Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse ainakin pidän säästötilillä kymppitonnin "puskurirahaa".
Hieman mielipiteitä kun itselläkin on ns. "puskuria" varmuuden vuoksi alusta asti ollut, joka myös on kasvanut tässä pikkuhiljaa että voisin sieltä irroittaa ylimääräistä lainanlyhennystä. Otetaan vaikka esim. 8k€ jonka jälkeen olisi edelleen se sama alkuperäinen puskuri olemassa. Millä tavoin näinä taloudellisina aikoina (olipa hienosti sanottu btw) te lähtisitte lyhentään omaa lainaanne jos lyhentäisitte? Onko edes järkeä lyhentää kun korot ovat näinkin alhaalla? Voishan noilla nauttia myös elämästä ;)
Vaihtoehtojahan on kuitenkin joko lyhentää suoraan pääomasta jolloin laina-aika lyhenisi sieltä peräpäästä pitäen kuitenkin nykyiset maksuerät kohdallaan. Itsellä on myös käynyt mielessä että voisi sen laina-ajan päättymisen pitää edelleen siellä missä se on jolloin kuukausittaiset maksuerät pienenisi tuon lyhennyksen toimesta. Tällä tavoin jäisi jokapäiväiseen elämään enemmän varaa tehdä mitä mieli tekee. Tosin nytkin on pitkässä juoksussa jäänyt ylimääräistä talteen vaikka olin osan vuotta 2010 työttömänäkin (asiaa toki helpotti eropaketti joten en päässyt nauttimaan liiton rahoista 100 päivää enempää). Suurin aiheuttaja onkin ollut se että korot lähti tuolta 2008 lainanottotasolta niin pian alas että meni ihan pasmat sekaisin kun oli laskenu varansa nousua vastaankin.
Mikäli tarkoituksenasi on maksimoida tämän ylimääräisen rahan oletettu tuotto niin osakemarkkinoille tällä korkotasolla on 1. vaihtoehto. Mikäli korot olisivat lähellä inflaatiokorjattua keskimääräistä osakemarkkinoiden tuottoa niin järkevin olisi lyhentää sitä lainan pääomaa jolloin "saisit" tälle rahalle säästyneen korkohyödyn. Kuukausierän pienentäminen ei ole käsittääkseni missään nimessä järkevä vaihtoehto sillä tällöin maksat suhteessa korkoja pankille eniten.
Itse ainakin pidän säästötilillä kymppitonnin "puskurirahaa". Lähinnä sille varalle, jos minulta tai vaimolta menisikin duunipaikka alta yks kaks. Kymppitonnilla jeesaa lainan lyhennyseriä kuitenkin aika pitkään, jos tiukka paikka tulee. Kymppitonnin yli säästyvä raha voi sitten mennä etelänmatkaan tai autonvaihtoon tai osakesalkkuun...
Tällä hetkellä ei ole henkkoht kiinnostusta laittaa osakkeisiin enempää sillä olen oppinut etten osaa lukea markkinoita ollenkaan :face: Kyllä nuo nykyiset varmaan lähtee ajankuluessa nousuun taas, mutta ei ole kivaa katsoa omistustensa sulaneen :jahas:
Ainoa etu tuossa maksuerän pienentämisessä olikin juuri se tämän hetken käteen jäävän osuuden lisääntyminen jolla voisi halutessaan ns. parantaa elämänlaatua. Toki tiedostan että näin tehtynä se koron osuus kasvaa suhteessa tuohon että lyhentäisin laina-aikaa suoraan. Saattaisi kyllä käydä niin että parin vuoden päästä olisin jälleen tässä tilanteessa että "ylimääräistä" olisi kertynyt puskurin päälle kun en ole osannut kuluttaa tätä "kuukausittaista säästöä". Joten ehkä kallistun kuitenkin tuohon pääoman lyhentämiseen, hyödyistä nauttisin sitten myöhemmin.
Mä en lähtisi tuohon elämänlaadun parantamiseen. Se kun on elämänlaadun syömistä myöhemmältä ajankohdata. Jos taasen on jotain autolainoja tai muita kulutusluottaja niin ne toki kannattaa maksaa pois asuntolainan kustannuksella. Asuntolaina on aina yleensä halvin laina ja sen korot saa vähentää verotuksessa.
Jos ei meinaa tuottavasti rahojaan sijoittaa, niin itse pidän käteispuskurin keräämistä ainoana järkevänä syynä vetkuttaa lainanmaksua. Kaikki muu on MINUN MIELESTÄNI tulevasta kuormasta syömistä.
Kyllä mä siihen pääoman lyhentämiseen käännyin jo mielessäni. Ei tässä sentään kädestä suuhun ole tarvinu nytkään elää joten se ylimääräinen kk säästö menis kuitenkin vain säästöön ja tää tilanne olis uudelleen nopeampaa edessä että mihin tunkea säästöjään.. Onneksi "ongelma" on näin päin
Kannattaa vähän haarukoida omaa talouttaan esim. 5 vuotta eteenpäin. Onko tarve uusia autoa, hankkia moottoripyörää, tehdä remonttia yms enempi rahaa vievää...(lyhempi quite vain)
Mä en lähtisi tuohon elämänlaadun parantamiseen. .
Tästä tuli vaan mieleen että se miten elämänlaatu määritellään vaihtelee suuresti jokaisella. Itse kun puhun tuosta niin tarkoitan aina palkattomia vapaita, pitkiä lomia, varaa harrastaa jne. joita on varaa pitää kun tulot on oikeassa suhteessa menoihin. Toisille elämänlaatu taas on BMW tallissa (siis korjattavana huom.), kotiteatteri tai asuminen väljemmin/omakotitalossa.
Eu muuta tähän.
Tästä tuli vaan mieleen että se miten elämänlaatu määritellään vaihtelee suuresti jokaisella. Itse kun puhun tuosta niin tarkoitan aina palkattomia vapaita, pitkiä lomia, varaa harrastaa jne. joita on varaa pitää kun tulot on oikeassa suhteessa menoihin. Toisille elämänlaatu taas on BMW tallissa (siis korjattavana huom.), kotiteatteri tai asuminen väljemmin/omakotitalossa.
Eu muuta tähän.
Totta.
Tähän asuntolaina asiaan liittyen vähän spekulaatiota. Mitä luulette pidemmässä juoksussa asuntojen hinnoille käyvän näillä maakuntien reuna-alueilla? Näin maalaisjärjellä kun ajattelee niin eihän tuossa suuntaus voi olla kuin alaspäin. Perustelen sillä että monissa kunnissa ja pienissä kaupungeissa ei ole sitä kasvuveturia joka työllistäisi nuorempia sukupolvia, väki vähenee ja ikääntyy, ostajia on yhä vähemmän. Vai korjaako asuntojen "poistuma" tuota asiaa.
Itse vaan aloin pohtimaan tuota asiaa että jos asunto on sijoitus niin ainakin meikäläinen tulee ottamaan takkiin.
Totta.
Tähän asuntolaina asiaan liittyen vähän spekulaatiota. Mitä luulette pidemmässä juoksussa asuntojen hinnoille käyvän näillä maakuntien reuna-alueilla? Näin maalaisjärjellä kun ajattelee niin eihän tuossa suuntaus voi olla kuin alaspäin. Perustelen sillä että monissa kunnissa ja pienissä kaupungeissa ei ole sitä kasvuveturia joka työllistäisi nuorempia sukupolvia, väki vähenee ja ikääntyy, ostajia on yhä vähemmän. Vai korjaako asuntojen "poistuma" tuota asiaa.
Itse vaan aloin pohtimaan tuota asiaa että jos asunto on sijoitus niin ainakin meikäläinen tulee ottamaan takkiin.
Sijoitus se on kuitenkin, tosin huono sijoitus.
Eu muuta tähän.
En osaa nimenomaan tuohon maakuntien tilanteeseen ottaa kantaa, mutta tämä on hyvä ottaa huomioon: Yleisesti asuntojen kohdalla on viimeiset 20 vuotta hoettu, että kipuraja tulee vastaan eikä asuntojen hinta voi enää nousta yhtään. Silti ne vain aina nousevat entisestään.Tähän asuntolaina asiaan liittyen vähän spekulaatiota. Mitä luulette pidemmässä juoksussa asuntojen hinnoille käyvän näillä maakuntien reuna-alueilla? Näin maalaisjärjellä kun ajattelee niin eihän tuossa suuntaus voi olla kuin alaspäin. Perustelen sillä että monissa kunnissa ja pienissä kaupungeissa ei ole sitä kasvuveturia joka työllistäisi nuorempia sukupolvia, väki vähenee ja ikääntyy, ostajia on yhä vähemmän. Vai korjaako asuntojen "poistuma" tuota asiaa.