Baarit savuttomiksi

Belmondo sanoi:
Tätä mietin itekin. Onneksi oman kodin nurkalla ei ole pubia. Eikä käy pokejakaan paljon kateeksi.

.. ai saakeli... osuu omaan nilkkaan.... :curs:
Mutta jos toi kielto pätisi vain keskustan isoihin ravintoloihin ja yökerhoihin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
veijari sanoi:
m80 sanoi:
..Enemmän tämmöisessä asiassa närää aiheuttaa se että pitää valittaa asioista jotka eivät ole kovin merkittäviä ja oman mukavuuden vuoksi kieltää muita tekemästä asioita.

Niin, sano tuo jokaiselle baarityöntekijälle, joka saa seuraavien x-vuoden aikana esim. keuhkosyövän..

(Ei, en edes väitä että passiivisen tupakoinnin olisi osoitettu korottavan selkeästi syöpäriskiä, mutta parempi olo kaikilla, kun ainakin todennäköinen riskitekijä poistuu..)

Ja tupakoitsijoiden "eristäminen" omalle puolelleen toimii niin helvetin hienosti nykyään, NOT!

Työturvallisuus ja -mukavuus on ehdottoman tärkeitä asioita ainakin mulle, sinusta en tiedä.
 
AKV sanoi:
Ravintola on yksityisomisteinen tila, johon kenenkään ei ole pakko mennä töihin tai asiakkaaksi. Näin ollen ainoastaan tilan omistajalle eli ravintoloitsijalle kuuluisi oikeus päättää siitä onko se savuton rafla vai eikö.

Nämäkin asiat voisi varmaan hoitaa muutoin kuin siten että valtio lyö näppinsä jokaiseen asiaan joka ei sille kuulu. Newsflash: ihmiset kykenevät neuvottelemaan asioista ja tekemään sopimuksia ilman isoveljeäkin.

Olin muuten juuri kirjoittamassa samasta. Ei tarvitse enää. Jos kerran rafla on yksityinen laitos, eikö sen kuuluisi saada itse päättää mahdollisesta savuttomuudestaan, kuten kaikista muistakin asioistaan, lain puitteissa?
 
Aleley sanoi:
Olin muuten juuri kirjoittamassa samasta. Ei tarvitse enää. Jos kerran rafla on yksityinen laitos, eikö sen kuuluisi saada itse päättää mahdollisesta savuttomuudestaan, kuten kaikista muistakin asioistaan, lain puitteissa?
Joo,onhan se...niin on ruokakaupatkin...kyllä mä ainakin joskus noita ravintolapalveluita käyttävänä kuluttajana toivoisin saavani savutonta palvelua.Ja ravintolatyöntekijät on sitten vielä oma lukunsa...
 
haba78 sanoi:
Joo,onhan se...niin on ruokakaupatkin...kyllä mä ainakin joskus noita ravintolapalveluita käyttävänä kuluttajana toivoisin saavani savutonta palvelua.Ja ravintolatyöntekijät on sitten vielä oma lukunsa...

No mikäs kauppiasta estää sallimasta polttamisen ostoksien lomassa?

Eikun en mä malta olla paljastamatta vastausta: Ihan yksinkertaisesti se, että sen jälkeen tässä kaupassa ei varmaan hirveän moni asioisi.

En tiedä, mutta musta tuntuu että sama voisi päteä ravintoloihin. Jos kerta savuttomille ravintoloille on niin paljon kysyntää, mitä tämäkin ketju antaa ymmärtää, nopeasti ajateltuna olisi jo ravintolalle itselleen hyötyä jos se kieltäisi tupakoinnin. Minkä helvetin takia siihen täytyy valtion puuttua?

Saatan pohdintani loppuun toteamalla, että tuohon ei koskaan tultaisi. Ravintolalle riittäisi asiakkaita molemmissa tilanteissa, eikä sille näinollen tulisi tarvetta itsenäisesti kieltää tupakointia. Joten tupakoinnista kärsiville varmaan ainoa pelastus olisi se että valtio kieltäisi koko lystin. Joka ei kyllä mun aatemaailman kanssa mene yhteen, mutta sitähän tämä ketju ei käsittele.

edit. täydensin ja muokkasin tekstin...
 
rafael30 sanoi:
Perustankin tästä johtuen addressin, jonka mukaan alle 20- ja yli 26- vuotiaat ihmiset eivät saa käydä baareissa, koska ovat vaarallisia ja epäterveellisiä ja ärsyttävät minua.

Allekirjoittaisin tuon välittömästi, olis sen verran mukava säästö, vaikkakin tipaton tammikuu on pitänyt tähän saakka. Tuota tupakka-adressia en allekirjoita vaikka olen vaihteeksi itse lopettanut tupakoinnin, kyllä baarissa pitää saada polttaa. Tokihan kielto voisi olla baarin pitäjälle vapaaehtoinen, sittenpä näkis vetääkö vetääkö savullinen vai savuton baari enemmän populaa.

Ja jos se savu on kerran niin kamalaa, niin eikö valtion pitäisi kieltää tupakan myyminen ihan kokonaan?
 
Krusifiksi sanoi:
Tokihan kielto voisi olla baarin pitäjälle vapaaehtoinen, sittenpä näkis vetääkö vetääkö savullinen vai savuton baari enemmän populaa.

Tuo ei vain yksinkertaisesti toimi. Baarin valintaan vaikuttaa moni asia paljon enemmän kuin savullisuus/savuttomuus. Trendikkyys, musiikki, tilat, sisustus, hintataso, ihmiset, ystävät yms. merkkaavat ainakin itselleni enemmän kuin savuttomuus. Kun nuo perusasiat ovat kunnossa, voidaan alkaa valkkaamaan savuttomuuden perusteella, mutta vaihtoehdot taitavat siinä vaiheessa olla aika vähissä. Ravintoloiden suosio on niin aaltoilevaa, ettei kukaan näin pienillä markkinoilla ala ampumaan itseään jalkaan ja rajaa suoraan tiettyä osaa asiakaskunnasta ulos. Sääntöjen pitää olla kaikille samat, ja siksi tätä lakia tarvitaan.
 
Aleley sanoi:
Olin muuten juuri kirjoittamassa samasta. Ei tarvitse enää. Jos kerran rafla on yksityinen laitos, eikö sen kuuluisi saada itse päättää mahdollisesta savuttomuudestaan, kuten kaikista muistakin asioistaan, lain puitteissa?

Ei tuollaisia savuttomia baareja olisi sitten kuin parissa suurimmassa kaupungissa. Jos kaikkialla olisi tupakointikielto, niin se olisi reiluinta.
Jännä juttu että aina nämä tupakoivat ihmiset ovat näitä lakeja vastaan. Olisitteko sitäkin lakia vastaan että baarissa ei saa piereskellä sun naamalle? Luultavasti olisitte.

Muiden tupakointi pilaa tupakoimattomien illan, itsekin olisitte kannallamme jos ette tupakoisi. Monessa kaupungissa baari on ainut vaihtoehto esimerkiksi viikonlopun rientoihin. Missä muualla näet ystävät, vietät iltaa tai pokaat seuralaisen, kuin baarista?

Mistä tupakoimaton ja tupakansavusta pitämätön sitten löytäisi paikan etsiä itselleen seuraa?

Tupakoimattomuus baareissa toimii kaikkialla muuallakin ja myös suomessa, vielä se kuulostaa hirveältä ajatukselta, mutta niin myös keskikaljan myynti 60-luvulla sekä tupakoimattomuus kotona.

Toinen kysymys tupakoitsijoille, haluaisitko kasvattaa lapsesi kodissa jossa poltat kumppanisi kanssa tupakkaa sisällä ja kaikki raskausajat jne?

Jos vastaat "Kyllä" suosittelen jonkinlaista kastraatiota itsellenne sekä kumppanillesi.

Suuri osa kavereistani ei polttaisi enää ollenkaan jos baarissa ei saisi polttaa, mielestäni se on jo riittävä syy tuohon kieltoon sekä juuri ravintola henkilökunnan terveys.
 
-Marchi- sanoi:
Mistä tupakoimaton ja tupakansavusta pitämätön sitten löytäisi paikan etsiä itselleen seuraa?

Toinen kysymys tupakoitsijoille, haluaisitko kasvattaa lapsesi kodissa jossa poltat kumppanisi kanssa tupakkaa sisällä ja kaikki raskausajat jne?

Onko baari ainoa paikka etsiä seuraa?

Tuo toinen kysymys on kyllä tosi fiksu. Sitten kun lapset pääsevät baariin, niin ne voi kasvattaa vaikka tuhkakupissa.

gmarx: miten säännöt ovat kaikille samat jos tupakointi kielletään? Tupakoijilta viedään oikeus polttaa, tupakoimattomilta ei viedä mitään?

Oikeasti miten joku voi perustella baari-tupakoinnin kieltämistä terveyssyillä? Mitä menee baariin juomaan jos haluaa elää terveellisesti? Ja jos minä menisin baariin selvin päin, niin kyllä ne känniset ihmiset kävisivät huomattavasti enemmän hermoon kuin tupakansavu. Ennemmin sais silloin viinan kieltää kuin tupakan.
 
-Marchi- sanoi:
Ei tuollaisia savuttomia baareja olisi sitten kuin parissa suurimmassa kaupungissa. Jos kaikkialla olisi tupakointikielto, niin se olisi reiluinta.

En tiedä luitko viestiäni tuon pidemmälle, mutta mielestäni totesin kyllä viimeisessä kappaleessa asian realiteetit.

Marchi- sanoi:
Suuri osa kavereistani ei polttaisi enää ollenkaan jos baarissa ei saisi polttaa, mielestäni se on jo riittävä syy tuohon kieltoon sekä juuri ravintola henkilökunnan terveys.

Mielestäni on vilpittömän hyvä perustelu baariröökaamista vastaan siinä, että siitä koituu harmia muille. Esim:

Marchi- sanoi:
Ei tupakoimisessa muuten mitään, tappakaa vaan toisenne, niinhän se on et luonto tappaa heikoimmat, mut se et joutuu fiksutkin ihmiset kärsimään tosta.

Harmi vaan että sun tapauksessasi tuossa näyttää olevan jostain muustakin kyse. On se kiva kun meillä on ihmisiä jotka ajattelevat taukoamatta muiden yhteistä hyvää.
 
-Marchi- sanoi:
Jännä juttu että aina nämä tupakoivat ihmiset ovat näitä lakeja vastaan.

eikös tuo ole itsestään selvää...

baariin ei ole pakko mennä, jos savu haittaa. ravintolakulttuurista häviää iso osa, jos tupakointi kielletään. baarissa on tarkoitus harrastaa paheellista elämää.
aika moni melskaaja ei ole töissä baarissa vaan kuuluu siihen asiakaskuntaan. kieltoa ei olla tekemässä asiakkaiden viihtyvyyden kannalta (koska se vähenee jos ei saa polttaa) vaan henkilökunnan terveyteen vedoten. väitän, että yksityiset klubit vip-jäsenyyksineen tulevat yleistymään, koska niissä ei tupakointia voi kieltää. kohta jokainen siis on vip :)
no joo, samalla ei kukaan ole puhunut siitä, että miten paljon henkilökunnan terveyteen (fyysinen terveys ja mielenterveys) vaikuttaa alkoholin tarjoilu baarissa. esim. juopunut asiakas on ovimiehelle terveysriski. eikös tähän vedoten voisi alkaa ajamaan alkoholittomien baarien asiaa...
leikki leikkinä. pyhään lehmään ei voi kajota.
 
Narutumppu sanoi:
Niin, sano tuo jokaiselle baarityöntekijälle, joka saa seuraavien x-vuoden aikana esim. keuhkosyövän..

Niin siis sehän ei ollut minun mielipide vaan quote veijarin mielipiteeseen. Mutta kyl siinä munkin viestissä oli sekoiluja quotejen kanssa :) <== käsi
 
Krusifiksi sanoi:
gmarx: miten säännöt ovat kaikille samat jos tupakointi kielletään? Tupakoijilta viedään oikeus polttaa, tupakoimattomilta ei viedä mitään?

Tarkoitin sitä, että kaikki ravintolat joutuisivat toimimaan samoilla säännöillä. Tällä hetkellä kenelläkään ei tunnu olevan tarpeeksi munaa kieltää tupakointia, kun pelkäävät että asiakkaat katoavat naapuriin. Olisi kyllä hienoa, jos esim. Sedu yllättäen pistäisi stopin sauhuttelulle kaikissa baareissaan. Ei taida tapahtua ihan heti.

Joku mainitsi ketjussa aiemmin, että lakia ajetaan joidenkin mukavuudenhalun vuoksi. Onko vähemmistöön kuuluvien tupakoitsijoiden oma mukavuudenhalu siis tärkeämpää kuin savuttoman enemmistön? Varsinkin kun tupakkaa ei olla nyt kokonaan kieltämässä lailla, vaan sitä saa omissa oloissaan harrastaa niin paljon kuin terveys ja kukkaro kestää. Kehitys kehittyy ja kulttuuri siinä samalla. Sille ei mahda mitään.
 
gmarx sanoi:
Onko vähemmistöön kuuluvien tapakoitsijoiden oma mukavuudenhalu siis tärkeämpää kuin savuttoman enemmistön?

No kyllä on. Tupakoivan on sen verran hankalaa olla kännissä polttamatta, että on oikeus ja kohtuus meidän tupakoimattomien sietää käryyttelyä. :D

Tosi puheissa: mikä siinä nyt on niin kamalaa jos baarissa on pikkuisen savua? Ei tuosta savuttomuudesta kaikki tupakoimattomat ole ressiä vetäneet. Ja moni tuttu polttaa vain kännissä, mitä pahaa siinä on että haluaa vetää savut bissen kera, baariin mennä rentoutumaan eikä kitisemään.
 
Ei mittää kieltoa ,baarit on aina olleet savunsekaisia paikkoja jossa porukka voi rentoutua oluen ja tupakin ääressä.
 
Kannatan tota savuttomuutta ravintoiloissa. Samalla voisi kieltää sen röökin vetämisen työpaikan tiloissakin. Sen tupakan voi mun puolesta mennä vetämään vaikka kadunvarteen jos on pakko joka välissä sauhutella. Ja kyllä, minua vituttaa tupakointi työpaikalla, vielä jopa erittäin paljon.
 
Timba79 sanoi:
Samalla voisi kieltää sen röökin vetämisen työpaikan tiloissakin. .
tuohan on tapahtunut jo monta vuotta sitten voimaan tulleella tupakka lailla. pitää olla erillinen huone jossa tuprutetaan.
 
neutraali sanoi:
tuohan on tapahtunut jo monta vuotta sitten voimaan tulleella tupakka lailla. pitää olla erillinen huone jossa tuprutetaan.

Joo, mutta meillä kärytellään pitkin lastaussiltoja ja aina ne käryt tulee sisään kun ovi avataan, ärsyttävää, mutta eihän niiden tarvi toisia ajatella jotka siellä käryttelee. :rolleyes:
 
Timba79 sanoi:
Joo, mutta meillä kärytellään pitkin lastaussiltoja ja aina ne käryt tulee sisään kun ovi avataan, ärsyttävää, mutta eihän niiden tarvi toisia ajatella jotka siellä käryttelee. :rolleyes:
ota työsuojelu valtuutettuun yhteyttä, tupakka paikat pitää olla järjestettynä työpaikalla. sen jälkeen kun sen teet, olet todennäköisesti mukavan miehen maineessa työpaikallasi:D;)
 
mahtaa olla aika hässäkkää baarin ovella kun jengiä lappaa puolen tunnin välein röökille ja takaisin...tässä mietin että onko sinne baariin pakko änkeä jos se tupakan savu on niin hirveänkauheankamalaa.
tupakointialuetta ei pienet kuppilat pysty järjestämään,että ne menee varmaan nurin sitten,jos kilpailijoilla moiset alueet on. mitä sitä muitten työpaikoilla kunhan ei vaan kenenkään tarvii vetää viinaa "hyi,tupakanhajussa"
 
Back
Ylös Bottom