Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Millasilla tuloilla porukka on saanut yli 100k:n lainoja? Me käytiin avokin kanssa kiertelee pankkeja ni ei saada mistään pankista yli 100000e:n lainaa :O Siis vaikka kummallakin vakituinen duuni, netto yhteensä kuukaudessa 2800e-3300e, ei luottohäröjä, ensi asunto ja sit vielä yks henkilö ois takaamassa. Joka pankissa ovat ruvenneet ruinaamaan jotain vanhempien taloja/kesämökkejä takaukseksi.

Nettotulot lainan myöntämisen aikaan n. 2300e ja sain yksin 150k lainan ilman minkäänlaista omaisuutta tai käteisvaroja. 2 takajaa tarvittiin. Laina otettu n. vuosi sitten. Veikkaan että pankit ovat kiristelleet vaatimuksiaan tämän vuoden puolella?

Tuossa ihan hyvä ja tuore artikkeli:

http://www.taloussanomat.fi/raha/20...istoria-pankki-murskaa-unelmasi/201232658/139

Tuli vähän kiireellä otettua Nordeasta laina ja marginaaliksi ovat laittaneet paperiin 1%. Katotaan jos tuota vielä saisi huomenna pankissa käydessä neuvoteltua alaspäin, mutta aika heikot ovat neuvotteluvaltit siinä keskustelussa. Lainanpaperien allekirjoitus klo 10 ja asuntokauppa 11

Lainaa aluksi 131k ja putkiremppaan myöhemmin tänä vuonna/ensi vuoden alussa ~40k. Nettotulot ~2600e, omaa rahaa 30k ja muuta reaaliomaisuutta 15-20k suhdanteista riippuen. Takaajatkin löytyy, tosin taattavaa tulee tässä vaiheessa pari tonnia, joten otan ehkä valtiontakauksen.

Nyt ollaan vähän mietintämyssy päässä.

Kiinnostaisi kovasti yksi asunto jonka velaton hinta on 99 000 ja myyntihinta n. 90 500. Hoitovastike on 211e ja rahoitusvastiketta on 54e/kk. Kävin viime viikolla Nordeassa jossa olen tällä hetkellä asiakkaana ja lupasivat sieltä 80 000 euroa lainaa ja jos löytyy sellainen kohde jonka todella haluan joka maksaa esim. 90 000 niin voidaan soittaa ja neuvotella. Tuo velaton hinta on siis tavallaan jonkin verran yli tuon kipurajan. Nettotulot on tällä hetkellä n. 1600 jossa ei ole mukana lomarahoja, tulospalkkioita ym. ylimääräisiä eriä, vakituinen työpaikka löytyy. Olen menossa Sampoon vielä maanantaina kyselemään minkä kokoista lainaa antaisivat. Omia säästöjä olisi tässä vaiheessa käytettävissä n. 3000e, ja hiukan hirvittää onko tuollainen esim. 93-95 000e laina liian iso näille tuloille jos korot lähtevät kunnolla nousuun. Vaan kun tuo on juuri sellainen unelma-asunto jonka haluaisin. :rolleyes: Noh, esittelyyn taidan mennä joka tapauksessa tiistaina.

Onko kokemuksia kuinka paljon asuntojen hinnoista pystyy tinkimään? Riippuu tietysti sijainnista ym. Tämä kohde on ollut jo parisen kuukautta myynnissä ja sen hintaa on kertaalleen laskettu 102 000:sta.

Maksukyky riippuu luonnollisesti muusta kulutuksestasi. Nykykoroilla(1kk euribor + 1% marginaali = ~2%) kuukausierä 90k€ 25v lainaan on joku 380e/kk. Siihen vastikkeet sekä vakuutukset ja sähkö +mahdollinen vesi, niin kuukausikustannukseksi tulee rontti 700€/kk. Riittääkö ~900e muihin kuluihin, kun jotain kannattaisi jättää säästöönkin pahan päivän varalle?

Korkojen noustessa "tappiin":
Kuukausierä 90k€ lainaan 6% koroilla 25v maksuajalla on ~580€/kk. Siihen päälle tuo hoitovastike = 790€/kk. Rahoitusvastike nousee korkojen mukana, ellei lainaa ole otettu kiinteällä korolla, joten siitä on paha sanoa ja veikkaan, että siihen mennessä kun korot ovat nousseet kuuteen, on tuo lainaosuus jo maksettu pois. Inflaatiokin varmaan laukkaa aika haipakkaa tuossa vaiheessa, olkoon valuutta sitten euro tai markka, joten voisin kuvitella palkankin nousseen jokusen rahan.

Tinkiminen on luonnollisesti tapauskohtaista. Itse lähtisin kokeilemaan kepillä jäätä, sen tarkemmin tapausta tuntematta, jollain 85000e tarjouksella (velallinen hinta).

Onko palkkakehitystä odotettavissa ja miltä näyttävät tulevaisuuden työttömyysnäkymät? Voit myös ottaa vakuutuksen työttömyyden/tapaturman/minkälie varalta, mutta se luonnollisesti maksaa. Tee tarkat laskelmat tuloista ja menoista. Jos laskelman perusteella tulet toimeen syömättä pelkkää näkkäriä ja vesikeittoa, niin miksikäs ei?

Niin, ainakin noiden laskureiden mukaan selviäisin ihan hyvin, ja ainahan noihin lainoihin saa jonkinlaista korkokattoa otettua. Tällä hetkellä ei ole autoa, en tupakoi ja käyn viihteellä ehkä 3-4 kertaa vuodessa joten siinä mielessä rahaa kyllä jää säästöönkin reilusti joka kuukausi.

Tämä nyt on sarjassamme urpoja kysymyksiä, mutta tehdäänkö tuo tarjous myyjälle velattomasta vai myyntihinnasta, vai onko sekin määriteltävä tarjousta tehtäessä erikseen?:rolleyes:

Se näkemys "unelmien kämpästä" voi vielä kovasti muuttua. Usein skippaaminen on lopulta hyvä ratkaisu jos epäilyttää. Toki korkeaa vuokraa on tietysti typerä maksaa mutta asuntolainan lisäksi voi sitten huonolla tuurilla tulla melkoisia pommeja vielä.

Itseäni vähän ihmetyttää tää nykytrendi nostaa hirmuiset asuntolainat kun omaisuutta on muutama tonni. Kun saa vaikka 10-20 tonniakin kasaan niin helpottaa kummasti.

Itseäni vähän ihmetyttää tää nykytrendi nostaa hirmuiset asuntolainat kun omaisuutta on muutama tonni. Kun saa vaikka 10-20 tonniakin kasaan niin helpottaa kummasti.
Noh, itselläni on se tilanne että opiskelut ovat juuri päättymässä ja työmatka on täältä opiskeluaikaiselta asunnolta hankala. Tuon 10-20 tonnin kasaan saamiseen menisi vähintäänkin vuosi tai kaksi ja sekin vyötä kiristäen. Sitä ennen olisi sitten etsittävä toinen vuokrakämppä, muutettava ja kun rahat on saatu kasaan muutettava taas (tästä voi päätellä kuinka paljon pidänkään muuttohommista...). Kaiken lisäksi kohtuuhintaisen vuokrakämpän metsästäminen Jyväskylästä siedettävällä sijainnilla on mahdoton tehtävä. Todennäköisesti maksaisin vuokraa melkein yhtä paljon kuin lainan lyhennystä+vastiketta tuosta 99 000 euron asunnosta.

Tollaisessa tapauksessa mun neuvoni olisi tälläinen: otat jonkun kaverin tai kahdenkin kanssa kimppakämpän, kulut putoaa mutta oikeiden ihmisten kanssa tollainen ratkaisu toimii hyvin, ja ihan mukavasta omakotitalosta tulee soluhuoneen hintainen "cripsi"... Olettaen että jokainen mukana olija on sellainen jonka kanssa voi elellä sen vuoden pari ilman et käy niinkuin mun kavereille tossa tän vuoden eka pvä, toinen murhasi toisen :itku:

Itse haluaisin kysyä, että kuka ottaa vuonna 2012 25 vuoden asuntolainan? On muuten aika pieni ero kuukausierässä, verrattuna normina pidettyyn 20-vuotiseen. Ylipitkässä lainassa korko näyttelee turhan suurta roolia, laskekaapa vaikka jollain lainalaskurilla...

Jaa'a, kukin tyylillään? Kysyjän tapauksessa 90ke lainassa 2% korolla 20v ja 25v lainojen kokonaiskorkokuluissa on eroa ~5100e. Kuukausierissä on 74e ero. Kun tulot ovat pienet, niin onhan tuokin jotain.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse haluaisin kysyä, että kuka ottaa vuonna 2012 25 vuoden asuntolainan? On muuten aika pieni ero kuukausierässä, verrattuna normina pidettyyn 20-vuotiseen. Ylipitkässä lainassa korko näyttelee turhan suurta roolia, laskekaapa vaikka jollain lainalaskurilla...

Eikös tuo ole sillä tavalla turvallisempaa, että kuukausierä on pienempi, mutta kuitenkin jos talous sitten antaa myöten voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä ja lyhentää sillä lailla laina-aikaa?

Noh, itselläni on se tilanne että opiskelut ovat juuri päättymässä ja työmatka on täältä opiskeluaikaiselta asunnolta hankala. Tuon 10-20 tonnin kasaan saamiseen menisi vähintäänkin vuosi tai kaksi ja sekin vyötä kiristäen. Sitä ennen olisi sitten etsittävä toinen vuokrakämppä, muutettava ja kun rahat on saatu kasaan muutettava taas (tästä voi päätellä kuinka paljon pidänkään muuttohommista...). Kaiken lisäksi kohtuuhintaisen vuokrakämpän metsästäminen Jyväskylästä siedettävällä sijainnilla on mahdoton tehtävä. Todennäköisesti maksaisin vuokraa melkein yhtä paljon kuin lainan lyhennystä+vastiketta tuosta 99 000 euron asunnosta.

Totta kyllä. Asun Jyväskylässä. No ei täältä kyllä kämppiä ostaakaan pysty kuin noista lähiöistä missä vuokratkin on edes kohtuu siedettäviä.

Mun "neuvo" on että ota kiinteä korko 5 tai 10 vuotta lainaasi jos korkoasia oikeasti hirvittää. Et todennäköisesti tuolla nettoa mitään, mutta ainakin saat varmuuden talouteesi koron puolesta.

Vituttaa kun laskivat ohjauskorkoa juuri kun olin sitonut 10v kiinteään. Eli kesäkuun lopussa laitoin nimen paperiin 2,83%. En ole uskaltanut edes kysyä,mikä olisi päivän korko, ettei ketutus kasva korvista ulos. Tuli itselle kyllä puskista tuo koron laskeminen.

Vituttaa kun laskivat ohjauskorkoa juuri kun olin sitonut 10v kiinteään. Eli kesäkuun lopussa laitoin nimen paperiin 2,83%. En ole uskaltanut edes kysyä,mikä olisi päivän korko, ettei ketutus kasva korvista ulos. Tuli itselle kyllä puskista tuo koron laskeminen.

No ei tuo välttämättä vaikuttanut yhtään mitään tähän 10 vuotiseen kiinteään. Korot ennakoia aina näitä päätöksiä ja tämä viimeisin ei aiheuttanut mitään muutoksia mihinkään. Yleensä ne muutenkin liikuttelee enempi lyhyitä korkoja. Eli saattaa olla että on nyt jopa isompi tuo prossa 10 vuoden kiinteessä.

Toivottavasti noin päin.

Toivottavasti noin päin.

No hyvä korko tuo on. Itse painin kanssa omissa mielissäni, että sitoakko vai ei. Tosin jos mä nyt sidon, niin otan kyllä aika rajusti pataan joka kk kun vertaa tuo n. 1% korko mitä tulee nyt 1 kk euriborin ja marginaalin kanssa. Eli sitten pitäisi taas olla aika raikkaasti yli tuon lähes 3% jotta tuossa ikinä ainakaan säästämään pääsisi. Varmuutta sillä toki ostaa ja huomattavasti parempi noin kuin vaikka jonkun korkokattospedeilyn kanssa.

Onko tuollainen kiinteä kuukausierä jotenkin huono ratkaisu kun kukaan ei sitä täällä ehdottele?
Sillähän saisi varmuutta, kun kuukausi erä on aina sama ja samalla voisi hyödyntää matalan 1kk euriborin niin kauan kuin sitä riittää...

Kävin viime viikolla Nordeassa jossa olen tällä hetkellä asiakkaana ja lupasivat sieltä 80 000 euroa lainaa ja jos löytyy sellainen kohde jonka todella haluan joka maksaa esim. 90 000 niin voidaan soittaa ja neuvotella. Tuo velaton hinta on siis tavallaan jonkin verran yli tuon kipurajan. Nettotulot on tällä hetkellä n. 1600 jossa ei ole mukana lomarahoja, tulospalkkioita ym. ylimääräisiä eriä, vakituinen työpaikka löytyy. Olen menossa Sampoon vielä maanantaina kyselemään minkä kokoista lainaa antaisivat.
Sampossa olivat sitä mieltä että jos asunnon arvo on 100 000 niin pitäisi saada se 5% säästöön, sitten kyllä lainaavat. Ihan järkevää tietysti, mutta tuntuu että tässä menee taas liian pitkään tuotakin rahaa säästäessä, enhän nyt sentään halua ihan tyhjentää tiliäni asunnon hankinnan yhteydessä. Siispä menen vielä Osuuspankkiin kinuamaan... pikkuhiljaa alkaa vitutuskäyrä nousta työmatkojen takia. :)

Onko tuollainen kiinteä kuukausierä jotenkin huono ratkaisu kun kukaan ei sitä täällä ehdottele?
Sillähän saisi varmuutta, kun kuukausi erä on aina sama ja samalla voisi hyödyntää matalan 1kk euriborin niin kauan kuin sitä riittää...

On, mutta se ei sitten onnistu käytännössä millään +20 v laina-ajalla. Eli tällä korolla joku max 15 vuoden maksuaika niin se sitten pelittää (eli venyttää maksuaikaa) kun korot nousee. Mä oon vielä antanut kk erän heilua kun ei sillä nyt ole isoa merkitystä ollut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom