Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko auto 1.8 bensa? Kahdesta sellasesta on tuttujen kautta kokemusta ja molemmissa oli tyhjäkäynti ongelmia kylmänä :D Syitähän voi olla useita.. Joku huolto muistaakseni sanoi, että tyhjäkäyntiventtiili pitäisi putsata, ilmamäärämittarin anturi voi olla viallinen.. Tuolta varmaan löytyy keskustelua escorteista -> http://www.fordclub.fi/foorumi/

Kyllä se on se ilmamäärämittari. Ihan yleinen vika noissa fordeissa..
 
hyvin todennäköisesti startti on likainen ja sen takia ei ns tarraa kiinni joka kerralla. siis jos se pyörii tyhjää silloin kun ei tarraa kiinni.. eli startti irti ja puhdistus. tolla yleensä selviää volkkareissa..
no just tältä se vähä vaikuttaa ja kiitos neuvosta:)
 
Vw golf -96 1.4. Välillä kun autoa käynnistelee niin ei oo lähössäkään starttaa, yleensä toisella yrityksellä lähtee samantien. En nyt tiiä miten oikeasti auto käynnistyy mutta kuulostaa ku joku härveli siellä pyöris ja ei nappais vaa kii toisee joka johtais käynnistymiseen, mutta toisella yrityksellä nappais. Kaveri veikkaa että akku ei lataudu kunnolla ja ois melkeen tyhjä ja siitä johtuis ja faija että joku magneetto yms. pyöris tyhjää jostai syystä :D. Itellä ei oo mitää havaintoo...
Jos se startti pyörii joutavaa, vois pendiksin vapaakytkin olla paskana. Joskus ottaa joskus ei, maksaa jonkun kympin.
 
Elikkä joo kotiin päin ajellessa sytty mittaristoon sähköhäiriön merkkivalo. Lähin ohittamaan peräkärrin kanssa köryyttelevän henkilöauton ja sillon sytty merkkivalo ja auto junnaili. Sammutin pysäkillä auton, starttasin, kiihdytin ja taas sama. Kierrokset hyppi itsestään 2-3 tuhannen välillä ja kaasua kun paino niin auto ei reagoi mitenkään. Mikä perkele tähä nyt mahto tulla? Avasin sitten konepellin ja sorkin kaikkia liittimiä ja sitten pääsin loppumatkan onneksi kotiin ilman ongelmia.

Kyseessä Renault Laguna vm.2001 1.6
 
Mikähän menossa autosta, kun ääntää kytkintä nostettaessa. Läheskään aina ääntä ei kuulu, vaan yleensä kolmoselle tai neloselle vaihdettaessa? Ilmeisesti kuitenkin kytkimenä puolella vika, kun kytkin ylhäällä ei mitään ongelmia, mutta saattaa ääntää tosi rumasti kolmoselle/neloselle vaihdettaessa ja vähän kytkintä luistatettaessa. Voisiko olla joku laakeri joka menossa paskaksi tai vastaavaa? Ääni ei siis ole mikään vinkuminen, vaan lähinnä "urina" tai vastaava.

Auto -98 octavia 1,9 tdi.
 
Autosta kuuluu sellanen sirisevä ääni, joka sitten ilmeisesti auheuttaa myös resonointia jonnekin isoimmilla vaihteilla. Tyhjäkäynnillä sitä ei kuulu, vain ajaessa. Korostuu vielä jos löysäät kaasun ja painat pohjaan. Ja niistäkin tuon kuulin vain vaihteilla 3-5 sekalaisilla kierroksilla. Hihna varmaan sirisee kuivuuttaan, mutta mistäs tuo resonointi johtuu?
Ei vuoda öljyä ja nesteitä on riittävästi.

Tää on sitten lähinnä varmistus, autossa on ilmastointi ja sitten huomasin tuossa että se tiputtaa vettä alle jostain juuri etuakselin takaa. Noh, sinne tulee joku letkun pää, joka ei ole missään kiinni, eikä sille ole kyllä paikkaakaan. Jotain tekemistä ilmastoinnin kanssa tällä?
 
lauhdevesiputki ja sen pitääki tiputtaa vettä.


hemmmo, jos se välillä myös "ravistaa" niin tod näk painelaakeri. veikkaisin kyllä ihan jo tuon ääntämisen perusteellakin sitä. hankalapa näitä on kuitenkaan varmasti sanua :)
 
Auto on ruennut välillä puoltamaan oikealle. Ei ole ennen tehnyt.. Välillä menee ihan suoraan, välillä puoltaa vähemmän ja joskus harvoin puoltoa vasemmalle. Yleensä puolto pahenee esim. hiekkatien tai muuten vaan epätasaisen tien jälkeen. Myös tiukkojen mutkien jälkeen ongelmaa esiintyy.

Paineet tarkistettu renkaista ja merkkihuollon ehdotuksesta vaihdettu renkaat ristiin keskenään. Epäilivät että renkaan rakenne olisi jotenkin rikki. En nyt sitten muista mitä tuon ristiin vaihdon jälkeen olisi pitänyt tapahtua? Ongelma kuitenkin pysyi samana.

Mistä tällainen voisi johtua?
 
Skoda Octavia -99... ongelmana on mittariston ajoittainen sammuminen eli jossain vaiheessa ajon aikana kierros/nopeus/bensa/lämmöt saattaa tippua nollaan ja palata taasen jonkin ajan kuluttua ennalleen. Netistä löysin jotain tarinaa mittariston takana olevaan releeseen liittyen eli että se saattaisi olla putsauksen tarpeessa (en ole vielä saanut aikaiseksi vaikkei mikään mahdoton tehtävä olekaan). Akun päällä olevia sulakkeita tuli myös jonkun aikaa ronklattua kun Skoda-kirjan kytkentäkaaviot ohjasivat miehen sinne.

Olisko jollakulla kokemuksia vastaavasta?
Homma ratkesi ja on kuulemma yleinen VAG-konsernin autoissa (ainakin tuolla vuosituhannen vaihteessa olevissa). Regulaattorin maadoitusjalka ei ollut kunnon kontaktissa piirilevyyn. Juottamisen jälkeen alkoi mittarit toimimaan laakista.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Auto on ruennut välillä puoltamaan oikealle. Ei ole ennen tehnyt.. Välillä menee ihan suoraan, välillä puoltaa vähemmän ja joskus harvoin puoltoa vasemmalle. Yleensä puolto pahenee esim. hiekkatien tai muuten vaan epätasaisen tien jälkeen. Myös tiukkojen mutkien jälkeen ongelmaa esiintyy.

Paineet tarkistettu renkaista ja merkkihuollon ehdotuksesta vaihdettu renkaat ristiin keskenään. Epäilivät että renkaan rakenne olisi jotenkin rikki. En nyt sitten muista mitä tuon ristiin vaihdon jälkeen olisi pitänyt tapahtua? Ongelma kuitenkin pysyi samana.

Mistä tällainen voisi johtua?
alustassa välystä jonka takia auraus muuttuu. eli raidetangonpää, alapallo, lavetin pusla jne... eli aivan mikä vain voi olla väljä. auraukset ei itsestään muutu(olettaen ettei mitään osia oo vaihdeltu jotka siihen voi vaikuttaa) joten tuota kautta asiaa kannattaa lähteä selvittään. katsastuksessa viimeistään selviää jos on välystä. säätöön ei kannata suoraan viedä koska jos sielä on välystä niin se on yhtä tyhjän kanssa eli ensin välykset kuntoon ja sitten säätöön. tai no riippuu missä se välys on että tarviiko edes säätää vai ei.
 
Paineet tarkistettu renkaista ja merkkihuollon ehdotuksesta vaihdettu renkaat ristiin keskenään. Epäilivät että renkaan rakenne olisi jotenkin rikki. En nyt sitten muista mitä tuon ristiin vaihdon jälkeen olisi pitänyt tapahtua? Ongelma kuitenkin pysyi samana.
Tuskin johtuu renkaista, jos paineet on katsottu ja ristiin vaihtaminen ei auta. Rungon pettämisen kyllä huomaa yleensä tärinänä ja viimeistään rangasmiehen tarkka silmä sen bongaa. Ei tarvita mitään epäilyjä. Pyöränkulmat jos on poissa paikaltaan, niin yleensä auto vetää yhteen suuntaan koko ajan. Toi molempiin suuntaan vetely viittaa renkaiden ominaisuuteen, eli ne nyt sattuu olemaan uraherkät ja / tai siihen, että pyörän ripustuksissa / ohjauksessa on jossain vitusti väljää.

Esimerkkinä työkaverin ohjaussimpukalla varustettu bemari veteli oikein huolella joka urassa. Havaittiin yhdessä nivelessä pikku välys, joka korjaantui kiristyksellä, niin vetelykin väheni kymmenesosaan.
 
Onko autolle suoritettu nelipyöräsuuntaus?

Ei ole. Auto on melko uusi.. vm 2008, n. 40tkm ajettu niin en ole nähnyt tarvetta aikaisemmin. Kuinka helposti nuo menee vituilleen uudemmissa autoissa?

edit.. täällähän olikin lisää vastauksia. BMW itselläkin kyseessä. Mitään osia ei ole vaihdettu. Pitää viedä huoltoon jos ne sais sen kuntoon. Mitenkähän takuu kattaa tällaset viat?
 
Volvon yksi eturengas on hieman outo. Tod. pienellä vauhdilla ajaessa huomaa, että se selvästi 'nostaa' kulmaansa, kovemmissa vauhdeissa lähinnä jos on huonompi pinta tiessä tulee rattiin selvää tärinää. Onko tämä nyt sitä pystyheittoa vai renkaan rakenne rikki?

Nokian joku vanhempi kesägumi kyseessä.

Danke!
 
Tuskin johtuu renkaista, jos paineet on katsottu ja ristiin vaihtaminen ei auta. Rungon pettämisen kyllä huomaa yleensä tärinänä ja viimeistään rangasmiehen tarkka silmä sen bongaa. Ei tarvita mitään epäilyjä. Pyöränkulmat jos on poissa paikaltaan, niin yleensä auto vetää yhteen suuntaan koko ajan. Toi molempiin suuntaan vetely viittaa renkaiden ominaisuuteen, eli ne nyt sattuu olemaan uraherkät ja / tai siihen, että pyörän ripustuksissa / ohjauksessa on jossain vitusti väljää.

Esimerkkinä työkaverin ohjaussimpukalla varustettu bemari veteli oikein huolella joka urassa. Havaittiin yhdessä nivelessä pikku välys, joka korjaantui kiristyksellä, niin vetelykin väheni kymmenesosaan.

Nyt kävin huollossa ja epäilivät että iskarin joku yläpuolella oleva laakeri olisi menossa jumiin. Saa nähdä miten on.. viikon päästä saavat vasta vaihdettua. Ei oo kuulemma tarvinnu vielä noita vaihtaa aikaisemmin 1-sarjan bemareissa.
 
Volvon yksi eturengas on hieman outo. Tod. pienellä vauhdilla ajaessa huomaa, että se selvästi 'nostaa' kulmaansa, kovemmissa vauhdeissa lähinnä jos on huonompi pinta tiessä tulee rattiin selvää tärinää. Onko tämä nyt sitä pystyheittoa vai renkaan rakenne rikki?

Nokian joku vanhempi kesägumi kyseessä.

Danke!
Katso sitä rengasta. Jos renkaassa on yksi kohta selvästi kulunut, tai renkaassa on selvä patti, niin renkaasta on runko pettänyt ja se pitää vaihtaa pikaisesti. Jos siinä ei näy mitään ihmeellistä, voi siinä olla pystyheittoa, joka saattaa korjaantua pyöräyttämällä rengasta vanteella 180 astetta. Samalla tulee sitten tasapainotettua, jos olikin kyse vain siitä. Pystyheiton huomaa kun lyö renkaan kiinni tasapainotuskoneeseen ja katsoo miten iloisesti renkaan pinta pomppii kun rengasta pyörittää.

Hieman yleistäen renkaassa on painoheittoa, jos jossain nopeudessa tärisee ja jossain nopeudessa taas lakkaa. Jos taas tärinä tulee jo pienellä nopeudella ja voimistuu vain nopeuden kasvaessa, on kyseessä muotovika, eli pintaheittoa, vanne kiero, runko pettänyt tms.
 
Viton turbo

Isän Vitosta meni ilmeisesti turbo paskaks ja alko ajamaan öljyjä sen kautta imusarjaan. Ja koska on kokolailla kallis homma huollattaa niin tiedustelen, että onko täällä jollain kokemusta turbojen huoltamisesta? Pystyykö sitä mitenkään huoltamaan itse ja mistä mahtais saada osia edullisesti? Ja vielä saako turboa irroitettua ilman, että joutuis irrottamaan koko moottoria autosta? Kyseessä on -98 vuoden Vito 110 D, eli ei vielä CDI koneita.
 
Isän Vitosta meni ilmeisesti turbo paskaks ja alko ajamaan öljyjä sen kautta imusarjaan. Ja koska on kokolailla kallis homma huollattaa niin tiedustelen, että onko täällä jollain kokemusta turbojen huoltamisesta? Pystyykö sitä mitenkään huoltamaan itse ja mistä mahtais saada osia edullisesti? Ja vielä saako turboa irroitettua ilman, että joutuis irrottamaan koko moottoria autosta? Kyseessä on -98 vuoden Vito 110 D, eli ei vielä CDI koneita.

Tuolla on jotain projektia Viton turbon irroittamisesta -> http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31102004.html ja varmaan mese forumilta kannattais kysellä.. Varmasti on paskamainen homma irrottaa, jos kone on paikallaan. Turbon huolto nollakokemuksella itse on vähän riskialtista, ootko jo kyselly uusien turbojen hintoja? FIN-turbolla olis vaihtoahdin alk.670e, kallista sekin on, taitaa olla jo noin viideosa auton hinnasta:D
 
Tuolla on jotain projektia Viton turbon irroittamisesta -> http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31102004.html ja varmaan mese forumilta kannattais kysellä.. Varmasti on paskamainen homma irrottaa, jos kone on paikallaan. Turbon huolto nollakokemuksella itse on vähän riskialtista, ootko jo kyselly uusien turbojen hintoja? FIN-turbolla olis vaihtoahdin alk.670e, kallista sekin on, taitaa olla jo noin viideosa auton hinnasta:D

Ei oo vielä ehitty pahemmin syventyä hommaan ku vasta eilen meni ja lähti porukat vielä tänään reissuun, aattelin vaan etukäteen tiedustella. Sen verran kyllä selvis, että yläkautta ei ainakaan oo mahdollista irrottaa ja alakauttakin aika piilossa. Isä oli jostain kyselly ni koko turbon vaihto päälle 1000 euroa ja jos ei kuori oo viallinen ni joku 700. Sillähän se kiinnostais, jos pystys ite tekemään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom