Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pistähän enemmän tietoja autosta, mikä malli, mikä kone, jne.. Tuollaisesta kyllä melkein kannattaisi käydä kysäisemässä korjaajan mielipide.

Ensimmäinen arvaus = vauhtipyörä ottanut itseensä.

Toinen arvaus = siellä joku pakoputken suojapelti tai vastaava on löysällä ja pääsee resonoimaan

Kiitos molemmille, jälkimmäinen arvaus oli oikea. Autoja harrastava duunikaveri vilkaisi pohjan alle ja huomasi suojapellin löystyneen. Kiristi samantein kahvipalkalla. :)
Pikkaisen :curs: olla näin :david: autojen suhteen.
 
Kysymys bensankulutukseen. Ajelen Octavia Skodalla ja vaihdoin vasta uudet kesäkumit alle. Huomasin, että bensankulutus nousi selkeästi. Talvella matka-ajossa kitkoilla pääsi n. 5,9-6 litran kulutukseen talvinopeuksilla. Ja n. 100 km/h matkanopeudella karvan verran yli kuuden litran kulutukseen. Nyt alla siis uudet aluvanteet ja tuumaa isommat (16") kuin entiset, 205 leveät kumit. Kävin tällä viikolla ajelemassa n. 500 km:n työreissun ja keskikulutus oli 6,9 litraa matka-ajossa. Nopeutta oli mittarissa 100km/h molemmin puolin.

Voiko renkaiden koko vaikuttaa noin paljoa kulutukseen? Kulutus nousi samalla viikolla, kun renkaat vaihdettiin, joten mitään muuta selitystä en keksi. Auto on huollettukin vasta, joten ilmanputsarit ym. on vasta vaihdettu.
 
Leveämpi rengas voi hyvinkin nostaa kulutusta. Erityisesti jos renkaassa on liian vähän ilmaa. Kannattaa tarkastaa ne rengaspaineet. Itse juuri vaihdettuani renkaat meinasin lähettää ne heti takaisin kun veteli mielettömästi. Sitten paineiden nosto (renkaan kyljen ohjeen mukaan) 2.0 bar -> 2.2 bar ja rengas muuttui täysin vakaaksi.
 
Kyllä se leveä rengas kuluttaa ihan toisella tavalla. Itsellä talvirenkaat 205 ja kesällä pyörii 225:t. Eroa on helposti 5-6-7desiä satkulle vauhdista riippuen.
 
Renkaan leveys vaikuttaa vähän, mutta enemmän vaikuttaa talvi- ja kesärenkaiden erot. Varsinkin kitkat on yleensä vierinvastukseltaan huomattavasti paremmat kuin kesärenkaat. Kaverilla nousi kulutus puolisen litraa kun vaihtoi kitkat pois ja laittoi saman kokoiset kesärenkaat alle.

E:

Sitten paineiden nosto (renkaan kyljen ohjeen mukaan) 2.0 bar -> 2.2 bar ja rengas muuttui täysin vakaaksi.
Minkäs kokoiset kumit sulla on? Tollasta 2.0 bar painetta, joka sulla aluksi oli, ei käytetä kuin jossain 13 tuumaisissa. 2.2 menee 15" renkaalle nipin napin, ehkä enemmänkin saisi olla. Jos on sitäkin isommat ja vieläpä matalammat, on toikin liian vähän. Kaikki riippuu kuitenkin renkaan leveydestä ja profiilin korkeudesta, ei pelkästä vanteen koosta. Edellä olevat siis suuntaa antavia ja sopivat normaalille korkealle profiilille.

T: 215/35 18 ja 3.0 bar henkilöautossa. Kuluu tasaisesti.
 
Nyt kävi ihmeellinen juttu. Laitoin vilkun vasempaan ja yhtäkkiä se alko vilkuttamaan omituiseen rytmiin ja hetken päästä ei enää ollenkaan. Kävin kattomassa, niin vilkun sijasta takana vilkkuu ilmeisesti tavallinen perävalo ja jarruvalo vuorotellen. Samaan aikaan sisällä vilkkuu takasumuvalon kytkimen valo. Ja kaiken lisäksi vilkku ei toimi silloin, kun painaa jarrua. :D Onkohan tuolla nyt joku sähköhäiriö, kun on selvästi jollain tapaa yhteydessä niihin jarruvaloihin ja jarrun käyttöön vai onko luvassa joku isompi juttu? Auto on siis Fiat bravo -98

Jep, eli hapettumista johtui, kuten Ghostrider veikkasikin. Nyt voi taas turvallisin mielin ajella. ;)

Maavika. Eli käy läpi kaikki maadoituspisteet ja putsaa ne hapettumista. Ja vilkaise samalla takavalo-/vilkku-umpioihin, ettei siellä ole hapettumia polttimoiden kannoissa tai piuhoissa.
 
T: 215/35 18 ja 3.0 bar henkilöautossa. Kuluu tasaisesti.

Paineiden nostaminen on kompromissi pitoa ajatellen, tuo 3bar on melko kova paine jos pitoa kaipaa.. rullaa kyllä mutta mutkia ei enää ajeta "urheilullisesti" :)

Omassa perus 225/45 17 ja huomattavasti mukavammat ajaa 2,5bar kuin 3bar paineilla, juurikin sen takia että pitoa löytyy eri tavalla.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paineiden nostaminen on kompromissi pitoa ajatellen, tuo 3bar on melko kova paine jos pitoa kaipaa.. rullaa kyllä mutta mutkia ei enää ajeta "urheilullisesti" :)

Ei ole kompromissi noille kumeille. On niin matalat, että 2.5 bar paineilla ne kuluisi ihan päin vittua. Joku 2.8 minimi mitä noihin laittaisin. Ja sitten päästään tietysti siihen, että miten paljon sitä pitoa muka normaali ajossa tarvitaan? En minä mikään rallikuski ole, eikä autokaan ole kilpa-auto.
 
Itsellä myös ongelmia tyhjäkäynnin heittelyn kanssa. Kierrokset pyörii 500-800 rpm välillä ja hyvä kun pysyy välillä käynnissä. Auto on Corolla -89. Oliskohan tässä joku ongelma bensansyötön kanssa, vai mistä on kysymys? En kauheasti tämän tekniikasta tiedä, mutta bensansuodattimelta lähtevän letkun alla oli nestettä vuotanut sen moottorin osan kohdalla, mikä on seuraavana (mikä nyt sitten onkaan nimeltään?). Olisikohan tyhjäkäynnin heittelyn syynä tämä?
 
Osaisiko joku kertoa, mistä voi johtua tuulilasinpyyhkimien toimimattomuus? Tuli etäpäivän paikka, kun aamulla satoi kaatamalla vettä ja tuulilasinpyyhkijät lakkasivat yhtäkkiä toimimasta. Nousivat pystyyn ja siihen jäivät ja mies ehti tarkastaa ennen töihin lähtöään jonkun sulakkeen tms, mutta se ei kuulemma ollut palanut. Kyseessä Audi A4.
 
Osaisiko joku kertoa, mistä voi johtua tuulilasinpyyhkimien toimimattomuus? Tuli etäpäivän paikka, kun aamulla satoi kaatamalla vettä ja tuulilasinpyyhkijät lakkasivat yhtäkkiä toimimasta. Nousivat pystyyn ja siihen jäivät ja mies ehti tarkastaa ennen töihin lähtöään jonkun sulakkeen tms, mutta se ei kuulemma ollut palanut. Kyseessä Audi A4.

Liitoksissa kosteutta tai mahdollisesti pyyhkijän moottori kärähtänyt... Voi toki olla ihan viiksessäkin vika...
 
Omassa autossa on ilmeisestikin jako sekaisin. Nokka-akselit ja kampiakseli ovat merkissä, mutta ykkösen mäntä ei ole yläkuolokohdassa. Kun konetta pyrittää hieman käsin, yläkuolokohta tulee vasta kun kampiakselia on käännetty myötäpäivään 90 astetta. Tästä ilmeisesti johtuu, että puristuksetkin puuttuvat?
Kuinka pitää menetellä, aina on remppaa tehdessä varottu, että jakohon ei satuttaisi, mutta nyt on käynyt huono säkä.

Mistä nyt tiedämme, onko kampiakseli pyörähtänyt myötäpäivään 90 astetta vai vastapäivään 270 astetta? (tai jopa 360xn+90 tai 360xn+270 astetta)

Eli siis mistä näemme, mikä tahti on menossa kun ykkösen mäntä on yläkuolokohdassa? Yleensähän virranjakajan kannesta näkee, että koska ykkönen sytyttää, mutta tässä autossa on elektroninen virranjakaja. Renault Laguna 2.0 16v -96
 
ykkössylinterin nokat on "vaihdossa" eli nokka ei paina pako- eikä imuventtiileitä
millä ootte katsonut nokkien asennon? eikö noissa relluissa pidä laittaa nokkiin kiinni erikoistyökalut?
eikö kampiakselin merkin pitäisi olla kohdallaan vaikka jako olisi sekaisin, katsotteko oikeasta sylinteristä.
 
668.jpeg
 
Ongelmana on 95-vm Ford Escortissa että nostaa lämpöjä kaupunkiajossa, mutta ei sitten kovilla vauhdilla. Lämpötila-anturi on hajalla. Mitäs ja millä nimellä tätä anturia pitäisi kaupoista etsiä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom