Autopoppia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Jatketaan tästä.

Mitäs pakkiksen urhot on mieltä siitä maksaako vaivaa rakentaa 6X9:lle jonkinlainen kotelo hattuhyllyn alapuolelle? Mitä liikkeiden sivuilta katsonut, niin ilmeisesti se ei montaa litraa tarvitsisi olla. Parantaisi varmasti alapäätä reilusti ja selviäisi jonkun aikaa ilman subia. Joku 20mm vaneri varmasti riittää materiaaliksi.

Millainen hattuhylly kyseessä kiinteä vai irtonainen. Varmaankin kiinteä?

Itse en alkaisi koteloa rakentaa niille, vaan odottaisin sitä subia.
Muutenkaan ei noista 6*9:stä iloa ole kuin takapenkkiläisille. Omassakin autossa kyllä 6*9:t kiinni on, mutta pois ottaisin jos olisi reittämätön hattuhylly varastossa.

Tiedä sitten paljonko kotelointi muuten vaikuttaa äänen sävyyn kuin matalien taajuuksien voimistumisena.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millainen hattuhylly kyseessä kiinteä vai irtonainen. Varmaankin kiinteä?

Itse en alkaisi koteloa rakentaa niille, vaan odottaisin sitä subia.
Muutenkaan ei noista 6*9:stä iloa ole kuin takapenkkiläisille. Omassakin autossa kyllä 6*9:t kiinni on, mutta pois ottaisin jos olisi reittämätön hattuhylly varastossa.

Tiedä sitten paljonko kotelointi muuten vaikuttaa äänen sävyyn kuin matalien taajuuksien voimistumisena.

Ei ole viisiovinen, joten on kiinteä hylly. Uuden hattuhyllyn tuohon joutui askartelemaan, että siihen sai kaiuttimet kiinni, ei ihan uskaltanut laittaa pahviin kiinni.

Tarvittavan vanerimäärän saa hiluilla, joten täytyy ainakin kokeilla.

Jotta etupenkkiläisille olisi takakaiuttimista iloa, niin voluumia tarvitsee olla sen verran, ettei kukaan huvikseen takana istu. Tuossa tilanteessa ei ole toivoakaan, että saisi edessä olevien keskustelusta juuri tolkkua.
 
Jotta etupenkkiläisille olisi takakaiuttimista iloa, niin voluumia tarvitsee olla sen verran, ettei kukaan huvikseen takana istu. Tuossa tilanteessa ei ole toivoakaan, että saisi edessä olevien keskustelusta juuri tolkkua.

Etupenkkiläisille on takakaiuttimista eniten iloa, kun niitä ei ole ollenkaan. ;)

Tarkoitushan olisi saada toiston kuullostamaan siltä, että se tulisi edestä päin, konepelliltä. Aivan kuten live-tilanteessa.
Itse olen säätänyt hattuhyllyllä olevien 6*9:n tason niin alas, ettei siitä juuri eteen mitään kuulu, mutta takapenkilläiset jotain edes kuulevat.
 
..Tiedä sitten paljonko kotelointi muuten vaikuttaa äänen sävyyn kuin matalien taajuuksien voimistumisena...

Ei syytä huoleen. Koteloi 6*9:t ja bassso toisto vaimenee huomattavasti. Ja saundista tulee "tumppu" Yleensä kyseisen malliset elementit on suunniteltu "freeair" asennukseen -siis juuri hattuhyllylle ILMAN kotelointia.

Ps: 6*9:t ovat aunuksesta (henkilökohtainen mielipiteeni).

Ps2: Jos joku on päättänyt,että autoon on saatava 6*9:t,niin sitä kelkkaa ei käännetä-kokemusta on..
 
Ps: 6*9:t ovat aunuksesta (henkilökohtainen mielipiteeni).

Ps2: Jos joku on päättänyt,että autoon on saatava 6*9:t,niin sitä kelkkaa ei käännetä-kokemusta on..

Jotain voi päätellä mm. siitä, että "huippuvalmistajilla" ei 6*9-kaiuttimia ole mallistossa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
 
Jossain vaiheessa pitäisi viritellä subbarit.

Helpoin ja vähiten tilaavievin ratkaisu olisi jos 12" elementit ruuvaisi kiinni takapenkin selkänojaan, jos se nyt onnistuu. Varmasti kärsii bassotoisto, mutta tässä tapauksessa joutuu hieman jo käytännöllisyyttäkin harkitsemaan.

Joutuuko signaalin haaroittamaan vahvistimen päässä, että saan syötettyä 4-kanavaisella vahvarilla sekä subeja, että 6*9:jä?
 
Jossain vaiheessa pitäisi viritellä subbarit.

Helpoin ja vähiten tilaavievin ratkaisu olisi jos 12" elementit ruuvaisi kiinni takapenkin selkänojaan, jos se nyt onnistuu. Varmasti kärsii bassotoisto, mutta tässä tapauksessa joutuu hieman jo käytännöllisyyttäkin harkitsemaan.

Joutuuko signaalin haaroittamaan vahvistimen päässä, että saan syötettyä 4-kanavaisella vahvarilla sekä subeja, että 6*9:jä?

Elementit? Miks oot kahta subbaria laittamassa jos tilaa haluat säästää? Kannattaa ennemmin ostaa yksi kaks kertaa kalliimpi subbari ku kaks halvempaa.
Varteenotettava vaihtoehto on rakentaa subbarille kotelo vararenkaan paikalle.

Niin ja unohda ne 6x9:t, saati että laitat niille vahvistinta, eikö nuo nyt kohtuu lujaa mölise siellä ihan soittimenki tehoilla..
 
Elementit? Miks oot kahta subbaria laittamassa jos tilaa haluat säästää? Kannattaa ennemmin ostaa yksi kaks kertaa kalliimpi subbari ku kaks halvempaa.
Varteenotettava vaihtoehto on rakentaa subbarille kotelo vararenkaan paikalle.
Mulla on pari vanhaa 12" elementtiä varastossa. Toki voi ensin yhdellä kokeilla riittääkö se yksin. Mitään 60L laatikkoa en ala kyllä niille rakentamaan.

Ihan mielellään pitäisi autossa vararenkaan paikallaan.

E: Kun tuossa vahvistimessa kerran kanavia riittää, niin tuntuisi typerältä jättää niitä käyttämättä.
 
Minkä merkkisiä elementtejä? Onko ne edes samanlaisia? Ja ei varmaankaan mitään freeair-elementtejä?
Onko etukajareita?
Minkä merkkinen/mallinen vahvari?
Montako linjalähtöä soittimessa on?
Miksi kyselet,jos et usko neuvoja? ;)
Itse laittaisin mieluummin etukajarit vahvistimen kautta. Ja subbarille pieni suljettu kotelo-vaikka varapyörän vanteen sisään.
 
Minkä merkkisiä elementtejä? Onko ne edes samanlaisia? Ja ei varmaankaan mitään freeair-elementtejä?
Onko etukajareita?
Minkä merkkinen/mallinen vahvari?
Montako linjalähtöä soittimessa on?
Miksi kyselet,jos et usko neuvoja? ;)
Itse laittaisin mieluummin etukajarit vahvistimen kautta. Ja subbarille pieni suljettu kotelo-vaikka varapyörän vanteen sisään.
En usko, että 12" elementti mahtuisi koteloinee varapyöräkoteloon jos meinaa renkaan säilyttää.
 
No ei sinne mahdu mitään jos renkaan säilyttää. Jos sen taas ottaa pois ja tekee kotelon pohjan lasikuidusta niin aika moni elementti menee tuohon tilavuuteen. Esim. C-V!:n 12" vmaxille suositellaan 20l suljettua.
 
No ei sinne mahdu mitään jos renkaan säilyttää. Jos sen taas ottaa pois ja tekee kotelon pohjan lasikuidusta niin aika moni elementti menee tuohon tilavuuteen. Esim. C-V!:n 12" vmaxille suositellaan 20l suljettua.
Toi on noita varusteita, mitkä hieman harmittaa jos ei ole mukana silloin kun sitä tarttisi.
 
Mut eipähän oo ainakaan tylsää(niin kauan kun akku kestää), kun odottelee hinausautoa tai kaveria, joka tuo renkaan :D
Ei pahalla, mut mun mielestä on tyhmää ottaa pois tollasia varusteita, vaikka onhan se hienoo ku jytisee ;)
 
Nykyään saa jo sellaisiakin subbareita jotka menevät pieneen koteloon. Moni 10 tuuman elementti menee alle 20 litran koteloon ja jotkin 12 tuumaiset 20-30 litraiseen. Sellainen kotelo ei kontin nurkassa paljoa tilaa vie. Tekee vaikka liinoilla kiinnitettävän kotelon niin sen saa helposti tarvittaessa pois jos tilaa tarvitsee hieman lisää.
 
No jos on auton kontissa kovakin tilanpuute niin kannattaa ehkä ostaa free air subi.
No joo, ei se nyt varsinaista free-air -subia tartte. Tietty riippuu siitä mitä kukakin sellaisena pitää. Ihan tavallinen subikin toimii siellä tavallisen tallaajan tarpeisiin ihan hyvin, kunhan ei ole todella pieneen koteloon suunniteltu. Auton takaluukkuhan ei ole oikeastaan free-air, vaan helvetin iso suljettu kotelo. Ainakin jos sitä elementin kannalta katsoo. Vaatii kyllä sen, ettei ääniaallot pääse elementin takapuolelta suoraan matkustamoon, vaan sinne on tehty levyvirityksiä joilla on tukittu reikiä.

Kattelin tossa pelkän Qts-arvon muutoksen vaikutuksia sointiin tietyn kokoisissa koteloissa, Vas:in ollessa 100 ja Fs:n 33 kiinteästi. Arvolla 0.45 soi tietysti mukavasti pienessä kotelossa, mutta kovin matalalle sillä ei päästä. Teoriassa koteloa kasvattamalla saadaan elementin toistoaluetta alemmas. Tosin noilla arvoilla ei toiminut. Jos sitä koitti istuttaa 800 litraiseen suljettuun (about jonkun takaluukun koko) meni tilavuus tavallaan yli ja toisto heikkeni. Eli ei päästy niinkään alas kuin pienessä kotelossa. Elementti ilmeisesti näki kotelon free-airina.

Toisaalta taas kun muutin Qts-arvon 0.75:een, elementti sopi kuin nakutettu tolle tilavuudelle ja sillä päästiin noin puolet alemmas kuin edellisellä vaihtoehdolla optimikotelossa. Tämä taas ei soi pienessä kotelossa niin hyvin.

Yleisesti ottaen free-air asennukseen sopinee elementti jossa on korkea Vas, matala Fs ja korkea Qts.
 
Kertokaapa miten se vahvistimen gain/level oikein säädetään? Olen ainaki kuullu, että ensin pistetään kaikki soittimen säädöt nollille ja volyymi niin isolle että ääni ei enää säröydy ja sitten aletaan säätää sitä leveliä isommaks niin kauan että alkaa ääni säröytyä. Mutta eikö ne säädöt sitten kumminki muutu, kun sitä soitinta ruvetaan sen jälkeen säätämään?
 
Kertokaapa miten se vahvistimen gain/level oikein säädetään? Olen ainaki kuullu, että ensin pistetään kaikki soittimen säädöt nollille ja volyymi niin isolle että ääni ei enää säröydy ja sitten aletaan säätää sitä leveliä isommaks niin kauan että alkaa ääni säröytyä. Mutta eikö ne säädöt sitten kumminki muutu, kun sitä soitinta ruvetaan sen jälkeen säätämään?

Juu, oikein olet kuullut. Ja tuon jälkeen kun vaan myös pidät poissa päältä kaikki Loudness,MegaBass,MediaXpander,tms-toiminnot soittimestasi,niin kestävät kajaritkin ehjänä.

No eipä ne tasot hirveästi muutu,vaikka säätäisitkin. Tuskin kuitenkaan meinasit koko taajuuskaistaa pudottaa montaa desibeliä soittimen taajuuskorjaimesta?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom