Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Jaa... Miksiköhän se pankkineuvoja sitten sanoi, että jos itse makselee, verkkopankki katsoo sen seuraavien maksuerien ennakoksi?

Joo, itselläni on esim. 20. päivä "virallinen" lyhennyspäivä.
Jos koitan tehdä ylimääräisen lyhennyksen ennen 20. päivää, menee se ennakoksi.
Kuitenkin 20. päivän jälkeen voi loppukuun lyhentää ylimääräistä, jolloin se ei vaikuta seuraavan kuun lyhennykseen.

Itse muistaisin myös etät pankkitäti nordeassa sanoi että voi ihan normaalisti "laskua maksamalla" laittamalla lainatilin numeron vastaanottajan tilinumeroksi, maksaa ylimääräistä laskua. En ole kertaakaan tehnyt, mutta näin muistelisin. Kuulostaa kyllä ihan järkevältäkin, että normi laskunmaksuna se menisi.

Samoin kuin luottokorttilaskukin. Voi maksaa tottakai samalle luottokortin tilinumerolle vaikka koko summan kerralla pois. Tai jopa ennakkoon.

Ok, mä selvitän asian myös oman neuvojan kanssa. Helpottaisi jonkin verran asioimista toisaalta oon laittanu lainanhoitotilille, oliskohan tuo nyt sitten "käsittelytili" ylimääräset ja mailannut että nyt voi lyhentää asuntolainaa. Kätevää jos voisi viestikentällä nopeuttaa asian hoitoa.

Tuntuu, että Nordealla vaihtelee nuo käytännöt konttoreittain. Varmasti onnistuu samanlainen järjestely, jos eivät ole liian kaavoihinsa kangistuneita.

Itseäni harmittaa se, että 1kk euriboria ei saa paikallisesta konttorissa, vaan 3 kk on lyhin mahdollinen. Täälläkin moni Nordean asiakas on kuitenkin kertonut saaneensa sidottua lainan 1 kk euriboriin. Liekö sitten kyse siitä onko alueella kuinka paljon kilpailua pankkien välillä? Marginaali nyt kuitenkin irtosi ilman tappelua 0,3 %:iin, kun kesällä tarkistin ehtoja.

Ok, mä selvitän asian myös oman neuvojan kanssa. Helpottaisi jonkin verran asioimista toisaalta oon laittanu lainanhoitotilille, oliskohan tuo nyt sitten "käsittelytili" ylimääräset ja mailannut että nyt voi lyhentää asuntolainaa. Kätevää jos voisi viestikentällä nopeuttaa asian hoitoa.

Mun mielestä menee ihan viiveettä, kun naputan viestin että tililtä xxx summa xxx lainapääoman lyhentämiseen.

Mun mielestä menee ihan viiveettä, kun naputan viestin että tililtä xxx summa xxx lainapääoman lyhentämiseen.

Varmasti menee, jos pankintäti itse sen hoitaa.
Liekö sitten täälläpäin niin laiskoja, etteivät viitsi itseään sekottaa siihen väliin. :)
Eipä tuokaan vaikealta kuulosta. Kuten tossa aikasemmin sanoin, niin tuntuu Nordealla käytännöt vaihtelevan konttoreittain.

Mutta enhän mä edes laita sitä omalle pankkineuvojalle, vaan otsikolla "laina" ja sit sieltä vastaa kuka vastaakaan. Että ei luulis olevan konttorista kiinni.

Nooh, joku pankintädin oikeuksilla varustettu henkilö kuiteskin. (Tärkeintä lienee, että viesti on lähetetty verkkopankin sähköpostin kautta)

Nämä kaikki vaihtoehdot (verkkopankki/verkkopankin s-posti/puhelinsoitto) ovat varmasti kaikille Nordean asiakkaille mahdollisia vaihtoehtoja, mutta valittu käytäntö tuntuu vaihtelevan konttoreittain, eikä asiakkaille välttämättä ole neuvottu kuin yksi em. tapa.

Saajan tilinumeroksi laitetaan lainan tilinumero + tietenkin haluttu (ylimääräinen) summa jolla lainaa halutaan lyhentää. Viitenumerona voi käyttää vaikka edellisen lyhennyksen viitenumeroa. Maksu menee jonkun "käsittelytilin" kautta, josta johtuu tuo parin päivän viive. Itse olen lisäksi kirjoittanut viesti -kenttään "lainan xxxxxxxx-xxxxxxxx ylimääräinen lyhennys".

Homma on sovittu ihan jo lainaneuvotteluissa, eikä siinä sen ihmempää.
ei tartte viitettä eikä sopia etukäteen. ite oon vajaan vuoden lyhennellyt opintolainaa kun tahtovat että maksaisin pelkkiä korkoja.... joku viive siinä oli opintolainan viimeisestä nostosta tai jostain ennenkun tekevät maksuaikataulun.

e: mullakin on pippeli pystyssä kun mulla kerran on HENKILÖKOHTAINEN KUS... NEUVOJA!! oon vip ja paras!!!

:D

ei tartte viitettä eikä sopia etukäteen. ite oon vajaan vuoden lyhennellyt opintolainaa kun tahtovat että maksaisin pelkkiä korkoja.... joku viive siinä oli opintolainan viimeisestä nostosta tai jostain ennenkun tekevät maksuaikataulun.

Kyllä vaatii vitteen, ainakin asuntolainassa (ei hyväksy maksua ilman viitettä). Tosin tämä on tottumus 5 vuoden takaa joten voihan olla, että homma on nykyisin muuttunut.

Joo, eihän noita erikseen tarvitse "sopia". Kysyin lainaa ottaessa, että kuinka ylimääräiset lyhennykset hoidetaan, ja täti sitten neuvoi em. mainitun tavan. Muitakin tapoja tosiaan on, kuten tässäkin ketjussa käynyt ilmi.

Itse siis olin tottunut OP:n systeemiin, jossa lyhennystä tehtäessä verkkopankki kysäisee kohteliaasti, että onko kyseessä seuraavan maksuerän ennakkolyhennys vai ylimääräinen lyhennys. Lyhentelin kovin aktiivisesti autolainaa tällä systeemillä ja hyvin toimi.

Toimiihan se niinkin, että kerää sitä isompaa könttää tilille ja sitten soittaa pankkineidille, joka sitten tekee sen ylimääräisen lyhennyksen. Itselläni on vaan ongelmana se, että ne rahat ei jostain syystä keräänny sinne tilille, vaan niillä tulee hankittua "jotain tuiki tarpeellista" ja ylimääräiset lyhennykset jää tekemättä.

Jos nettipankki toimisi kuten OP:n systeemi, niin tuollaisia pieniä lyhennyksiäkin viitsisi tehdä ja niillä on oikeasti kuitenkin aika iso merkitys...
...ja on se vähän noloakin soitella pankkiin, "Mä haluaisin nyt tehdä mun asuntolainaani 50€ ylimääräisen lyhennyksen" :)

Tiedä sitten, ottavatko vielä jonkun palvelu- tai käsittelymaksun, jos siis puhelimitse pyytää tekemään ylimääräisen lyhennyksen. Tosin lainaehdoissa on kirjattuna, että ylimääräisiä lyhennyksiä saa tehdä maksutta, joten tuskinpa tuota tarvitsee pelätä.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Tän päivän Iltalehdessä on juttua asuntolainoista otsikolla "Vaihda korkoa - säästä satasia". Kerrotaan siis miten kannattaa vaihtaa lyhyempiin viitekorkoihin. Hieman yllättävä kommentti oli OP-Pohjolan pääekonomisti Timo Lindholmilta, jonka mukaan laskelmat osoittavat kuuden kuukauden euriborin olevan pitkällä aikavälillä edullisin. Olisi kiva tietää lisää noista laskelmista

Tän päivän Iltalehdessä on juttua asuntolainoista otsikolla "Vaihda korkoa - säästä satasia". Kerrotaan siis miten kannattaa vaihtaa lyhyempiin viitekorkoihin. Hieman yllättävä kommentti oli OP-Pohjolan pääekonomisti Timo Lindholmilta, jonka mukaan laskelmat osoittavat kuuden kuukauden euriborin olevan pitkällä aikavälillä edullisin. Olisi kiva tietää lisää noista laskelmista

Kyllä nyt ehdottomasti kannattaa omasta mielestäni laittaa lainat 3kk euribor kun korot ovat laskusuuntaisia ja siinä vaiheessa kun lasku tasoittuu, niin vaihtaa se tuohon 6kk euriboriin tai jopa 12kk euriboriin...

Kyllä nyt ehdottomasti kannattaa omasta mielestäni laittaa lainat 3kk euribor kun korot ovat laskusuuntaisia ja siinä vaiheessa kun lasku tasoittuu, niin vaihtaa se tuohon 6kk euriboriin tai jopa 12kk euriboriin...

Korot laskussa = mahdollisimman lyhyt korko (1kk), jolloin on jatkuvasti alin mahdollinen noteeraus

Korot nousussa = pidempi korko, jolloin kestää jonkin aikaa kunnes korot nousevat (tässä tapauksessa myös prime voi toimia)

Niin olisi. Joku minulle joskus selvitti tuota asiaa ja sanoi, että hyvin harvoin (käytännössä koskaan) tulee tilannetta, että pitkät korot olisivat asiakkaan kannalta merkittävästi edullisempia. Johtuen siitä, että pitkiä 6kk:n ja 12kk:n korkoja pankin on vaikeampi ennustaa ja näin ollen niihin pankki lisää pienen pelivaransa. Jos niin käy, että vaikkapa 12kk:n euribor tuleekin noiden heilahtelujen ansiosta edullisemmaksi niin hyvä tietysti asiakkaan kannalta, mutta se johtuu pankin arviontivirheestä korkojen määrittämisen suhteen.

Itse tein koelaskelman ennen lainan ottoa. Vertailussa 1kk ja 12kk euriborit ja vaikka en "simulaatiossani" kovin jyrkkiä heilahteluja ottanutkaan mukaan, niin kyllä 1kk pesi aika 6-0.

Itse muistaisin myös etät pankkitäti nordeassa sanoi että voi ihan normaalisti "laskua maksamalla" laittamalla lainatilin numeron vastaanottajan tilinumeroksi, maksaa ylimääräistä laskua. En ole kertaakaan tehnyt, mutta näin muistelisin. Kuulostaa kyllä ihan järkevältäkin, että normi laskunmaksuna se menisi.

Samoin kuin luottokorttilaskukin. Voi maksaa tottakai samalle luottokortin tilinumerolle vaikka koko summan kerralla pois. Tai jopa ennakkoon.

Jotenkin näin muistasin itsekin. Ilmeisesti pitäisi jotain viitenumeroa käyttää? Taitaa lyhennyksessä olla just se viitenumero. Varma en ole, kun olen aina ylimääräset hoitanut henkilökohtasen neuvoja kautta. Siinä riittää kun kertoo mitä lainaa lyhentää ja miten paljon, se hoitaa sen käytännössä heti. Kaikista helpointa noin.

Nonni nyt on muutettu 1kk-euriboriin prime-korko. Tuloksena se että tällä hetkellä käteen jää 120 rahaa enemmän tällä 1kk euriborilla. Ja mitä alemmas korko menee, niin sitä enemmän jää käteen :) Prime ei näyttänyt vieläkään laskun merkkejä. Lakihan sanoo että prime-koron laskusta pitää uutisoida 2 viikkoa aikaisemmin, että mihin se muuttuu. Kauppalehden sivuilta näkee kätevästi mitä korot ovat ja mihin ne primet ovat muuttumassa.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/korot/

Tällä hetkellä esim Aktia ilmoittaa pian muuttavansa 5% primen 4.5% arvoon. Eipä se paljon lohduta jos 1kk-euribor on 3.678% ja 12kk-euribor 4.219%. Muut primet eivät näytä muutosta seuraavalle 2 viikolle. Eli prime seuraa perästä ja sen vuoksi kannattaa nyt nauttia näistä laskevista koroista euriborien muodossa.

Sitten kun korot lähtee taas nousemaan, niin voi vaihtaa vaikka takas primeen jos se on alhaalla, tai 12kk-euriboriin.

Tuolta kauppalehden sivuilta näkee korkoa klikkaamalla kätevästi esim 2v tai 5v käyrän eri koroista. Kun katsoo 1kk, 3kk ja vaikka 12kk euriboreja, niin ei se 1kk euribori kovin montaa isoa heittoa ole tehnyt. Sikäli ei tarvitse pelätä että se tekisi tuosta vaan jonkun 20% korkopiikin. Koskaanhan näistä ei tiedä, mutta melko varmasti tuollaista ei helpolla tapahdu.

Jokainen tehkööt mitä tykkää.

edit: kannatti muuten käydä. Kaupanpäälle sain kupillisen kuumaa hernekeittoa kadulla ja pankista heijastinliivit autoon, kun käskin ne laskemaan eläkesäästämistä varten ennakkolaskelmatarjouksen ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom