Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
^ Meillä päin tuollaista kutsutaan aikaansaamattomuudeksi. :)

ps. samalla vaivalla kun raapustit kirjoituksesi, olisit jo käynyt pankissa ja todennäköisesti saanut vihreätä näyttävän lainapäätöksen mukaasi.

Meillä päin tuota kutsutaan taas paskaksi palveluksi. Kun itse työskentelen asiakasrajapinnassa, niin ei mulle kelpaa mikään selitys jos yhteydenottoihin ei tule vastausta. Ihmetyttää kyllä toisaalta että minkä ihmeen takia mun käskettiin pankkeihin soittaessani täyttämään nimenomaan etukäteen netissä hakemus, jos kukaan ei vaivaudu vastaamaan niihin. Mä olen jo aikaisemmin käynyt noissa pankeissa hakemassa lainaa paikan päällä ajanvarauksella, mutta kun se lainalupaus on voimassa muutaman kuukauden. Ei huvita ottaa duunista miinustunteja tollasen asian takia johon mua ei tarvita paikalle. Onhan niillä siellä jo tiedot aikaisemmista käynneistä, tai ainakin kannattaisi ne pitää ylhäällä. Lisäksi mulla on periaate että en juosta virka-aikaan eli mun työaikana asioilla, jos ne voi hoitaa netissä. Kuka esim. maksaa laskut pankissa kun se voi tehdä verkkopankissa? Luulisi että nyt saatana sen lainapäätöksen ja marginaalin voi tehdä myös kun kirjautuu tunnistautuneena sinne verkkopankkiin. Ostan myös esim. netistä tai puhelimella suurimman osan mun tavaroista, vaatteista, jne ettei tartte ajella edes takaisin ja väistellä kyrpiintyneitä ihmisiä kadulla. Ostaisin ruoatkin netistä ja kotiin toimitettuna jos se olisi halvempaa ja nopeampaa kuin nyt. Ja kyllä, tuntemattomat ihmiset ovat kyrpiintyneen näköisiä ja oloisia täällä pääkaupunkiseudulla. Minä myös.

edit: kaiken maailman eläkevakuutuksia, rahastoja ja muuta turhaa mulle on pankeista tarjottu jo useamman kerran soittamalla, vaikka mulla on kaikki myynti- ja markkinointikiellot ilmaistuna & annettu ja puh.numero on salainen. Mutta ei prkl kukaan ole kysynyt asuntolainasta. Kyllä mä voisin käydä pankkikierroksella pankit läpi sen kerran kuten kävin, mutta on se vaan niin vaivalloista ajanvarauksella ja aikaa vievää että ei sitä montaa kertaa jaksa. Sitten kun se asunto mitä varten lainaa haet onkin paska tai menee ylihintaan, niin kaikki aika ja vaiva meni hukkaan. Kuten aiemmin on käynyt.

Meillä päin tuota kutsutaan taas paskaksi palveluksi. Kun itse työskentelen asiakasrajapinnassa, niin ei mulle kelpaa mikään selitys jos yhteydenottoihin ei tule vastausta. Ihmetyttää kyllä toisaalta että minkä ihmeen takia mun käskettiin pankkeihin soittaessani täyttämään nimenomaan etukäteen netissä hakemus, jos kukaan ei vaivaudu vastaamaan niihin. Mä olen jo aikaisemmin käynyt noissa pankeissa hakemassa lainaa paikan päällä ajanvarauksella, mutta kun se lainalupaus on voimassa muutaman kuukauden. Ei huvita ottaa duunista miinustunteja tollasen asian takia johon mua ei tarvita paikalle. Onhan niillä siellä jo tiedot aikaisemmista käynneistä, tai ainakin kannattaisi ne pitää ylhäällä. Lisäksi mulla on periaate että en juosta virka-aikaan eli mun työaikana asioilla, jos ne voi hoitaa netissä. Kuka esim. maksaa laskut pankissa kun se voi tehdä verkkopankissa? Luulisi että nyt saatana sen lainapäätöksen ja marginaalin voi tehdä myös kun kirjautuu tunnistautuneena sinne verkkopankkiin. Ostan myös esim. netistä tai puhelimella suurimman osan mun tavaroista, vaatteista, jne ettei tartte ajella edes takaisin ja väistellä kyrpiintyneitä ihmisiä kadulla. Ostaisin ruoatkin netistä ja kotiin toimitettuna jos se olisi halvempaa ja nopeampaa kuin nyt. Ja kyllä, tuntemattomat ihmiset ovat kyrpiintyneen näköisiä ja oloisia täällä pääkaupunkiseudulla. Minä myös.

edit: kaiken maailman eläkevakuutuksia, rahastoja ja muuta turhaa mulle on pankeista tarjottu jo useamman kerran soittamalla, vaikka mulla on kaikki myynti- ja markkinointikiellot ilmaistuna & annettu ja puh.numero on salainen. Mutta ei prkl kukaan ole kysynyt asuntolainasta. Kyllä mä voisin käydä pankkikierroksella pankit läpi sen kerran kuten kävin, mutta on se vaan niin vaivalloista ajanvarauksella ja aikaa vievää että ei sitä montaa kertaa jaksa. Sitten kun se asunto mitä varten lainaa haet onkin paska tai menee ylihintaan, niin kaikki aika ja vaiva meni hukkaan. Kuten aiemmin on käynyt.

No joo. Kuulostaa vaan hieman absurdilta, että useampi kiinnostava kohde on mennyt sivu suun sen vuoksi ettei pankista ole otettu yhteyttä / ei ole voimassa olevaa lainalupausta. Jos olet pankista jo lainalupauksen saanut ja yleinen taloustilanne / tulot ei ole olennaisesti sen jälkeen tippuneet, niin voi vain miettiä, että myönnetäänköhän se laina seuraavalla kerralla?

No jokaisella on tapansa hoitaa asioita. Jos hyvän asiakaspalvelun saaminen ja periaatteista kiinni pitäminen on tärkeämpää kuin haluttuun lopputulokseen pääseminen, niin kaipa se on sit sen arvoista. :rolleyes:

No joo. Kuulostaa vaan hieman absurdilta, että useampi kiinnostava kohde on mennyt sivu suun sen vuoksi ettei pankista ole otettu yhteyttä / ei ole voimassa olevaa lainalupausta. Jos olet pankista jo lainalupauksen saanut ja yleinen taloustilanne / tulot ei ole olennaisesti sen jälkeen tippuneet, niin voi vain miettiä, että myönnetäänköhän se laina seuraavalla kerralla?

No jokaisella on tapansa hoitaa asioita. Jos hyvän asiakaspalvelun saaminen ja periaatteista kiinni pitäminen on tärkeämpää kuin haluttuun lopputulokseen pääseminen, niin kaipa se on sit sen arvoista. :rolleyes:

Kyllä tuosta aiemmin kirjoittamastani mun mielestä käy ilmi miten ne kiinnostavat kohteet ovat menneet sen takia ohi, että niistä on paljastunutkin jotain mikä on vienyt mielenkiinnon, tai sitten niistä on tarjottu yli pyynniin. Lainapäätös on ollut olemassa silloin. Turhauttavaa ja lisäksi käytit pari lomapäivää pankeissa juoksemiseen. Maailman taloustilanne on tässä viime vuosina aika lailla muuttunut ja muuttuu koko ajan, joten kyllä mä haluan sen lainapäätöksen ennen kuin teen tarjouksen. Käsiraha/sopimussakko on ainakin mulle iso raha menetettäväksi. Toisekseen sillä marginaalillakin ja muilla ehdoilla (kuten pankin vaihtamiset, jne) on aika iso osuus ja merkitys.

Kyllä tuosta aiemmin kirjoittamastani mun mielestä käy ilmi miten ne kiinnostavat kohteet ovat menneet sen takia ohi, että niistä on paljastunutkin jotain mikä on vienyt mielenkiinnon, tai sitten niistä on tarjottu yli pyynniin. Lainapäätös on ollut olemassa silloin. Turhauttavaa ja lisäksi käytit pari lomapäivää pankeissa juoksemiseen. Maailman taloustilanne on tässä viime vuosina aika lailla muuttunut ja muuttuu koko ajan, joten kyllä mä haluan sen lainapäätöksen ennen kuin teen tarjouksen. Käsiraha/sopimussakko on ainakin mulle iso raha menetettäväksi. Toisekseen sillä marginaalillakin ja muilla ehdoilla (kuten pankin vaihtamiset, jne) on aika iso osuus ja merkitys.

Tarjouksen voi yleensä tehdä lainansaantiehdolla, jos lainakuviot on vielä vaiheessa. Eli tarjouksessa yksi ehto muiden joukossa on se, että saat pankista haluamasi lainan. Sitten kun sen saat, ehto poistuu ja ei muutaku eteenpäin. Ei täällä päin ainakaan kukaan vittuillut kun sellaisen ehdon tarjoukseen laittoi, ja asuntokin sitten tuli ostettua.

Tarjouksen voi yleensä tehdä lainansaantiehdolla, jos lainakuviot on vielä vaiheessa. Eli tarjouksessa yksi ehto muiden joukossa on se, että saat pankista haluamasi lainan. Sitten kun sen saat, ehto poistuu ja ei muutaku eteenpäin. Ei täällä päin ainakaan kukaan vittuillut kun sellaisen ehdon tarjoukseen laittoi, ja asuntokin sitten tuli ostettua.

Tiedän kyllä tuon ehdon ja varmasti toimii, jos on sellainen kohde johon muut ei tarjoa, tai tarjoavat reilusti alle pyynnin. Kaikki ne kohteet joista tarjous on tehty tai joista tarjousta on harkittu, ovat menneet todella nopeasti. Kerran jopa tarjottiin noin, mutta myyjä ei hyväksynyt kun ei ollut sitova. Ehdollinen tarjous kun ei ole sitova ostajalle, niin myyjä kyllä jättää sen sitovien tarjousten taakse yleensä, eikä halua pitää asuntoa ns. varattuna jos siitä ollaan kiinnostuneita. Ongelmahan on se, että kiinnostus on järkevän hintaisissa ja "hyvissä" kohteissa --> aina on 10 muuta kiinnostunutta ja asunnot ovat menneet alla kahdessa viikossa. Ja tosiaan usein ylihintaan. Niin pakottava tarve ei ole ostaa nyt asuntoa kuitenkaan, että se pitää saada hinnalla millä hyvänsä. Sitten ehkä ollaan ostamatta asuntoa kun on muitakin vaihtoehtoja. Asuntokauppa taitaa hidastua koko ajan, joten ehkä kohta tärppää.

Kilpailuttavatko ihmiset kuinka marginaalia vuosittain? Oletuksena että laina on otettu parin vuoden sisään ja näin ollen se kannattaa nyt. Nordeasta marginaali vuonna 2009 syksyllä otetulla lainalla 0,9 ja nyt OP tarjosi alle 0,6 ja mahd. 1kk euriboriin mitä Nordeassa ei silloin luvattu. Nyt Nordean vastine oli 0,7 ja sama 1kk euribor. Pitävätköhän nuo ihmisiä tyhminä? Jos ei tarjous parane niin pankki vaihtuu varmasti varsinkin kun se tapahtuu samalla hinnalla kuin viitekoron vaihto Nordeassa. On niillä tosin pari viikkoa aikaa parantaa tarjousta ennen kuin 12kk viitekorontarkistuspäivä tulee. Ensimmäinen tarjous oli lähinnä vitsi varsinkin kun OP bonukset tiputtavat marginaalia huomattavasti enemmän kuin Nordean avainasiakkuus.

Ketään kysellyt nyt pitkien korkojen tasoja? Eli 5 ja 10 vuoden? Vastaavien SWAPit pyörii 1,8% molemmin puolin ja olisi erittäin houkuttelevaa ottaa omaan isompaan lainaan 10 vuoden kiinteä korko pitkällä, jopa 30 vuoden maksuajalla (mahd pieni lyhennyserä) ja maksella pienempää lainaa reilummin jos kiinnostaa korkoon sijoittaa osakkeiden sijaan.

Jos alkaisi alle 2,5% irtoamaan 10 vuoden kiinteä, voisi tosissaan harkita. Mielipiteitä?

Tiedän että kiinteä on teityllä tapaa joustamaton. Mutta mitä sitten? Jos maksuerä on pieni, niin mihin sitä joustoa sitten enää tarvitsee ylipäätään? korot kun on maksettava aina, eikä vaikka 30 vuoden lainassa ole paljon enää lyhennyksen osuutta.

Työkaveri tekee parhaillaan lainan kilpailutusta ja oli saanu 3,2 % 10 vuoden kiinteäksi koroksi, mutta en tiedä oliko tuo vasta eka pankki mistä kysyi. Viime vuodet on ehkä vähän "vääristäny" tuota lainan korkoa muutenkin eli on totuttu alhaisiin korkoihin ja minusta 3 %:n kieppeillä liikkuva kiinteä korko on aika edullinen mielenrauha :) Jos nyt vaikka inflaatioonkin suhteuttaa. Jos alle 2,5 %:n menee niin heti menee omakin kämppä vaihtoon :D

Kilpailuttavatko ihmiset kuinka marginaalia vuosittain? Oletuksena että laina on otettu parin vuoden sisään ja näin ollen se kannattaa nyt. Nordeasta marginaali vuonna 2009 syksyllä otetulla lainalla 0,9 ja nyt OP tarjosi alle 0,6 ja mahd. 1kk euriboriin mitä Nordeassa ei silloin luvattu. Nyt Nordean vastine oli 0,7 ja sama 1kk euribor..

En mä ole jaksanut varsinaisesti kilpailuttaa, mutta omaa marginaalia (Myöskin 2009 otettu laina Nordeasta) on pari kertaa laskettu ilman sen kummempia vääntöjä.

Ainahan tuo marginaali on tapauskohtainen, mutta tuonne 0.6% hujakoille pitäisi Nordeastakin saada, mikäli sun "riskiluokitus" ei ole erityisen korkea..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En mä ole jaksanut varsinaisesti kilpailuttaa, mutta omaa marginaalia (Myöskin 2009 otettu laina Nordeasta) on pari kertaa laskettu ilman sen kummempia vääntöjä.

Ainahan tuo marginaali on tapauskohtainen, mutta tuonne 0.6% hujakoille pitäisi Nordeastakin saada, mikäli sun "riskiluokitus" ei ole erityisen korkea..

No tuolleen sen itsekin järkeilin. Eri asia kiinnostaako Nordeaa mun kaltainen piensäästäjä. Tosin jos eivät alle 0,6:n saa niin sitten luultavasti vaihdan pankkia. OP bonukset laskevat kuitenkin tuota marginaalia huomattavasti enemmän kuin Nordean avainasiakkuus. Jos nuo edut nyt marginaaliin suhteuttaisi.

Tällaiset ois pitkien korkojen hinta Nordeassa:

5 v kiinteä korko tänään on 2,570 % ja 10 v 3,070 %

En tiiä, 5 v kiinnostaisi näillä tasoilla, mutta SWAPin perusteella aika kova on Nordean preemio tuossa... Mieluummin ottasin kymmenvuotisen...

Osuuspankin bonareilla lainatarjouksen marginaaliksi tuli 0,45. Olin positiivisesti yllättänyt.
Eli marginaali on 0,45% +bonukset vai marginaali 0,6x ja siitä bonukset hyvitettynä marginaaliksi jää noin 0,45%? Itsellä tarjosivat vielä 0,55% marginaaliksi ilman bonuksia.

Eli marginaali on 0,45% +bonukset vai marginaali 0,6x ja siitä bonukset hyvitettynä marginaaliksi jää noin 0,45%? Itsellä tarjosivat vielä 0,55% marginaaliksi ilman bonuksia.

Jälkimmäinen vaihtoehto, eli marginaali oli jotain ja siitä bonarit pois, niin marginaaliksi jää kuulemma tasan toi 0,45. Tämmöstä mulle tarjottiin. Taidat olla rahamiehiä, niin sun tarjouksella painuu varmaan vielä alemmas...

Ja siis oon todella pitkään ollu OP:n asiakas. Tuskin kuitenkaan vaikutti mitään.

Jälkimmäinen vaihtoehto, eli marginaali oli jotain ja siitä bonarit pois, niin marginaaliksi jää kuulemma tasan toi 0,45. Tämmöstä mulle tarjottiin.

Toi laskentatapa on ihan kusetusta. Marginaali on mikä on. Keskittämisedut sitten erikseen. Näitä etuja on kaikilla pankeilla erilaisia.

Toi laskentatapa on ihan kusetusta. Marginaali on mikä on. Keskittämisedut sitten erikseen. Näitä etuja on kaikilla pankeilla erilaisia.

Ei toi siinä mielessä mitään kusetusta ole, että noiden etujen vaikutuksen pystyy kyllä laskemaan. Kyllä se aikamoisen excelin vaati kun kaikilla pankeilla ne edut (niin keskittämis- kuin muutkin) eivät ole niin selvästi vertailtavissa, mutta kyllä sieltä loppuratkaisuna saa itselleen oikeasti parhaan vaihtoehdon.

Se on totta, että kun pankissa noista neuvottelee ja sanoo että naapurissa luvattiin 0,45 % marginaali ja teillä on 0,60 %... Niin vastaus voi hyvinkin olla "juu mutta meilläkin se on todellisuudessa 0,45 % kun ottaa huomioon tämän meidän bonusjärjestelmän". Ja se pankin rouva ei todellakaan sillä hetkellä sitä päässään laskenu, kunhan vaan sanoi mainostaakseen etuisuuksiaan. Tätä ehkä tarkoititkin.

Onko Op:lla jotain ylimääräisiä maksuja, mitkä muilla pankeilla pystyy neuvottelemaan pois? Esim. "lainanavauskulu" vai mikä lienee, kaikki viitekoron vaihdot maksullisia, kalliimmat vakuutukset, kuukausittaisia maksuja yms. mitkä syövät bonuksien hyötyjä pois?

Jollakin tavalla tuo bonuksen hyöty Op:lla jää vajaaksi, siitä olen lähes varma.

Olin pitkään OP:n asiakas, mutta vaihdoin sitten asuntolainan noston yhteydessä Sampo Pankkiin, kun tekivät selvästi paremman tarjouksen. Pari kierrosta kilpailutin ja 0,45 oli Sammon lopullinen tarjous. OP:n tarjous oli tuota korkeampi, vaikka olisi laskenut bonusten vaikutuksen, mikä on muistaakseni tasan 0,25. Bonusten huono puoli on mahdollisesti piilotettujen kustannusten lisäksi se, että bonuksia ei saa lainasopimukseen kirjattua. Kertokaa ihmeessä, jos joku on onnistunut?

En ole varma kuinka tuo bonuksen vaikutus lasketaan OP:llä, mutta 2004 kun oman lainani otin niin sen vaikutuksen marginaaliin kerrottiin olevan 0,12. Neuvoteltavia kuluja:

- Perustamiskulu (sain puolet pois, jotkut saavat kokonaan pois)
- Ilmainen viitekoron vaihto (tämän sain)

En tiedä ketään kuka olisi kuukausittaisesta käsittelykulusta neuvotellut, itselleni ei tullut mieleenkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom