Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Minkä kokoisia lainoja täällä on ihmiset ottaneet? Millaiset tulot & takaisinmaksuaika? Eritoten kiinnostaisi lainat jotka on otettu viimeisen parin vuoden aikana.

Kysyin Nordeasta lainalupausta n. 190t€ asuntoon, johon on laittaa 30t€ omaa rahaa. Helposti irtosi, takaajina vanhemmat. Lähinnä soittivat ja kysyivät tarvitsenko enemmän, kun ei tuolla summalla Helsingistä ihmeitä saa :jahas:. Tulot brutto siinä 3500 pintaan. Vielä en ole mitään ostanut, mutta kohta sekin paska on taas edessä. Kolmannen asunnon hankinta on nyt kyseessä.

Oikein pyörryttää, kun miettii minkälaisia summia sitä joutuu nykyään asuntoon laittamaan, mutta vuokrat ovat reilusti korkeammat kuin lainan hoitokulut, niin ei siinä pitkään tarvitse miettiä kumman valinnan tekee. Ja markkinat tulevat seilaamaan tuon 20+ vuoden aikana, joten jos vaan oma maksukyky pysyy kunnossa, niin eiköhän sitä pärjätä.

Melkein laittaisin saman summan säästöön johonkin erilliselle tilille tms., kun maksaisin vakuutuksesta. Joskus lueskelin noita työkyvyttömyysvakuutuksien ehtoja ja vaikuttivat semmoisilta, että pankki löytää kyllä aina jonkin porsaanreiän, ettei korvauksia tarvitse maksaa.

Aika kovia summia saat lyödä säästöön, jos meinaat merkittävästi saada tuolla systeemillä kerättyä kohtuullisella aikataululla :D. Joku parikymmentä tonnia ei vielä tunnu missään, jos työkyky menee. Työkyvyttömyyseläke on keskimäärin n. 50% senhetkisistä tuloista...

Itse vakuutuksesta: Tavanomainen pysyvän työkyvyttömyyden vakuutus on ns. "all risk"-vakuutus, kuten henkivakuutus, eli kun vakuutustapahtuma realisoituu, niin maksetaan kertakorvauksena ennalta valittu summa. Tuossa ei pitäisi olla mitään yllättäviä rajoituksia. Korvausta voi hakea, kun lääkäri kirjoittaa työkyvyttömyyspaperit. Se Genworthin versio on täyttä kuraa, eikä korvaa juuri mitään (max 12 kk lainanlyhennyksiä - verot). Nuorelle tuo vakuutus on melko halpa, mutta hinta nousee melkoisesti neljänkympin jälkeen.

Aika kovia summia saat lyödä säästöön, jos meinaat merkittävästi saada tuolla systeemillä kerättyä kohtuullisella aikataululla :D. Joku parikymmentä tonnia ei vielä tunnu missään, jos työkyky menee. Työkyvyttömyyseläke on keskimäärin n. 50% senhetkisistä tuloista...

Itse vakuutuksesta: Tavanomainen pysyvän työkyvyttömyyden vakuutus on ns. "all risk"-vakuutus, kuten henkivakuutus, eli kun vakuutustapahtuma realisoituu, niin maksetaan kertakorvauksena ennalta valittu summa. Tuossa ei pitäisi olla mitään yllättäviä rajoituksia. Korvausta voi hakea, kun lääkäri kirjoittaa työkyvyttömyyspaperit. Se Genworthin versio on täyttä kuraa, eikä korvaa juuri mitään (max 12 kk lainanlyhennyksiä - verot). Nuorelle tuo vakuutus on melko halpa, mutta hinta nousee melkoisesti neljänkympin jälkeen.

Työkyvyttömyyseläkearvionsa voi jokainen käydä tarkistamassa omasta työeläkeotteestaan www.tyoelake.fi. Työkyvyttömyyseläke lasketaan (pääsääntöisesti) edellisen viiden vuoden keskiansioista.

Onko hajua saako tällä hetkellä lainoja, joissa voisi vain maksella korkoja noin seuraavan vuoden ajan?

Jotain maksimissaan 150k kämppää olen ajatellut ostavani ensiasunnoksi ja omaa rahaa olisi tällä hetkellä 50k. Kesällä pitäisi olla tulossa 10k nettoa kesätöistä ja vuoden kuluttua pitäisi olla jo toivon mukaan ihan oikeissa töissä ehkä reilun parin tonnin kuukausipalkalla. Tänä keväänä ja ensi syksynä opiskelujen ohessa tuloja ei siis juuri olisi, mutta toi kesän raha plus sivuun laitetut säästöt riittävät omalla pihillä elämäntyylillä varmaan ihan mukavasti. Vanhemmat takaisivat lainan.

Muutenkin mietityttää tämä koko yhtälö, kun lainaa en koskaan ole ottanut. Saa valistaa tietämätöntä tästä koko jutusta.

Onko hajua saako tällä hetkellä lainoja, joissa voisi vain maksella korkoja noin seuraavan vuoden ajan?

Jotain maksimissaan 150k kämppää olen ajatellut ostavani ensiasunnoksi ja omaa rahaa olisi tällä hetkellä 50k. Kesällä pitäisi olla tulossa 10k nettoa kesätöistä ja vuoden kuluttua pitäisi olla jo toivon mukaan ihan oikeissa töissä ehkä reilun parin tonnin kuukausipalkalla. Tänä keväänä ja ensi syksynä tuloja ei siis juuri olisi, mutta toi kesän raha plus sivuun laitetut säästöt riittävät omalla pihillä elämäntyylillä varmaan ihan mukavasti. Vanhemmat takaisivat lainan.

Muutenkin mietityttää tämä koko yhtälö, kun lainaa en koskaan ole ottanut. Saa valistaa tietämätöntä tästä koko jutusta.

Normikäytäntö tuo on ollut, että esim. ensimmäinen vuosi on lyhennysvapaata eli maksat vain korot. Tuskin tuo mihinkään on muuttunut. Meillä raksalainassakin oli noin. Vähän typerää olisi maksaa jotai lyhennyksiä ja ottaa sentakia enempi lainaa, kun sitä koko ajan rakensi. Ihan yhtälailla sen lyhennysvapaan vuoden saa alkuun kun asunnon ostaa. Ei siis pitäisi mitään erikoista tässä olla.

Kirjottelin tuossa joku viikko sitten pitkät pätkät yleistä lätinää laina-asioista, lueppa täältä jos kiinnostaa:

http://rakennusprojekti.fi/?p=2000

Kiitos tiedosta ja hyvästä blogikirjoituksesta. Nyt on vähän enemmän tietoa lainoista, eikä ihan ummikkona tarvitse mennä lainaneuvotteluihin. Pitääkin varmaan varata aika pankkiin. Tällä hetkellä Sampo käytössä, joten pitääkin kysellä tarkemmin tuota lainaperustamispalkkiota.

Kiitos tiedosta ja hyvästä blogikirjoituksesta. Nyt on vähän enemmän tietoa lainoista, eikä ihan ummikkona tarvitse mennä lainaneuvotteluihin. Pitääkin varmaan varata aika pankkiin. Tällä hetkellä Sampo käytössä, joten pitääkin kysellä tarkemmin tuota lainaperustamispalkkiota.

Sampo ihan hyvä pankki, mutta mulle vaan jäi tuosta paska fiilis kun tuo tuotiin silleen lopussa ikäänkukin vähäpätöisenä juttuna. Mä olen vähän kriittinen pankkeja kohtaan, mutta ehkä se tietty kritiikki kelle tahansa lainanottajalle on vain hyvästä, eipä tule tehtyä mitään hätiköityjä päätöksiä vain sentakia, että se nätti pankkineiti oli vain niin pirun vakuuttava.

Tosin yhdestä asiasta pitää kyllä pankkitätiä kiittää. Nimittäin jos pankissa ei ois joskus tyrkytetty rahastosijoittamista, niin en tiedä olisinko sijoittamisesta ylipäätään koskaan kunnolla innostunut...

Onnea lainaneuvotteluihin. Muista pysyä tiukkana!

Op:stä tarjottiin 90 000€ lainaa 0,85 marginaalilla ja 12kk tai 6kk euriborilla. 3kk euriborin saa viitekoroksi kuulemma vain poikkeus tapauksissa. Mahtaakohan olla ison väännön takana saada viitekoroksi tuo 3kk? Op:n bonukset nyt laskee käytännössä tuota marginaalia, mutta miten tuota nyt kannattaa vertailla muiden pankkien tarjouksiin? Op:sta sanottiin, että bonukset vaikuttaa sen 0,25, mutta onko se edes lähellä totuutta?

Edit: Sen verran pitää lisätä, että op:ssä oli kyllä hyvää palvelua ja korkokattoja yms. ei koitettu väkisin tyrkyttää.

Op:stä tarjottiin 90 000€ lainaa 0,85 marginaalilla ja 12kk tai 6kk euriborilla. 3kk euriborin saa viitekoroksi kuulemma vain poikkeus tapauksissa. Mahtaakohan olla ison väännön takana saada viitekoroksi tuo 3kk? Op:n bonukset nyt laskee käytännössä tuota marginaalia, mutta miten tuota nyt kannattaa vertailla muiden pankkien tarjouksiin? Op:sta sanottiin, että bonukset vaikuttaa sen 0,25, mutta onko se edes lähellä totuutta?

Edit: Sen verran pitää lisätä, että op:ssä oli kyllä hyvää palvelua ja korkokattoja yms. ei koitettu väkisin tyrkyttää.

Millaiset tulot sulla on? Mä kävin viikko sitten OP:ssa lainaneuvotteluissa ja 3kk euribor ei ollut mikään ongelma 85 000e lainalle. Säästöjä ja takaajia mulla ei ole. Nordea on ainoa joka on tarjonnut 1kk euriboria, mutta saa nähdä kauanko sekin tarjous enää on voimassa.

Edit. Sama juttu mullakin, OP:ssa ollut kaikkein parasta palvelua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Millaiset tulot sulla on? Mä kävin viikko sitten OP:ssa lainaneuvotteluissa ja 3kk euribor ei ollut mikään ongelma 85 000e lainalle. Säästöjä ja takaajia mulla ei ole. Nordea on ainoa joka on tarjonnut 1kk euriboria, mutta saa nähdä kauanko sekin tarjous enää on voimassa.

Edit. Sama juttu mullakin, OP:ssa ollut kaikkein parasta palvelua.

Tulot on tällä hetkellä hieman yli 2000€/kk, mutta kesällä pitäisi palkan hieman nousta kun saan inssin paperit kouraan. Mulla on tällä hetkellä määräaikainen sopimus vuoden loppuun, joten vaikuttaakohan se asiaan? Säästöjä minullakaan ei käytännössä ole, mutta takaajat löytyy.

Taitaa op olla se suosituin pankki tällä hetkellä ja pankki jossa homma toimii.
Me käyty kysymässä asuntolaina nyt kolmesta pankista , sampopankista , OP:sta ja nordeasta.
Tiedä sitten onko positiivinen asia, mutta op:sta tarjosivat lainaa ilman turhaa vääntämistä ja heidän ensimmäinen marginaalitarjous on 0,82%.
Sampo pankista laina myöskin myönnettiin meille , mutta siellä ei voi samaan lainaan saada varainsiirtoveroa vaan se olisi otettava käyttöluottona jolla korko +7%!!! Kuulemma eivät voi antaa katteetonta lainaa. Heidän marginaalinsa oli maltillinen 1.25%:D. Kiinteää korkoa yrittivät tyrkyttää erittäin vahvasti ja siihen kokonaiskorko olis 2.9% viideksi vuodeksi.
Nordeassa tuntui olevan aivan käsittämättömän vaikeaa lainan hakeminen, eikä edes sieltä saatu lainapäätöstä vielä tänään kun siellä käytiin vaan on kuulemma "vielä neuvoteltava johtajan kanssa" n.33e lainaosuuden takaamisesta. Siellä tarjosivat melkein pakkona että saatais laina.
Kyseessä vielä laina joka reilusti alle 200k , perheen bruttotulot aika pienet n.5k/kk

Nyt on kuulemma todella vaikeat ajat ja pankeilla tiukat ajat :D

Onko teillä jotain maksuhäiriöitä tai olette esim kovin nuoria? Tuollainen koko talouden 5ke brutto per kk on aika normi. Outoa, että joutuvat noin paljon harkitsemaan. Mä en muuten oikein usko tuohon vieraiden pankkien kilpailuttamiseen, jos ei niiden asiakkaana ole koskaan ollut. Mä saan omasta pankista (Nordea) aina riittävästi lainaa, hyvillä ehdoilla enkä tarvitse mitään muita kuin henkilötakaukset. Uskon, että sillä on paljon merkitystä, kun ne näkee tilitapahtumat ja asiakashistoriani koko eliniältäni. Rahaa tulee sopivasti tileille, säästössä makaa liikaakin eikä ikinä ole pankin maksut olleet myöhässä maksussa. Ja kyse ei mistään käpykylän ainoasta pankkikonttorista, vaan keskikokoisen kaupungin pääkonttori ja henkilökohtainen pankkineuvojani ei ole tuttu muutoin kuin että otan lainat häneltä aina. Muissa pankeissa, jotka ei tunne historiaani, tuskin antaisivat lainaa ilman isompia vakuuksia kuin henkilötakaus. Ja minua ei kiinnosta pantata vanhempien taloja tai ottaa valtion takauksia.

Ollaan kolmekymppisiä , kummallakaan ei koskaan mitään maksuhäiriöitä eikä työttömyyttä viimeiseen 10vuoteen.
Mulla ollut aiemmin nordeassa exän kanssa kahteen kertaan lainaa , ei ollut kovin vaikea Lahden konttorissa sitä lainaa saada. Samasta konttorista sain vajaa 130.000e + autolaina kun maksoin exän ulos kämpästä eikä ollut mikään ongelma silloinkaan. Tää Jyväskylän konttorin täti vaikutti heti alunalkujaan aika nihkeältä , piti puhettakin meille kuinka hän tietää miten ne kulut omakotitalossa saattaa yllättää :D.
Mulla ollut koko elämäni tilit ja lainat nordeassa (eli siis aiemmin meritassa) mut silti noista muista pankeista lainalupaus paljon helpommin irtosi.

Ollaan kolmekymppisiä , kummallakaan ei koskaan mitään maksuhäiriöitä eikä työttömyyttä viimeiseen 10vuoteen.
Mulla ollut aiemmin nordeassa exän kanssa kahteen kertaan lainaa , ei ollut kovin vaikea Lahden konttorissa sitä lainaa saada. Samasta konttorista sain vajaa 130.000e + autolaina kun maksoin exän ulos kämpästä eikä ollut mikään ongelma silloinkaan. Tää Jyväskylän konttorin täti vaikutti heti alunalkujaan aika nihkeältä , piti puhettakin meille kuinka hän tietää miten ne kulut omakotitalossa saattaa yllättää :D.
Mulla ollut koko elämäni tilit ja lainat nordeassa (eli siis aiemmin meritassa) mut silti noista muista pankeista lainalupaus paljon helpommin irtosi.

Itsellä viime syksyltä tasan samanlaiset kokemukset Jkl Nordeasta, jossa ollut käytännössä koko elämän asiakkaana, todella nihkeästi olisi tuollainen 100k laina hieman alle 3k bruttotuloilla irronnut. Otin sitten OP:lta ja vaihdoin kaiken asioinnin sinne, kun sain sieltä parhaan tarjouksen. Nordeaa ei kiinnostanut enää edes neuvotella kun kuulivat OP:n tarjouksen. Marginaali itselleni ihan ok 0,65%.

Täällä sama kokemus Nordeasta. Kun haettiin lainaa, muistaakseni 130k niin täti alkoi naama norsunvitulla selittämään kuinka ei oikein noin isoa lainaa suosittele ja kuinka asiaa täytyy "selvitellä". Hakijana kaksi päälle 30 v aikuista, vaimolla vakiduuni, noh minulla silloin pidempi määräaikainen. Omia säästöja oli. Takaajina vanhemmat joilla kaksi velatonta asuntoa. Ekaa kertaa tuli pankissa sellainen olo että "köyhät tuo vaan hiekkaa eteiseen". Pysyttiin sitten osuuspankin asiakkaina ja ihan hyvällä tarjouksella.

Vaihtelee paikkakunnittain ja tapauskohtaisesti nuo pankkien lainatarjoukset. Ainakin Osuuspankit ovat alueellisesti täysin eri yrityksiä (Helsingin OP, Oulun OP jne), ja kaikilla on varmasti omat menettelynsä lainojen suhteen. Itse hain asuntolainaa eri pankeista pari vuotta sitten, silloin olin ollut Länsi-Uudenmaan OP:n asiakkaana lapsesta saakka, tilillä aina rahaa eikä koskaan mitään maksuongelmia. Tästä huolimatta sieltä tuli kaikista huonoin tarjous, joutui aina soittelemaan perään ja kaikissa vastauksissa tuntui kestävän todella pitkään. Paras tarjous ja palvelu tuli lopulta Nordeasta.

Täällä sama kokemus Nordeasta. Kun haettiin lainaa, muistaakseni 130k niin täti alkoi naama norsunvitulla selittämään kuinka ei oikein noin isoa lainaa suosittele ja kuinka asiaa täytyy "selvitellä". Hakijana kaksi päälle 30 v aikuista, vaimolla vakiduuni, noh minulla silloin pidempi määräaikainen. Omia säästöja oli. Takaajina vanhemmat joilla kaksi velatonta asuntoa. Ekaa kertaa tuli pankissa sellainen olo että "köyhät tuo vaan hiekkaa eteiseen". Pysyttiin sitten osuuspankin asiakkaina ja ihan hyvällä tarjouksella.

Me ollaan oltu aina Norde JKL:n asiakkaita ja meillä brutto nyt varmaan jossain 5000-6000 tonnin välissä ja me saatiin ainakin 240.000 irti ilman mitään ihmeellistä. No siis kai tästä talosta varmaan 350.000 sais että on tuossa vähän puskuria pankillekin, mutta silti. Aina on lainaa saanut tuolta, varmaan törkeesti kiinni siitä kenen kanssa asioi. OP Jyväskylä taas ei ole ikinä vaivautunut edes kunnolla paneutumaan tarjouksen tekemiseen.

Op:lta ääni täältäkin, ikäni ollut Nordean asiakas mutta nyt sinne jää vain opintolaina. Kaikki niin vaikeaa ja vänkäämistä, pelkästään se asuntolainahakemus on yhtä helvettiä op:n vastaavaan verrattuna. Op:sta ois saatu 180k€ asti lainaa, bruttotulot oli silloin noin 50k€ vuodessa yhteensä ja molemmilla myös opintolainat. Lisänä vielä palvelumaksut on nyt 1€/kk sisältäen visan, nettipankin yms perusasioinnit. Lainasta ei myöskään mene mitään kuukausittaisia lainanhoitokuluja, vai millä nimellä se monesti oleva 1,5€/kk meneekään. Tuntuu pieneltä, mutta verrattuna nordean noin 5-7€/kk perusasioinnieista ja korteista+ siihen päälle jotain lainanhoitokuluja, niin ei kiitos. Tekee kuitenkin vuodessa jo pelkästään yhden henkilön kohdalla 80-100€ säästön.

Taitaa olla aika paljon siitä kiinni kenen kanssa pankissa asioi. Laitoin Nordeaan nopeasti vähän sinne päin täytetyn lainahakemuksen 165k ja seuraavana päivänä soittivat, että oliko tässä kaikki vai haluatko isomman lainan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom