Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos mun lainojen viitekorot vaihtuisi tänään niin toinen tuottaisi mulle 0,102% ja toinen 0,252% :D (laskelmassa huomioitu OP-bonus jota kertyy 0,25% lainamäärästä)

Tuijotin näemmä silmät ristissä noita euriboreja, kyllä tässä vielä jokunen desimaali maksun puolelle jäädään...

Oispa karua jos menisi 1 kk euribori niin paljon pakkaselle että ylittäisi marginaalin. En tosin muista onko omassa lainassa se nollaehto vai ei, mutta ihan sama, ei nyt korkoa joudu maksamaan ei tuo oma vallan kookas laina jopa vähän lyheneekin nyt.

Ihan mielenkiinnosta millä pankkit meinaa tehdä rahaa vanhoilla lainoilla joissa saattaa olla marginaalit 0.2-0.3% ja kuukausittaiset hoitokulut 0€. Kuvitellaan että korot vielä painuu siten että marginaalin kanssa kokonaiskorko on 0 tai jopa alle. Rupeaako tulemaan force majore -tilanteita ja lainat järjestellään uusiksi vai nieleekö tappiot niistä ja laittaa vahingon kiertämään uusien lainanostajien maksettavaksi marginaaleissa.

OP:n (tai muu vastaava pankki yms.) henkilökuntalaina olisi nyt kyllä kiva juttu 0% marginaalilla. Maksimi lainalla (250k€) lainanhoitokulut olisi n. 10€ kuukaudessa (3kk euribor). Tai itseasiassa OP-bonusten kanssa saisi rahaa takaisin!

Onpa paljon heittelyä marginaaleissa, ensimmäisessä pankissa tarjottiin 1,65%, toisessa 1,25% ja kolmannessa pankissa 0,98%. Tänään vielä yhteen pankkiin vierailu ja olisi varmaan hyvin jo tietoa tukemaan päätöksentekoa mistä sen lainan sitten lopulta ottaa.

Onpa paljon heittelyä marginaaleissa, ensimmäisessä pankissa tarjottiin 1,65%, toisessa 1,25% ja kolmannessa pankissa 0,98%. Tänään vielä yhteen pankkiin vierailu ja olisi varmaan hyvin jo tietoa tukemaan päätöksentekoa mistä sen lainan sitten lopulta ottaa.

Onko kaikilla samat perustamiskulut, kuukausimaksut, lisämaksulliset rahastot/vakuutukset jotka pakko ottaa? Aika kovia eroja! Asiasta kolmanteen riippuen hinnasta ja lainan suuruudesta niin melkein harkitsisin tosissaan työttömyyden turvalle vakuutusta näinä aikoina. Jälkikäteen sitä ei kait (ainakaan samaan hintaan) helpolla enää saa. Toki turvan kattavuus ja hinta on suurin ratkaiseva tekijä tässäkin. Mutta kyllä sitä muutaman satasen voisi vuodessa maksaa ns. ylimääräisenä työttömyyskassamaksuna.

Kilpailuta kunnolla ja ilmoittele niille huonompia tarjouksia tehneille, että mikä olis tällä hetkellä paras ja kysele, että voisiko ne alittaa sen. Mulla meni tuolla tyylillä kahden vikan pankin kanssa joku 3-4 kierrosta ja alkoi jo kyllästyttää se kisa... :D

Kävin tuossa hakemassa lisää lainaa isomman asunnon ostamista varten. OP:n 1,2 % marginaali + 6kk euribor + palvelumaksut yms OP-bonuksista oli tällä kertaa se voittava tarjous (keskitin vakuutukseni OP-Pohjolaan samalla).

Vanhaa pankkiani, Danskea, ei selkeästikään kiinnostanut mun asiakkuus. Lainaneuvotteluissa puhe oli, että maksimissaan mun tuloilla lainaa saisi 190 000 eur ja laskelmat tehtiin 180 000 eurolla, marginaalin ollessa 1,4 %. Kirjallinen tarjous saapui muutamia päiviä sovitusta myöhässä ja siinä olikin tuo OP:nkin tarjoama 1,2 % marginaali, mutta siihen päälle olisi tullut palvelumaksut. Lisäksi yllätyksekseni kirjallisessa lainatarjouksessa lainamäärää oli pudotettu reippaasti siitä, mistä lainaneuvotteluissa oli puhe, ilman minkäänlaisia selityksiä (maksimilainamäärä pudonnut 190 000 eur -> 150 000 eur ja laskelmat tehty 180 000 eur sijaan 136 000 eurolla). Enpä vaivautunut kyselemään Danskesta, mistä tämä johtui, vaan tein suoraan päätöksen vaihtaa pankkia, kun sopiva uusi asuntokin löytyi nopeasti. Muuttoa odotellessa.. :)

Kilpailuta kunnolla ja ilmoittele niille huonompia tarjouksia tehneille, että mikä olis tällä hetkellä paras ja kysele, että voisiko ne alittaa sen. Mulla meni tuolla tyylillä kahden vikan pankin kanssa joku 3-4 kierrosta ja alkoi jo kyllästyttää se kisa... :D

Mä menin ASOlainan kanssa niin pitkälle että neuvottelin vakuutuksistakin erikseen, kun ne muuttivat OP:n marginaaleja keskittäjällä. Yrittivät ekaksi että teen lainapäätöksen samantien, mutta sanoin etten voi tehdä päätöstä ennenkuin tiedän paljonko vakuutukset tulevat maksamaan. Vakuutusneuvotteluissa yritti sitten myydä vaikka mitä vakuutuksia, mutta sain hyvät vakuutukset lopulta aika +-0 hinnalla olemassa oleviin. Itseasiassa vakuutusneuvottelut loppuivat siihen kun tajusi etten ole ottamassa joka saatanan vakuutusta, vaan otan ne vain sen takia että saan marginaalit alas lainasta. Lopetus oli tyyliin "jaahas meidän aika alkaakin loppua".

Ja ovat kyllä erittäin kiinnostuneita muissa pankeissa mitä kukin on tarjonnut. Ja jos eivät ole, niin siitä kannattaa mainita. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noita kannattaa kilpailuttaa niin pitkälle kuin itse jaksaa. Nordeaa ja Op:ta kilpailutin lopussa ja lopulta konttoriravi muuttui jo onneksi puhelinsoitteluksi. :D

Mulla taas oma vanha pankki Nordea tippui sillon heti ekana kisasta ulos. Siellä tätiä ei kiinnostanut tilanne tai ostokohde yhtään, ei kysellyt niistä mitään. Tulojen perusteella ilmoitti vaan maksimilainan, jonka heiltä saisi ja siinä se. Kaikkialla muualla oltiin paljon positiivisemmilla ja palvelualttiimmilla fiiliksillä, varsinkin kun selvisi, että ei ollut 100% laina kyseessä.

Mulla taas oma vanha pankki Nordea tippui sillon heti ekana kisasta ulos. Siellä tätiä ei kiinnostanut tilanne tai ostokohde yhtään, ei kysellyt niistä mitään. Tulojen perusteella ilmoitti vaan maksimilainan, jonka heiltä saisi ja siinä se. Kaikkialla muualla oltiin paljon positiivisemmilla ja palvelualttiimmilla fiiliksillä, varsinkin kun selvisi, että ei ollut 100% laina kyseessä.

Kuullut jonkinverran tosta Nordean toiminnasta viimepäivinä, ja sain sellasen käsityksen että yrittäisivät tehdä siitä jotain "rikkaiden" pankkia.

V. 2010 otin asuntolainan. Olin silloin OP:n asiakas ja pyysin 100 % lainoitusta, kun aloin etsimään asuntoa. OP:sta ilmoittivat, että max. 150 teur mahdollista saada lainaa 0,9 marginaalilla, isä takaajaksi ja omarahoitus 10%. Silloisesta Sammosta tarjous 0,5 marg. omarahoitus 5%. Nordeasta tarjous 0,5 marginaali, lainoitus 100 % ja lainaa enintään 280 teur. Aika kovat erot ja pankki vaihtui Nordeaan.

Mitäs mieltä porukka on tuosta asuntolainojen korkovähennyksen poistumisesta jota nyt puuhaavat kovaa vauhtia? Itteeni ei juurikaan kiinnosta, jos on pokkaa ottaa kymmeniä tuhansia tai satojakin tuhansia asuntovelkaa niin sen verran hyvin pitäs olla talous laskettuna ettei joku muutama satanen vuoteen hetkauta suuntaan tai toiseen...

Mitäs mieltä porukka on tuosta asuntolainojen korkovähennyksen poistumisesta jota nyt puuhaavat kovaa vauhtia? Itteeni ei juurikaan kiinnosta, jos on pokkaa ottaa kymmeniä tuhansia tai satojakin tuhansia asuntovelkaa niin sen verran hyvin pitäs olla talous laskettuna ettei joku muutama satanen vuoteen hetkauta suuntaan tai toiseen...

No eipä se noin mene. Muutama satanen voi monelle olla kova paikka. Pankithan tarjos nyt niitä lyhennysvapaita ja niitä haetaan tuhatmäärin. Niillä rahoilla sit ostellaan ulkomaanmatkoja ja autoja...

No eipä se noin mene. Muutama satanen voi monelle olla kova paikka. Pankithan tarjos nyt niitä lyhennysvapaita ja niitä haetaan tuhatmäärin. Niillä rahoilla sit ostellaan ulkomaanmatkoja ja autoja...

Kysymys lienee, miksi juuri nyt tarjotaan lyhennysvapaita? :D

Ihan villinä veikkauksena vievät vain median huomion pois irtisanomisista. Lyhennysvapaat toimii myös hyvänä elvytys-hehkutuksena ja "talkoisiin" osallistumisina yms.

Ihan fiksuahan tuo olisi, jos on esim remonttitarvetta tai muuten juuri nyt jostain syystä (tilapäisesti) rahat tiukassa. Ei tarvii sitten ottaa lisälainaa tai vetää taloutta liian tiukalle. Mutta ylimääräiseen kulutukseen ne lyhennysrahat menee ihan hukkaan...

Edit.
Korkovähennyksestä ei niin ole mielipidettä... Nyt kun on korot matalalla, niin ei se juuri tunnu, korkeilla koroilla olisi tietty oikeasti hyödyllinen. Ymmärrän kyllä ajatuksen, että tuolla turhaan tuetaan omistusasumista kun rahalle olisi muutakin käyttöä.

Back
Ylös Bottom