Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pankit on kyllä ihmeellisiä, jokaiselle ihan eri vaatimukset. Itse ostin vähän aikaa sitten talon, tingin sen 100te, pankki arvioi sen arvoksi 200te. Jouduin kuitenkin laittamaan 35te käsirahan ja pankista lainaa 65te, omasta mielestä helvetin iso käsiraha etenkin kun talon markkina-arvo on 200te. On vakkari työpaikka ja kaikki kunnossa, jotenkin vitun ihmeellisiä noi pankit.

Verottajakin saattaisi kiinnostua jos saa alle 75% markkina-arvosta ostettua asunnon - menee nimittäin lahjan puolelle. Tai vastaavasti Finanssivalvontaa saattaisi kiinnostaa jos pankki arvioisi markkina-arvoksi 100% yli todellisen kauppahinnan asunnon (toisaalta ongelmaa ei tässä tapauksessa ole koska vakuudeksi on hyväksytty vain 65k)... Jotain jää nyt kertomatta asiassa? Onko siis niin että ostit jonkun pommin 100k:lla joka rempan/tontin lisägryndauksen tms. jälkeen on arvioitu olevan 200k arvoinen? Paljon menee muutostyöhön?

Pankkihan ei tilanteessasi ole arvioinut asunnon arvoa 200k:ksi (jonka vakuusarvo pitäisi olla n. 140k +/-) vaan n. 100k:ksi tai alle josta 65k on ollut vakuusarvo (mikä vastaisi sitä n. 70% vakuuarvoa sinun maksamasta kauppahinnasta)...

Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo alle 1% marginaali ole nykyään aina ok. Miten noin pienellä omalla pääomalla sai noinkin paljon lainaa, oon ollu siinä luulossa että pankit vaatisi nykyään noin 10% omaa rahaa kämpän hinnasta?
Nordean OmaTakaus, ei muita vakuuksia/takaajia. Bruttotulot 60k vuosi. Maksoi tuo takaus kuitenkin pari tonnia tai jotain joten kuluna se oli kuitenkin suuri, mutta ilmeisesti kesällä homma kiristyy finanssivalvonnan
takia niin että se 10% on oltava, eikä pankit voi kikkailla enää näillä. Tässä nyt oli kuitenkin tuloihin nähden verrattaen maltillinen lainasumma kyseessä. Tai sitten mun lähipiirissä kaikki on ihan helvetin ylivelkaantuneita.

Edit. Lisättäköön vielä että pääpankkiasiointi oli toisessa pankissa ollut pari vuotta, mutta muuten Nordean asiakas koko elämäni ajan. Oma pankkini olisi tuon 10% ilmeisesti vaatinut, kun eivät halunneet lähteä kilpailemaan tuolla.

Kilpailutin itse Nordean ja Dansken ja lopputuloksena molemmista 12 kk euribor marginaalein 0,8 (Nordea) ja 0,78 (Danske). Maksimilainamäärä Nordealla 225k - Danskelta olisi herunut enemmänkin, mutta hieman jo kuumottelisi ottaa tuota isompaa velkataakkaa (jos edes tuotakaan). Säästöjä löytyy 10 % asunnon hinnasta. Kämppää ei ole vielä löytynyt, joten katsotaan, josko tässä jaksaisi vielä kilpailuttaa muita. OP:hen otin yhteyttä, mutta sieltä soitti joku mummeli, joka ei lainkaan ymmärtänyt huikeaa asiakaspotentiaaliani (lol) ja tarjosi marginaaliksi 1,1. Jäänen varmaan Nordeaan Danskea huonommasta marginaalista huolimatta.

Jos sukulainen tarjoaa 120-150k kämppää 50k hintaan niin pystyykö tossa jotenkin kiertämään lahjaveron?

Ja jos pystyy (tai vaikka ei pysty) niin mikä tossa on fiksuin asuntolaina kun aion asua siellä 2 vuotta max? Säästöjä 0€ ja asuntolainaa en ole ennen ottanut.

Viimeksi muokattu:
Sori että vastaus on kestänyt, mutta olen painanut töitä hulluna. Eli olen tehnyt kaksia asiaa nostaakseni asunnon/tontin arvoa, yhteensä rahaa meni 14te ja omaa aikaa alta 10 tuntia. Pankki itse ehdotti että nostetaan vakuusarvoa suoraan 200te. Ajattelin maksaa lainan kokonaan pois ja sitten käyttää tätä panttia yhteen toiseen projektiin.

Sori että vastaus on kestänyt, mutta olen painanut töitä hulluna. Eli olen tehnyt kaksia asiaa nostaakseni asunnon/tontin arvoa, yhteensä rahaa meni 14te ja omaa aikaa alta 10 tuntia. Pankki itse ehdotti että nostetaan vakuusarvoa suoraan 200te. Ajattelin maksaa lainan kokonaan pois ja sitten käyttää tätä panttia yhteen toiseen projektiin.
Ei tää nyt varsinaisesti tehnyt tarinasta yhtään sen uskottavampaa. Ilmeisesti jotain materiaalia on levitetty tontille pelkästään? Eikä se vakuusarvo silti ole 200k jos sitä vastaan ei saa euroakaan enempää lainaa/vaaditaan sama määrä omaa rahaa kuin ennenkin.

Pankki itse ehdotti ja otti maksun vielä siintä että vakuusarvo nostettiin noiden kahden toimenpiteen jälkeen 200te. Aion maksaa tuon lainan pois ja ottaa toiseen projektiin lainaa 70-75% tuosta 200te vakuusarvosta.

Pankki itse ehdotti ja otti maksun vielä siintä että vakuusarvo nostettiin noiden kahden toimenpiteen jälkeen 200te. Aion maksaa tuon lainan pois ja ottaa toiseen projektiin lainaa 70-75% tuosta 200te vakuusarvosta.
Huomaatko itse ristiriitaa alkuperäisen juttusi kanssa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Saisitte yleensä olla tyytyväisiä että kirjoitan tähän tai tuohon sijoitusasunto aiheeseen, saatte ilmaista tietoa. Puran vähän tuota keissiä, eli ostin talon ja tontin, pyysin tuttua tekemään piirustukset ja luvat ja sitten puran talon, täten tontin arvo nousee huomattavasti koska vanha okt muuttui tasamaaksi mihin saa rakentaa rivitalon. Menikö se nyt kaikille perille? Nyt sen maaperän arvo on pankin mielestä huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin, näkevät potentiaalin. Älkää kyselkö seuraavaksi miten saan niin halvalla noi asiat tehtyä, voin konsultoida rahallista korvausta vastaan jos haluatte.

Saisitte yleensä olla tyytyväisiä että kirjoitan tähän tai tuohon sijoitusasunto aiheeseen, saatte ilmaista tietoa. Puran vähän tuota keissiä, eli ostin talon ja tontin, pyysin tuttua tekemään piirustukset ja luvat ja sitten puran talon, täten tontin arvo nousee huomattavasti koska vanha okt muuttui tasamaaksi mihin saa rakentaa rivitalon. Menikö se nyt kaikille perille? Nyt sen maaperän arvo on pankin mielestä huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin, näkevät potentiaalin. Älkää kyselkö seuraavaksi miten saan niin halvalla noi asiat tehtyä, voin konsultoida rahallista korvausta vastaan jos haluatte.
Hehe, ensin oli 200k talo ja nyt ei ole koko taloa enää. Mukavasti on myös vakuusarvo ja markkina-arvo menneet sekaisin tähän mennessä. Lisäksi vielä asioiden tapahtumajärjestys on vaihtunut matkan varrella.
Saattaa myös olla monin paikoin vähän ongelmallista rakentaa okt-tontille rivaria.

Toki näillä pohjilla ruvetaan sun vinkeistä maksamaan :D

Aika jännä. Jos on sovittu viitekorko joka voi mennä myös negatiiviseksi niin oman käsityksen mukaan siitä ei tarvitse erikseen sopia mitä silloin tapahtuu kun korko on negatiivinen, vaan nimenomaan olisi pitänyt sopia, että koron mentyä negatiiviseksi viitekorkoa ei enää noudatetakaan ja velallisella olisi oikeutta maksaa negatiivista korkoa. Lisäksi kun ottaa huomioon että velallisen koko lainaajalta maksettu korko ei painu negatiivikseksi niin pankin kassavirta on positiivinen (mitä se on kyllä muutenkin vaikka kokonaiskorot ovat negatiiviset) . No kannattaa johonkin exceliin syöttää nämä korkotiedot tulevaisuutta varten paljon laskennallisesti häviää nyt, kun kokonaiskorko ei mene yksipuolisella päätöksellä negatiiviseksi. Mikäli tämä negatiivinen kokonaiskoron tilanne pitkittyy ja saadaan yllättäen velallisen puolta tukeva päätös niin on helppo esittää vaatimukset.

Onhan tämä muutenkin mielenkiintoinen tilanne. Jos pankki olisi ottamassa vähän takkiin niin aletaan muuttamaan lakeja. Jos taas korot ois koko ajan olleet nousussa ja nyt superkorkeat niin sitten vaan kämpät vasaran alle. Ei siinä alettaisi muuttamaan lakia ja keksimään vaikka korkokattoa minkä yli kukaan velallinen ei joutuisi maksamaan.

Täällä pilkattaisiin että mitäs et syöttänyt 10% korkoa laskuriin ja testannut kestääkö talous.

Ainahan sen näin menee. Kun iso saa turpaan, muutetaan pelisääntöjä.

Onkos kukaan nordealainen koettanut tämän #panamaperseilyn jälkeen muissa pankeissa kepillä jäätä, onko pankinvaihtajalle yhtään normaalitilannetta parempia lainaehtoja tarjolla?

Tiedän että oman lainan vaihto Nordeasta muualle ei merkkaa heidän taseessa mitään, mutta mun mielestä ovat hoitaneet tilanteen ja sen jälkipyykin paskasti. Ei myöskään ole minkäänlaisia erityisiä syitä pysyä ko. pankissa, niin miksipä ei vaihtaisi, jos muualta saisi samat ehdot tai jopa paremmat.

Jos on niin naiivi, että uskoo tuon koskevan vain Nordeaa niin siinähän vaihtaa sitten pankkia. Tällä hetkellä siellä on SEB, Handelsbanken yms. myös tutkittavana. Eikä kyseinen lakifirma ole todellakaan ainoa tuota hoitava ja Panama on vain yksi veroparatiisi monien joukossa. Kaikki pankit tuota tekevät, kuuluu pelin henkeen. Toisekseen, sen firman pitäminen Panamassa ei ole laitonta. Jos sillä pimittää tuloja niin sitten mennään laittomuuksiin.

Tuulipukujen lailliset firmat Panamassa eivät juuri kiinnosta, enemmänkin se, että pankki on tehnyt asiakirjaväärennöksiä, minkä jälkeen hallituksen PJ sanoo tonnin seteli -ilmeellä, että mitään väärää ei ole tehty. En pistäisi pahakseni jos omat lainat ja protskurahat olisivat jossain muualla, ihan periaatteesta. Tällaisia vuotokeissejä ei ihan usein tapahdu - jos asiakaskäyttäytyminen muuttuu, niin ehkä se herättelee niitä muitakin pankkeja, tai ehkä ei. "Kuuluu pelin henkeen" on joka tapauksessa ehkä huonoin syy neppailla kuulia himassa ja olla tekemättä epäkohdille mitään, "ei huvita" tai "ei jaksa vaivautua" ovat ihan ymmärrettäviä.

Vassarimoralisoijat taas vauhdissa. Maksakaa AY-liikkeet veroja ennenkuin alatte huuteleen.

Ja asiaan...
Marginaali 0.37 ja 1kk euribor niin tässä voisi maksella reilummin lainaa pois mutta kannattaako se?
Nyt tulee laitettua rahaa talon remontointiin/parannuksiin, säästöön/sijoituksiin menee myös.
Varaa olisi lyhentää lainaa kaksinkertainen määrä mutta sitten jäisi rempat pienemmälle ja pienemmät säästöt.
Yleisesti ottaen, pienen koron aikaan, massit lainan lyhennyksiin vai muualle?

Suositut

Back
Ylös Bottom