Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ja eihän sitä lisäkorkoa tosiaan makseta kuin sille 10% asunnon hinnasta,
kaikki sen summan yli, jää ilman lisäkorkoa.

Mistä tuo on kysytty? Koska olen ollut kyllä siinä käsityksessä, että sitä lisäkorkoa saa ihan siitä summasta, mitä siellä tilillä nyt on. Vituttaa kun pankeissakaan eivät tiedä mitään.

Danskebankissa näin sanottiin.
Käytiin oikein kysymässä joltain ASP-tili tietäjältä.
Mikä lienee se totuus sitten?
Eli näitten mukaan pääkaupunki seudulla lisäkorkoa saa max 14500 eurolle.
Pitää varmaan kysyä vielä tuosta jostain.

Millasia marginaaleja porukka on saanut sijoitusasunto lainaan ja onko nimenomaan sijoitusasunto lainalla vai ihan asuntolainalla mennyt läpi?
Itselle tarjottiin op:sta tasan kahta prossaa+ 6/12kk euribori eikä tippaakaan sen alle suostuta juurikin siitä syystä, että kyseessä olisi sijoitusasuntolaina.

Op tuntuu muutenkin olevan helvetin nihkeä vaikka ovat juuri vuosi sitten minut(kin) sinne houkutelleet asiakkaaksi. Näinköhän sitä joutuu taas pankkia vaihtamaan kun ei kauheasti tunnu niitä kiinnostavan koko homma , hiton vaikeaa saada sieltä mitään vastausta tai saada omaa pankkineuvojaa soittamaan takaisin.

Vaihtelee 0.9-1.3% sijoitusasuntoihin, mutta vakuudet on vaikuttanut varmaan tohon. Ei se Nordeakaan vastaile mihinkään ja ajan saanti saattaa kestää viikosta kahteen, samaa paskaa on kaikki pankit. Itseäni vitutti pari kuukautta sitten koko Nalle ja kymmenen vuoden "kihlat" ni laitoin puolisen tusinaa asuntoja myyntiin.

Juuri hain uuden sijoitusasuntolainan Nordealta, joka pitäisi nostaa tulevana perjantaina.

Lainaehdot näyttävät vaikeutuneen huomattavasti viime aikoina. Tämä on kolmas sijoitusasuntolainani ja aina ennen on saanut 100 % lainaa marginaaleilla 0,7-0,8 % (vuodet 2009 ja 2011). Uudessa lainassa marginaali 1,4 % ja 3 kk Euribor oli alin, mitä oli tarjolla. Aiempiin on onnistunut 1 kk Euribor.

Mutta suurin vaikeus oli, että pankki vaati myös 15 % omarahoitusosuutta asunnon velattomasta hinnasta (n. 50 k€). Ainakin henkilökohtaisesti pidän tätä jopa pienenä vittuiluna, koska puhutaan noin seitsemästätuhannesta eurosta. Olen kuitenkin jo maksanut ensimmäisen sijoitusasunnon kokonaan velattomaksi ja vuosittain lyhennän lainoja yhteensä noin 20-30 k€.

Vastaisuudessa pitää vain pitää isompi puskuri varalla, jos sopiva asunto sattuu tulemaan tarjolle ja pitää saada lainaa nopeasti. Nyt oli aika kikkailua saada tarvittava omarahoitus nopeasti kokoon.

No joo , vaikeaa tuntuu olevan. Treffit nordeassa tänä aamuna ei tuottanut juuri mitään tulosta , vaikka eilen puhelimessa lupasivat että tänään kertovat kyllä onnistuuko laina vai ei. Nyt meneekin sit torstaille asti. Vaativat tosiaan sen vähintään 15% omarahoitusta (ihan mihin tahansa asuntolainaan) ja lopulle reaalivakuus , on kuulemma niin tiukat ajat. Omatakausta ei sijoitusasuntoon saa ollenkaan , eikä tunnu sijoitusasunnon tuotolla olevan mitään merkitystä. Vittu mitä paskaa....

On tullut seurailtua tuota 3kk euriboria niin eiköhän se pohja ole nyt oikeastaan nähty. se jyssähti paikalleen aika pitkäksi aikaa ja nyt vissiin ekaa kertaa herran aikoihin lähti ylöspäin.
Luulisin että sellainen hidas ja vakaa hivuttautuminen ylöspäin tapahtuu.. nyt 0.2 ja veikkaisin että vuoden päästä joku 0.7% ?

On tullut seurailtua tuota 3kk euriboria niin eiköhän se pohja ole nyt oikeastaan nähty. se jyssähti paikalleen aika pitkäksi aikaa ja nyt vissiin ekaa kertaa herran aikoihin lähti ylöspäin.
Luulisin että sellainen hidas ja vakaa hivuttautuminen ylöspäin tapahtuu.. nyt 0.2 ja veikkaisin että vuoden päästä joku 0.7% ?

Mitä olen noita pankkien antamia pitkiä korkoja seuraillut, niin veikaisin että pariin vuoteen ei mitään isompaa nousua tule. Itse uskon että että 1kk euribor ei nouse edes tuohon 0,7:n parin vuoden aikana. Hitaasti sahaamalla lähtee nousuun ja mahdollisesti 5 vuoden päästä ollaan siinä perus 3% tuntumassa. Tuolloin asuntolaina on pienentynyt jo puoleen, eikä korkeammat korotkaan haittaa enää niin pahasti. Tällaisella optimismilla täälläpäin yöt nukutaan :)

Kannattaa nyt miettiä kahteen kertaan ostaako asunnon, foliopääni sanoo että jonkinlainen korjausliike hintoihin lähtee tänä vuonna tulemaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä tarkotat? ^^

Huomenna meen pankkii puhumaa lainasta. Kyseessä eka oma kämppä. En oo töissä, mutta mulla on työsoppari joka alkaa helmikuun alusta ja teen viikonloput pokehommia, joista mulla on n. 500e/kk palkkanauhoja antaa. Lisäks äiti takaa mun lainaata loput tontilla tai jollain muulla. Toivotaan että saan lainan omiin nimii. Jos en saa, nii pitää sitten porukoitten ostaa se ja maksan niille sitä pois...

Kaikki vinkit lainaneuvvotteluihin otetaan vastaan!!

Mitä tarkotat? ^^

Huomenna meen pankkii puhumaa lainasta. Kyseessä eka oma kämppä. En oo töissä, mutta mulla on työsoppari joka alkaa helmikuun alusta ja teen viikonloput pokehommia, joista mulla on n. 500e/kk palkkanauhoja antaa. Lisäks äiti takaa mun lainaata loput tontilla tai jollain muulla. Toivotaan että saan lainan omiin nimii. Jos en saa, nii pitää sitten porukoitten ostaa se ja maksan niille sitä pois...

Kaikki vinkit lainaneuvvotteluihin otetaan vastaan!!

Paras vinkki lienee odottaa sen aikaa että saat ekan palkkakuitin vakiduunista. Pankin näkökulmasta oot kuitenkin työtön ja rahaton. Ei ne paljoa anna painoarvoa jollekkin työsopparille joka alkaa vasta tulevaisuudessa.

Kannattaa nyt miettiä kahteen kertaan ostaako asunnon, foliopääni sanoo että jonkinlainen korjausliike hintoihin lähtee tänä vuonna tulemaan.

Jokin pienehkö hintojen notkahdus voi olla hyvinkin mahdollinen. Euriborkin kun on pitkästä aikaa kääntynyt nousuun.

Paras vinkki lienee odottaa sen aikaa että saat ekan palkkakuitin vakiduunista. Pankin näkökulmasta oot kuitenkin työtön ja rahaton. Ei ne paljoa anna painoarvoa jollekkin työsopparille joka alkaa vasta tulevaisuudessa.

Olen kuullut etteivät anna painoarvoa vakkariduunille ennen kuin koeaika on ohitse eli 4kk työn aloituksesta.

Joo, pientä tervettä hinnanlaskua myös ennustan..en ostaisi juuri nyt. Riippuu vähän mitä hakee. Myös asunnon päivittäjät harkitsevat nyt tarkemmin jos joutuisivat vanhoista hyvistä laina-ehdoista luopumaan!

Kyseessä on vakkari soppari joka alkaa 11.2 Kumminkin mulla on säästöjä n. 15% ton kämpän hinnasta jo valmiina. Toivotaan että lainaa saa.. Kyseessä kumminki aika pieni summa. En voi oottaa ekaa palkkakuittia tms. Kyseessä niin haluttu sijainti ja asunto et pakko ostaa nyt heti.

Joo, pientä tervettä hinnanlaskua myös ennustan..en ostaisi juuri nyt. Riippuu vähän mitä hakee. Myös asunnon päivittäjät harkitsevat nyt tarkemmin jos joutuisivat vanhoista hyvistä laina-ehdoista luopumaan!

Joo näitä ennustajia on nähty kyllä kautta vuosikymmenien. Sitten harmittelevat, kun ei ne hinnat laskeneetkaan ja joutuu vielä kalliimmalla ostaa. Eikä saa ottaa itteensä, mutta SirMaxin ennustukset on mielestäni kautta linjan jääneet toteutumatta :)

Joo näitä ennustajia on nähty kyllä kautta vuosikymmenien. Sitten harmittelevat, kun ei ne hinnat laskeneetkaan ja joutuu vielä kalliimmalla ostaa. Eikä saa ottaa itteensä, mutta SirMaxin ennustukset on mielestäni kautta linjan jääneet toteutumatta :)

Älä ainakaan mua rommariksi luule! =)
Kavennetaas hieman otantaa..itse mahdollisena kodin päivittäjänä olen tällä hetkellä sillä kannalla että ainakaan käytetyn ok-talon ostaminen ei kannata. Niistä halutaan niin mielettömiä summia että mieluummin lähtisin uuden rakennuttamiseen. Ei puhuta pk-seudusta.

Ja kuten mainitsin niin nyt toistaiseksi nautin näistä upeista laina-ehdoista enkä lähde kalliimpaan vaihtamaan.

Tuli vanhoista omakotitaloista mieleen, että löytyykö mitään dataa/käsitystä mikä osuus ok-taloon ensimäistä kertaa muuttavista ostaa käytetyn ja mikä osuus rakentaa itse/teettää? Entäs okt vaihtajista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom