Ei tunnu pankkejakaan kiinnostavan asuntolainan myöntäminen tänne suuntaan sitten millään. Itse en jaksa erityisemmin soitella ja kiertää pankkeja, vaan mielummin netistä täytän perustiedot ja odotan että saisin edes alustavan lainapäätöksen ja marginaalin niiden perusteella. Jos kuulostaa hyvältä, niin sitten pankkiin neuvottelemaan tarkemmin ja mustaa valkoisella mukaan. Omassa taloudessa on kuitenkin ihan normikeskitulot (brutto 7500€kk) ja toinen työpaikka hyvin varma, ei autolainoja ja (perittyä) omaisuutta pitäisi olla nimissä enemmän kuin kaikkia yhteenlaskettuja lainoja.
Ei ainakaan OP, Sampo tai Nordea ottaneet yhteyttä, vaikka täytin kaikki tiedot netissä. Kaikissa pankeissa on mulla ollut joskus asiakkuus ja OP:ssa ja Nordeassa ollut useita lainojakin. Tai Nordeassa yhtä lainaa on vielä jokunen satanen jäljelläkin. OP:ssa on joku vapaaehtoinen eläkevakuutus. Lainat olen hoitanut ajallaan ja hyvin, oikeastaan aina nopeammin kuin maksusuunnitelmassa. Aikaa on kulunut lainahakemuksista joku pari kuukautta, enkä soita perään koska mulle on turha selittää että "hakemus on hukkunut johonkin". Asuntolainaa oltiin hakemassa n. 200 000€. Asuntoa on katseltu jo muutama vuosi ja lainapäätöstä haettu aina uudellen sitten kun sopiva kohde löytyy, tai joku "kiinnostava" kohde ilmaantuu. Joo ja ei ole menneet luottotiedot tai muutakaan.
Toisaalta alkaa olla jo ihan sama. Tuo pankkirumba vituttaa ja lisäksi kaikissa jotenkin edes järkevän hintaisissa asunnoissa on jotain "vikaa" ja tietyillä alueilla asuntoja on niin vähän, että niitä tulee myyntiin harvoin. Vielä harvemmin niin, että niitä ei olisi rempattu huonolla maulla ja pyydetään siitä vielä lisähintaa. Kaikki itseä kiinnostavat käytännössä rivarikohteet on taidettu myydä yli pyynnin, yhtä omakotitaloa lukuunottamatta. Toisaalta kun ei uskalla tai halua myydä vanhaa perintötaloakaan, niin pitänee laittaa se vuokralle ja maksella vuokralla sitten oman Aso-kämpän vastiketta, tai ainakin osa siitä. Mielummin sitä nyt kuitenkin omaa maksaisi pois. Kohta alkaa vaan olla omasta mielestäni jo liikaa ikää ensiasunnon ostajalle.