
Pitää muistaa myös dieselin yleensä kalliimpi hankintahinta. Ja yllättäen ei ajotietokone ja tankkauksen kirjanpito ihan olekkaan samalla viivalla. Ihan suomen talviolosuhteiden ja auton käyttötavan vuoksi.
 
Mä taas ajaisin yleisesti ottaen mielummin bensalla juuri sen takia että kierrosalue on laajempi - joskus on hauska kierrättää. Ja bensaturbossa sitä vääntöäkin on hienosti, esim Audin tehokkaampi 2.0T (211hv) vääntää saman minkä se niiden tehokkaampi 2.0 diesel (170hv), ja paljon laajemmalla alueella.

2.0T teho: 155 (211) / 4300-6000 vääntö 350/1500-4200
2.0D teho: 125 (170)/4200 (ja siihenhän se sitten kiertäminen loppuukin) ja vääntö 350/1750-2500

Noista ei ole vaikea arvata, kumpi on miellyttävämpi käyttömoottori.

No, itse jyristelen nyt dieselillä, kun Outlanderiin ei kehdannut ottaa bensakonetta (sama hinta, käytännössä ihan samat suoritusarvot, mutta keskikulutus 3 litraa enemmän, käytännössä vielä enemmän kun olisi ollut tomaatti).
Cittareissa kyllä pitäis olla aina diisseli. Isoissa möhköissä se alavääntö rokkailee ja toki noiden painokin on semmoinen, että bensaa menee jos yhtään jauhaa kaupungissa. Jotkut 4 litran bensamaasturit ovat kyllä aivan järjettömiä(kulutuksen osalta, muutoin kyllä joku AMG mersu olis hauska). Se on ihan saletti, että otan seuraavaksi 3 litran kiisselimaasturin, vaikka mua himottaakin aivan törkeesti yli 3 litran Jeepin bensakoneet.
 
Itse ajelen tällä hetkellä 2.2 litraisella pensa autolla. Mieli kyllä tekisi hankkia joku rajusti ahdettu diesel auto. Sillä mikään ei vedä vertoja ahdetuille diesel hevosvoimille. Ehkä sitten joskus.
 
Edellisessä autossa oli lastutettu ~150hv nelipyttyinen dieseli.
Oli ihan ok suorituskyky, mutta vähän traktorimainen kuitenkin.
Nykyisessä rapiat 200hv antava ahdettu bensakone. Vääntöä on enemmän, alempaa ja kierrosalue on HIEMAN laajempi. En kyllä yhtään kaipaa nokivasaran värinöitä ja raksutuksia.

Nyt hetken aikaa työreissuilla vuokralla S60 viispyttyisellä dieselillä. Ihan ok auto, mutta melkoinen pettymys tuo moottori. Ei oikein ole premium fiilistä tuollaisessa moottorissa. Melkoista työkonefiilistä tuokin luo, eikä suorituskyky ole kovin kummoinen (muutenkin tuolta autolta odotin enemmän).

En kovin äkkiä palaa takaisin nokivasaroihin, ehkä joku kuusipyttyinen hienosti toimivan automaattilaatikon kanssa voisi menetellä.

Kaikkien dieseleitä ylistävien kannattaa tosiaan käydä kokeilemassa modernia AHDETTUA bensakonetta... Käytännössä paremmat ominaisuudet ja melkoisesti sivistyneempänä;)
 
Kaveri sanoi tuossa, että VW Scirocco 2 DTI vie about 5l/100km sen käytössä (enimmäkseen matkaa). Jos vertaan meitsin 1.6 Golffiin, niin ero on jokaista satasta kohti about 2l. Kilometrejä tullut nyt yli 30 000 ja auton ostin viime kesäkuussa. Katsotaan nyt, voipi olla kiisseli seuraava, Golf 2.0 DTI ;o)
 
Kaveri sanoi tuossa, että VW Scirocco 2 DTI vie about 5l/100km sen käytössä (enimmäkseen matkaa). Jos vertaan meitsin 1.6 Golffiin, niin ero on jokaista satasta kohti about 2l. Kilometrejä tullut nyt yli 30 000 ja auton ostin viime kesäkuussa. Katsotaan nyt, voipi olla kiisseli seuraava, Golf 2.0 DTI ;o)

Sulla on vissiin melko raskas kaasujalka ;)

1,4TSI vetää nätisti ajamalla 5,5-6 l/100km, vähemmän nätisti sitten 7-8.

Noi vanhemmat VAG:n 1,9 TDI:t on muuten oman kokemuksen mukaan todella pihejä, kun ei se kulutus tahdo kengittämälläkään nousta paljoa yli 5,5...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
TLP kai puhui 1.6 koneesta.

Millä nopeudella menee alle kuuteen? Lämpeääkö tuo 1.4 pakkasella (yli -20)?

Jep, pointti oli kuitenkin siinä, että toi 103kw 1,4 litrainen kuluttaa (kai) paperilla enemmän kuin 1,6 litrainen.

Edellisen kerran mittari näytti päivän keskikulutukseksi 4,9l/100km, eli todellisuudessa n. 5,5, kun tuli ajeltua vähän Espoon pikkuteitä ja vähän enemmän kehiä ja motareita.
Silloin tuli kuitenkin ajettua max. tasan rajoituksen mukaista vauhtia ja ~50kmh nopeudesta kuutosella.

Jos tahtoo ajotietokoneeseen luottaa, alle 6 litran kulutuksella päästään vielä reilua satasta.

Viime ja toissa talvena oli sen verran vähän kunnon pakkasia, ettei tullut tuota lämpenemistä tai sen puutetta pahemmin huomioitua :)

Paremmin lämpenee ainakin, kuin Toyotan 1,4 D4D
 
4-syl diesel on mikä on ääniltään. 6-syl alkavat jo käymään tasaisemmin. Sitä en kuitenkaan jaksa ymmärtää miten joillekkin tuo dieselin ääni on niin sietämättömän hirveä asia.. Earit korviin + peltorit päälle ja alkaa tuleen hiljaista. :thumbs:

Yksi kovimmista kilkattajista mitä olen kuullut on peugeot 306 1.9td, siinä on sitä aitoa vasara/alasin soundia.

oisko esim yks kesä ford transit vm90 ratissa tai ylipäätään kaikki kokemukset 90-luvun kiisseleistä se syy miksi nakutus ahdistaa? äänet hirveät, nokea joka paikassa 2m säteellä pakoputken päästä ja ei kule yhtään mihinkään jos ei nosturista tiputa. maatalouskarpaaseilla kiisselin raksutus tuonee mieleen myös internationalin tai verkun tai minkälie kiisseliraktorin ja heinätyöt/paskanajon/kynnön/ you name it.

väitän että 106 1.5 d ei jää tuosta 306:sta kauas. kaamea nakutus ja kulkee 4 päällä satasta jos alamäki on tarpeeksi jyrkkä ja pitkä :D

e: ja tuohon ajotietokonehommaan: oma mazdan bensavärkki näyttää 0,1-0,2l/100km alakanttiin kulutuskeskiarvon, kirjaa olen pitänyt yli puoli vuotta eli antanee ihan hyvän pohjan oikealle keskikulutukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Sulla on vissiin melko raskas kaasujalka ;)

1,4TSI vetää nätisti ajamalla 5,5-6 l/100km, vähemmän nätisti sitten 7-8.

Noi vanhemmat VAG:n 1,9 TDI:t on muuten oman kokemuksen mukaan todella pihejä, kun ei se kulutus tahdo kengittämälläkään nousta paljoa yli 5,5...

Siis toi on bensa 1.6 mikä mulla on, -03 Variant.
 
Siis toi on bensa 1.6 mikä mulla on, -03 Variant.

Nenäapina sanoi:
Jep, pointti oli kuitenkin siinä, että toi 103kw 1,4 litrainen kuluttaa (kai) paperilla enemmän kuin 1,6 litrainen.

Siks just meinasinkin, että näyttää raskaalta kaasujalka, jos kulutus pyörii seiskan ja kasin välissä. ;)

Vertailuksi siis kirjoittelin oman kiesin kulutusta.
 
Siks just meinasinkin, että näyttää raskaalta kaasujalka, jos kulutus pyörii seiskan ja kasin välissä. ;)

Vertailuksi siis kirjoittelin oman kiesin kulutusta.

Tuo 1,6 bensakone ilman turboja on aika syöppö, tunnetusti.
Alle 7 pääsee paremmin talvella, kesällä ei 100km/h rajoitusalueilla puhettakaan.
Motarilla mennään jo +8l/100km.

Ei voi verrata näihin 1.4 TSI koneellisiin mitenkään, jopa se perus 1.4 taitaa olla pihimpi.
 
Mulla on tollanen BMW 118d -08, 40tkm nyt ajanu sillä ja kulutus ollu aika tarkalleen 5L / 100km seka ajoo (tankkauksista mitattu,ei ajotietokoneesta), maantiellä vähemmän ja kaupungissa enemmän.. Yhdellä tankilla saan ajettua viikon työajot ja lisäksi ajan kerran viikkoon hki-jkl-hki välin. Tankata tarvii aina kerran viikossa jos nyt ei tuu mitään ylimääräsiä työajoja.

Aikasempi auto oli toyota corolla -03 1.6 bensakoneella ja kyllä tää halvemmaks tulee jos kattoo vaan noita käyttökuluja. Hankintakuluja + hinnan laskua en uskalla ajatella.
 
No katseleppa esim nettiautosta diesel ja bensa-autojen kilometrejä:D
Jossain kakssatasessa diesel mersussa 600-700tkm ei tunnu missään kun taas vastaavasti jossain samankokoisen koneen omaavassa bensabemarissa 300tkm alkaa olla se raja että tekeekö enää mitään vai ei.
 
No en ota varsinaisesti mitään kantaa varsinaiseen asiaan, mutta itsellä kokemusta dieselistä sen verran että ajossa -04 WV Golf 1,9 TDi, ja toiminut loistavasti. Ajoa tullut jo reilut 160 000 kilometriä, eikä moitittavaa. Kulutus nousi hetkellisesti ennen kesää, sitten huomasinkin että olikin jo sen huollon aika että vaihdetaan ilman-suotimet,PA-suotimet yms.. Vaihtelin ne sitten siinnä, ja nollasin ajotietokoneen laskurin.

Nyt tullut ajettua suht. vähän, noin 2000 kilometriä tälle kesälle, ja kulutus on nätit 4.4 l/100 km..

Kuopiosta Joensuuhun ajelin juhannuksen viettoon, ajelin yli rajoituksien ja kulutus tältä matkalta oli 3,9, tosin ensimmäistä kertaa tämän auton historian aikana :P

Taloudellisesti pääsee, tankillisella näin kesäisin helposti 980 km. Suorituskykyäkin minusta ihan tarpeeksi, ohi pääsee ja kortinkin voi polttaa :)

Moottorissa ei ole ollut mitään muuta vikaa kun heti alussa tuli takuukorjaus, tehtaalla tullut huonoa materiaalia johonkin putkeen, joka sit halkesi pakkasella, muistaakseni EGR-venttiilin kierrätysputki oli kyseessä. Ja siirtopumppu hajosi, se tankin sisällä oleva, viime kesänä, tosin uskon että se johtui siitä kun tankkasin huonoa dieseliä pari tankillista työpaikan omasta tankista.. En oo enää tankannut :curs:

Että täällä todella tyytyväisiä dieseliin!
 
Zone-sarja -42%
No katseleppa esim nettiautosta diesel ja bensa-autojen kilometrejä:D
Jossain kakssatasessa diesel mersussa 600-700tkm ei tunnu missään kun taas vastaavasti jossain samankokoisen koneen omaavassa bensabemarissa 300tkm alkaa olla se raja että tekeekö enää mitään vai ei.


Mutta johtuuko siitä että dieselit hommataan pääsääntöisesti rankkaan ajeluun(säästön vuoksi) kun taas bensaversiot normaalimpaan ajoon ? Kas siinä pulma. Mersua ja bemaria ei kannata verrata, bemari dippaa kiinni jo 80t kilsassa ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom