Baarit savuttomiksi

Kessu maistuu kessulta ja se kuuluu ravinteliin. En allekirjoita. Ja poltan, ja paljon.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tällä hetkellä laki määrää ravintolan asiakaspaikoista puolet savuttomiksi. Ihan hyvä ajatus, mutta se ei vain toimi. Tupakoivat vähät välittävät tupakointikieltokylteistä ja tuhkakuppien puuttuessa pöydistä, natsat kerätään tyhjiin laseihin. Kun savuttomalla puolella tupakoiville käy asiasta huomauttamassa, niin ollaan ihan ihmeissään, "ei me tiedetty". Pöydässä ei ole tuhkakuppia, pöydän päässä on kyltti jossa on ympyrän sisällä savukkeen kuva jonka yli on vedetty viiva. Ympäröivissäkään pöydissä ei ole tuhkakuppeja ja kieltomerkit ovat näkyvillä. Silti tupakat on pistetty palamaan. Kyseessä on ihan silkka piittaamattomuus.

Itse kannatan ehdottomasti tupakoinnin kieltämistä kaikissa ravintoloissa. Mielestäni kaikilla tulisi olla mahdollisuus työskennellä savuttomissa tiloissa ja ravintoloiden työntekijöiden kohdalla se ei onnistu muutoin kuin kieltämällä tupakointi kokonaan. Kyllähän aikoinaan yleisissä kulkuvälineissä ja monissa julkisissa tiloissa sai tupakoida, mutta ei saa enää. Ja ihmiset ovat tottuneet siihen. Ei kukaan enää ajattelekaan laittavansa tupakkaa käryämään esimerkiksi bussissa. Ihmiset tottuvat myös savuttomiin ravintoloihin. Itse en usko väitteisiin, että ravintoloita menee roppakaupalla nurin, mikäli tupakointi kielletään. Vaikka ravintoloissa ei saisikaan tupakoida, se ei suomalaisten janoa vähennä.

Tupakointi tulisi kieltää myös kaikissa tiloissa joissa on alaikäisiä lapsia läsnä. Minusta on väärin, että lapset joutuvat kärsimään tupakan savusta kun vanhemmat röyhyttelevät esimerkiksi kotona tai autossa. Muistelen kuulleeni, että jokin maa on kieltämässä tupakointia kaikilla julkisilla paikoilla joissa on alaikäisiä.
 
JRK sanoi:
Mitenköhän käy kun jengi on niksoissaan ,voipi tulla paljon töitä pokeille.
pikkubaareissa joilla ei ole vara santsata ilmastoituja tupakointi koppeja vääntöjä tulee sata varmasti, kun joku kansansankari pistää tupakaksi pikku jurrissa.
seppo-x sanoi:
Muistelen kuulleeni, että jokin maa on kieltämässä tupakointia kaikilla julkisilla paikoilla joissa on alaikäisiä.
tuo on ihan hyvä ratkaisu. suomi voisi olla edellä kävijä maa ja kieltäisi tupakan myynnin kokonaan, samoin kun on käynyt nuuskankin kanssa. tosin pimeille markkinoille tulis hyvin töitä, mutta itsellä ainaki tulis kessuttelu lopetettua jos ei sitä kaupasta saisi:)
 
neutraali sanoi:
pikkubaareissa joilla ei ole vara santsata ilmastoituja tupakointi koppeja vääntöjä tulee sata varmasti, kun joku kansansankari pistää tupakaksi pikku jurrissa.

Mistä lähtien pikkubaareissa ei olisi ollut pikkuvääntöjä jurristen asiakkaiden kanssa? Jos täällä seuraavaksi vejetään, etä pokeille tulee hankalia asiakkaita, niin minä olen vahvasti sitten näiden maitopoikaportsareiden vaihtoa miehiin.
 
Timba79 sanoi:
Kannatan tota savuttomuutta ravintoiloissa. Samalla voisi kieltää sen röökin vetämisen työpaikan tiloissakin. Sen tupakan voi mun puolesta mennä vetämään vaikka kadunvarteen jos on pakko joka välissä sauhutella. Ja kyllä, minua vituttaa tupakointi työpaikalla, vielä jopa erittäin paljon.

Samaa mieltä:thumbs:

Ensin tuo ravintola juttu... On todellakin yhtä hel**ttiä olla baarissa siellä savun keskellä. Niin saa varoa silmiää kuin vaatteitakin että joku savupää ei tuikkaa tupakalla. Ja ainakin minulla loppu ilma aika useassa baarissa siellä savun keskellä ja sieltä on lähdettävä pois. No sitten tuo seuraava päivä on todellakin paskamaista kun kaikki vaatteet ja kroppa haisee tuolle skeidalle. Samoin tuntuu että ainakin päänsärky on puolittain tuon savun takia tullut.

Työpaikka sitten... no tuolla tupakallahan tehdään ne firman kovimmat duunit:rolleyes: ja firmojen kuppikunnat kasaantuu tuolla. Ottaa hieman aina pannuun kun tupakalla kyllä saa käydä mutta jos mä haluaisin pitää pienen välipala breikin niin heti alkaa itkeminen. Samoin myös tuolla työpaikalla tarttuu tuo haju vaatteisiin.

On jo useampikin savupää tuolla aikaisemminkin maininnut että onko tuonne baariin pakko tunkea jos se tupakan savu haittaa... no ihan sama että mikä pakko on polttaa? Onko se joku juttu jolla saa enempi kavereita vai kasvaako lihakset vai onko porukalla vaan niin huono itsetunto että pitää polttaa kun kaverikin polttaa:rolleyes: Menisikö sama polttava porukka työntämään päänsä giljotiiniin jos vaan kaveri edellä menisi:rolleyes:
 
jos ei oo koskaan polttanu ei tiedä minkälaista nautintoa se parhaimmillaan on.
 
japa sanoi:
Menisikö sama polttava porukka työntämään päänsä giljotiiniin jos vaan kaveri edellä menisi:rolleyes:

Kyllä varmaan. Mutta miten ihmeessä joudut baarissa väistelemään tulipäitä? Taitaa olla hiukkasen kärjistelyä, kuten koko postauksesi. Vai että ilma loppuu... Voi jeezuz...
 
Krusifiksi sanoi:
Vai että ilma loppuu... Voi jeezuz...
Näin se normaalista ihmisestä tuntuupi. Olenminäkin saanut tupakasta paitaani, kukas sen korvaa?
 
-Marchi- sanoi:
Näin se normaalista ihmisestä tuntuupi. Olenminäkin saanut tupakasta paitaani, kukas sen korvaa?

Ja minä olen epänormaali? Jos joku polttais minun paidan sen myös korvais. Mikset sinä tosimiehenä (viittaan maitopoikaportsarikommenttiisi) vaatinut korvauksia? Ja jos et huomannut kuka poltti, niin ei se ole sen tupakoitsijan vika jonka tupakan tumppasit.
 
Krusifiksi sanoi:
Kyllä varmaan. Mutta miten ihmeessä joudut baarissa väistelemään tulipäitä? Taitaa olla hiukkasen kärjistelyä, kuten koko postauksesi. Vai että ilma loppuu... Voi jeezuz...

Parikin kertaa on löytynyt paidasta tupakan polttama reikä baari illan jälkeen. Samoin kerran on itselle tullut ahtaassa baarissa tupakan tulipää suoraan naamaan kun eräs liiaksi nauttinut henkilö päätti kaatua suoraan syliin.
Ja näin vaan käy että erinäisiä kertoja on baarissa alkanut tuntua että happi vaan loppuu sen savun keskellä.
Ja en usko että uskonnolliset herrat auttavat jos lähdetään baariin ryyppäämään ja toisella kerralla saat polttaa ja sitten taas toisella kerralla et polta. Mutta tuolla systeemillähän voisi hieman saada vertailua että miltä homma tuntuu:D
 
japa sanoi:
Ja en usko että uskonnolliset herrat auttavat jos lähdetään baariin ryyppäämään ja toisella kerralla saat polttaa ja sitten taas toisella kerralla et polta. Mutta tuolla systeemillähän voisi hieman saada vertailua että miltä homma tuntuu:D

Tämä kohta ei nyt avautunut mulle.

Ja huonosti sulla tuo väistely onnistuu, kun osumia jatkuvasti tulee. :D
 
Krusifiksi sanoi:
Ja minä olen epänormaali?
Tässä tapauksessa kyllä, jos normaalina pidetään ihmistä joka ei polta.

Mikset sinä tosimiehenä (viittaan maitopoikaportsarikommenttiisi) vaatinut korvauksia?
En kutsunut itseäni tosimieheksi vaan ko. portsareita maitopoikaportsareiksi. Minusta äijämäien uhoaminen on naurettavaa ja lähinnä huumorilla sellaista heitän, mutta oikeassa elämässä pidän sellaista naurettavana ja lapsellisena.

Haluan kyllä nähdä kun sinä käyt joltain 2 promillen ukolta perimään rahaa sun hawaiji-paidastasi, kun tärveli sen kännipäissään tupakalla. Sen mä totta vie haluaisin nähdä.
 
Krusifiksi sanoi:
Tämä kohta ei nyt avautunut mulle.

Ja huonosti sulla tuo väistely onnistuu, kun osumia jatkuvasti tulee. :D


No tuossa äsken viittasit "Voi jeezuz" niin ajattelin että jos olet niin vannoutunut tupakkamies ja pyysit apua ylempää että saat käännytettyä minut tupakoivaksi.
Ja ajatellaan sitten näin että kun et usko että tupakoimattomilla voi olla kurjaa tuon savun takia baarissa niin kokeileppa olla ilman tupakkaa itse baarissa, siitähän sitä vertailua tulee sitten. Tai jos sen lopettaminen/ilman oleminen on niin helppoa niin miksi sitten polttaa.

No mähän en lähde baariin väistelemään ja toisaalta kun olen noin 1,5 promillen kännissä niin alkaa nuo refleksit jo hieman hidastua. Samoin mulla kun ei ole silmiä selässä tai muutenkaan kristallipalloa josta voin ennustaa että mitä esim selän takana aina tapahtuu.
 
Kannatan kyseistä lakia.
Kauan olen saanut tästä tupakansavusta baareissa kärsiä, kun ei tupakkavapaata menopaikkaakaan tunnu löytyvän. Ellei sitten yksinään halua jossain kahvilassa iltaansa viettää. Väittäisin baaritupakoinnin vastustajien olevan enemmistö (taitaa siitä ihan tilastotietoakin olla), mutta harva on valmis luopumaan baareista pelkän passiivisen tupakoinnin takia ja vielä harvempi baari on valmis luopumaan osasta asiakkaitaan tupakkakiellolla.
Tosin harmittaa, jos tämä tarkoittaa loppua myös ns. sikariklubeille (tiedän ainenkin pari tällaista Suomessa), joille keskeinen idea on juuri se tupakka... Kannatan toki ihmisten vapauttaa harjoittaa tupakointia, kunhan siitä ei koidu kohtuutonta haittaa muille.
 
japa sanoi:
No tuossa äsken viittasit "Voi jeezuz" niin ajattelin että jos olet niin vannoutunut tupakkamies ja pyysit apua ylempää että saat käännytettyä minut tupakoivaksi.

Siis enhän minä polta enää. En vain ymmärrä mikä baari tupakoinnissa on niin kamalaa että siitä pitää valittaa näin paljon.

-Marchi- sanoi:
Haluan kyllä nähdä kun sinä käyt joltain 2 promillen ukolta perimään rahaa sun hawaiji-paidastasi, kun tärveli sen kännipäissään tupakalla. Sen mä totta vie haluaisin nähdä.

Kävikö mielessäsi ettei minun kaapista löydy samanlaisia paitoja kuin sinun? Ja totta vie, jos joku minun paidan polttaa, niin sen myös maksaa.
 
-Marchi- sanoi:
Mistä lähtien pikkubaareissa ei olisi ollut pikkuvääntöjä jurristen asiakkaiden kanssa?.
missä olen väittänyt ettei olisi:david: . harvoin kuitenkaan nykyään pikkubaareissa poke tulee väliin jos joku keijjo pistää tupakiksi. tajusitko.
 
Erittäin kieroutuneesti ajatellen on ehkä hyvä, että baareissa on enemmän savua kun ilmaa, koska jos olisi toisin päin tulisi siellä käytyä huomattavasti useammin. Ei tarvitse kun ajatella sitä seuraavan aamun fiilistä: kurkku kipeä, hengittäminen sattuu, vaatteet haisee, itse haisee, etc... Niin ei tee mieli lähteä edes yhdelle.
Tupakan savua on kiittäminen kaikesta edellä mainitusta. :urjo:

Ja työpaikoista sen verran, kuten Japa jo sanoikin, että on ihme miten nortilla saa käydä vartin välein, mutta kun yrittää mennä kerran pariin tuntiin syömään, niin johan helvetti pääsee irti.
Itkevät ja valittavat, että miten sä KOKO AJAN kehtaat käydä breikillä, kun me(tupakka-ihmiset) täällä raadetaan tauotta koko päivä. :curs:

Toinen erinomainen pointti Japalta oli toi tulipäiden väistely. :wall: Parhaimmillaankin (lue: käytännössä yksi sadasta) juuri paitani rei'ittänyt henkilö tarjoutuu ostamaan juoman korvaukseksi vahingosta. Ei paljoa lohduta parin euron drinkki kun saa heittää 50 - 150 euron paidan/muun vaatteen romukoppaan jonkun tupakkaa heiluttelevan mulkvistin takia.

Että joo, tupakka myyntikieltoon Suomenmaalla.
Vaikka tuskinpa tullaan niin pitkälle koskaan menemään, kun kyseessä on kuitenkin merkittävä verotus kohde.

Davidit vaan teille kaikille tulipään pyörittelijöille. :kakka:
 
Kun ei tuo Jarkon peli meinaa alkaa niin onpa aikaa lukea Pakkista..:D

Baarit savuttomiksi? Passar bra. Allekirjoitan kyllä mutta ei kaada maailmaani vaikka ei toteutuisikaan. Aika moni täällä lakia vastustava sanoo että onko sinne baariin pakko mennä. Eikös tässä päällimmäisenä ajatuksena ollut se että baarin työntekijöillä tulisi olla oikeus työskennellä savuttomassa tilassa. Kyllä heidän aika pakko sinne baariin on mennä. Ja toki jokaisella tulisi olla mahdollisuus käydä baarissa juomassa, tanssimassa ja etsimässä...juttuseuraa.. ilman että joutuu altistumaan tupakansavulle. Lain toteutuessa kieltämättä tulisi erilaisia lieveilmiöitä.. härdelli kun porukka ravaa ulkona tupakalla, kiusaus poltella vessassa, aggressiivisia asiakkaita:D..ehkä jonkinlaista "kuppikuntiin" jakautumistakin voisi esiintyä kun jos laki mahdollistaisi polttamisen erillisessä tilassa baarin sisällä niin aktiivisesti polttavat istuisivat siellä ja muu väki muualla, ja sehän ei ole kivaa sillä kyllähän koko "tarjonta" on oltava nähtävissä:D Ratkaisu on siis se että tohon lakiuudistukseen käytettävillä rahoilla kehitetään tupakan nautintoaineet sisältävä tikkari, luonnollisesti savuton, jota voi sitten yhtä coolisti imeskellä eikä häiritse muita.

Edit: Kunhan tapan aikaa
 
AM sanoi:
Toinen erinomainen pointti Japalta oli toi tulipäiden väistely. :wall: Parhaimmillaankin (lue: käytännössä yksi sadasta) juuri paitani rei'ittänyt henkilö tarjoutuu ostamaan juoman korvaukseksi vahingosta. Ei paljoa lohduta parin euron drinkki kun saa heittää 50 - 150 euron paidan/muun vaatteen romukoppaan jonkun tupakkaa heiluttelevan mulkvistin takia.

Jaa että yksi sadasta? Taidat olla aika lailla tuhkakupin näköinen jos olet noin usein joutunut tulipään ankaran hyökkäyksen kohteeksi. Vai hypitkö ihan itse nortteja kohti? Tässä tapauksessa kannattaa hakea parin euron t-paitoja halpahallista, ei tule ollenkaan niin kalliiksi. Ja mitä tulee tuohon työpaikalla juttuun tulee, niin taidat sinä (tekstistäsi päätellen) olla hiukkasen katkerampi tupakoijia kohtaan kuin he syömisiäsi. Ihmettelen kyllä että miksi kitisevät? Eikö sulla ole mahdollisuutta syödä esim. kahvitauolla? Niitähän on 2 joka työpäivä+ruokkis.


Ps. En edes viitsi kommentoida tuota tupakansavu juttua.

Mika1979 sanoi:
Baarit savuttomiksi? Passar bra. Allekirjoitan kyllä mutta ei kaada maailmaani vaikka ei toteutuisikaan. Aika moni täällä lakia vastustava sanoo että onko sinne baariin pakko mennä. Eikös tässä päällimmäisenä ajatuksena ollut se että baarin työntekijöillä tulisi olla oikeus työskennellä savuttomassa tilassa. Kyllä heidän aika pakko sinne baariin on mennä.

Tuleehan tänne järkeviäkin kommentteja. Jos siitä laista antaisi sitten vaikka baarin työntekijöiden äänestää, silloin sais asiasta päättää ne joille sillä on merkitystä. Mullehan tällä ei ole mitään väliä, mutta ihan periaatteesta kommentoin, kun täällä näyttää olevan näitä hyttytyttöjen yliaktiivisuudella tupakkaa alasajavia anti-nortisteja.
 
Back
Ylös Bottom