Beef Jerky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi kai ne lihat pilallekin mennä jos sattuu liian lämpimät kelit, eli tärkeää on (varsinkin alussa) että päivisin olis pikkusen plussaa ja yöllä pikku pakkasta. Vielä jos päivällä aurinko paistelee ja tuuleskelee niin hyvä. Jos alussa on liian kylmät kelit, noihin lihoihin tulee semmonen kova kuori, eikä ne sitten kuivu sisältä kunnolla.

Mulla tais olla joku muutama viikko avattu paketti yhden kassin pohjalla...ei se paskemmalta maistunut vielä silloinkaan.

No kyllähän valmis kuivaliha säilyy vaikka kuinka kauan, varsinkin poron kuivaliha kun on käytännössä rasvatonta tavaraa.
Puhe oli valmistusvaiheessa pilalle menemisestä, eli kun liha on vielä raakaa.

Oon kyllä ihan koukussa tuohon Beef Jerkyyn, varsinkin CAJUN HOT-makuun. Äsken meni pari pussia, ja olis menny enemmänkin, ellei se olis niin kallista... Aina tommonen liha sipsit voittaa!

Joo'o pistin sit ite pari kiloa jerkyä tulemaan. Toi paska on ollut kiertoilmauunissa nyt 15h 60-70 astetta eikä ole vieläkään kuivunut kunnolla. Täysin taipuisaa ja hieman kostaa tavaraa vieläkin. Toki tuli vähän pitkiä viipaleita, mutta luulis että 5mm paksu, 1cm leveä ja ~8cm pitkä pala kuivuisi tuossa ajassa.

Joo'o pistin sit ite pari kiloa jerkyä tulemaan. Toi paska on ollut kiertoilmauunissa nyt 15h 60-70 astetta eikä ole vieläkään kuivunut kunnolla. Täysin taipuisaa ja hieman kostaa tavaraa vieläkin. Toki tuli vähän pitkiä viipaleita, mutta luulis että 5mm paksu, 1cm leveä ja ~8cm pitkä pala kuivuisi tuossa ajassa.

Riippuu kovasti siitä, mitä lihaa käyttää. Itse olen todennut, että naudan paahtopaisti valmistuu hyvinkin nopeasti, kun taas esimerkiksi S-ryhmän kauppojen edukkaat paistipalat (liekö ulkopaistia?) vaativat tuntikaupalla enemmän aikaa.

Joo juuri tuli valmiiksi pari kiloa. Märkäpaino oli se 3400 ja uunissahan toi oli 50C asteessa 10 tuntia ja voin muuten kertoa että on tosi hyvää!

Tulipa vihdoin maistettua beef jerkya. Ostettiin paketti classic makua ja täytyy sanoa että jäi kyllä ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Ei oikein uponnut , ihan liian suolasta ja oli kuin olis sian nahkaa järsinyt. Ei kiitos.
Kotona pakko kyllä vääntää jossain vaiheessa omatekoista porosta tai hirvestä.
Toimisko leivinuuni kuivatukseen???

Itse ostin tossa kesällä Hong Kong tavaratalosta hyötykasvikuivurin 25 eurolla. En ole vielä ehtinyt kokeileen kuivailua, mutta tarkotus syksyn mittaan olisi :)

Toinen juttu mitä huomasin, niin tuota beef jerkyä smoked maulla oli 1,5 euroa pussi ideaparkin tokmannilla. En tiä sitten mikä jämä erä on, mutta tuli ostettua muutama pussi ja ei se hullumpaa ole, vaikka ite tykkäsin teriyaki mausta eniten.

Itse ostin tossa kesällä Hong Kong tavaratalosta hyötykasvikuivurin 25 eurolla. En ole vielä ehtinyt kokeileen kuivailua, mutta tarkotus syksyn mittaan olisi :)

Tässä uunin hurinaa kuunnellessa on hyvä kysellä valmistajilta elintärkeitä ;) kysymyksiä:
Onkohan Usva päässyt jo kokeiluissaan suunnitelmaa pidemmälle?
Entä mistä nykyisten naudanlihan hintojen aikakaudella ostatte raaka-aineenne? Itselläni on työn alla pari kiloa Cittarin saksalaista paahtopaistia, 8,90;- /kg.

Tein tossa juuri hiljattain naudan sisäpaistista kiertoilmauunissa tätä beef jerkyä. Marinadina oli HP kastike ja vihreä tabasco.

Täytyy sanoa että ihan hirveetä shaibaa tuli. Ei tarvi toistamiseen räpeltää tämän artikkelin kanssa :p

Tein tossa juuri hiljattain naudan sisäpaistista kiertoilmauunissa tätä beef jerkyä. Marinadina oli HP kastike ja vihreä tabasco.

Täytyy sanoa että ihan hirveetä shaibaa tuli. Ei tarvi toistamiseen räpeltää tämän artikkelin kanssa :p

Jos vielä erehdyt, niin pistä kuivaan marinadiin. Suolapitoista, chiliä ja sellasta.
(Näin onnistunutta mutustellessa...)

Jos vielä erehdyt, niin pistä kuivaan marinadiin. Suolapitoista, chiliä ja sellasta.
(Näin onnistunutta mutustellessa...)

Kiitos vinkistä, täytyy katsoa jos sitä vielä jossain vaiheessa kokeilisi uudelleen. Taidan seuraavaksi yrittää kuivata kuitenkin omenoita. Ehkäpä tuota omenoiden kuivausta ei pysty tyrimään kovin helposti ja jos pystyykin niin on ainakin halvempaa kuin naudanlihan tärvääminen :)

Mä en oo löytäny tota ainakaan miltään ruotsin laivalta. Ei näkyny siljalla eikä viikkarilla. Tallinnan laivoilta taas on aina löytynyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom