Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sanoisin, että pois maksulle ei ole esteitä. Lainasumman lisäksi "ylimääräisinä" kuluina viimeisen kuukauden korot. Soitahan pankkiin, niin varmistavat asian. :)

Sitten tietty jos asunnon myynnistä tulevat rahat ei riitä lainan kuolletukseen ja käteistäkään ei ole niin jäljellä oleva raha varmaankin muutetaan kulutusluotoksi? Tällöin sitten lainan perustamiskulu ja marginaali on neuvottelukysymyksiä, mutta tietääkseni kulutuluotoissa ei yleensä perustamiskustannuksia ole.

Joo kiitos jätkät! Juu kyllä tuosta saa vielä vähäsen tilillekkin täytettä. Kunhan mietin, kun oli kuitenkin kaikenmaailman perustamismaksutkin :D

Joo kiitos jätkät! Juu kyllä tuosta saa vielä vähäsen tilillekkin täytettä. Kunhan mietin, kun oli kuitenkin kaikenmaailman perustamismaksutkin :D

Jos on 12kk euribori niin saattaa tulla seuraavaan korontarkistukseen asti olevat korot maksuun. 12kk euribor on kuitenkin myös "kiinteä korko" sen 12kk ajan ja jos lainapapereissa ei ole sovittu ylimääräisistä lyhennyksistä kesken koronmääräytmisjakson eikä niiden kustannuksista niin joitain satasia saattaa tulla ylimääräistä maksettavaa.

Ajattelin ottaa Nordean asuntolainaan mahdollisuuden skipata lyhennys kun nyt on vähän tiukkaa kaikkien maksujen kaatuessa päälle. No eihän sitä mahdollisuutta saa jos viitekorkona on kuukauden euribor.

Perkele!

Tässä lienee joku sopimuskohtainen pykälä, ei minulla ollut mitään ongelmaa asian suhteen kun lyhennysvapaasta tiedustelin ja 1kk korko minullakin.
Olisiko tuoreempien lainojen jekkuiluja? Minulla n.10v vanha laina. Lyhennysvapaata en kyllä ottanut koska mielummin poistelen velkapääomaa isommalla summalla rahatilanteen ollessa kaikilta osin hyvällä mallilla tällä hetkellä.

Uuttaa lainaa myös haettu, tosin en itse mutta puoliso. Ilman säästöjä tai ylimääräisiä vakuuksia 130k€, marginaali 0,6 ja pakko ottaa lainaturva. Tulot 30k€ ilman lisiä, lisineen n.35-36.
Hoitovapaalla tällä hetkellä ilman työsopimusta mutta ns. varma ala.

Mites on 1kk euriborilaiset joilla on korontarkistus ollut lähipäivinä joko korko on alle marginaalin vai yrittääkö pankit ottaa vähintään marginaalin verran korkoa?

^tämäkin riippuu ihan koska lainan on ottanut, mulla miinuskorko syö marginaalia mutta uudemmissa lainoissahan lukee ehdoissa että korko ei voi olla miinusmerkkinen.

Mites on 1kk euriborilaiset joilla on korontarkistus ollut lähipäivinä joko korko on alle marginaalin vai yrittääkö pankit ottaa vähintään marginaalin verran korkoa?

Kovasti olen odotellut että saisi tämänkin kokea, mutta vielä ei ole osunut koronmääräytymispäivä niin hyvin kohdalle. Taisi 2012 ja sen jälkeen otetut lainat (ainakin Nordeassa) olla sellaisia jossa vähintään sovitun marginaalin verran pitää maksaa.

Itse odottelen kun seuraava 1kk euriborin korontarkistus on 27.3 ja 2007 Handelsista otettu laina. Katotaan miten korko käyttäytyy koska lainaehdoissa ei ole mitään erityistä mainintaa tätä varten. Koittaako vedättää vähintään marginaalin vai syökö miinusmerkkinen korko marginaalia. Jos ei syö niin laitetaan heti kantelua finanssivalvontaan ja katotaan mitä tulee. Olisi kyllä hienoa jos korko jossain vaiheessa menisi marginaalin kanssa negatiiviseksi ja pankki lyhentelisi lainaa mun kanssa kilpaa. Toisaalta yleisessä taloudessa menee silloin jo niin huonosti etti se tilanne yleisellä tasolla kauhean toivottava olisi.

Mitenköhän menisi jos olisi lyhennysvapaalla ja korko marginaalin kanssa negatiivinen? :D Ihmekkös kun oli tosi nihkeinä myöntämään lyhennysvapaata...

Mulla on 1 kk euribori ja nyt 0,005 miinuksella ja marginaali on 0,7 ja nyt kokonaiskorko 0,695 eli mulla vähentää ainakin marginaalia. menis ny niin paljon miinukselle että näksi voiko saada rahaa siitä että on lainaa. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on 1 kk euribori ja nyt 0,005 miinuksella ja marginaali on 0,7 ja nyt kokonaiskorko 0,695 eli mulla vähentää ainakin marginaalia. menis ny niin paljon miinukselle että näksi voiko saada rahaa siitä että on lainaa. ;)

Olikos sulla mikä päivä koronmäärätymispäivä? Mulla on 15. päivä, ja ilmeisesti nyt oli hyvä mahis saada miinukselle. Marginaali on alle puolet sun omasta, mutta uskon että niin vituralleen ei markkinat mene että korkoa velalle voisi saada :) Tai sopivalla inflaatiollahan menee jo periaatteessa plussalle.

Noniin, tänään maksoin lainan vekka ja sen enempiä kyselemättä allekirjoitin lappusen, missä maksoin lainan pois. Kotona aloin ihmettelemään, että onpas tullut kuluja lainan maksusta (kuitissa ei ole eritelty mitään?)

Lainaa minulla oli jäljellä hieman 56 700e. Takaisinmaksu kuitissa lukee no ei oikeastaan mitään - pikasiirto 59 894,47e.

Lainan ehdot ovat:

Hypoteekkiyhdistyksen lappusessa:

"Lainan ennenaikainen takaisinmaksu tai ylimääräinen lyhennys, kun lainassa on kiinteä korko - korkoeromaksu lainan ehtojen mukaisesti".

Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot asuntoluotto:

"Luotonantaja saa periä korvauksen asuntoluoton ennenaikaisesta maksamisesta seuraavien edellytyksien täyttyessä:

1. Luottoa on myönnetty yli 20 000e
2. Luoton korko on kiinteö tai viitekoron määräytymisjakso on vähintään kolme vuotta.
3. Luotonantajan maksuajankohtana tarjoaman vastaavan uuden luoton korkotaso on alempi kuin sovittu korko.

Korvauksen saa periä enintään sopimuksen mukaisen koron ja vastaavan uuden luoton koron erotuksen jäljellä olevalta kiinteäkorkoiselta luottoajalta tai viitekoron määräytymisjaksolta."

Lainan määrä on ollut 59 500e 18.7.2013. Maksutapa on tasaerä, Euribor 12kk, marginaali 1,8. Kokonaiskorko 2,286%.

Olenko todella laittanut nimeni niin paskaan paperiin, että menee yli 3 tonnia kuluja, vai onkohan pankki laskenut että luottoa on vieläkin tuo 59500e?

Voi vittu. Enpä tollasia sopparista löytänyt ja kuluttajansuojalaissakin on joku puhe jostain 1% oikeudesta.

Tuossa lapussa:

"1.12.2010 jälkeen nostetut lainat asuntolainan takaisinmaksu tai ylimäärääinen lyhennys, kun lainassa on kiinteä korko:

korkoeromaksu lainanehtojen mukaisesti enintään 0,5-1% takaisin maksettavan luoton määrästä lainaehtojen mukaisesti.

Ylimääräinen lyhennys, yksityishenkilöt 125 euroa".

Onkos tuo 12kk euribor nyt sitten kiinteä ja muuttaako mitään? Hassua kun tosiaan kuitissa ei ole mitään erittelyitä.

On mennyt alle marginaalin. Viitekoron arvo on -0,004% ja korko 0,276% kun marginaali on 0,28.

Onhan se kiinteä sen 12kk ajan, mutta siinä olet oikeassa ettei se ole Hypon 2. kohdassa tarkoittama kiinteä korko (vähintään 36kk viitekoron määräytymisjakso).

En saa itse millään matikalla nyt tuota täsmäämään ja tosiaan kuitissa ei ole mitään eritelty. 1% lainasta olisi ollut 567e tjsp + palvelumaksu 125e. Korot nyt 12kk euriborista tarkastuspäivään ei juuri mitään. Täytynee hypolle laittaa mailia ja kysellä, että mitä mitä.

My bad, tuolla lukikin 12kk euribor. Mut joo, kyllähän pankit osaa rahastaa, nykyään kaikki pitää tarkistaa itse. "Kävi inhimillinen virhe, tossa kahvikortti huoltsikalle. "

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom