Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
noniin, kun ei kelvannut niin tässäpä kokonaisen taloyhtiön vuokrat: http://www.vesalan-kiinteistot.fi/index.php?id=31

Ja osoitteesta http://www.hekaoy.fi/asukkaille löytyy helsingin kaupungin taloyhtiöiden lista ja vuokrahinnat useimmista. Kuten huomaat niin niitä alle 10e/neliö löytyy roimasti ;)

- Saavatko kaikki hakijat kaupungin vuokra-asunnon?

Helsingin kaupungin vuokra-asuntoja välitetään vuodessa noin 3000 kappaletta. Hakemusrekisterissämme on aktiivisia hakemuksia koko ajan yli 22 000. Erittäin kiireellisessä asunnon tarpeessa on hakijoista noin 60 %. Vapautuvien asuntojen pienen määrän ja toisaalta hakijoiden suuren määrän vuoksi emme pysty tarjoamaan asuntoa kaikille halukkaille. Vuosittain vain noin kuudelle prosentille kaikista hakijoista pystytään tarjoamaan vuokra-asunto.

Jep! :thumbs:

Mutta, vuokralle on siis periaatteessa mahdollista päästä alle 10e/neliö. Käytännössä taas ei ;) Tai noh, 6/100 pääsee.

Jep! :thumbs:

Mutta, vuokralle on siis periaatteessa mahdollista päästä alle 10e/neliö. Käytännössä taas ei ;) Tai noh, 6/100 pääsee.

Noinhan se menee. Helsingissä on yksityisilläkin markkinoilla aika kova tunku vuokra-yksiöön/kaksioon joka on edes jotenkin kohtuuhintainen, hakijoita niissäkin kymmeniä per kämppä.

Juu ja Helsingissä on se kiva, että sossun asiakkaat pystyy jossain määrin kilpailemaan työssäkäyviä vastaan, kun sossu maksaa muistaakseni 650 euroon asti vuokran. Tulee kiva tarjouskilpailu kun asunnosta pyydetään 600 ja sossun elätti sanoo, että voikin maksaa 650e.

Edit. Sen verran on-topicia, että viime viikolla kävin Nordeassa ja Osuuspankissa lainaa kysymässä. 10 000e vaativat omaa rahaa, eli on tuo jo käytössä. Tai sitten olin vaan paska asiakas niin halusivat eroon musta.

Ei se 10% hankinta pitäisi olla ongelma tai sitten asunto voi olla liian kallis; seuraavassa vähän laskelmia..

Oletetaan, että halutaan ostaa se 200k asunto. Tästä 10% olisi 20k ja sen säästämiseen 2 vuodessa tarvitsisi lyödä paalua tiskiin noin 830e kuussa. Jos samaan aikaan maksaisi vuokraa 800e kuussa, menisi vuokraan ja säästämiseen reilut 1.6k kuukaudessa.

Lainaan kanssa pitäisi myös varautua ainakin 6% korkoon. Kun Eurokriisiä aletaan viivyttelyn sijaan oikeasti purkamaan nousee inflaatio nykyisestä reilusti ja lainakorot vähän sen perässä, jolloin 6% tulee taatusti olemaan tosiasia. Ja 6% korolla 200k laina maksaakin sitten korkoja 12k vuodessa eli 1k kuukaudessa. Siihen kaveriksi 600e lyhennys niin ollaan taas samassa lukemassa 1.6k kuussa.

Onko siis 10% säästövaatimus ihan kohtuuton?

Ei se 10% hankinta pitäisi olla ongelma tai sitten asunto voi olla liian kallis; seuraavassa vähän laskelmia..

Oletetaan, että halutaan ostaa se 200k asunto. Tästä 10% olisi 20k ja sen säästämiseen 2 vuodessa tarvitsisi lyödä paalua tiskiin noin 830e kuussa. Jos samaan aikaan maksaisi vuokraa 800e kuussa, menisi vuokraan ja säästämiseen reilut 1.6k kuukaudessa.

Lainaan kanssa pitäisi myös varautua ainakin 6% korkoon. Kun Eurokriisiä aletaan viivyttelyn sijaan oikeasti purkamaan nousee inflaatio nykyisestä reilusti ja lainakorot vähän sen perässä, jolloin 6% tulee taatusti olemaan tosiasia. Ja 6% korolla 200k laina maksaakin sitten korkoja 12k vuodessa eli 1k kuukaudessa. Siihen kaveriksi 600e lyhennys niin ollaan taas samassa lukemassa 1.6k kuussa.

Onko siis 10% säästövaatimus ihan kohtuuton?

Käytännössä aika monelle on.

Jenkit on hyvä malliesimerkki siitä mitä käy, kun jokaisella pitää olla mahdollisuus saada asuntolaina ja ostaa haluamansa kämppä. Vituiksi meni että heilahti.

Onhan toi ihan hyvä vaatimus tuo 10%. Kyllä jokaisen pitäis sen verran pystyä säästämään. Vituttaa vaan pääkaupunkiseudulla tuo vuokrataso, sais vähän nopeammin säästettyä kun ei tarvis maksaa 700e/kk asumiskuluja. Mutta omaa tyhmyyttänihän mä täällä asun, ei kukaan pakota.

Käytännössä aika monelle on.

Niinno, kohtuuton tulee sitten olemaan myös 6% korko - eikä se siihenkään välttämättä jää. 6kk Euribor oli viimeksi 5.5% vuoden 2009 alussa. Siihen päälle sellainen 1.3% marginaali, mitä pankit nyt kai tarjoavat, ja ollaan jo lähes 7% kokonaiskorossa.

Joo, ymmärrän pointin.

Mutta minusta tuo sinun tilanne ei ole tyypillisin tilanne, koska:
A) 150k€:n asunto on ylimitoitettu keskituloiselle, joka ottaa lainan yksin kontolleen, ilman käsirahaa.
B) 800€:n vuokra on liian iso yksinasuvalle.
C) yhteenvetona, asumisen kustannukset ovat ihan liian isot tuloihin nähden.

Jonkun on siellä pk-seudullakin asuttava ja tehdä työtä, vaikka ei tienaisikaan mitään miljoonia. 800e:llä saa tsägällä jonkun kaksion. Itse maksan asuntoani yhtiövastikkeiden yms kanssa 850e/kk. Muuttaisin mielelläni pois pk-seudulta, mutta kun täällä on verkostot (perhe/ystävät) ja parisuhde.

Kaikki mulle nyt heti!! Ainakin 50m2 ytimestä, hei ois tosi köyhää asua yksinään jossain yksiössä ja vielä pöndellä!!! Ja tietysti vielä velaksi sporttinen suhtkoht uusi sakemanni pihaan isoimmalla myllyllä tietysti!!! Ja pitäähän Thaikkulassakin käydä kerran tai kaksi vuodessa että pääsee olemaan niin kosmopoliitti ja tietysti kalleimmat design huonekalut vielä kulutusluotolla niskaan ni hyvää tulee. Mutta oli ihan asiaakin vielä minulla, noi pankit kohtelee ihmeellisesti asiakkaita, jos ostat sijoitusasuntoa ni tuntuu että pitää olla helvetinmoiset takuut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jonkun on siellä pk-seudullakin asuttava ja tehdä työtä, vaikka ei tienaisikaan mitään miljoonia. 800e:llä saa tsägällä jonkun kaksion. Itse maksan asuntoani yhtiövastikkeiden yms kanssa 850e/kk. Muuttaisin mielelläni pois pk-seudulta, mutta kun täällä on verkostot (perhe/ystävät) ja parisuhde.

Siis mitä tuohon summaan kuuluu? Asuntolainan korot, vastike ja joku lyhennyssumma vai? Minkä suuruinen laina kyseessä ja minkä kokoiseen kämppään?

Onhan toi ihan hyvä vaatimus tuo 10%. Kyllä jokaisen pitäis sen verran pystyä säästämään. Vituttaa vaan pääkaupunkiseudulla tuo vuokrataso, sais vähän nopeammin säästettyä kun ei tarvis maksaa 700e/kk asumiskuluja. Mutta omaa tyhmyyttänihän mä täällä asun, ei kukaan pakota.

Samaa mieltä. Tuo 10% pitäisi olla ehdoton. Siihen pääsee vain siten että KAIKKI luotot on yhdessä rekisterissä ja tälleen sen pitäisikin olla. Ei joku 200 k laina kahdella työsskäyvälle ole ylitsepääsemätön, ei edes 6% korolla. Toki se sitten vaatii vyön kirirystäst. Mutta tuon päälle voi olla sitten kymmenien tuhansien kulutusluotot ja silloin homma kusee takuulla.

Noita kulutusluottoja kun saa päällekkäin järjettömän määrän kunhan vaan uudella lainalla hoitaa vanhan lyhennykset niin ei mene luottotiedot. Sitten kun korittitalo sortuu, voi niitä vippejä olla jo myös se 200 tonnia ja siitä ei sitten enää selviä kukaan normaali työssäkäyvä. Tämä on se ISO ongelma.

Kaikki mulle nyt heti!! Ainakin 50m2 ytimestä, hei ois tosi köyhää asua yksinään jossain yksiössä ja vielä pöndellä!!! Ja tietysti vielä velaksi sporttinen suhtkoht uusi sakemanni pihaan isoimmalla myllyllä tietysti!!! Ja pitäähän Thaikkulassakin käydä kerran tai kaksi vuodessa että pääsee olemaan niin kosmopoliitti ja tietysti kalleimmat design huonekalut vielä kulutusluotolla niskaan ni hyvää tulee. Mutta oli ihan asiaakin vielä minulla, noi pankit kohtelee ihmeellisesti asiakkaita, jos ostat sijoitusasuntoa ni tuntuu että pitää olla helvetinmoiset takuut.

Heh, kaikki on suhteellista. Itse en ole ikinä asunut niin pienessä kämpässä kuin 50 neliötä. Ensimmäinen asunto porukoilta muuttamisen jälkeen oli 60 neliötä vuokralle, siitä 93 neliötä omistuskämppä, siitä 82 neliöön vuokralle ja nyt on raksattu 165 neliötä.

Että kannattaa asua pöndellä. ;)

No jos neliöt ratkaisee ni silloin kannattaa asua maalla, sen verran paljon halvemmat neliöt. Itehän en pk-seudulta pelkkien neliöiden takia muuttas mihinkään. :D

Toisaalta kun ei ole niitä lapsiakaan, niin pienempi riittää.

No jos neliöt ratkaisee ni silloin kannattaa asua maalla, sen verran paljon halvemmat neliöt. Itehän en pk-seudulta pelkkien neliöiden takia muuttas mihinkään. :D

No minua taas ei pk seudulle saisi mitenkään muuten kuin oikein huipulla työpaikalla, jos silloinkaan.

Tänään tarjottiin vähän alta 50 k€ lainaa 1.00% marginaali+ 6kk euribor(=yht 1.391%) tai 1.23% marginaali +3kk euribor (=yht 1.428%). Kuukausieräksi mietin aluksi sellasta summaa, että maksuaika ois abaut 10.5v. Toimituskulut 0€ ja hoitokulut 2,10€/kk. Sain hieman tiputettua marginaalia 6kk koron kanssa, kun vänkäsin. Tämä oli ensimmäinen pankki, josta tota kävin kysymässä (OP). Käyn vielä vanhassa kotipankissa (myöskin OP) kysymässä, jos saan hieman alemmalla marginaalilla, mutta taitaa jo tuo olla aika hyvä tarjous.

Joopa. Helsingin kaupungin vuokra-asuntoihin on 50.000 hakijan jono. Tosin osa kärkkyy vain hyviä kämppiä, mutta silti.

30.000 saa haettua nettipankissa kolmesta pankista parissa päivässä. Sitten voi ottaa lainaa vaikka 300.000.

Suomessa on ihme tarve maksaa asuntolaina pois. Ruotsissa on varsin toimiva 60 vuoden lainamalli, joka käytännössä tarkoittaa, että pienellä lyhennyksellä+koroilla asutaan itse omistetussa asunnossa ikään kuin vuokralla. Niin kauan kuin asuntohintakehitys on tällainen, ei omavaraisuutta voi vaatia. Just oli juttelin kaverin kanssa tästä ja todettiin, että 800 euron vuokralla lyhentäisi 150.000 euron lainaa. Säästä nyt siinä ohessa kaupan kassan palkasta (netto 1650) 15.000?! Pari sataa kuussa vaatii jo kituuttamista, ja sitä kituuttamista pitäisi jaksaa 6 vuotta?! Älkää nyt viitsikö...

Me tarvitaan yli 100m2 asunto. Vuokrakämpät maksaa kerrostalossa 1400->. Sillä rahalla lyhentää 300.000 euron lainaa. Kaupungin vuokrakämpätkin maksaa pitkälti toista tonnia, ja niihin ei toisaalta ole mitään asiaa kun työttömät yhteiskuntaan integroitumista odottavat lähes kymmenlapsiset perheet saavat ne... Jos olis pitänyt olla hirvittävät säästöt, asuttaisiin edelleen vuokralla ja täytettäisiin jonkun taskuja rahalla. Vuokra-asuntomarkkinoilla on tällä hetkellä yli 5% tuotto, eli kovallakin sijoituslainamarginaalilla tekee hyvää tuottoa.

Tänään tarjottiin vähän alta 50 k€ lainaa 1.00% marginaali+ 6kk euribor(=yht 1.391%) tai 1.23% marginaali +3kk euribor (=yht 1.428%). Kuukausieräksi mietin aluksi sellasta summaa, että maksuaika ois abaut 10.5v. Toimituskulut 0€ ja hoitokulut 2,10€/kk. Sain hieman tiputettua marginaalia 6kk koron kanssa, kun vänkäsin. Tämä oli ensimmäinen pankki, josta tota kävin kysymässä (OP). Käyn vielä vanhassa kotipankissa (myöskin OP) kysymässä, jos saan hieman alemmalla marginaalilla, mutta taitaa jo tuo olla aika hyvä tarjous.
Jos pystyt noin 10 vuoden asuntolainan takaisinmaksuun, ei tuolla marginaalilla ole juuri merkitystä. Kilpailuttamalla itsellesi esim. 0,2% pienemmän marginaalin, säästät reilut 8 euroa kuukaudessa! Jos euriborit lähtee dramaattiseen nousuun, tippuu marginaalit samaa vauhtia ja silloin voi kilpailuttaa "korkeat" marginaalit uudelleen.

Juu ja Helsingissä on se kiva, että sossun asiakkaat pystyy jossain määrin kilpailemaan työssäkäyviä vastaan, kun sossu maksaa muistaakseni 650 euroon asti vuokran. Tulee kiva tarjouskilpailu kun asunnosta pyydetään 600 ja sossun elätti sanoo, että voikin maksaa 650e.

Edit. Sen verran on-topicia, että viime viikolla kävin Nordeassa ja Osuuspankissa lainaa kysymässä. 10 000e vaativat omaa rahaa, eli on tuo jo käytössä. Tai sitten olin vaan paska asiakas niin halusivat eroon musta.

Koitappa Hypoteekkiyhdistystä ;) Sieltä natsas mulle, ja oon ihan vitun tyytyväinen! Pääsee muuttamaan omaan asuntoon lähelle keskustaa (800m Sörkan metroasemasta).

Mutta kyllä noita nykyään aika tarkasti katsotaan melkeen joka paikassa ja kai se on ihan hyvä juttu. Itteä ois kyllä vituttanu aika paljon jos en tuota haluamaani lainaa olisi saanut. Sampo pankissa sanoivat, että maksimissaan voivat myöntää 150 tonnia. Nordeasta en viittiny edes kysyä vaikka mulla on siellä tili.

^Saat tietty 30 000 euroa nettipankista, jos vakuudet on kunnossa. Ilman vakuuksia ei ole mitään toivoa.

Sanoin kolmesta nettipankista. Eli 10.000 saa ilman vakuuksia aina yhdestä jos on normaalit tulot.

Koitappa Hypoteekkiyhdistystä ;) Sieltä natsas mulle, ja oon ihan vitun tyytyväinen!
Hypo on ollut kallis, mutta nyt kun marginaalit on kaikilla korkealla, niin voi olla kilpailukykyinen.

Sanoin kolmesta nettipankista. Eli 10.000 saa ilman vakuuksia aina yhdestä jos on normaalit tulot.

Tämä on siis varmaan internetistä ammennettu kolmannnen käden tieto? En usko että yksikään pankki antaa 10 000€ netistä haettuna ilman vakuuksia ja tai kivaa pikku paperirumbaa palkkatodistuksineen ja verotuspäätöksineen mikäli halija ei ole ollut pankin asiakas aikaisemmin. Riippumatta siitä onko hyvä, normaalituloinen tai työtön. Saatikaan niin, että se onnistuisi kolmeen kertaan ja totuudenmukaisin tiedoin (kolmatta lainaa kun hakee niin kertoo rehellisesti jo aikaisemmat lainan min. 20k€).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom