Autopoppia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Vara Arska sanoi:
Juu, nyt ymmärrän. Ne taikasanat olivat "äänenpaine tarkoitukseen". Äänenlaatu ja paine ovat täysin eri asoita kun puhutaan refleksikotelon virityksestä. Eli se saattoi olla oikean kokoinen ja oikein viritetty kotelo todella matalille bassoille, mutta " oikealla" musiikilla ei sitten toiminutkaan.
Juuri näin eli kun haettiin maksimi äänenpainetta niin silloin niin sanotut urina(lue matalat) bassot kuuluivat todella mahtavasti, mutta kun kuunneltiin ns amis poppia niin humpaaminen esiintyi silloin eli kotelo olisi pitänyt olla korkeammalle viritetty kun kuunteli "amis"poppia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
neutraali sanoi:
Juuri näin eli kun haettiin maksimi äänenpainetta niin silloin niin sanotut urina(lue matalat) bassot kuuluivat todella mahtavasti, mutta kun kuunneltiin ns amis poppia niin humpaaminen esiintyi silloin eli kotelo olisi pitänyt olla korkeammalle viritetty kun kuunteli "amis"poppia.


Hmm. yleensä kun haetaan maksimipainetta(esim. mittariin), niin se kotelo viritetään niin että auton "piikki" taajuudella kotelokin "soi" koviten, eli viritystaajuus laitetaan aika lähelle auton piikkitaajuutta. Yleensä autot soi koviten välillä 50-80hz, niin jos "painekotelon" tekee niin viritystaajuuskin on ylhäällä. Sitten taas hifisubbaset viritetään matalalle, että ne toistaa myös matalaa, ja midibassoilla huolehditaan ylemmästä bassoalueesta. No tää menee tämmöiseksi pilkun viilaamiseksi....
 
Turmelo sanoi:
Hmm. yleensä kun haetaan maksimipainetta(esim. mittariin), niin se kotelo viritetään niin että auton "piikki" taajuudella kotelokin "soi" koviten, eli viritystaajuus laitetaan aika lähelle auton piikkitaajuutta. Yleensä autot soi koviten välillä 50-80hz, niin jos "painekotelon" tekee niin viritystaajuuskin on ylhäällä. Sitten taas hifisubbaset viritetään matalalle, että ne toistaa myös matalaa, ja midibassoilla huolehditaan ylemmästä bassoalueesta. No tää menee tämmöiseksi pilkun viilaamiseksi....

Toistoon vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä viritystaajuus. Jos haetaan sitä maksimi painetta, oli se sitten 50-80 Hz- tai 20-30 Hz- alueella niin se ei voi soida hyvin.
 
Turmelo sanoi:
Hmm. yleensä kun haetaan maksimipainetta(esim. mittariin), niin se kotelo viritetään niin että auton "piikki" taajuudella kotelokin "soi" koviten, eli viritystaajuus laitetaan aika lähelle auton piikkitaajuutta. Yleensä autot soi koviten välillä 50-80hz, niin jos "painekotelon" tekee niin viritystaajuuskin on ylhäällä. Sitten taas hifisubbaset viritetään matalalle, että ne toistaa myös matalaa, ja midibassoilla huolehditaan ylemmästä bassoalueesta. No tää menee tämmöiseksi pilkun viilaamiseksi....
Tämä kotelo kyllä suunniteltiin tyypin kans joka on kiertänyt näitä autohifi kisoja yli 10-vuotta ja rakennellut itse todella monta "paine" autoa ja menestynyt, että luulis sen kotelon olleen aika optimaalinen paineen teettämiselle.
Viritys taajuus muistaakseni laskettiin tuolle mun kotelolle jonnekin tuonne 30-50hz väliin(en muista enään tarkkaa)
PS: kertaakaan en kerennyt paineita mittaamaan, mutta kyllä se hyvin lähelle 150db:ä meni.
 
Leikinpä sitten autopoppi ajatuksilla ja päädyin tällaiseen laitteistoon ja kärrynä Golf IV:

Etupää:

-Velocity VX170.4 6,5" 2-tie erillissarja alkuperäispaikoille.

Taakse:

-JL Audio 6W0-4 6" subbarit alkuperäispaikoille.

Vahvistin:

-DLS Classic CA-40 tai joku muu edullinen nelikanavainen.

Ohjelmalähde:

-Pioneer DEH-P3600MP-B
tai
-Blaupunkt Acapulco/Los Angeles

Onko kukaan koittanut noita pikku subbareita? Siis yleensäkin 8" tai pienempiä. Takapään voisi tietysti hoitaa samanlaisella erillissarjalla kuin etupäänkin ja tällöin joko kaikki mankalta tai kaikki 4-kanavaiselta vahvarilta. Ei jaksaisi alkaa tekemään vahvistin asennuksia pelkän etupään takia - ehkä?
 
N.O.Kummonen sanoi:
Onko kukaan koittanut noita pikku subbareita? Siis yleensäkin 8" tai pienempiä. ?
Itse oon kokeillut 8" subbareita :) tai ei niitä kyllä subbareiksi voinut sanoa niin onnetonta kopinaa niistä kuuluu mielestäni. Midbassona 8" on erittäin hyvät mutta ei kyllä subina mielestäni.
 
neutraali sanoi:
Itse oon kokeillut 8" subbareita :) tai ei niitä kyllä subbareiksi voinut sanoa niin onnetonta kopinaa niistä kuuluu mielestäni. Midbassona 8" on erittäin hyvät mutta ei kyllä subina mielestäni.

En näe mitään syytä miksi 8" subit ei olisi oikeinkin kelvot musiikin kuuntelussa. Ei niillä varmaan kyllä grillin kulmilla elvistellä...
 
D.Yates sanoi:
En näe mitään syytä miksi 8" subit ei olisi oikeinkin kelvot musiikin kuuntelussa. ...
Kyllähän ne hyvät ovat enhän sitä ole sanonutkaan, mutta ei niitä kyllä subeiksi voi sanoa, mid bassoina loistavat. Basso pään hoitaisin hieman järeämmällä, esim 10" on jo erittäin hyvä ja maltillinen valinta.
 
Kyllähän se on niin että viritystajuus ei vaikuta tohon "humppaamiseen". Subin liikerata sekoaa, jos sille syötetään leikkautunutta signaalia suurella teholla. Tapahtuu ihan yhtä hyvin suljetussa ja refleksissä tai vaikka bandpassissa... Subbari alkaa tekemään sellaista hidasta laajaa liikettä muun liikkeen ohella. Matalalle viritetty refleksikotelo ei ole paras mahdollinen kovimman äänenpaineen aikaansaamiseksi. Jos kotelo viritetään liian alas, soi alin subbarin toistama taajuus hieman kovempaa kuin korkeammale viritetyssä, mutta loivasta taajuuskäyrästä johtuen saavutetaan ns. nollataso vasta ylemmillä taajuuksilla kuin oikein viritetyllä kotelolla. Täällä voi pelleillä parametrejen kanssa ja suunnitella koteloita. Siellä voi koittaa miten viritystaajuuden muuttaminen vaikuttaa, ja mitä eroa on suljetulla ja refleksikotelolla. http://www.ljudia.fi/fi/teknik/isd/index.html

Mennäänpä sitten siihen, millainen subi kannattaa autoon lykätä. Mun mielipide on se, että mielummin vähän iso kun liian pieni. Sen takia, että suurta subbaria voi soittaa hiljempaakin jos ei tykkää ylikorostuneesta bassosta, ja joskus voi luukuttaa jos haluaa, mutta pienellä subbarilla ei toi kovaa soittaminen oikein onnistu. Ja tavalliseen autoon on tavallisen pulliaisen turha ostaa DLS:iä sun muita, koska moni ei jaksa nähdä vaivaa auton vaimennuksen ja kaikkien hienouksien kanssa. Lopputulos on se että bilteman kajaritkin soi yhtä hyvin kuin monta kertaa kalliimmat laatumerkit. Jos auton haluaa soivan hienosti, siihen ei riitä pelkästään hienot vahvarit ja kaiuttimet. Sen takia pitää nähdä paljon vaivaa juuri ton vaimennuksen ja koteloinnin kanssa. Pitää miettiä suuntaukset, viiveet, jakotaajuudet, kaiuttimien sijoitus, diskantit, keskiäänet, midbassot, bassot. Kauhee homma. Jos tohon ei ole valmis niin saa melkein DLS:n supernatural soundit jäädä kauppaan.
 
Itellä oli vielä kesällä kiinni:
Sonyn MD-soitin
Edessä Inifinity Kappa 40.1CS erillissarja
Takana Inifinity Reference 652i 2-tiekaiuttimet suunnattavilla diskanteilla.
Vahvistin Alpine Flex 5-kanavainen MRP-356
Subi: 12" pioneer suljetussa n.3x litran kotelossa.

Peruskamat, ja kyllä soi kauniisti. Itse en vaimentanut autoa, mutta olis kyllä pitänyt. Se ei ole mikään älytön homma, ja tekee kyllä äänentoistosta paljon paremman. Verrattiin omaa ja kaverin autoa, osa kamoista samoja ja kyllä sen korvalla selvästi erotti, että paremmin soi vaimennettuna.
 
Pakko heittää omat laitteet kehii:

Jvc cd/mp3 soitin
Alpine pxa-h700 prossu
Disk. dls dur1.
Kesk. impact 3" ndf vai mikä se nyt oli..
Mid. impact pg 6.5"
Sub. JL audio 10" 2*2 ohm
Vahv. 6-kan. xetec vector
Subvah. impact agend-D 700W 1ohm.

Soitin on vakiopaikalla ja prossun näyttö siinä yläpuolella, soittimella ei juuri tehdä muuta kun pyöritellään levyjä. Sysyeemi on 4-tie aktiivinen.
Etukajarit, eli diskantit ja keskiäänet on asennettu a-pilariin päällekkäin suunnattuna toisiaan kohti. Ei ehkä äänellisesti paras vaihtoehto, mut ne ei muuten mahdu!! Midit paukuttaa ovissa tukevissa asennuskehikoissa, kumpaankin oveen on laitettu "pari" neliötä bitumia ulko ja sisäpeltiin. Ovipahvin taakse on vielä liimattu sellasta pumpulin tapasta levyä, joten pärinää ei juurikaan enää kuulu. Tuo vaimentaminen kannattaa todella, miditoisto sai aivan uusia ulottuvuuksia vaimennuksen jälkee.
Vahvistimet ja prossun "aivot" ovat hattuhyllyn pohjassa. Subille on matala 31 litranen suljettu kotelo, joka kuitenkin osoittautui liian suureksi, joten ei muuta kuin styroksia sisään.
Asennuspuolella on kaikki vähä mite sattuu, mutta ainaki järjestyksessä ja kestää paikoillaan. Ja vielä kun löytäis oikeet säädöt ni vois mennä vaikka fascan first timer arvosteluun, että alan huiput sanoisivat mielipiteen, minulle tää kyllä riittää, ainaki vähäksi aikaa.. =)
 
Heittäkääs vinkkiä.. Eli tuli hankittua vanha Unon lousku jossa mankkakin on rikki joten poppia pitää saada. Rahaa ei ole rajattomasti ja vaikka olisikin niin sitä en ala tuohon rotteloon syytämään, menevät narkit muuten sisään bilikaan ihan vain poppivehkeiden vuoksi.

Mukana tuli Alpinen joku halpiserillissarja (diskantit + pahvikalvolliset). Diskantit on liimattu kojelaudan etukulmiin ja skobet pudotettu ovitaskuihin. Kyllä, pudotettu. Se joka yhtään tuntee Unoa tietää että ovet ovat sellaista läkkipeltiä ja ovitaskut jotain millin muovia. ei puhettakaan suljetusta tilasta tai ylipäätään paikasta mihin laittaa mitään kunnolla kiinni (ei mahdu). Ovitaskussa on pari reikää joten kai se sinne on tarkoitettu. Eräs tuttava heitti nopean silmäyksen autoon ja totesi ettei eteen saa mitään kiinni, ainoa vaihtoehto on hattuhylly.

Eli nyt olisi hankinnassa 100-200e mp3-soitin (rds-eon radiolla) ja kamat taakse. Pidetään takatavaroiden hintana vaikka ~100 euroa, mitäs suosittelette? Tuo erillissarja saa jäädä eteen, koitan jotenkin kiinnittää tuo ämyrit niin että soisivat edes jotenkin (vinkkejä!?) mutta lähinnä kaipaan neuvoa takapään suhteen. Mitä sinne kannattaisi heittää about huntilla. 6x9?
 
Dogi: mulla olis Infinityn 2-tie skobet tonne taakse, mitkä voisin myydä.
Inifinity Reference 652i 2-tiekaiuttimet suunnattavilla diskanteilla. (Tossa ylempänä se lukeekin omassa postauksessa...) Laita vaikka priva-viestiä jos kiinnostaa, hintaluokka n.50€? Uutena oli 100€.
 
Itellä suunnitteilla tämmöiset:

4 x SPL Dynamics PRO-12D4 (12" subit)
2 x SPL Dynamics S-1200D (Vahvarit subeille)
1 x SPL Dynamics S-2604 (Vahvari erillissarjalle)
2 x SPL Dynamics DPC-1000 (konkat)
1 x Powerset-6.3 (3-tie erillissarja. 6.5" DLS MS6 -midbassot,
3" Audax HP080G0 -keskiäänet, 1" Seas H615 -diskantit)

Takapenkkien tilalle tulee subit. 4x12" subit "massiivisuuden" luomiseksi, äänenlaadusta tinkimättä :D.

Hintakaan ei ole paha johtojen ym. kanssa.
 
Pitääpä tänne hieman hehkuttaa, kesällä ostin autoon soittimen (JVC KD-LH70R) ja tänään kävin Powersetistä hakemassa erillissatsin eteen. Olen noita koko päivän hiplannut ja kuolannut. Kauhea himo olisi päästä jo asentelemaan paikoilleen, mutta vasta viikonloppuna pääsen kaverin talliin tekemään.

Jo nyt on alkanut syyhyttämään vahvistimen ja subbasen hankinta. Täällä varmasti löytyy hyviä ehdotuksia paljonko budjettia kannattaa varata ja millaisiin kamoihin sijoittaa, että paketti olisi suhtkoht tasapainossa eikä olisi "heikointa lenkkiä" jota heti pitäisi olla vaihtamassa.
 
JackDaPain sanoi:
Pitääpä tänne hieman hehkuttaa, kesällä ostin autoon soittimen (JVC KD-LH70R) ja tänään kävin Powersetistä hakemassa erillissatsin eteen. Olen noita koko päivän hiplannut ja kuolannut. Kauhea himo olisi päästä jo asentelemaan paikoilleen, mutta vasta viikonloppuna pääsen kaverin talliin tekemään.

Jo nyt on alkanut syyhyttämään vahvistimen ja subbasen hankinta. Täällä varmasti löytyy hyviä ehdotuksia paljonko budjettia kannattaa varata ja millaisiin kamoihin sijoittaa, että paketti olisi suhtkoht tasapainossa eikä olisi "heikointa lenkkiä" jota heti pitäisi olla vaihtamassa.


600-800 euroa riittää hyvin laadukkaaseen subiin ja vahvariin+siihen vaativiin tilbehööreihin.
 
Jatketaan tästä.

Mitäs pakkiksen urhot on mieltä siitä maksaako vaivaa rakentaa 6X9:lle jonkinlainen kotelo hattuhyllyn alapuolelle? Mitä liikkeiden sivuilta katsonut, niin ilmeisesti se ei montaa litraa tarvitsisi olla. Parantaisi varmasti alapäätä reilusti ja selviäisi jonkun aikaa ilman subia. Joku 20mm vaneri varmasti riittää materiaaliksi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom