Autopoppia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
neutraali sanoi:
:anssi:.Joillain hienoilla mittareilla voi korkeintaan huomata eron, jos ton kokoluokan vahvarissa käytetään konkkaa. On sen verran tullu rassattua nuiden poppi vehkeiden(17vuotiaasta) kans että kyllä tiedän milloin konkka vaikuttaa ja milloin ei´ja kyllä subi kuin subi soi suljetussa hyvin se on fakta. Mikä subbari on muka tehty oikein varta vasten refleksi koteloon tarkoitetuksi? Itse en tiedä kyllä yhtään. Kyllä niissä on aina yleensä se valinnan mahdollisuus.

En puhukkaan mistään mittarin viisarin värähdyksestä vaan kuuntelemalla huomattavasta erosta. Subbarin tarkkuus ainakin paranee.

Se on kyllä totta, että suurin osa subbareista on nykymuodin mukaisesti suunniteltu toimimaan parhaiten suljetuissa koteloissa. Sanotaan nyt esimerkiksi DLS:n Magnesium- ja Reference- sarjan subit jotka ovat nimenomaan refleksikoteloissa voittaneet useammankin testin, Peerlessin XLS- sarja on suunniteltu refleksikoteloihin... Voin tarvittaessa kaivaa lisääkin esimerkkejä.. ;)

Ja se on todellakin FAKTA, että elementin parametrit määräävät sen kotelotyypin (suurimmassa osaa elementtejä) missä se toimii parhaiten.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
neutraali sanoi:
Siis 4x60w vahvarilla? Uskomatonta.Auton kun auton laturi kyllä piisaa 4x60wattiselle vahvarille ilman teho hävikkejä jos vaan akku on kondiksessa. Konkka on aivan turha tuon tasoselle vahvarille.

En puhunut 4x60w vahvarista. Mutta jos esimerkiksi lyödään joku 4x60w autostudio vuodelta 95 autoon kiinni, niin se saattaa imeskellä sieltä akusta miten sattuu sitä virtaa. Kaikilla ei aina katsos ole teininä rahaa ostella phoenix goldin yber vaffeja.

Edit:
esim. SPL Pron Z-sarjan subeja et saa soimaan hyvin missään kotelossa.
 
Vara Arska sanoi:
En puhukkaan mistään mittarin viisarin värähdyksestä vaan kuuntelemalla huomattavasta erosta. Subbarin tarkkuus ainakin paranee.

Se on kyllä totta, että suurin osa subbareista on nykymuodin mukaisesti suunniteltu toimimaan parhaiten suljetuissa koteloissa. Sanotaan nyt esimerkiksi DLS:n Magnesium- ja Reference- sarjan subit jotka ovat nimenomaan refleksikoteloissa voittaneet useammankin testin, Peerlessin XLS- sarja on suunniteltu refleksikoteloihin... Voin tarvittaessa kaivaa lisääkin esimerkkejä.. ;)

Ja se on todellakin FAKTA, että elementin parametrit määräävät sen kotelotyypin (suurimmassa osaa elementtejä) missä se toimii parhaiten.
Edelleen :anssi: en usko konkan vaikuttavan todellakaa missään 4x60watin vahvarissa etkä huomaa kyllä sinäkään tai sitten sun virta laitteistossa/johdoissa on jotain häikkää. Tottakai ne parametrit määrää sen millaisessa kotelossa se soi parhaiten, mutta yksin kertaisin ratkaisu on tumpata elementti suljettuun lootaan. Suurin osa subeista kuitenkin soi suljetussa näteimmin ja ei kalvo rupea humpaamaan miten sattuu niin kuin käy usein refleksi koteloon asennetuissa subeissa.
 
letku sanoi:
En puhunut 4x60w vahvarista. Mutta jos esimerkiksi lyödään joku 4x60w autostudio vuodelta 95 autoon kiinni, niin se saattaa imeskellä sieltä akusta miten sattuu sitä virtaa. Kaikilla ei aina katsos ole teininä rahaa ostella phoenix goldin yber vaffeja.

Kyllä se vm. 95 autostudio kuluttaa suurinpiirtein yhtä paljon virtaa kuin joku uusi ja samantehoinen vahvistin.
Matalemmat taajuudet (subbari) vaan tarvii sitä virtaa hieman enemmän kuin korkeammat. Eli pitkissä bassokuvoissa akku ei kerkiä antamaan sitä virtaa riittävän nopeasti.
 
letku sanoi:
En puhunut 4x60w vahvarista. Mutta jos esimerkiksi lyödään joku 4x60w autostudio vuodelta 95 autoon kiinni, niin se saattaa imeskellä sieltä akusta miten sattuu sitä virtaa. Kaikilla ei aina katsos ole teininä rahaa ostella phoenix goldin yber vaffeja.

Edit:
esim. SPL Pron Z-sarjan subeja et saa soimaan hyvin missään kotelossa.
Tota z-sarjaa ei kyllä voi edes subiksi sanoa :D
Mulla on ollu joskus autostudion 4x50wattinen vaffi joltain v95 jälkeinen eikä se kyllä syöny virtaa miten sattuu.
Kerran taas oli autostudion pro 2.5(en oo varma mallista) se oli kyllä aivan kauhee virta syöppö ja se ois ehottomasti vaatinut konkan, tehoa antoi muistaakseni jotain 500wrms sillattuna 4ohm.
Viime kesänä oli autostudion bc1000 joka ois kans vaatinut konkan mutta hyvin soi kyllä ilman sitäkin, tehoakin se kyllä antoi jo ihan mukavasti 1200w(1ohm)12v ja 1380w(1ohm)14.4v.
 
neutraali sanoi:
Edelleen :anssi: en usko konkan vaikuttavan todellakaa missään 4x60watin vahvarissa etkä huomaa kyllä sinäkään tai sitten sun virta laitteistossa/johdoissa on jotain häikkää. Tottakai ne parametrit määrää sen millaisessa kotelossa se soi parhaiten, mutta yksin kertaisin ratkaisu on tumpata elementti suljettuun lootaan. Suurin osa subeista kuitenkin soi suljetussa näteimmin ja ei kalvo rupea humpaamaan miten sattuu niin kuin käy usein refleksi koteloon asennetuissa subeissa.

Ja kun sain kondensaattorin asennettua, niin samalla joku keijukainen oli käynyt korjaamassa ne minun virtajärjestelmässä olevat "häikät"... :lol2: Sitäkö tarkoitit?

Ja jos olet nähnyt kalvon "humppaavan" niin se todennäköisesti johtuu siitä että sinun näkemäsi refleksikotelot on viritetty päin hanuria (eli putken pituus/halkaisija on väärät), tai sitten olette jollain bassolevyllä soittaneen viritystaajuden alapuolisia taajuuksia... Siihen taas olisi subsonic suodin ratkaisu.
 
Aina sama juttu auto-hifikeskusteluissa. Jokainen on kuitenkin erillailla asentanut omat poppinsa ja jokaisen korva tykkä eri "soundista". Ja täytyy myös muistaa, että kaikki ihmiset eivät kuuntele sitä chemical brotherssia tai Bodomia.

Esim. nuo refleksikotelot ovat toimineet itselläni riittävän hyvin, riippuen muista elementeistä mitä autossani on ollut ja niiden jakotaajuuksista. Asia tietysti eri kun kisoihin mennään, siellä kun on valmiit kriteerit mihin pyritään, mutta itse olen aina hifini rakentanut niin kuin itselleni parhaiten sopii.

Ja se Jari sillanpää ei kuulosta yhtään sen paremmalta mistään 2000€ popeista kuin niistä vakiokajareista.
 
Mulla oli konkka omassa laitteistossa ja olipa toinen akkukin vaikkei se vahvistimen nimellisteho tai luokiteltuteho ollutkaan kuin 4 x 50 w. Todellisuudessa sieltä irtosikin vähän enemmän. Akulla sai varmistettua, että auto starttasi, jos tuli paikallaan kuunneltua musiikkia ja konkka helpotti valojen välkkymiseen.

Sanoisinpa, että mitä parempi ja/tai tehokkaampi vahvistin, niin sitä tarpeellisemmaksi konkka käy. Tulee mieleen jotkut DLS:n ja Orionin vahvarit, jotka puskevat sitä tehoa moninkertaisesti luokitustaan enemmän ja pieniin kuormiin vielä rutosti lisää. Lisäksi näillä vehkeillä musiikkiteho on huomattavasti rms-tehoa suurempi ja tällöin tarvitaan väliin joku palikka, josta virtaa saadaan musiikin iskuäänen toistamiseksi enemmän kuin mitä auton akku ja laturi pystyvät luovuttamaan. Tälläinen palikka on konkka. Auton sähköjärjestelmä riittäisi melko pitkälle, jos rms-teholla ja keskimääräisellä virran saannilla asioita ajateltaisiin.
 
neutraali sanoi:
Tota z-sarjaa ei kyllä voi edes subiksi sanoa :D
Mulla on ollu joskus autostudion 4x50wattinen vaffi joltain v95 jälkeinen eikä se kyllä syöny virtaa miten sattuu.
Kerran taas oli autostudion pro 2.5(en oo varma mallista) se oli kyllä aivan kauhee virta syöppö ja se ois ehottomasti vaatinut konkan, tehoa antoi muistaakseni jotain 500wrms sillattuna 4ohm.
Viime kesänä oli autostudion bc1000 joka ois kans vaatinut konkan mutta hyvin soi kyllä ilman sitäkin, tehoakin se kyllä antoi jo ihan mukavasti 1200w(1ohm)12v ja 1380w(1ohm)14.4v.

Onneksi olkoon. Jokos kävit pihalla koittamassa niitä dx:ssä ja totesit meidän väitökset hevonpaskaksi?
 
Vara Arska sanoi:
Ja kun sain kondensaattorin asennettua, niin samalla joku keijukainen oli käynyt korjaamassa ne minun virtajärjestelmässä olevat "häikät"... :lol2: Sitäkö tarkoitit?

Ja jos olet nähnyt kalvon "humppaavan" niin se todennäköisesti johtuu siitä että sinun näkemäsi refleksikotelot on viritetty päin hanuria (eli putken pituus/halkaisija on väärät), tai sitten olette jollain bassolevyllä soittaneen viritystaajuden alapuolisia taajuuksia... Siihen taas olisi subsonic suodin ratkaisu.
Kotelot on kyllä aina oikein tehty. Mutta kun se on vaan totuus että ne kalvot vaan rupee humpaa jossain vaiheessa kun niihin ajetaan tarpeeksi tehoa ja on tietynlainen biisi. Subsonic on ollut käytössä.
 
N.O.Kummonen sanoi:
Mulla oli konkka omassa laitteistossa ja olipa toinen akkukin vaikkei se vahvistimen nimellisteho tai luokiteltuteho ollutkaan kuin 4 x 50 w. Todellisuudessa sieltä irtosikin vähän enemmän. Akulla sai varmistettua, että auto starttasi, jos tuli paikallaan kuunneltua musiikkia ja konkka helpotti valojen välkkymiseen.

Sanoisinpa, että mitä parempi ja/tai tehokkaampi vahvistin, niin sitä tarpeellisemmaksi konkka käy. Tulee mieleen jotkut DLS:n ja Orionin vahvarit, jotka puskevat sitä tehoa moninkertaisesti luokitustaan enemmän ja pieniin kuormiin vielä rutosti lisää. Lisäksi näillä vehkeillä musiikkiteho on huomattavasti rms-tehoa suurempi ja tällöin tarvitaan väliin joku palikka, josta virtaa saadaan musiikin iskuäänen toistamiseksi enemmän kuin mitä auton akku ja laturi pystyvät luovuttamaan. Tälläinen palikka on konkka. Auton sähköjärjestelmä riittäisi melko pitkälle, jos rms-teholla ja keskimääräisellä virran saannilla asioita ajateltaisiin.

Muuten asiaa mutta autovahvistimen eivät anna mitään musiikkitehoja. Ainoastaan niitä RMS watteja. Vahvistin ottaa kyllä akulta virtapiikkejä mutta ne johtuvat vain musiikissa olevasta vaihtelusta.
 
neutraali sanoi:
Kotelot on kyllä aina oikein tehty. Mutta kun se on vaan totuus että ne kalvot vaan rupee humpaa jossain vaiheessa kun niihin ajetaan tarpeeksi tehoa ja on tietynlainen biisi. Subsonic on ollut käytössä.

Nyt en sitten ymmärtänytkään mitä tu "humpaaminen" tarkoittaa???
 
N.O.Kummonen sanoi:
Sanoisinpa, että mitä parempi ja/tai tehokkaampi vahvistin, niin sitä tarpeellisemmaksi konkka käy. .
Tottakai ja totta sekin mitä puhuit nuista faffeista mistä saadaan kuormittamalla tehoa paljon irti, mutta itse olen olettanut että tässä puhutaan koko ajan aivan normaalista 4-kanavaisesta vahvistimesta tyyliin autostudio. Eli tuollaiseen rupuun mielestäni konkka on turha sanokoot kukanenkin mitä tahtoo.
Vara Arska sanoi:
Nyt en sitten ymmärtänytkään mitä tu "humpaaminen" tarkoittaa???
Kalvo ei pysy mukana eli rupee humpaan miten sattuun.
 
letku sanoi:
Onneksi olkoon. Jokos kävit pihalla koittamassa niitä dx:ssä ja totesit meidän väitökset hevonpaskaksi?
Sinä et kyllä oikeesti tiedä mistään mitään ja itsehän otit ton dx:n puheeksi että pidähän se lärvi ummessa.Quottaat kaiken lisäksi päin vittua, jos mää selitän muutamia vaffeja mitä mulla on ollu quottaat sen ja kysyt kävinkö dx:ssä kokeilemassa niitä ja totesit meidän puheemme paskaksi, en ymmärrä.
 
neutraali sanoi:
Kalvo ei pysy mukana eli rupee humpaan miten sattuun.

Kolme vaihtoehtoa:
1. Viritetty väärin
2. Liian loiva subsonic suodatus
3. Elementti ei sovellu refleksiin

Ei ainakaan heti tuu muuta mieleen.

Ja tuo letkun viime kommentti jäi kyllä hieman hämäräksi..
 
neutraali sanoi:
Sinä et kyllä oikeesti tiedä mistään mitään ja itsehän otit ton dx:n puheeksi että pidähän se lärvi ummessa.Quottaat kaiken lisäksi päin vittua, jos mää selitän muutamia vaffeja mitä mulla on ollu quottaat sen ja kysyt kävinkö dx:ssä kokeilemassa niitä ja totesit meidän puheemme paskaksi, en ymmärrä.

Minäkään en ymmärrä, että minkä takia pitää niin agressiiviseen sävyyn puolustaa omia mielipiteitään auto-hifeistä.
Idea oli lähinnä saada sinut ymmärtämään, että minkä takia oletat puheiden konkan tarpeellisuudesta olevan :anssi: , vain koska itse et ole törmännyt tilanteeseen, jossa konkasta on ollut apua 4x60w vahvistimen soittamisessa?

Edit:
Jos tuon edellisen postin pointti meni ohi, niin olen pahoillani.
 
Vara Arska sanoi:
Kolme vaihtoehtoa:
1. Viritetty väärin
2. Liian loiva subsonic suodatus
3. Elementti ei sovellu refleksiin

Ei ainakaan heti tuu muuta mieleen.
Niinkuin sanoin koppa oli tehty oikein ja äänenpaine tarkoitusta varten eli tietyt biisit vaan rupee "humpaamaan". Subsonic sudatusta kokeiltiin monessa eri kohtaa, ei auttanu. Päädyimme siihen että se humpaa koska oli tehty äänenpaine tarkoitusta varten ja näin ollen se ei kyennyt soittaan niin sanotusti nopeita bassoja. Ehkä viritys taajuus oli liian matala sittenkin nopeille biiseille. Matalat urinat tuli tosi makeesti ja jopa hieman henkeä salpas :) .
 
letku sanoi:
Idea oli lähinnä saada sinut ymmärtämään, että minkä takia oletat puheiden konkan tarpeellisuudesta olevan :anssi: , vain koska itse et ole törmännyt tilanteeseen, jossa konkasta on ollut apua 4x60w vahvistimen soittamisessa?
No sanon tän vielä kerran enkä tän jälkeen enään aiheesta jaksa intellä.
Jos puhutaan "normaali" 4x60w/2x60w+1x150w vaffista eli sellaisesta mitä ei voi kuormata ja näin ollen siitä ei tehoja juuri enempää irti saada niin konkka on mielestäni tarpeeton edellyttäen että johdot,akku ja laturi ovat autossa kunnossa :piis:
 
neutraali sanoi:
Niinkuin sanoin koppa oli tehty oikein ja äänenpaine tarkoitusta varten eli tietyt biisit vaan rupee "humpaamaan". Subsonic sudatusta kokeiltiin monessa eri kohtaa, ei auttanu. Päädyimme siihen että se humpaa koska oli tehty äänenpaine tarkoitusta varten ja näin ollen se ei kyennyt soittaan niin sanotusti nopeita bassoja. Ehkä viritys taajuus oli liian matala sittenkin nopeille biiseille. Matalat urinat tuli tosi makeesti ja jopa hieman henkeä salpas :) .

Juu, nyt ymmärrän. Ne taikasanat olivat "äänenpaine tarkoitukseen". Äänenlaatu ja paine ovat täysin eri asoita kun puhutaan refleksikotelon virityksestä. Eli se saattoi olla oikean kokoinen ja oikein viritetty kotelo todella matalille bassoille, mutta " oikealla" musiikilla ei sitten toiminutkaan.
 
neutraali sanoi:
No sanon tän vielä kerran enkä tän jälkeen enään aiheesta jaksa intellä.
Jos puhutaan "normaali" 4x60w/2x60w+1x150w vaffista eli sellaisesta mitä ei voi kuormata ja näin ollen siitä ei tehoja juuri enempää irti saada niin konkka on mielestäni tarpeeton edellyttäen että johdot,akku ja laturi ovat autossa kunnossa :piis:

Olet oikeutettu mielipiteeseesi :D . Olet oikeassa, että yleensä konkaa ei tuollaisessa tilanteessa kovasti auta, mutta kokemuksieni perusteella tietyissä tilanteissa se auttaa ja konkka saattaa olla halvempi viritys kuin uuden akun/laturin ostaminen, jos on vain tarkoitus parantaa hieman äänenlaatua. :piis: & :haart:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom