Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tämäpä se pointti olikin, että tarpeeksi pienellä pääomalla ja lyhyehköllä maksuajalla laina-aika ei ihan helposti muutu, vaikka korko muuttuisikin. Ja kyllä, saa 1kk euriborin.

Onko täällä muuten monella tasalyhenteinen laina?

Tasalyhenteinen löytyy täältäkin. Ehdottomasti kätevin ainakin itselle. Pankki kuittaa kiinteän summan kuukaudessa riippumatta vaikka jonain kuukautena euribori vähän heilahtelisikin, niin ja siihen päälle ylimääräiset lyhennykset. Oma lainani on kahtia jaettu, toinen osa ihan normilainaa ja toinen pienempi osa sitä, jossa on luottotakaus. Ylimääräiset lyhennykset kohdistan ensisijaisesti tuohon pienempään osaan ja saan näin ollen luottotakauksen maksut loppumaan nopeammin. Tosin eipä se montaa sataa ole muutenkaan.

edit. Juu eipä tuo laina-aika hirveästi muutu vaikka korko joitakin kymmenyksiä heilahtelisikin. Luonnollisesti paljon enemmän siihen vaikuttaa ylimääräiset lyhennykset jos niitä pystyy/haluaa tehdä.

Onko täällä muuten monella tasalyhenteinen laina?
Tasalyhenteinen löytyy täältäkin. Ehdottomasti kätevin ainakin itselle. Pankki kuittaa kiinteän summan kuukaudessa riippumatta vaikka jonain kuukautena euribori vähän heilahtelisikin, niin ja siihen päälle ylimääräiset lyhennykset.

Tuo on kiinteä tasaerä (fix annuiteetti) eikä tasalyhenteinen laina. Tasalyhenteisessä lainassa lyhennysosa on aina vakio, ja kuukausierä vaihtelee korkotason muuttuessa ja lainan pääoman pienentyessä. Hyvä puoli tuossa on että laina lyhenee selkeästi alusta asti, harvalla vaan on varaa maksaa laina-ajan alussa niin isoja kuukausieriä.

jossain 30-60 000e lainassa korolla ei niinkään ole oikeastaan merkitystä. Mutta kun otetaan 180-280 000e laina ja 30 vuotta, niin alkaa jo 1% koronmuutoksella olemaan merkitystä. Joko sitä voi säästää kuussa 100-150e käteen tai maksaa silläkin lainaa ja lyhentää maksuaikaa melkein 10 vuotta.

Noissa 30 vuoden lainoissa muutenkaan mitään järkeä...

Tuo on kiinteä tasaerä (fix annuiteetti) eikä tasalyhenteinen laina. Tasalyhenteisessä lainassa lyhennysosa on aina vakio, ja kuukausierä vaihtelee korkotason muuttuessa ja lainan pääoman pienentyessä. Hyvä puoli tuossa on että laina lyhenee selkeästi alusta asti, harvalla vaan on varaa maksaa laina-ajan alussa niin isoja kuukausieriä.

Katos peijakasta, tulipa käytettyä ihan väärää termiä :nolo: Kiitos kun oikaisit.

Tuossa tosiaan laina lyhenee nopeasti, mutta saman vaikutuksen voi tehdä oman lompakon salliessa niillä ylimääräisillä lyhennyksilläkin. Ja nimenomaan lainan alussa kun lyhennykset "puree" korkoihin.

Itsellä on kanssa tuollainen kiinteä tasaerä, johon teen kuukausittain ylimääräisiä lyhennyksiä. Ja niillä todellakin on vaikutusta, olen ollut katsovinani että nyt tehty 100 euron lyhennys vähentää lainan loppupäästä noin 145 euroa. Todellakin siis kannattaa lyhennellä extraa mikäli vain pystyy :).

Noissa 30 vuoden lainoissa muutenkaan mitään järkeä...

Ei olekkaan, paitsi jos elämä pakottaa sut siihen tilanteeseen. Näitä erilaisia tarinoita on suomi täynnä.

Helppo esimerkki voisi olla että:
1. otatte lainan kummankin yhteisiin nimiin vaimon kanssa ja vaimo kuolee 3kk kuluttua kämpän ostosta.
2. Tappiollakaan et halua kämppää myydä samantien, jos se kerran on mahdollista kuitenkin pitää se pari vuotta sopivasti sniiduillen myyntivoittoveron säästämisajatus takaraivossa.
3. Sitten löydät vuoden sisällä uuden kumppanin joka muuttaa kanssasi asumaan. Et välttämättä haluakaan myydä enää asuntoa vaikka se 2 vuotta asunnon omistajana lähestyy.
4. Kämpän lainan ja omistajuuden jakamista uuden kumppanin kanssa et välttämättä mieti, koska mahdollisesti suunnittelette ostavanne joskus yhteisen omakotitalon ja toinen (eli molemmat) voi saada siitä usean tuhannen euron säästön kun ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa (jos toinen siis on silloin ensiasunnon ostaja)
5. silti elämäsi muuttui rahallisesti helpommaksi, kun on 2 ihmistä maksamassa ruokaa, vesilaskuja, lämmityksiä, sähköjä jne... Mutta asuntolaina on yhä sinun. Yhtäkkiä ei tunnukaan ihan yhtä niukalta kun olit sille 2 vuodelle suunnitellut.

Tämä oli tällainen skenaario...
Elämä ei aina kaikilla mene niin kuin haluaisi. Ja pienen vastoinkäymisen jälkeen ensimmäisenä ei välttämättä tule mieleen myydä asuntoa, jos se on mahdollista pitää. Vaikkahan väliaikaisesti muutamaksi vuodeksi venytettäisiin kukkaronnyörejä ja laina-aikaa.

Tottakai noita tilanteita voi tulla, että laina-aikaa joudutaan venyttämään. Mutta tieten tahtoen ei ole IMO mitään järkeä ostaa niin kallista asuntoa, että laina-aika on pakko venyttää tonne 30 v hujakoille.

Joo'o

Täällä tasaerälaina + pieni marginaali + kohtuu vähän lainaa + kohtuu nopea takaisinmaksu aikataulu (nykymittapuulla). Hyvä yhtälö.

...jonka pilaa SAMPO! Tai siis, oikeastihan sen pilasi Danske.

Ylimääräisiä lyhennyksiä oli tarkoitus lainaan tehdä, kuukausittainkin, 50-300€ välillä olisi summat varmaan pyörineet. No, voihan niitä nytkin tehdä, mutta tämä vaatii joko konttorissa käynnin tai puhelimessa jonottamista arkipäivänä (työaikaan) joten onpas nyt sitten vaan kummasti jäänyt nämä ylimääräiset lyhennykset tekemättä.

Lainaa ei samalla marginaalilla saa toiseen pankkiin siirrettyä, joten tällä hetkellä ollaan jumissa. Olisi pitänyt toimia välittömästi pääsiäisen jälkeen, niin marginaalin olisi ehkä saanut suht koht samaksi. Nyt ei onnaa ei millään.

Loistava nettipankkihan ei osaa kirjata ylimääräisiä lyhennyksiä kuin ennakkomaksuiksi, jotka pienentävät seuraavan kk-erän määrää. Ilmeisesti joutuvat käsin kirjaamaan ne oikeat ylimääräiset lyhennykset konttoreissa.

Varsinaista nykyaikaa.

Loistava nettipankkihan ei osaa kirjata ylimääräisiä lyhennyksiä kuin ennakkomaksuiksi, jotka pienentävät seuraavan kk-erän määrää. Ilmeisesti joutuvat käsin kirjaamaan ne oikeat ylimääräiset lyhennykset konttoreissa.

Varsinaista nykyaikaa.

Kuulostaa siltä kun toi olis oikein tarkoituksella tehty :jahas:
Ei muutakun sampon (jos sillä on) johonkin korkeakorkoiselle tilille rahat kuukausittain ja vaikka puolenvuoden välein käyt lyhentämässä kerralla vähän enemmän.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Tottakai noita tilanteita voi tulla, että laina-aikaa joudutaan venyttämään. Mutta tieten tahtoen ei ole IMO mitään järkeä ostaa niin kallista asuntoa, että laina-aika on pakko venyttää tonne 30 v hujakoille.
Meitähän on moneksi. Toiset tykkää panostaa asuntoon ja toiset autoon :) Itse en kyllä haluaisi olla noin pitkään minkään lainan alaisena. Mahdollisimman vähällä lainalla yritän pärjätä.

Meitähän on moneksi. Toiset tykkää panostaa asuntoon ja toiset autoon :) Itse en kyllä haluaisi olla noin pitkään minkään lainan alaisena. Mahdollisimman vähällä lainalla yritän pärjätä.

