Asuntovelallisilla ongelmia jo nyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Esimerkiksi n 10 vuotta sitten osto on ollut näin jälkeenpäin tarkasteltuna erittäinkin järkevää. Jos on pakottava tarve ostaa asunto, niin se on sitten eri asia mutta tuntuu, että nyt on ollut menossa jonkunlainen joukkopsykoosi tuossa ostelussa - kun kaverit ostaa niin pitää ostaa itsekin.

Jep, 10 vuotta sitten ostaneet ovat tehneet maksimaalisen tilin asunnollaan. Tosiaan voi puhua jonkinlaisesta joukkopsykoosista. Esimerkiksi vaimon perheestä kaikki täysi-ikäiset ostivat asunnon n. 6 kk sisällä. Ihan vitunmoista lammasmaisuutta ja laumakäyttäytymistä. Mutta tyhmät menee just sellaiseen vipuun. Että terveisiä vaan.. ;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joukkopsykoosia vai matikkaa

jos maksan vuokraa 600e/kk 10 vuoden ajan odotellessa asuntojen hintojen laskua maksan yhteensä 600x120=72 000. Tästä rahasta minulle ei jää mitään käteen.

Jos maksan asuntolainan korkoja keskinmäärin 300e/kk ja yhtiövastiketta+hoitovastiketta yhteensä 150e/kk, menee minulla "hukkaan" kuussa siis 450e. Koska asuntolainan korot saa vähentää verotuksessa voidaan laskea että noin kolmasosa niistä tulee takaisin omaan taskuun. Kolmasosa on 300*120/3=12 000. Eli loppupeleissä minulla on maksanut kymmenen vuoden aikana lainankorkoja sekä yhtiövastiketta ja hoitovastiketta yhteensä 150e*120kk+300e*120kk-12000=54 000e. Tästä rahasta minulle ei jää mitään käteen.

Nyt sitten pitää ottaa huomioon se asunnon arvon lasku. Kuinka paljon esim kantakaupungissa sijaitsevan keskikokoisen yksiön hinta realistisen arvion mukaan tulee laskemaan 10 vuoden aikana? Käsittääkseni kuvailemani asuntojen arvot ovat hyvinkin vakaita koska niille löytyy kysyntää aina. Varmaa on ainakin että sen arvo ei tule 18% (eli tässä tapauksessa 18 000e) laskemaan. Entä kuinka paljon asunnon arvon laskemista pystyy kompensoimaan sillä että on halukas ja kyvykäs tekemään keittö-, vesi- ja pintaremontin itse, jonka kustannukset saa myös vähentää verotuksessa?

Vastaan itse itselleni, omistusasuminen on järkevämpi ratkaisu kuin vuokra-asuminen. Näin ainakin tässä skenariossa.

Jos joku näkee tossa jotain epäkohtia niin korjatkaa ihan vapaasti
 
En tiedä sekoilinko minä jossain kirjoituksessani vai käsittikö vain jompikumpi jotain väärin, mutta minulle ei ole ainuttakaan sijoituskämppää. Kaikki sijoituseni on rahastoissa ja osakkeissa ja asun omistusasunnossa jonka maksuaikaa autolainan kanssa tällä lyhennyksellä on 13 vuotta. Tosin en tätä lyhennystä varmaan pysty ensvuonna pitään jos vaimo jää pojan kanssa kotiin...
D.Yates sanoi:
Onko höveleitä vuokranantajia jotka tekee mielellään tappiota sijoitusasuntonsa kanssa? Kertokaa te mulle, kun en ole vuokramarkkinoihin tutustunut.
Timba79 sanoi:
Vanhat ihmiset, jotka ovat jopa vuosikymmeniä omistaneet sijoituskämppänsä eivätkä seuraa tarkkaan hintatasoa, voivat näin toimia. Tiedän tapauksia.
Johon minä sanoin, että ehkei heillä ole enää lainaa niin paljoa jäljellä, että tarvitsee vuokraa pitää niin korkealla, että vuokra kattaa kaikki lainakulut. Lainanhoitokulutkin voivat laskea vuosikymmenten päästä. Jos ei ole tasalyhenteinen laina.
 
Johon minä sanoin, että ehkei heillä ole enää lainaa niin paljoa jäljellä, että tarvitsee vuokraa pitää niin korkealla, että vuokra kattaa kaikki lainakulut. Lainanhoitokulutkin voivat laskea vuosikymmenten päästä. Jos ei ole tasalyhenteinen laina.

Jep, eli minä käsitin väärin. :kippis1:

Ja on tossa tietty sekin pointti, että vähän inhimillisemmällä vuokralla saa pidettyä ehkä vuosiakin saman vuokralaisen, eipä ole harvinaista että joku on vuokralla jopa 10 vuottakin samassa kämpässä jos hinta kohillaan molemmille ja homma toimii. Jos kämppä on vuodessa tyhjillään kuukauden tai pari kun vuokralainen vaihtuu ja vielä kulut päälle uuden hankkimisesta, niin aika paljon saa olla isompi vuokra että kulut saa pois verrattuna pysyvään vuokralaiseen.

Toki ne indeksikorotukset kannattaa vuosittain tehdä, ei tartte sitten kerralla nostaa paljon ja säikäyttää vuokralaista. ;)
 
Täällä kun on vähän pätevämpiä laskijoita kun minä, niin auttakaas miestä mäessä.

Työkaverilla seuraava tilanne: Omistaa kerrostalokaksion, siitä ns. varma myyntihinta ois 50.000, todennäköisesti saisi ylikin. On nyt ostamassa okt:tä 120.000 eurolla ja vaihtoehtona on myydä vanha pois tai rahoittaa uus kokonaan lainalla ja pistää tuo kaksio vuokralle. Siitä voisi vuokraa saada ehkä 500/kk ja vastikkeet on n. 160/kk sähköineen. Millä tavalla pitää laskea onko tuon vuokralle laittaminen järkevää vai ei? Kaksio on velaton.
 
Jos tuon kaksion vuokraa, niin siitä saisi n. 4800 e puhdasta vuokratuloa vuodessa (käytännössä ei ihan noin paljon kun noita sähköjä ei voi vähentää). Jos otetaan 120 000 e laina vaikkapa 25 vuodeksi, on kuukausierä 650 e pinnassa. Eli 400 e vuokratulo per kk + 250 e omaa rahaa niin lainan kuukausierä on hoidettu nykyisellä korkotasolla.

70 000 e laina on tietty nopeampi hoitaa vaikka 15 vuodessa, kuukausierän asettuessa n. 530 euroon.
 
Jos tuon kaksion vuokraa, niin siitä saisi n. 4800 e puhdasta vuokratuloa vuodessa (käytännössä ei ihan noin paljon kun noita sähköjä ei voi vähentää). Jos otetaan 120 000 e laina vaikkapa 25 vuodeksi, on kuukausierä 650 e pinnassa. Eli 400 e vuokratulo per kk + 250 e omaa rahaa niin lainan kuukausierä on hoidettu nykyisellä korkotasolla.

70 000 e laina on tietty nopeampi hoitaa vaikka 15 vuodessa, kuukausierän asettuessa n. 530 euroon.

tuossa laskussa pitää vielä huomioida se, että sen 25 vuoden jälkeen omistuksessa on kaksi velatonta asuntoa. 15 vuoden laskutavan jälkeen on vain yksi, se 120.000 euron asunto. enkä nyt millään usko, että sen ensimmäisen velattoman asunnon arvo ainakaan laskee tuosta 50.000 eurosta sen 25 vuoden aikana. varmasti joutuu jossakin vaiheessa jotain peruskorjauksia tekemään, mutta siis ideana se, että jos sen asunnon pitää itsellään ja vuokralla, niin sitä pääomaa on sitten enemmän myöhemmin omistamiensa asuntojen muodossa - eikä sitä ´omaa´ rahaa paljoakaan tarvitse laittaa kuukausittain lisää lainanmaksuun. näinollen säilyy samalla aikaa se elintasokin korkeammalla lainan ajan kun jää enemmän rahaa kuukausittain käytettäväksi, vaikka pidempään sitä maksaisikin. sitä elämäähän eletään kuitenkin pääsääntöisesti nyt, nuorempana - eikä rahasta voi ehkä niin paljoa nauttia vanhempana. tai voihan sen toki tehdä halutessaan niinkin, että laittaa sen 530 euroa kuukausittain sitä ´omaa´ rahaa lainanlyhennyksiin, ja sen päälle vielä sen vuokratulon siitä toisesta asunnosta. nopeammin se laina silloinkin lyhenee - ja silti lopussa seisoo kiitoksena kaksi velatonta asuntoa.

jokainen tietty halujensa mukaan. joissakin tapauksissa voi olla ihan fiksuakin myydä se eka asunto alta pois ja lyhentää sillä lainaa - esimerkiksi jos siitä tekee vaikka kohtuusumman myyntivoittoa.
 
Työkaverilla seuraava tilanne...

Pirun tuottava asunto, jos on 50000EUR arvoinen ja saa vuokrattua 500EUR/kk. Mutta silti... Koska tyokaverisi ei ilmeisesti ole kovinkaan suurituloinen, uskoisin, etta nukkuu yonsa paremmin, jos ottaa 120k lainan sijasta vaan 70k. Vuokrakampassa kuitenkin ennemmin tai myohemmin ne julkisivu- ja putkiremontitkin, jotka vetaa vuokratulot nollaan tai miinuksella aika perkuleen moneksi vuodeksi. Se 120k laina kasvaa kuitenkin korkoa jatkuvasti, joka paiva. Lisaksi aina silloin talloin hajoaa jaakaappi (taas meni kuukauden tuotot) tai kamppa on tyhjillaan asukkaan vaihtuessa (toisen kuukauden tuotot). Puhumattakaan siita, etta vuokralaiseksi tulee joku ongelmatapaus, joka laittaa paikkoja paskaksi ja/tai jattaa vuokrat maksamatta.

Laskea voi toki miten vaan, ja naita remontti-, korko- yms juttuja ei voi ikina oikein tarkalleen tietaa. Kysy vaikka kaverilta, tuleeko ongelmia, jos remonttien takia vuokrakamppa olisi tyhjillaan puoli vuotta ja vastike nousisi taman jalkeen 400 eurolla seuraaviksi 5 vuodeksi. Jos vahankaan epailee -> kaksio myyntiin ASAP.
 
lisäksi tuohon skenaarioon pitää vielä muistaa se lainan korkojen vaikutus veroprosenttiin. jonkunlainen ero on vuositasolla käteen jäävään osuuteen, kun vertaa 70.000 euron lainan korkoja 120.000 lainan korkoihin veroprosentin alenemisen myötä.

mutta, kuten stu sanoikin - asioilla on monta puolta. jos varsinkin on asioista kovasti stressaavaa luonteenlaatua, niin ehkä se suuremman lainan miettiminen samalla kun pohtii noita vuokra-asunnon mukanaan tuomia (mahdollisia) lisäkuluja ja ongelmia, voi muodostua liian suureksi stressitekijäksi, ja elämä on helpompaa kun myy toisen asunnon pois ja keskittyy vaan siihen yhden lainan maksamiseen ja yhteen asuntoon. eihän näihin mitään universaaleja totuuksia ole, ja jokaisen pitäisi vaan itse miettiä mitä olisi parhainta tehdä missäkin elämäntilanteessa. kummastakin vaihtoehdosta kun löytyy hyviä, ja mahdollisesti huonojakin puolia.
 

Olit näköjään lisännyt saman kyssärin KL:n foorumille.

Jos kerran vuokratuloista maksettavat verot voidaan vähentää uuden kämpän koroista, niin kallistuisin itsekin sijoituskämpän pitämiseen. Kyse ei ole kuitenkaan niin suuresta uudesta lainasta. Aina sen vanhan kämpän voi myydä myöhemminkin jos siltä tuntuu.

Fakta on, että putkiremppa on varmaankin tulossa 15v aikana ja silloin voi olla aika tiukkaa taloudellisesti jos kaikki vuokratulot laittaa suoraan lainan maksuun. Voisko pankin kanssa sopia, että se vuosi olisi esimerkiksi uuden kämpän suhteen lyhennysvapaa tai jotain vastaavaa.
 
Samasta uutisesta:

"- Kyseessä on odottamamme korjausliike. Kun myynti tasapainottuu, voivat hinnat taas nousta ensi vuoden alkupuolella, NAR:n pääekonomisti David Lereah kommentoi maanantaina. "

Eli mitä tästä nyt pitäisi ajatella.
 
Jenkeissä odotellaan jo koron laskua.

Taitaa ainoa mikä ajaisi markkinoita kunnolla alas olla joukkotyöttömyys eikä sellaista viitsi toivoa.
 
Olit näköjään lisännyt saman kyssärin KL:n foorumille.

Jos kerran vuokratuloista maksettavat verot voidaan vähentää uuden kämpän koroista, niin kallistuisin itsekin sijoituskämpän pitämiseen. Kyse ei ole kuitenkaan niin suuresta uudesta lainasta. Aina sen vanhan kämpän voi myydä myöhemminkin jos siltä tuntuu.

Fakta on, että putkiremppa on varmaankin tulossa 15v aikana ja silloin voi olla aika tiukkaa taloudellisesti jos kaikki vuokratulot laittaa suoraan lainan maksuun. Voisko pankin kanssa sopia, että se vuosi olisi esimerkiksi uuden kämpän suhteen lyhennysvapaa tai jotain vastaavaa.

Laitoin joo sinnekin, mutta se aloittelijoiden puoli on siellä aika hiljainen ja sijoituspuolella se katoaa massaan tunnissa. ;)

Putkiremppa varmaankin tulee 15 vuoden sisään, mutta tuskin alle 10 vuodessa, on jotain 78 muistaakseni rakennettu tuo kämppä. Julkisivurempat sun muut tehty, eli se seuraava iso on sittne se putkiremppa.

Mutta tossa putkirempassa on tietty se puoli, että sen jälkeen asunnosta yleensä saa myydessä senverran enemmän mitä remppa maksoi, eli kämpän voi vaikka realisoida pois sitten jos tuntuu ettei pysty maksamaan. Ja voihan olla että se laina on jo maksettu pois ennenkuin putkiremppa edes tulee? Ja eikös se putkirempan voi maksaa rahoitusvastikkeenakin, joten siitäkin saa vähennykset ja erän voi pitää sopivan pienenä (tietty tulee sitten taas korkokuluja).

Mutta en mä hautaisi koko hommaan pelkästään putkiremppaa peläten. Ja ei työkaveri ole mikään suurituloinen, samat paskahankkeet sillä on mitä mullakin, mutta on sillä vaimokin joka on töissä, joten kyllä ne varmaan hoitas hyvin tuollaisen 120.000 euron lainan ilman mitään vuokratulojakaan.
 
Ja eikös se putkirempan voi maksaa rahoitusvastikkeenakin, joten siitäkin saa vähennykset ja erän voi pitää sopivan pienenä (tietty tulee sitten taas korkokuluja).

Vero.fi

Rahoitusvastike on vähennyskelpoinen kulu vain silloin, kun se on luettu tuloksi yhtiön kirjanpidossa.

Oletan, että harvoin on.

Jos kerran rouvakin on töissä, niin ei kai toi 120k€ laina ole mahdoton, vaikka vuokrakämppä tekisi 0-tulosta.
 
Kauppalehdessä tänään.

Asuntojen hinta pudonnut USA:ssa ensimmäisen kerran yhteentoista vuoteen.
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/juttu.jsp?oid=2006/09/26/2062334

Näinhän ei voi käydä Suomessa?

Totta munassa voi käydä. Täälläkin missä itse asun lähti yhdestä myytävästä kämpästä 6 tonnia hintapyynnöstä pois ensimmäisen viikonlopun jälkeen. En usko että vielä keväällä olisi noin nopeasti lähtenyt. Ei vissiin ollut tungosta näytöillä :lol2:
 
Samasta uutisesta:



Eli mitä tästä nyt pitäisi ajatella.

Itse ajattelen, että :anssi:, "sen lauluja laulat, kenen leipää syöt." Lereah on tosiaan
NAR:n pääekonomisti ja kovimpia (USA:n) asuntokuplan vähättelijöitä.

Kannattaa ottaa huomioon, että sama mies sentään kirjoitti kirjan (2005) "Are You Missing the Real Estate Boom? Why Home Values and Other Real Estate Investments Will Climb Through The End of The Decade—And How to Profit From Them", joka nimettiin myöhemmin uudelleen "Why the Real Estate Boom Will Not Bust—And How You Can Profit from It."

Eli siis IMHO unohtaisin tässä vaiheessa Lereahin paskapuheet ja keskittyisin vain siihen, että y2y-hinnanpudotukset ovat alkaneet jenkeissä. Tällä ei tietysti välttämättä ole mitään merkitystä, jos et aio toimia kuten Dobermannin ehdottaa, ja hypätä spekulantiksi jenkkien asuntomarkkinoille.

Minua huvitti myös seuraava KL:n uutinen:

"Asuntojen hintojen nousu hidastuu -Suomen Pankki", "Korkojen tähänastinen nousu ei aiheuttane ylitsepääsemättömiä ongelmia kovin suurelle määrälle kotitalouksia. Voimakkaasti velkaantuneiden kotitalouksien taloudellinen tilanne voi kuitenkin vaikeutua merkittävästikin, jos yleinen talouskehitys heikkenee selvästi ja työttömyys lisääntyy, Suomen Pankki varoittelee."

No shit, Sherlock? Enpä sitten taidakaan ostaa kämppää, kun voi olla mahdollista, että minusta ei tulekaan tällä tavalla miljonääriä. Eiköhän tuo nyt ole ollut kaikille jo selvä, että pelkkä korkojen nousu ei aiheuta (Suomessa) asuntojen pakkomyyntejä ja siitä seuraavaa talouskierrettä. Olisinkin turhan jossittelun sijasta mielummin kuullut Suomen Pankin näkemyksen, että millä todennäköisyydellä työttömyys Suomessa sitten lisääntyy lähivuosina (esim. viennin merkittävä heikkeneminen), koska tällainen saattaisi jopa kiinnostaa ensiasunnon ostajaa, jolle arvonnousun pitäisi olla yksi ja sama, kunhan sen asunnon pystyy jollain maksamaan. :zzzz:
 
Back
Ylös Bottom