Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tällä viikolla kävin Nordeassa kyselemässä. Homma meni puihin, kun olisi pitänyt pistää melkein kaikki osakkeet lihoiksi omarahoitusosuutta varten.

Mä sain Nordeasta 0% omarahoitusosuudella, täysillä vakuuksilla, 12kk euribor + 1.4%. Kelpas mulle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ohoh, paljon sinulla on tulot snowbe? Missä olet töissä? Siis sijoittamisen lisäksi. Ex muija haki viime viikolla lainaa ja ei saanut, pankki oli tehnyt ihmelaskelmia menoista, ei auttanut edes omaisuus takana.

Ohoh, paljon sinulla on tulot snowbe? Missä olet töissä? Siis sijoittamisen lisäksi. Ex muija haki viime viikolla lainaa ja ei saanut, pankki oli tehnyt ihmelaskelmia menoista, ei auttanut edes omaisuus takana.

Tulot vaihtelee. Osa-aikatöitä teen, mutta nk. nollasopparilla. Paperilla olen täysipäiväinen opiskelija. Antoivat ilmeisesti melko paljon arvoa sille, että suoritan KTM-tutkintoa ja 2015 puoliväliin mennessä on näillä näkymin opinnoista kasassa yli 50%.

Itsekin ihmettelin sitä, ettei omaisuus vaikuta käytännössä mitään. Hain lainaa pienemmän määrän kuin mitä mulla on nettovarallisuutta ja aluksi meinasivat, ettei lainaa heru. Sitten tulivat toisiin aatoksiin.

Meneeköhän pankit ihan kaikkien sääntöjen mukaan kun myöntävät toisille 0% omarahoitusosuudella. Hetki sitten kun kämppälainaa haettiin niin kuultiin kuinka viikko sitten kaveripariskunta sai tietystä pankista ilman säästöjä asuntolainan. Varattiin aika samaan pankkiin ja ei ollut tuloista ym. kiinni vaan tuosta 10% omarahoitusosuudesta mitä ei löytynyt. Kysyin vielä miten on mahdollista että toiset saavat täältä lainaa ilman säästöjä, niin ei ole kuulemma mahdollista kun valtio sen on määrännyt että pitää löytyä 10% omaa pätäkkää... Mielenkiintoista. Ja ei muuten ollut ainoa tapaus joka sai lähes 0% omarahotusosuudella asuntolainan..

ASO-lainan kanssa mun tulot oli laskettu ilmeisesti jakamalla ne puoliksi. Vähän ihmettelin paikanpäällä kun papereita allekirjoitettiin, mutta ihan sama kun lainan myönsivät ja saatiin järkevät marginaalitkin.

Ei noissa systeemeissä mitään yhteistä linjaa tunnu olevan... Jokaisessa pankissa alin marginaali mitä luvattiin oli 1.4%, kun taas kaverille tarjottiin joka paikassa 0.9% marginaalia ja jopa 3kk euriborilla, vaikka moni sanoi mulle, ettei anna kenellekään 3kk.

Meneeköhän pankit ihan kaikkien sääntöjen mukaan kun myöntävät toisille 0% omarahoitusosuudella. Hetki sitten kun kämppälainaa haettiin niin kuultiin kuinka viikko sitten kaveripariskunta sai tietystä pankista ilman säästöjä asuntolainan. Varattiin aika samaan pankkiin ja ei ollut tuloista ym. kiinni vaan tuosta 10% omarahoitusosuudesta mitä ei löytynyt. Kysyin vielä miten on mahdollista että toiset saavat täältä lainaa ilman säästöjä, niin ei ole kuulemma mahdollista kun valtio sen on määrännyt että pitää löytyä 10% omaa pätäkkää... Mielenkiintoista. Ja ei muuten ollut ainoa tapaus joka sai lähes 0% omarahotusosuudella asuntolainan..

ASO-lainan kanssa mun tulot oli laskettu ilmeisesti jakamalla ne puoliksi. Vähän ihmettelin paikanpäällä kun papereita allekirjoitettiin, mutta ihan sama kun lainan myönsivät ja saatiin järkevät marginaalitkin.

Ihmiset ei kerro kaikkea aina. Jos sulla on vaikkapa 500 k edestä sijoitusasuntoja ilman velkaa ja haet 100.000 lainaan niin ei ehkä viilata pilkkua 10% kanssa.

EDIT: Tai jos vaikka isipappa pistä 500 k asunnon lainan vakuudeksi. Ei tuossa pankille juuri riskiä jää...

Ei noissa systeemeissä mitään yhteistä linjaa tunnu olevan... Jokaisessa pankissa alin marginaali mitä luvattiin oli 1.4%, kun taas kaverille tarjottiin joka paikassa 0.9% marginaalia ja jopa 3kk euriborilla, vaikka moni sanoi mulle, ettei anna kenellekään 3kk.

Meille taas tarjottiin jopa 1.65% marginaalia 12kk EURIBORin kanssa. Onneksi saatiin lopulta tingittyä EURIBOR 6kk + marginaali 1.4%. Kovasti tuntui pankkeja kiinnostavan mitä muut pankit tarjosivat ja olivat kovia lupaamaan vastatarjouksia kun kuulemme seuraavan pankin ehdotuksen.

Ihmiset ei kerro kaikkea aina. Jos sulla on vaikkapa 500 k edestä sijoitusasuntoja ilman velkaa ja haet 100.000 lainaan niin ei ehkä viilata pilkkua 10% kanssa.

EDIT: Tai jos vaikka isipappa pistä 500 k asunnon lainan vakuudeksi. Ei tuossa pankille juuri riskiä jää...

Samaa mietin itsekin. Toisaalta taas meillä olisi ollut laittaa muijan puolelta vakuudeksi parikin eri kohdetta mutta pankkeja ei kiinnostanut, kun ei ollut 10% laittaa rahana peliin...

Mulla on vakuutena asunto+ASP-tili+HAL(joku valtion hyväksymä asuntolaina). En siis kuitenkaan osta asuntoa ASP-lainalla. Jotkut pankit sanoivat suoraan, etteivät lähde kilpailemaan esim. Nordean kanssa, koska eivät voi. Nallekin puhui siitä, että sääntely aiheuttaa sen, että esim. Nordea kohtaa hyvin vähän kilpailua. Hullua.

Monet pankit olivat ihmeissään, että miksi mä en halua laittaa omaa rahaa kiinni asuntoon. Osa tajusi, kun sanoin, että kattoo noita korkoja ja sitten sijoitustuottoja ja miettii itse mikä on kannattavinta. Vipuvaikutus ja vaihtoehtoiskustannukset tuntuu olevan monelle vieraita käsitteitä.

Meilläkin jäi ASPi käyttämättä kun ASO-kämpässä asumisoikeusmaksu toimii 100% vakuutena. Saas nähdä mitä ASPille keksii tulevaisuudessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom