Autojen vikojen ratkaisuthread

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Varsinkin kylmänä kuuluu selvää vikinää kaasun poljennan tahtiin. Just eilen vaihettiin laturin hihna + kiristin ja toivottiin sen loppuvan, mutta paskat. Vinkuu edelleen. Jakopäänhihna on vaihdettu noin 8tkm sitten. Ilmastointia ei ole, ohjaustehostin kylläkin.
...
Mistä lähtisin seuraavaksi vikaa etsimään?

No onko sen tehostimen hihnan kunto ja kireys tarkastettu? Sikäli kun se on hydraulinen, sen pyörittäminen on kylmänä selvästi raskaampaa kuin lämpimänä, jolloin hihnakin vinkuu herkemmin.

Onko se laturin hihna varmasti kireällä? Ei sen soida tartte, mutta painua ainoastaan sellainen sentti-puolitoista kun sormella painaa.

Ja jos se on enemmän vikinää kuin ulinaa, ne kaiuttimet kannattaa kanssa kuunnella. Ilman kunnon häiriönpoistoa niistä tulee kierrosten mukaan vaihteleva ujellus.

-k
 
Ei se kaiuttimista tule. Selvästi kuuluu koneen puolelta. Huomasin, että haitaritorvi, joka on ilmanputsarin ja kaasarin välissä on hiemanrikki, eli lohjennut. Tuollahan virtaa kova alipaine, joten se voisi johtua siitäkin. Pitääpä vetää jollain kontaktiliimala tuo pieni halkeama torvesta kiinni ja kokeilla uudestaan.

Hihna+kiristin on vaihdettu ja siinä on automaattikiristin, se on just oikealla jäykkyydellä. Tietysti jos ohjaintehostimella on oma hihna, niin sekin olisi syytä tarkistaa. Viikonloppuna on aikaa selvittää, palaillaan sitten =)
 
Auto on ww polo -97.
Autoa käynnistäessä ei tule muuta ääntä kuin startin pientä ininää. Pari kertaa tämän toistuessa auto sitten lähteekin käymään.Yleensä auton kone on ollut lämmin. Tätä käynyt jotain neljä kertaa noin kahden kuukauden aikana. Auto muuten joka päivä käytössä.

Vika nro2! Ajat autoa ja kun hiljennät liikennevaloihin auton juuri pysähtyessä moottori hörähtää pari kertaa. Ihan kuin kierrokset laskisivat ja moottori meinaisi sammua.

Voisiko vika olla jossain ilmamittarissa joka vuotaa liikaa happea koneelle? vai ehkä suuttimet/suutin tukossa?
 
Ei se kaiuttimista tule. Selvästi kuuluu koneen puolelta. Huomasin, että haitaritorvi, joka on ilmanputsarin ja kaasarin välissä on hiemanrikki, eli lohjennut. Tuollahan virtaa kova alipaine, joten se voisi johtua siitäkin. Pitääpä vetää jollain kontaktiliimala tuo pieni halkeama torvesta kiinni ja kokeilla uudestaan.

Hihna+kiristin on vaihdettu ja siinä on automaattikiristin, se on just oikealla jäykkyydellä. Tietysti jos ohjaintehostimella on oma hihna, niin sekin olisi syytä tarkistaa. Viikonloppuna on aikaa selvittää, palaillaan sitten =)
Ei kuulu vinkunaa imuputkistosta vaikka rikki olisikin. Mikäli hihnat on kondiksessa ja kireellä, niin kannattaa tarkistaa myös hihnapyörien kunto. Jos hihnapyörä on liian kulunut, niin uusikin hihna luistaa.
 
Auto on ww polo -97.
Autoa käynnistäessä ei tule muuta ääntä kuin startin pientä ininää. Pari kertaa tämän toistuessa auto sitten lähteekin käymään.Yleensä auton kone on ollut lämmin. Tätä käynyt jotain neljä kertaa noin kahden kuukauden aikana. Auto muuten joka päivä käytössä.

Vika nro2! Ajat autoa ja kun hiljennät liikennevaloihin auton juuri pysähtyessä moottori hörähtää pari kertaa. Ihan kuin kierrokset laskisivat ja moottori meinaisi sammua.

Voisiko vika olla jossain ilmamittarissa joka vuotaa liikaa happea koneelle? vai ehkä suuttimet/suutin tukossa?

Oisko tossa startin ininässä vikaa bendixissä?? Jos se ei pyöriessään lähde työntymään "ulos päin" niin se ei ota vauhtipyörään lainkaan kiinni ja täten hurisee tyytyväisesti vapaasti ilman vastusta. Joskus mopo aikoin ongelma ratkesi bendixin puhdistamisella.
 
Ei kuulu vinkunaa imuputkistosta vaikka rikki olisikin. Mikäli hihnat on kondiksessa ja kireellä, niin kannattaa tarkistaa myös hihnapyörien kunto. Jos hihnapyörä on liian kulunut, niin uusikin hihna luistaa.

+1
Hihna irti ja käynnistät, niin näkee heti missä vika.
 
626:n tuulilasinpyyhkimet sanoi sopimuksen irti, kun laitoin päälle ja olikin hiukan jäätyneet kiinni. Ohjekirja sanoo että autossa on tuulilasinpyyhkimien automaattisulake, vaan eipä toimi vieläkään päivää myöhemmin. Pyyhkimien normisulake on ehjä. Mistähän tollanen automaattisulake voisi löytyä, ohjekirja ei kerro. Voisiko se olla jumittunut jotenkin? Vai olisiko vaan pyyhkimien moottori hajonnut?
 
En tiedä mazdan sulakkeesta, mutta moottori hajoaa tosi herkästi jos sulat ovat kunnolla jumissa.

Ja noi motit maksaa ihan mukavasti jopa Motonetin halpatuotantoversioina. Mulla 90-luvun alun ruostekelkka alla talviautona ja takalasin pyyhkijän tarvikemoottori olisi 198 euroa.

Ihan noin kovasti ei kiinnosta nähdä taakse. Auton arvo varmaankin max 500 euroa.
:lol2:
 
Ja noi motit maksaa ihan mukavasti jopa Motonetin halpatuotantoversioina. Mulla 90-luvun alun ruostekelkka alla talviautona ja takalasin pyyhkijän tarvikemoottori olisi 198 euroa.

Ihan noin kovasti ei kiinnosta nähdä taakse. Auton arvo varmaankin max 500 euroa.
:lol2:

Mikäs auto sulla on? Mulla olisi kaksi kappaletta ylimääräisiä 323 bg takalasinpyyhkijänmoottoreita.

Jos saman mallin auto niin kerro jos kiinnostaa.

Edit: Eikä maksa paljon
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Automaattien kanssa olen ihan kuuno ja googlettamalla en hurskastunut. Paljon kysymyksiä jäi...

Eli kysymyksessä perinteinen automaatti (ei automaattikytkimellinen kova): 1. vaihde "luistaa". Mitä tämä luistaminen tarkoittaa ja onko mahdollista, että laatikolla olisi vielä kilsoja edessa vai onko "luistava" automaattiloota yhtä kuin entinen?

Auttaako öljyn vaihto (parempaa kitkaa?) tai ylipäätään voiko luistaminen johtua alhaisesta öljymäärästä ja voiko vähillä öljyillä ajelu hajoittaa täysin lootan?
 
Opel Astra vm 1999.

Tuulettimen katkaisimessa 4 pykälää. Pari päivää sitten pykälät 1-3 lopettivat yhteistyön kun starttasin autoa aamulla. Voimakkain puhallus 4-pykälällä toimii edelleen normaalisti.

Olisiko vinkkejä mistä lähtisin vikaa etsimään?

Tuulettimen moottorin etuvastus lienee finaalissa. Ei ole kallis osa, ja pitäisi olla helppo vaihtaa. En tosin tiedä, miten ko. autossa pääsee siihen käsiksi.
 
Automaattien kanssa olen ihan kuuno ja googlettamalla en hurskastunut. Paljon kysymyksiä jäi...

Eli kysymyksessä perinteinen automaatti (ei automaattikytkimellinen kova): 1. vaihde "luistaa". Mitä tämä luistaminen tarkoittaa ja onko mahdollista, että laatikolla olisi vielä kilsoja edessa vai onko "luistava" automaattiloota yhtä kuin entinen?

Auttaako öljyn vaihto (parempaa kitkaa?) tai ylipäätään voiko luistaminen johtua alhaisesta öljymäärästä ja voiko vähillä öljyillä ajelu hajoittaa täysin lootan?

Puhut momentinmuuntimesta jonka kautta moottorista saatava voima välitetään vaihteistolle. Manuaalissa tämän asian ajaa kytkin, automaatissa taas turbiini jonka toiminta perustuu pyörimisnopeuseroon, voimaa siirretään vaihteistoöljyn välityksellä.

Eli jos automaatti ei luista niin periaatteessa se ei edes välitä voimaa, eli automaatissa luisto on hyvä asia, toisin kuin manuaalissa.

Uudemmissa autoissa turbiini lukitaan tietyillä vaihteilla ja kuormituksilla jolloin hyötysuhdetta pystytään parantamaan mutta useimmissa autoissa 1 ja 2 vaihteilla ei vielä löydy tuota lukittumistoimintoa. Tämä tietysti ihan vaihteistokohtaista.

Sousittelen lukemaan seuraavan linkin jos vähänkään haluaa ymmärtää tuota toimintaa

Momentinmuunnin
Automaattivaihteisto
 
Kaverin autosta pääsi menemään paskaksi takavalo, joku ilmeisesti jätti muiston parkkipaikalla, eli se pleksiosa on rikki. Osaako joku sanoa, paljonko tuollaisen vaihtaminen maksaa suurinpiirtein? Kyseessä on vanha Corolla.
 

Kiitokset jjj84, lueskelin linkit ja jäin siihen käsitykseen, että ko. auto jää ostamatta. Tässä tapauksessa "luisto" oli sellaista, että kierrokset nousee, mutta auto ei vaan lähde liikkeelle vastaavaa tahtia. Eli kitkaa ei olisi tarpeeksi ja jotain siis paskana.
 
Kaverin autosta pääsi menemään paskaksi takavalo, joku ilmeisesti jätti muiston parkkipaikalla, eli se pleksiosa on rikki. Osaako joku sanoa, paljonko tuollaisen vaihtaminen maksaa suurinpiirtein? Kyseessä on vanha Corolla.

Jos romikselta sattuu löytymään niin ehkä kympin kaksi. Autovahinkokeskuksen sivuiltakin voisi yrittää tsekata.
 
En tiedä mazdan sulakkeesta, mutta moottori hajoaa tosi herkästi jos sulat ovat kunnolla jumissa.
Vika selvisi -- ei ollutkaan ollenkaan sulakkeista kyse, vaan se pyyhkijöitä pyörittävä vipu oli pompannut irti siitä moottorin päästä. Kulumaa alkaa ilmeisesti olla, kun ei kunnolla pysy.
 
Kiitokset jjj84, lueskelin linkit ja jäin siihen käsitykseen, että ko. auto jää ostamatta. Tässä tapauksessa "luisto" oli sellaista, että kierrokset nousee, mutta auto ei vaan lähde liikkeelle vastaavaa tahtia. Eli kitkaa ei olisi tarpeeksi ja jotain siis paskana.

No sanoisin että lue linkit uudestaan :)

On aivan normaalia että kierroksia on esim 2500rpm ykkösellä ja auto menee vielä melkein kävelyvauhtia, jos jatkat tasakaasulla niin auton nopeus nousee pikkuhiljaa. Tämä käytös korostuu varsinkin kylmällä moottorilla. Itselläni on automaatti ja kylmänä aamulähtö tuntuu samalta kuin joku painaisi jarrua kun kierroksia on ja silti madellaan...
 
Jos romikselta sattuu löytymään niin ehkä kympin kaksi. Autovahinkokeskuksen sivuiltakin voisi yrittää tsekata.

Kiitti vinkistä, tuo ei edes tullut mieleen! Löysinkin just yhden purkamon, jossa tarvittava osa näyttää olevan varastossa eli huomenna vaan hakemaan!
 


Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom