Onko kukaan käynyt pankissa kysymässä tämän hetkisiä marginaaleja? Kävin viime viikolla neuvottelemassa uuden lainan tulevaan asuntoon. Lainan määrä noin 200 000 € ja marginaaliksi lupasi pankkineiti ensin 0,65%, mutta pankinjohtaja nosti vielä kymmenyksellä eli lopullinen olisi 0,75%.
Hieman lisätietoja. Pankki Nordea. Aiempi asuntolaina (120 000 €) kolme ja puoli vuotta sitten saatu marginaalilla 0,3 %, joka oli silloin muistaakseni paljon alempi kuin mitä pankit tarjosivat lehtien mukaan. Nyt vasta luin lehdestä, että Nordea tarjoaa lainoihin 0,78% marginaalia, joten olisin tippunut ns. perusasiakkaan tasolle. Periaatteessa sen ansaitsisinkin, koska pankista en ole mitään muuta vailla kuin lainaa. Yhtään sijoitusrahoja tai muutakaan ylimääräistä en Nordeassa pidä. Toisaalta olen taas maksanut aiempia lainoja pois huomattavasti kovemmalla tahdilla kuin mitä lainaa nostettaessa on sovittu. Lisäksi minulla on ollut pariin sijoitusasuntoon lainaa, joista toisen olen maksanut pois. Toisessa oli muistaakseni marginaali 0,85 % (nostettu 5/2009) ja toisessa 0,75 % (nostettu 11/2010).
Onko siis kenelläkään marginaaleja lähellä 0,5 % tällä hetkellä? Tuonne tasolle marginaali pitäisi saada, jotta pankin vaihtoa kannattaisi alkaa edes harkitsemaan, koska saan tästä uudesta lainasta yli puolet kuitattua heti vanhan asunnon myynnin jälkeen.