Niinhän se on.

Vuokra-asuminen on vapautta parhaimmillaan. Eihän kukaan järkevä sido itseään vuosiksi asunnon maksamiseen. Vuokran voi aina välillä jättää maksamatta, eikä vuokraisännät huutele perään.

Ajatella niitä asuntolainaansa maksavia kanssaveljiä/sisaria. He joutuvat maksamaan pankille joka kuukausi. Säälittävää sitoutumista.

Täällä tasaerälaina + pieni marginaali + kohtuu vähän lainaa + kohtuu nopea takaisinmaksu aikataulu (nykymittapuulla). Hyvä yhtälö.

...jonka pilaa SAMPO!

Ei Nordeankaan nettipankki ymmärrä tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä suoraan pääomasta. Onneksi asia kuitenkin hoituu verkkopankin kautta klkevan postin välityksellä, ei tartte soitella tms.

Niinhän se on.

Vuokra-asuminen on vapautta parhaimmillaan. Eihän kukaan järkevä sido itseään vuosiksi asunnon maksamiseen. Vuokran voi aina välillä jättää maksamatta, eikä vuokraisännät huutele perään.

Ajatella niitä asuntolainaansa maksavia kanssaveljiä/sisaria. He joutuvat maksamaan pankille joka kuukausi. Säälittävää sitoutumista.

Menee mulla ohi tää viesti. Sarkasmiako?

Ei Nordeankaan nettipankki ymmärrä tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä suoraan pääomasta. Onneksi asia kuitenkin hoituu verkkopankin kautta klkevan postin välityksellä, ei tartte soitella tms.

Kyllä onnistuu. Olen maksanut ylimääräisiä lyhennyksiä 5 vuoden aikana 200-500 €/kk. Maksut näkyvät lainan pääomassa parin päivän viiveellä, mutta ei tarvitse verkkopankin postia käyttää, vaan maksaa normaalisti verkkopankin kautta.

Kyllä onnistuu. Olen maksanut ylimääräisiä lyhennyksiä 5 vuoden aikana 200-500 €/kk. Maksut näkyvät lainan pääomassa parin päivän viiveellä, mutta ei tarvitse verkkopankin postia käyttää, vaan maksaa normaalisti verkkopankin kautta.

Kuis kiinnostaa tietää? Ite aina soittelen pankkineuvojalle.

Jaa... Miksiköhän se pankkineuvoja sitten sanoi, että jos itse makselee, verkkopankki katsoo sen seuraavien maksuerien ennakoksi?

OP:lla onneksi saa kätevästi netissä maksua tehdessään valita, tekeekö pääomalyhennystä vai maksuennakkoa. Aika alkeellista, jos systeemi ei kaikissa pankeissa toimi yhtä helposti.

Kuis kiinnostaa tietää? Ite aina soittelen pankkineuvojalle.

Saajan tilinumeroksi laitetaan lainan tilinumero + tietenkin haluttu (ylimääräinen) summa jolla lainaa halutaan lyhentää. Viitenumerona voi käyttää vaikka edellisen lyhennyksen viitenumeroa. Maksu menee jonkun "käsittelytilin" kautta, josta johtuu tuo parin päivän viive. Itse olen lisäksi kirjoittanut viesti -kenttään "lainan xxxxxxxx-xxxxxxxx ylimääräinen lyhennys".

Homma on sovittu ihan jo lainaneuvotteluissa, eikä siinä sen ihmempää.

Saajan tilinumeroksi laitetaan lainan tilinumero + tietenkin haluttu (ylimääräinen) summa jolla lainaa halutaan lyhentää. Viitenumerona voi käyttää vaikka edellisen lyhennyksen viitenumeroa. Maksu menee jonkun "käsittelytilin" kautta, josta johtuu tuo parin päivän viive. Itse olen lisäksi kirjoittanut viesti -kenttään "lainan xxxxxxxx-xxxxxxxx ylimääräinen lyhennys".

Homma on sovittu ihan jo lainaneuvotteluissa, eikä siinä sen ihmempää.

Ok, mä selvitän asian myös oman neuvojan kanssa. Helpottaisi jonkin verran asioimista toisaalta oon laittanu lainanhoitotilille, oliskohan tuo nyt sitten "käsittelytili" ylimääräset ja mailannut että nyt voi lyhentää asuntolainaa. Kätevää jos voisi viestikentällä nopeuttaa asian hoitoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom