Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mitäs, jos lainan nostamisen yhteydessä on mainittu, että on mahdollisuus vaihtaa mihin tahansa euribor-viitekorkoon näin halutessaan ja kun sitä sitten ollaan vaihtamassa niin yllättäen ei se enään käykkään? Itsellä kävi tälläinen tilanne ja pitkän väännön jälkeen sainkin vaihtaa 1kk euriboriin, mutta marginaali piti nostaa 0.2% joka oli sitten kompromissiratkaisu.

Mulla sama homma. Mulle tosin myytiin vielä korkokatto=tyhmä minä. Korkokaton ehdoissa lukee että korkosidonnaisuutta ei voi vaihtaa, vaikkakin lainaneuvotteluissa kerrottiin että voin vaihtaa viitekorkoa myöhemmin. No taidan vaihtaa pankkia.

Eräs paikallinen SP. Laina on otettu jo aikaisemmin, joten marginaali on aika pieni nykyisiin uusiin lainoihin verrattuna. Joo, siihenhän toi perustuu, että laskevat saavansa hyvät voitot, jos korko on seuraavat 3 vuotta vaikk 2,5%

3 vuoden koronvaihtosopimukset vois ollakin nyt niin alhaalla, että kiinteitä saa halutessaan aika edullisesti. Mutta on tuo kyllä hiton halpa asuntolainankin koroksi. Mikäs siinä. Korot tulee laskemaan, mutta saapahan tuolla kohtuuhintaista ennustettavuutta talouden pitoon.

Eilen kävin nopean neuvottelun puhelimen välityksellä Sampon virkailijan kanssa, jonka tuloksena sain vaihdettua kuukausi sitten primeen sidotun asuntolainan 1kk:n euriboriin sidotuksi. Maanantaina pankkiin ja kuukausierä tippuu kerrasta yli satkulla. :dance2:

Kannattaapi kysellä siis vaihtoa.

edit: niin ja marginaali pysyy 0.45:ssä

Eilen kävin nopean neuvottelun puhelimen välityksellä Sampon virkailijan kanssa, jonka tuloksena sain vaihdettua kuukausi sitten primeen sidotun asuntolainan 1kk:n euriboriin sidotuksi. Maanantaina pankkiin ja kuukausierä tippuu kerrasta yli satkulla. :dance2:

Kannattaapi kysellä siis vaihtoa.

edit: niin ja marginaali pysyy 0.45:ssä

Eli näköjään myös Sampossa tämä 1kk on mahdollinen. Pitääpäs laittaa uudestaan sähköpostia. Missäpäin tämä onnistui?

Voiko olla niin, että pankki haluaa, että asiakas sitoo lainan esim 12kk euriboriin 1kk sijasta. KOSKA pankille tulee lisää kustannuksia/tekemistä kun korko vaihtuu useasti? Vai hoitaako tietokoneet kaikki automaattisesti?

Itselläni on OP pankkina ja sain viitekoron muutettua lähettämällä pankkisivujen kautta mailin (valtakirjan) pankkiin. Pankki muutti viitekoron saman tien kun oli seuraava koron tarkistus. Helppoa ku heinän tekoa :)

En tiedä miten menee, mutta luulisi ettei koron saanti voi olla konttorista kiinni. Tietenkään he eivät halua 1kk euriboria antaa, mutta jos näköjään se mahdollista myös Sampossa on. Minulle kuitenkin sanottiin, ettei se ole etes mahdollista Sampossa.

Voiko olla niin, että pankki haluaa, että asiakas sitoo lainan esim 12kk euriboriin 1kk sijasta. KOSKA pankille tulee lisää kustannuksia/tekemistä kun korko vaihtuu useasti? Vai hoitaako tietokoneet kaikki automaattisesti?

Ei kun siellä on armeija kassaneitejä laskemassa helmitaululla tupakkaaskin kylkeen velallisten kuukausieriä. Kyllä ne on automatisoituja operaatioita.

Kuulemma vaikuttaa onko laina panki oma "taselaina" vai miksi sitä kutsutaan virallisesti. Tai ainakin tämän olen itse saanut selityksenä, miksi 6 kk euribor on itselle lyhyin vaihtoehto. Tosin omalla kohdalla lainan muut ehdot on sen verran hyvät, että ei sinänsä ole ongelma.

En tiedä onko tuo oikeasti mikään syy, mutta aika pitkälti tuntuu olevan pärstäkertoimen mukaan myös nuo korkovaihtoehdot, viimeistään panki vaihdolla uhkailu yleensä taitaa kuitenkin auttaa.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Kuulemma vaikuttaa onko laina panki oma "taselaina" vai miksi sitä kutsutaan virallisesti. Tai ainakin tämän olen itse saanut selityksenä, miksi 6 kk euribor on itselle lyhyin vaihtoehto. Tosin omalla kohdalla lainan muut ehdot on sen verran hyvät, että ei sinänsä ole ongelma.

En tiedä onko tuo oikeasti mikään syy, mutta aika pitkälti tuntuu olevan pärstäkertoimen mukaan myös nuo korkovaihtoehdot, viimeistään panki vaihdolla uhkailu yleensä taitaa kuitenkin auttaa.

Uskon, että toi on niin höpöhöpöä mitä ne sulle selittää. Voin toki olla väärässäkin.

Analogia on vähän hämärä tuossa. Ei se pankkien kieltäytyminen 1kk euriborista liity kyllä mitenkään asiakkaan riskin minimoimiseen, vaan pankin tuottotavoitteeseen. 1kk euribori on tällä hetkellä niin matalalla, että todella alhainen marginaali yhdistettynä matalaan 1kk euriboriin on nykyisellä rahan hinnalla (sillä millä pankki rahaa saa) jo lähellä kannattamatonta toimintaa.

No eipä tuo nihkeä suhtautuminen ole tämän hetken homma, vaan on joissain pankeissa ollut sitä käsittääksein aina. Eiköhän pankkikin saa vastaavasti lainattua lyhyemmällä korolla rahaa halvemmalla? Eli en taas ymmärrä sun pointtia. Ja tuo lyhyt korko joustaa ylöspäin samalla tavalla erittäin nopeasti, eli miten se on pankilla yhtään sen kannattamattomampaa kuin vaikka 3 kk tai 12 kk euribori? Toki mä sen ymmärrän, että pankki tarjoaa mieluusti omaa primeään, korkokattoa ja lainaturvaa, jotta saa kaikki mahdolliset tuotot, mutta eipä tämäkään mitenkään liity viitekorkoon...

Uskon, että toi on niin höpöhöpöä mitä ne sulle selittää. Voin toki olla väärässäkin.

Näinpä, se on loppupelistä yksi hyttysen paska itämeressä jonkun tavalllisen tallaajan asuntolaina. Jonkun "uskottavalta kuulostavan" selityksen ne aina pankissa heittää...

Pikkusen eri juttu on jos joku iso firma lähtee neuvottelemaan puolen miljardin lainasta.

Tulipa taas laitettua ylimääräinen lyhennys asuntolainaan. On niin pupu pöksyssä että ei uskalla euron euroa pörssiin sijoittaa. No asuntolaina on tuttu ja turvallinen "sijoituskohde" ja sitä riittää vielä 37 000 euron edestä.

Tulipa taas laitettua ylimääräinen lyhennys asuntolainaan. On niin pupu pöksyssä että ei uskalla euron euroa pörssiin sijoittaa. No asuntolaina on tuttu ja turvallinen "sijoituskohde" ja sitä riittää vielä 37 000 euron edestä.

Huh... eihän tuo ole enää kun pari viikkorahaa ja olet maksanut sen pois :)

Mahdotontahan tuota on verrata kun ei voi tietää miten nopeasti prime-korko laskee euriborien perässä ja pysyvätkö lyhyet korot alhaalla. Kuitenkin jo ensimmäisenä kuukautena maksaisi tuon suuruisessa lainassa nykyisellä kuukauden euriborilla yli 40 € vähemmän korkoja kuin 4,9% primellä. Voihan se jollakin olla "aivan sama".

Oletuksena laskin tietysti, että koko laina-ajan korot olisivat tuon 4,0%/ 4,9%. Koska maksuerä on kiinteä, mua kiinnosti vain koron vaikutus laina-aikaan ja siihen tuo korkojen ero ei vaikuttanut. Näin ollen pidän mielummin vakaamman primen kuin joka kuukausi vaihtuvan koron.

Oletuksena laskin tietysti, että koko laina-ajan korot olisivat tuon 4,0%/ 4,9%. Koska maksuerä on kiinteä, mua kiinnosti vain koron vaikutus laina-aikaan ja siihen tuo korkojen ero ei vaikuttanut. Näin ollen pidän mielummin vakaamman primen kuin joka kuukausi vaihtuvan koron.

Jos on kiinteä tasaerälaina niin eikös tietty matalampi korkokanta lyhennä laina-aikaa vai onko tässä nyt jotain mitä en tajua? Saakohan tämmöiseen edes 1kk euriboria?

Jos on kiinteä tasaerälaina niin eikös tietty matalampi korkokanta lyhennä laina-aikaa vai onko tässä nyt jotain mitä en tajua? Saakohan tämmöiseen edes 1kk euriboria?

Tämäpä se pointti olikin, että tarpeeksi pienellä pääomalla ja lyhyehköllä maksuajalla laina-aika ei ihan helposti muutu, vaikka korko muuttuisikin. Ja kyllä, saa 1kk euriborin.

Onko täällä muuten monella tasalyhenteinen laina?

Tämäpä se pointti olikin, että tarpeeksi pienellä pääomalla ja lyhyehköllä maksuajalla laina-aika ei ihan helposti muutu, vaikka korko muuttuisikin. Ja kyllä, saa 1kk euriborin.

Onko täällä muuten monella tasalyhenteinen laina?

En nyt oikein ymmärrä pointtia. Kyllähän se lyhenee, mutta eri asia on, että miten paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom