Beef Jerky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxu
  • Aloitettu Aloitettu
Tietenkin voi, ei mitään ongelmaa!

Vanhanajan malliin lyöt vaan paistisuikaleet parvekkeelle kuivamaan, kuten oikeaoppinen kuivaliha. Ei siihen ihmeitä tarvita. Lihojen ympärille olisi hyvä väsätä puusta ja verkosta jonkinlainen häkki, jolla estetään lintuja syömästä kuivalihoja.

BS :david:

Lihat pitää liottaa suolaliuoksessa ja sitten heittaa kuivumaan ulos.
Oikea aika on heti (kevät)talvella kun on vielä kylmää, mutta aurinko alkaa paistamaan ja kuivattaa lihat....Lämpimällä ei, ne mätänee yms...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tallinnan Vanhankaupungin Rimistä sai jokin aika sitten hintaan 24 kruunua pussi. Maistoin silloin ekan kerran, ja nyt kyllä vituttaa ettei tarttunut useampaa pussia matkaan. Toi olis ollut vissiin alle puoleen hintaan Suomeen verrattuna.

Tosimieshän tekee tänkin itse :hyper: eli ensin henki pois naapurin lehmältä ( ei nyt ei ole kyse naispuolisesta naapurista kaupunki olosuhteissa) sitten elukka paloiksi ja lopuksi alla olevan ohjeen mukaan.

http://www.kerkesix.fi/ohjelihankuivaus.htm

Maistoin tänään tätä ekaa kertaa ja oli kyllä ihan helvetin pahaa, suolasta ja sitkeetä kamaa. Protskua tossa ainaki on reilusti kuitenkin. :D

Jenkeissä tuo muistaakseni oli huomattavasti edullisempaa kotimaisiin hintoihin verrattuna, ihmettelin itsekin CM:n hintoja kun näin Beefyt myynnissä. Jos käytte reissussa, niin pitäkää silmät auki, niitä myydään joka paikassa ...

^^myös kaikissa itäblokin maissa kyseisiä tuotteita ja vastaavia halvalla myynnissä: silmät auki siis siälläkin

Vittu mä oon kyllä melkonen deividien :david:

Cittarista aikoinaan hain sitä savun makuista. Kovassa huumassa ja ilman laseja löysin jerkyn seasta pikkupussin. HAA! EXTRAMAUSTETTA! :kuola:

No söin kaiken ilolla ja pussin pohjalta vielä "mausteita" nappailin ja eihän se maistunu oikeen miltään. No roskikselle tonkimaan "maustepussia" ja kyllähän siinä luki pienellä ettei saa syödä, se pussi siis oli kosteuden poistoa varten.

No eipä mitään, hyvää kamaa oli kuitenkin :thumbs:

Cittarista aikoinaan hain sitä savun makuista. Kovassa huumassa ja ilman laseja löysin jerkyn seasta pikkupussin. HAA! EXTRAMAUSTETTA! :kuola:

No söin kaiken ilolla ja pussin pohjalta vielä "mausteita" nappailin ja eihän se maistunu oikeen miltään. No roskikselle tonkimaan "maustepussia" ja kyllähän siinä luki pienellä ettei saa syödä, se pussi siis oli kosteuden poistoa varten.

Siinä mun pussissa lukee, että se on hapenpoistaja.

Et oo ainoa.

On vaan täytyny jatkaa niiden pussien syömistä homman valjettuakin ettei mene vahingon piikkiin!

Noh, onneks ne o nykyää non-toxic ne kosteudenpoistajat ;)

Kävin äsken kaupungilla pyörimässä ja etsimässä lihan kuivaamiseen soveltuvaa kuivuria. Ainoa kuivuri löytyi Mustasta pörssistä ja hintaa oli sen verran että voisi ostaa loppuelämän beef jerkyt suoraan stokkan herkusta. Olisko jollain tietoa mistä voisi löytää hommaan soveltuvan vehkeen ihmisten hintaan?

Tarttui pussillinen tuota jumalten herkkua kotimatkalle mukaan...on se kyllä hyvvee :kuola:

:lol2: en siis ole ainoa :D

:offtopic: , mut meikä on tommosis syöntiasioissa aika pro, aina menee grillilläki ne saamarin lihiksen paperitki messiin.
asiaan. noita oli joskus täälläki myynnis, ai että oli hyvää. mut iha hemmetin suolasta! saipaha päivän suolakiintiön täytee:D toine hyvä, oli pepperoni-pepperami. muistaako kukaan? kans tosi hyvää leffasnackia, oliha siin protskuaki

Poron kuivaliha

Nyt alkaa olla se aika vuodesta että herkkuperseet heittää poronlihat katolle tai räystään alle ahavatuulten ja auringon kuivateltavaksi. Löytyykös pakkikselta poron kuivaajia? Itse laitoin eilen noin 2,5 kg poron sydämiä ja yli kolme kiloa luutonta lapaa kuivumaan appiukon katolle. Paistia olisin muuten ostanut mutta on niin saatanan kallista! Katolle laitettuihin lihoihin meni noin 64e.
Jokainenhan kuivalihan tekijähän tietää suolaukselle juuri parhaat määrät ja konstit, itse suolasin lihat 6% liuoksessa noin 24h. mitenkäs muut? Karkeasuolaus vai liuos?
Tämä on nyt eka kerta kun kuivaan itse poroa, ennen ostellut kavereilta tai hakenut sikahinnalla kaupasta. Hitto kun en malta odottaa että pääsee kiipeämään katolle ja veistelemään pienimmistä palasista maistiaisia! :kuola:

Nyt alkaa olla se aika vuodesta että herkkuperseet heittää poronlihat katolle tai räystään alle ahavatuulten ja auringon kuivateltavaksi. Löytyykös pakkikselta poron kuivaajia? Itse laitoin eilen noin 2,5 kg poron sydämiä ja yli kolme kiloa luutonta lapaa kuivumaan appiukon katolle. Paistia olisin muuten ostanut mutta on niin saatanan kallista! Katolle laitettuihin lihoihin meni noin 64e.
Jokainenhan kuivalihan tekijähän tietää suolaukselle juuri parhaat määrät ja konstit, itse suolasin lihat 6% liuoksessa noin 24h. mitenkäs muut? Karkeasuolaus vai liuos?
Tämä on nyt eka kerta kun kuivaan itse poroa, ennen ostellut kavereilta tai hakenut sikahinnalla kaupasta. Hitto kun en malta odottaa että pääsee kiipeämään katolle ja veistelemään pienimmistä palasista maistiaisia! :kuola:
Eikö linnut syö lihoja katolta vai onko ne peitetty jollain verkolla? Kuinka kauan niitä lihoja täytyy kuivatella ulkosalla?

miksi näin aikaisin? parit kovat pakkaset ja vituiksi meni,että pätkähti.2-3 viikon päästä lähtee 10kg roikkumaan sekä naudan,että poron filettä

Eikö linnut syö lihoja katolta vai onko ne peitetty jollain verkolla? Kuinka kauan niitä lihoja täytyy kuivatella ulkosalla?

Meillä on semmoinen varta vasten tehty häkki lihojen kuivaamista varten. Tuo valmistuminenhan riippuu pitkälti lihapalojen paksuudesta, mutta eiköhän nuo hyvillä keleillä valmistu noin kuukaudessa.

miksi näin aikaisin? parit kovat pakkaset ja vituiksi meni,että pätkähti.2-3 viikon päästä lähtee 10kg roikkumaan sekä naudan,että poron filettä

No ei tämä ajankohta nyt mun mielestä ole liian aikaisin, ainakin seuraaville viidelle päivälle on tännepäin luvattu oikein mainiot kelit ajatellen kuivalihan tekoa. Päivällä pikkupakkasta ja aurinkoakin on, ja yöllä hieman napakampaa pakkasta, ei kuitenkaan liian kylmää. En ois kyllä lihoja laittanu tällä viikolla jos olis ollu kovia pakkasia tiedossa, sehän aiheuttaa sen että siihen lihaan tulee kova kuori eikä se kuivu sisältä ollenkaan. Eikös se näin ole että tuota pakkasta kannattaa varoa nimenomaan silloin alkuvaiheessa? Kun lihat ovat jo kuivuneet jonkin verran, ei pakkasista niin suurta haittaa enää ole?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom