Autopoppia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
neutraali sanoi:
Raven todennäköisesti kuitenkin haluaa että musiikistakin saa jotain tolkkua..
Näin mäki sen ymmärsin. Ja tohon kotelojubaan senverra, et refleksi on huomattavasti herkempi rakennusvirheille. Suljettu on suht turvallinen vaihtoehto..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
potsq sanoi:
Ja tohon kotelojubaan senverra, et refleksi on huomattavasti herkempi rakennusvirheille. Suljettu on suht turvallinen vaihtoehto..
Juuri näin ja Raven tuon vaffin hinta on uutena 350euron huiteilla
 
neutraali sanoi:
Refleksi kotelo=kotelo joka sisältää "refleksi"putken+elementin
Suljettu kotelo=umpinainen kotelo joka ei sisällä kuin pelkän elementin(subin)


Ihan hyvä kun selitit, mutta kyllä nuo tiesin. Eli en aivan untuvikko ole näissä asioissa, vaikka en hirveästi tiedekään.
 
potsq sanoi:
Siis iha oma lafkas? Pakko nostaa hattuu..ois itelläki munaa, ni painus samalle alalle :thumbs:

Joo, omahan tuo. Täytyy koittaa pyöritellä tässä palkkatyön ohessa (n. 40 työtuntia viikossa) tuota firmaa että saa vähän sivutuloa, rahaa menee niin p*keleesti...
 
Mulla oli aikoinaan pari kymppituumasta Micrassa ja sittemmin Audi 80:ssä. Ne oli Soundstreamin SPL 10:t. Etupäässä oli erilaisia sarjoja hieman autosta riippuen, mutta mielestäni kivemmin soi MBquartin viisivarttinen 2-tiesarja. Tosin sekin saattoi vaikuttaa, että Audissa oli paikat kojetaulun päällä. Vahvarina oli 4-kanavainen malli Soundstreamin Reference sarjasta. Kyllä noilla sai varmasti tarpeeksi vahinkoa kuulolle. :nolo:

Juurikin näin neuvoisin itekki, siihen etupäähän kannattaa satsata. Eikä hyvätkään elementit soi kunnolla ilman kunnollista asennusta..ensimmäiseks voi tietysti heittää vakiopaikoille sellasenaan, mutta oven vaimennuksella päästään jo paljon pidemmälle. Viimesenä tulee tietysti kotelointi, mutta en ois sitä ensimmäisenä suunnittelemassa uudempaan pirssiin.

Nyt on Velocityn 6,5 tuumainen 2-tie sarja Golffin alkuperäisillä paikoilla jota ajan suoraan soittimen vahvarilla. Hyvin tuntuu riittävän ja ääni on parempi kuin alkuperäiskaiuttimilla. Ovipahvit (massalla) ja oven sisäpellin (bitumilla) olen vaimentanut. Noi tein pari kuukautta vanhaan (=uuteen) autoon. Tilasin kunnon asennusrenkaat, mutta ne ovat vieläkin asentamatta. Samoin olisi varastossa oven sisään suunniteltua vaimennusmattoa (ei bitumia. taisi olla Focalin tarvikkeita) ja paremmat johdot. Ne ovat pari vuotta maanneet turhan panttina odottamassa inspistä. Vois vaimentaa myös muita sisustuspahveja ja vaihtaa tähän autoon periytyneen CD-soittimen Golffin värikoodattuun soittimeen... sitten pieni vahvuutin... ja basso... 1F konkkakin ois kotona ja Optiman akku jne. :kuola:

Teini sisälläni harrastaisi yhä autohifiä, jos aikuisella ulkokuorella olisi varaa ja aikaa. Tosin en ole enää pitkään tykännyt valtavista, kontin täyttävistä laitteistoista, DVD ja pelikonsoleista autoissa ja silmille hyppivän korostetuista kaiuttimien asennuksista. Pidän tyylistä, jossa laitteet on piilotettu ja ne eivät rajoita auton käyttöominaisuuksia. Kunnon asennukset alkuperäispaikoilla ja siihen vielä pieni laadukas subbari irroitettavaan koteloon taakse tai eteen jemmaan niin avot!
 
Vahvistimeksi ehdottomasti Xetec V 350.6
4 x 50W + 2 x 75W / 4 x 50W + 1 x 180W / 2 x 125W +1 x 180W (4 Ohm)
Hifilehti mittasi 4 x 47 + 1 x 240 . Todella laadukas vahvistin ja halpa 230e powersetissa .

Erillissarjoiksi/sarjaksi suosittelen Rainbow CSX265 erillissarjaa 150e hintaa ja on todella laadukas hintaansa nahden Atomicsound

Subbaseksi myos rainbowin SW 250 E SLC (10") subi maksaa 120e .
 
Eikä mitä tahansa subbarielementtiä voi/kannata laittaa suljettuun tai refleksiin. Elementin parametrit vaikuttavat siihen että minkätyyppiseen ja kokoiseen koteloon se kannattaa laittaa. (asiantunteva autohifiliike osaa kertoa oikean kotelon)
Refleksikotelot eivät ole huonompiäänisempiä kuin suljetut kotelotkaan mutta niiden mitoitus on hieman tarkempaa ja (pieni) enemmistö subbareista on suunniteltu suljettuun koteloon.

Suosittelen ihan peruslaitteistoa: Laadukas 4-kanavainen vahvari, 2- tai 3-tie erillissarja asennuspaikkojen mukaan, 12" subi, 0.5 faradin kondensaattori ja laadukkaat johdot.
Kannattaa myös muistaa että huonolla asennuksella pilaa hyvänkin setin toiston...
 
Vara Arska sanoi:
Eikä mitä tahansa subbarielementtiä voi/kannata laittaa suljettuun tai refleksiin. Elementin parametrit vaikuttavat siihen että minkätyyppiseen ja kokoiseen koteloon se kannattaa laittaa. (asiantunteva autohifiliike osaa kertoa oikean kotelon)
Refleksikotelot eivät ole huonompiäänisempiä kuin suljetut kotelotkaan mutta niiden mitoitus on hieman tarkempaa ja (pieni) enemmistö subbareista on suunniteltu suljettuun koteloon.

Suosittelen ihan peruslaitteistoa: Laadukas 4-kanavainen vahvari, 2- tai 3-tie erillissarja asennuspaikkojen mukaan, 12" subi, 0.5 faradin kondensaattori ja laadukkaat johdot.
Kannattaa myös muistaa että huonolla asennuksella pilaa hyvänkin setin toiston...
Eipä oo eläissään tullu sellaista subia vastaan joka ei sois nätisti suljetussa kotelossa.Kondensaattori on aivan turhaa tollasessa leaitteistossa ellei vahvistin ole sitten jokin tosi paska virtasyöppö.
 
itselläni on tällä hetkellä spl dynamics 1450 digipääte joka ohjaa spl dynamics 15" pro:ta 85 litran refleksikotelossa, 800w teholla. Etukajareina minulla on peerless Definition d.5 erillissarja jota ohjaa 2-kanavainen spl dynamics vahvistin. Tietenkin löytyy jakosuodin ja phoenix gold base cube. Bassoa noilla vehkeillä saa tulemaan ihan riittävästi ja ei sointi muutenkaan huono ole.
 
jackass82 sanoi:
itselläni on tällä hetkellä spl dynamics 1450 digipääte joka ohjaa spl dynamics 15" pro:ta 85 litran refleksikotelossa, 800w teholla. Etukajareina minulla on peerless Definition d.5 erillissarja jota ohjaa 2-kanavainen spl dynamics vahvistin. Tietenkin löytyy jakosuodin ja phoenix gold base cube. Bassoa noilla vehkeillä saa tulemaan ihan riittävästi ja ei sointi muutenkaan huono ole.
Miks sulla on tuo phoenix goldin base cube ku tuohonhan dig 1450;n tulee "basso"ruuvi mukana? Miks et oo laittanu tuota dig 1450 1ohm mono kuormaan käsittääkseni siitä sais silloin "kaiken" tehon irti n, 1000w. Sulla ilmeisesti subi 15"d4 mallia ja näin ollen syötät siihen 2ohmin kuormaa vai?
 
Joo se subbari on 15d4. Sillä base cubella saa hyvin korostettua bassoa jos sitä ei ole tarpeeksi jossain biisissä. Siinä on korostus 15db 20-100hz
 
Onko eri merkkien mp3 soittimilla suuria eroja? Olen ostamassa noin 200? mp3 soitinta autoon , mutta en oikein tiedä mikä kannattaisi ostaa.Plussaa olisi jos soitin olisi tyylikkään näköinen :)
 
Tommonen JVC:n soitin 12-cd:n vaihtajalla, siihen tuli nyt kylkeen hommattua dvd/mp3-soitin ja 5" näyttö, Caliber CSC-4 ja CSC-6 erillissarjat, Peerless XLS-10 subi, Autostudio HLX-450i ja Grundigin mallia-en-muista vahvarit + 1F konkka. Vitun järeet piuhat ja päällepäin näkymätön asennus. Aiemmin tuli tuota painepuolta haettua ja kerran kisattuakin eri laitteistolla, taajuuskäyrä oli paras ja painetta 137dB. Nyt ei ollut tarkoitus edes mitään kummempia laitteita laittaa kun autoa vaihdoin, mut vahingossa niitä vaan jotain kerty kun puoli-ilmaiseksi noita jämiä sai. Ompahan mukavampi matkustella, kun tulee pitkää matkaa aina ajettua. Kaiuttimet vois vaihtaa joskus jos rahaa löytys sohvatyynyjen välistä. Toisessa vahvarissakin jää nyt puolet käyttämättä, kun toi Grundig 4x50 rms sillastettu 2 kanavaa tolle subille. Tuplapuhekelainen SPL vois olla ostoslistalla.
 
Kyöpeli sanoi:
Onko eri merkkien mp3 soittimilla suuria eroja?
No ainakin jos vertaa jotain Kingstechiä ja Pioneeria, niin on niissä hirvee ero.
 
neutraali sanoi:
Eipä oo eläissään tullu sellaista subia vastaan joka ei sois nätisti suljetussa kotelossa.Kondensaattori on aivan turhaa tollasessa leaitteistossa ellei vahvistin ole sitten jokin tosi paska virtasyöppö.

No, sun kaverit on varmaan ostanu sellasia subeja jotka toimii parhaiten suljetussa kotelossa..

Ja kyllä sillä konkalla on "huomattava" vaikutus normaalilla (4x60 W) vahvarillakin. Se on sitten eri asia, että mikä on kenenkin mielestä huomattava.
 
Vara Arska sanoi:
..

Ja kyllä sillä konkalla on "huomattava" vaikutus normaalilla (4x60 W) vahvarillakin. Se on sitten eri asia, että mikä on kenenkin mielestä huomattava.
:anssi:.Joillain hienoilla mittareilla voi korkeintaan huomata eron, jos ton kokoluokan vahvarissa käytetään konkkaa. On sen verran tullu rassattua nuiden poppi vehkeiden(17vuotiaasta) kans että kyllä tiedän milloin konkka vaikuttaa ja milloin ei´ja kyllä subi kuin subi soi suljetussa hyvin se on fakta. Mikä subbari on muka tehty oikein varta vasten refleksi koteloon tarkoitetuksi? Itse en tiedä kyllä yhtään. Kyllä niissä on aina yleensä se valinnan mahdollisuus.
 
neutraali sanoi:
:anssi:.Joillain hienoilla mittareilla voi korkeintaan huomata eron, jos ton kokoluokan vahvarissa käytetään konkkaa. On sen verran tullu rassattua nuiden poppi vehkeiden(17vuotiaasta) kans että kyllä tiedän milloin konkka vaikuttaa ja milloin ei´ja kyllä subi kuin subi soi suljetussa hyvin se on fakta. Mikä subbari on muka tehty oikein varta vasten refleksi koteloon tarkoitetuksi? Itse en tiedä kyllä yhtään. Kyllä niissä on aina yleensä se valinnan mahdollisuus.

Kyllä sen eron kykenee huomaamaan jossain vm80 1,3l dexissä, missä on akku ja laturi heikossa hapessa.

Refleksikoteloita olen rakentanut pää-asiassa isoihin rautaisiin sedaneihin (volvo 740, opel omega tms), jos vahvistimissa/subissa ei ole ollut tarpeeksi potkua antamaan sitä melua kajuuttaan asti. Tietysti äänenlaatuhan refleksikoteloissa aina on mitä on ja väärin suunnittellulla refleksi-kotelolla saa elementin kuin elementin hajalle.

Itse olen kyllä myös suljetun kannalla.
 
letku sanoi:
Kyllä sen eron kykenee huomaamaan jossain vm80 1,3l dexissä, missä on akku ja laturi heikossa hapessa.

.
Ei se konkka paljoa silloin auta jos laturi ja akku on huonossa hapessa, kun ei se konkka mikään akku ole :) . Konkallekin pitää olla riittävä määrä virtaa saatavila ja mistä se saa sen jos akku ja laturi huonossa hapessa tai kyllähän se sen virran saa, mutta ei tarpeeksi jos edellä mainitut huonossa kondiksessa ja silloin on huono tasata virta piikkejä jos virtaa on vähän saatavilla.
 
neutraali sanoi:
Ei se konkka paljoa silloin auta jos laturi ja akku on huonossa hapessa, kun ei se konkka mikään akku ole :) .

Tottakai ne laturit ja akku vielä toimi, mutta laturi ei kyennyt antamaan tarpeeksi tasaisesti virtaa ja välillä esiintyi pieniä tehohävikkejä ja kaiuttimet alkoivat särkemään.
 
letku sanoi:
Tottakai ne laturit ja akku vielä toimi, mutta laturi ei kyennyt antamaan tarpeeksi tasaisesti virtaa ja välillä esiintyi pieniä tehohävikkejä ja kaiuttimet alkoivat särkemään.
Siis 4x60w vahvarilla? Uskomatonta.Auton kun auton laturi kyllä piisaa 4x60wattiselle vahvarille ilman teho hävikkejä jos vaan akku on kondiksessa. Konkka on aivan turha tuon tasoselle vahvarille.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom