Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Näitä pääsääntösesti tyhmiä nuoria riittää jotka ottavat sumeita kulutusluottoja ja pikavippejä kaikenlaiseen matkusteluun ym. leveään elelyyn eikä ymmärretä että lainojen korot on sumeat ja pitäis maksaa takaisinkin. Ja kallis auto lainarahalla ostettuna niin auton hinta putoaa nopeammin kuin laina lyhentyy...

Noi asuntolainathan monien on "pakko" ottaa et saavat omistusasunnon kun vuokra-asunnoistakin tyhmää maksaa kovaa hinta koko ikänsä.

Semmonen huomautus että ko. pariskunta oli n. 40 vuotiaita eli aivan kakaroista ei ole kyse tässä uutisessa. Mielestäni tuollaiset velat tuon ikäisellä pariskunnalla on ihan järjettömiä jos kyseessä on "normaali" tuloiset ihmiset.
Ja maksuvaikeuksien takia näin voisi olettaa olevan.

Jep, marginaali 1,45%. Tuokin vain sen vuoksi kun oli jo aiempi lupaus 1,3:lle. Muussa tapauksessa pankissa tehdään jo sopimuksia 1,6%:lla.

Kovasti on siis noussut viime kuukausina. Itse kilpailutin pari kuukautta sitten erittäin agressiivisella kiristystaktiikalla ja marginaalit liikkuvat 0,85-0,9% haarukassa (6 tai 12kk euribor). Ei varsinaisesti suhteita pankkeihin eikä vakuuksiakaan mihinkään.

Pankit oli pitkään ihmeen seesteisessä tilassa eivätkä tuntuneet reagoineen oikein mitenkään muuttuviin korkotilanteeseen, mutta nyt korjausliike on tehty kautta linjan ja voimakkaasti (pankit sopinu keskenään että hintojen polkeminen riittää). Marginaalit on kohta varmaan jo 2%.. Ne jotka nyt lainaa suunnittelevat ovat taas hieman huonossa saumassa.
Ei pankit niitä marginaalejaan ihan helposti heti vuodessa tai parissa laske neuvottelemallakaan kun ne kerran kattoon saavat..

Kovasti on siis noussut viime kuukausina. Itse kilpailutin pari kuukautta sitten erittäin agressiivisella kiristystaktiikalla ja marginaalit liikkuvat 0,85-0,9% haarukassa (6 tai 12kk euribor). Ei varsinaisesti suhteita pankkeihin eikä vakuuksiakaan mihinkään.
Miksi ilmoitit tyyliin: 0,85-0.9% (6 tai 12kk euribor) ? Ei kai euribori vaikuta mitenkään marginaaliin, halusi asiakas sitten sitoa lainansa mihin tahansa euriboriin, pitäisi marginaalitarjouksen olla sama?

Miksi ilmoitit tyyliin: 0,85-0.9% (6 tai 12kk euribor) ? Ei kai euribori vaikuta mitenkään marginaaliin, halusi asiakas sitten sitoa lainansa mihin tahansa euriboriin, pitäisi marginaalitarjouksen olla sama?

Sain sen käsityksen Tapio-tädin jorinoista ettei 6kk ja alle euriboria saisi pankin puolesta edes tarjota mun esittämillä ehdoilla. Tiedä häntä miksi näin.

Nykyään saa monesta pankista alhaisemman marginaalin, jos ottaa 12kk euriborin. 3kk euriborille ei saa yhtä hyvää marginaalia, koska pankki haluaa omansa pois.

Se oli eilen taas korontarkistuspäivä, 3 kuukauden euribor marginaalin kanssa pitäisi olla seuraavat kolme kuukautta noin 0,75 yksikköä. Kävin verkkopankissa tarkastamassa muutoksen, mutta siellä kokonaisprosenttina oli 1.15%. Mistähän tämä voisi johtua? En ole aikaisemmin kiinnittänyt asiaan juuri huomiota, laina otettu pari vuotta sitten. Olen aktivoitunut asioiden seuraamiseen matalien viitekorkojen vuoksi. Mitään ylimääräisiä pankin "loukkuja" ei ole mukana lainassa, hoitokulut menevät bonuksista. Onko mentävä maanantaina pankkiin möykkäämään?

Se oli eilen taas korontarkistuspäivä, 3 kuukauden euribor marginaalin kanssa pitäisi olla seuraavat kolme kuukautta noin 0,75 yksikköä. Kävin verkkopankissa tarkastamassa muutoksen, mutta siellä kokonaisprosenttina oli 1.15%. Mistähän tämä voisi johtua? En ole aikaisemmin kiinnittänyt asiaan juuri huomiota, laina otettu pari vuotta sitten. Olen aktivoitunut asioiden seuraamiseen matalien viitekorkojen vuoksi. Mitään ylimääräisiä pankin "loukkuja" ei ole mukana lainassa, hoitokulut menevät bonuksista. Onko mentävä maanantaina pankkiin möykkäämään?

Eli sulla on marginaali n. 0,5% (3kk Euribor tänään 0,278%)? 3kk sitten 3kk:n euribori oli jotain 0,65% joten siihen päälle toi marginaali ja ollaan 1,15%:ssa. Tästä johtopäätös, että verkkopankkisi ei ole vain vielä päivittänyt uutta korkoa vaan näyttää edelleen aikaisempaa korkoa.

Tuli muuten korontarkistuspäivästä mieleen, että se korontarkistuspäivä ei ainakaan mulla Handelsbankkenissa ole se päivä jonka noteeraus otetaan uudelle korkojaksolle (mulla 1kk Euribor). Niillä on sopimuksissa jotain vitun hämäriä pykäliä, että uuden korkojakson viitekorko on kolme arkipäivää ennen korontarkistuspäivää ollut viitekoron arvo tms. En ymmärrä mitä järkeä tuossa on eli jos korontarkistuspäivän arvoa ei käytetä vaan jotain aikaisemman päivän arvoa niin miksi se korontarkistuspäivä ei voi sitten olla se aikaisempi päivä? :D

Tänks Kas-vain, marginaali on noin 0,45%. Tuntuu vaan v*tulta ja per*eeltä, vaikka kuinka on pyytänyt aikoinaan lainaneuvottelussa faktat kehiin, niin silti tuntuu että duunaria heitetään perseeseen. Menen silti tulevana maanantaina lainavastaavani luokse, kertokoon minulle faktat. Siitä heille maksetaan, ja saan herkullisen sämpyläkahvin...

Tänks Kas-vain, marginaali on noin 0,45%. Tuntuu vaan v*tulta ja per*eeltä, vaikka kuinka on pyytänyt aikoinaan lainaneuvottelussa faktat kehiin, niin silti tuntuu että duunaria heitetään perseeseen. Menen silti tulevana maanantaina lainavastaavani luokse, kertokoon minulle faktat. Siitä heille maksetaan, ja saan herkullisen sämpyläkahvin...

Pankissa pitäisi olla ainakin 10 juristia ja asiantuntijaa mukana tulitsemassa ne kaikki pienellä präntätyt pykälät. Se on oikeasti aivan sama vähän karrikoiden, että lukeeko niitä vai ei kun sieläl on aina noita Kas-Vaimenkin mainitsemia "koukkuja" joita ei kuitenkaan 99% porukasta ymmärrä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No minulla ei ainakaan ole tapana lukea niitä pankin pitkiä standardi-sopimusehtoja. Ne nyt on kaikille samat eikä niihin voi vaikuttaa, niin ajan haaskausta alkaa parikymmentä (?) sivua pikkupränttiä pänttäämään. Sopii ne perusehdot: mihin korkoon sitoo, paljonko marginaali, onko tingattu kylkiäisiä kuten maksuttomia koronvaihtoja. Noilla olen ainakin itse pärjännyt jo kolmen asuntolainan verran ilman ongelmia. Ja pankkina Nordea.

Ainoa mikä vituttaa on kesäkuussa 10v kiinteään sidottu satatonnia hintaan 2,82%. Mutta siitäkin saa syyttää vain itseään kun niin halusi ottaa varman päälle tulevaisuudenkin vaikka tulotaso kestäisi kyllä koronnousut vaikka kuinka korkeaksi.

No minulla ei ainakaan ole tapana lukea niitä pankin pitkiä standardi-sopimusehtoja. Ne nyt on kaikille samat eikä niihin voi vaikuttaa, niin ajan haaskausta alkaa parikymmentä (?) sivua pikkupränttiä pänttäämään. Sopii ne perusehdot: mihin korkoon sitoo, paljonko marginaali, onko tingattu kylkiäisiä kuten maksuttomia koronvaihtoja. Noilla olen ainakin itse pärjännyt jo kolmen asuntolainan verran ilman ongelmia. Ja pankkina Nordea.

Ainoa mikä vituttaa on kesäkuussa 10v kiinteään sidottu satatonnia hintaan 2,82%. Mutta siitäkin saa syyttää vain itseään kun niin halusi ottaa varman päälle tulevaisuudenkin vaikka tulotaso kestäisi kyllä koronnousut vaikka kuinka korkeaksi.

Sama. Joskus noita yritin lukea läpi. Ei voi olla puuduttavampaa tekstiä ja huomaa kyllä kohta että lukee ja ajattelee samalla vaikka seuraavan salitreenin sisältöä.

eli juurikin noin olen toiminut kuin sinäkin.

Enkä muuten ole ottanut 10 vuoden kiinteetä vaan vaihdoin sen 200 tonniani 1 kk euriborille. Kyllähän sitä vähän hiki tulis jos korko ois vaikka 8% ja samalla pörssi romahtaisi oikein kunnolla. Sinne menisi sitten puskuritkin. Mutta antaa olla, voin mä jäädä auton allekin työmatkalla.

No mulla on 150tonnia tuon 10v kiinteän lisäksi sidottu 3kk euriboriin pienellä marginaalilla. Että ei tuo kokonaiskorko ole kovin paha. No joka tapauksessa menee lyhyeen euriboriin verrattuna joka kk noin 160€ ylimääräistä tuon kiinteän korkoihin. Vituttaa, mutta ei voi mitään.

Eiköhän tuo vielä 10 vuoden aikan tasoitukin. Ei tuolla nyt keskimäärin voitolle jää, mutta sitäkään ei tiedä.

Tuos tullut luettua eri foorumeita ja siellä paljon puhutaan siitä että myöntävätkö pankit yhä 100% lainoja asuntoihin. Piti itsekin tarkistaa kuinka itsellä oli aikanaan niin sain/otin lainaa asuntoon 107% ja netto velkaantumisastekin paukahti 450%:iin

Näin jälkikäteen ajateltuna aika helkkarin avokätisiä olivat ja enää en itse samaan tilanteeseen menisikään vaikka onnellisesti onkin käynyt, mutta riski käydä toisin oli olemassa.

Tuos tullut luettua eri foorumeita ja siellä paljon puhutaan siitä että myöntävätkö pankit yhä 100% lainoja asuntoihin. Piti itsekin tarkistaa kuinka itsellä oli aikanaan niin sain/otin lainaa asuntoon 107% ja netto velkaantumisastekin paukahti 450%:iin

Näin jälkikäteen ajateltuna aika helkkarin avokätisiä olivat ja enää en itse samaan tilanteeseen menisikään vaikka onnellisesti onkin käynyt, mutta riski käydä toisin oli olemassa.

Jotain lisävakuuksia tai joku maksettu takaus. Muuten haluan nähdä ne paperit jossa pankki on pelkkää asuntoa vastaan antanut 100% tai yli lainaa. Ostettiin mekin ensiasunto 100% lainalla vuonna 2001. 15% oli appiukon takaus ja 15 silloinen valtiontakaus. Asunto itsessään kävi sen 70% vakuudeksi.

Jotain lisävakuuksia tai joku maksettu takaus. Muuten haluan nähdä ne paperit jossa pankki on pelkkää asuntoa vastaan antanut 100% tai yli lainaa. Ostettiin mekin ensiasunto 100% lainalla vuonna 2001. 15% oli appiukon takaus ja 15 silloinen valtiontakaus. Asunto itsessään kävi sen 70% vakuudeksi.

Okei, vissiin ilmaisin prossat väärin sillä tarkoitukseni oli ottaa kantaa vain lainan määrään. Samaan lainaan järjestettiin asunnon päälle 7% remonttirahaa.
Asunto ja valtio takasi suuren osan, mutta oli vielä 15% lisätakaajakin.

Kuitenkin se on hurjaa kun ei käytännössä mitään omisteta ja sit yhtäkkiä sulla on kaikki velkarahalla hommattu. Silloin oli kyllä "hieman" positiivisempi tulevaisuuden kuva kaikilla..

Nyt kelpaa kyllä tätä ~5 vuotta sitten neuvoteltua asuntolainaa maksella takaisin, 1KK Euribor 0,139% ja 0,25% marginaali = 0,389% kokonaiskorko. Nautitaan nyt niin pitkään kuin tätä riittää, 1KK Euribor huiteli 5% paikkeilla kun lainan otin ja joskus ollaan taas takaisin siellä tai ylikin.

Jopas on räjähtänyt marginaalit huimaan kasvuun. Meikäläisen Marraskuinen 0,7 alkaa tuntua todella hyvältä diililtä....

Mun toukokuinen 0,6 vielä paremmalta ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom