Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Näytä missä on tällainen kämppä tai lainaa sun kristallipalloa (vaikka pientä korvausta vastaan) :rolleyes:

Viereen on tulossa sellaisia palveluita, että lähes varmasti arvo nousee ja alueen asuntojen kysyntä kasvaa. Näin kävi jo aiemmin ja luulisi saman tapahtuvan uudestaan, vaikkei sitä ikinä tiedäkkään 100 varmaksi.

Minkäslaisita marginaaleja teillä on lainoissa, itellä tippuu nyt 0,95% ---> 0,75% kun korontarkistuspäivä koittaa.
Samalla otin 2vuoden lyhennysvapaan.

Kaipailisin vinkkejä koskien korkokattoa. Eli kannattaako ottaa vai ei? Jos puhutaan tästä hetkestä. Korothan on nyt alhaalla mutta miten kauan? Asuntolainaan tarjottiin 3,1% korkokattoa joka olisi voimassa 4v eteenpäin. Korkokaton hinnaksi muodostui reilu 3000e. Ottaisitko vai et? Jos korot ei nouse yli tän hetkisen seuraavien lähivuosien aikana häviän tuon 3000e suoraan, jos ne taas nousee esim 5% paikkeille suht aikaisessa vaiheessa niin säästän vuorostaan läjän tuhatlappusia. Help me. Kaipaisin vinkkejä ensisijaisesti sellaisilta henkilöiltä jotka oikeasti tajuaa näiden korkojen ja niitten elämisen suhteen.

Nouseeko korot seuraavan 3-4 vuoden aikana yli 5%? ... Kristallipalloni on lainassa. :)

Tiedän että järkevin tapa olisi itse säästää itselleen ns korkojen kasvua varten ylimäärästä hilloa jonnekkin tilin kulmalle, mutta omatoiminen säästäminen ei koskaan ole ollut vahvimpia puoliani.

Ite olen ehkä sillä kannalla että en ota. (?).

Muista että korkokatosta et saa korkovähennystä verotuksessa kuten kiinteästä korosta. Paljolla saisit kiinteän koron samalle ajanjaksolle? Lähtökohtaisesti korkokatto on aina se huonoin vaihtoehto sun puolelta, seuraavaksi kiinteät ja sitten markkinakorot joista keskimäärin pitkässä jouksussa edullisin on ollut se kaikista lyhyin markkinakorko.

Miksi et rakentaisi itsellesi korkokattoa? Laitat sen 3000€ säästöön (lähes riskittömään lyhyenkoron rahastoon esim Seligson AAA) josta sitten maksat itsellesi korkoavustusta jos korot nousevat vaikka yli 3%. Määräaikaistalletuksiin ei kannata rakentaa omaehtoista korkokattoa, koska talletuksien realisointi ei ole yleensä mahdollista kesken talletusajan ja määräaikaistalletusten korkoa et voi vähentää verotuksessa. Rahaston kautta saat hajautetun korkosalkun (Seligsonin AAA on ainakin spekulatiivineutraali eli näkemystä ei oteta jolloin riskikin on lähellä minimiä) ja voit nostaa rahaa vaikka päivittäin pois lisäksi korkotuotto on vähennettävissä sun asuntolainan koroista.

Ei ole 3000e laittaa mihinkään säästöön. Ei nyt eikä ihan lähitulevaisuudessakaan. Jos olisi niin en tietenkään miettisi mitään korkokattoja. Tosin en taida miettiä enää muutenkaan. Näillä mennään, meni miten meni.

Ei ole 3000e laittaa mihinkään säästöön. Ei nyt eikä ihan lähitulevaisuudessakaan. Jos olisi niin en tietenkään miettisi mitään korkokattoja. Tosin en taida miettiä enää muutenkaan. Näillä mennään, meni miten meni.

Teet sitten itse itsellesi kiinteän koron eli maksat itsellesi säästöön (vaikka sinne korkorahastoon. minimimerkintä on 1€) nykyisen korkotason+marginaalin ja vaikka markkinoilta saatavan 5 vuoden kiinteän koron erotuksen. Jos markkinakorot+marginaali nousevat yli kiinteän koron niin rupeat ottamaan rahaa säätöstä jolla maksat eroituksen. Ole itsesi pankki. ;)

Ole itsesi pankki. ;)

Mä olen maailman surkein pankki. En ole koskaan osannut säästää latin latia. Kaikki mikä on irrotettavissa laitetaan palamaan. Aina. Säästötilikin tyhjennetään tasaisin väliajoin, en tajua miksi edes vaivaudun pitämään moista tiliä. Tili käytetään 100% kuiviin ennen seuraavaa jne. Kädestä suuhun, mihkäs muuhun. Suunnittelen omaa talouttani aina 1 kk kerrallaan. Sekin tuntuu välillä raskaalta, suunnitella tulevaisuutta noinkin pitkälle. Puuh.

Mä olen maailman surkein pankki. En ole koskaan osannut säästää latin latia. Kaikki mikä on irrotettavissa laitetaan palamaan. Aina. Säästötilikin tyhjennetään tasaisin väliajoin, en tajua miksi edes vaivaudun pitämään moista tiliä. Tili käytetään 100% kuiviin ennen seuraavaa jne. Kädestä suuhun, mihkäs muuhun. Suunnittelen omaa talouttani aina 1 kk kerrallaan. Sekin tuntuu välillä raskaalta, suunnitella tulevaisuutta noinkin pitkälle. Puuh.

Tuttu tunne. :) tee säästäminen sitten vaikka suoraveloituksella palkkapäivänä tilille jota et näe nettipankissasi tai äärimmäisenä keinona nostamalla veroprosenttiasi liian suureksi? Muuten sitten mielummin se kiinteä korko kuin korkokatto.

Vuokra = 100% tappiota
Asuntolaina = aina jotain omaan taskuun. Miten paljon ja missä ajassa riippuu liian monesta asiasta.

Nämä on taas niitä kommentteja, ettei tarvitse ihmetellä miksi asunnot kallistuvat koko ajan. Entäs sitten kun asunnon hinnat laskevat? Ei varmaan paljoa ole asuntolainan otto tuottanut omaan taskuun vuokraamiseen verrattuna. Lisäksi mahdollinen varainsiirtovero kummittelee, jos kysymys on lyhyestä ajasta, joka vie lähes kaiken hyödyn oman ostamisesta.

Eli asuntolaina ei missään nimessä ole mikään 100% varma sijoitus, jolla varallisuus karttuu.

Eli asuntolaina ei missään nimessä ole mikään 100% varma sijoitus, jolla varallisuus karttuu.

Ei tietenkään. Pitkällä aikavälillä kuitenkin järkevämpää, kuin vuokralla asuminen. Jos on kristallipallo, joskus voi olla kannattavampaa asua vuokralla joitakin vuosia. Pallot on vaan aika harvassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla vielä pari vuotta jäljellä 2/3 lainasta 2,5% kiinteällä korolla (vielä 2 vuotta) ja 1/3 6kk euriborilla. Menen maanantaina pankkitädin kanssa laittamaan tuon 1/3-osan pelkkään koronmaksumoodiin loppuvuodeksi kun emäntä on hoitovapaalla. Alkuvuodesta sitten katotaan tilanne uudestaan.

Minkälaisia marginaaleja porukka on saanut näihin aikoihin / mitä mun kannattaa koittaa tingata, varmaan ainakin -> 0,6-0,7% pitäisi irrota? Mulla on reilun vuoden takaiseen lainaan 0,8%:n marginaali.

Ensi keskiviikkona menossa pankkiin keskustelemaan lainasta ensiasunnon ostamiseen. Pelottaa ja mietityttää vaan tämä euromaiden tilanne. Ettei vain olisi asunnon osto nyt naula omaan arkkuun.

Onko muita ketkä ovat nyt asuntoa ostamassa?

Asuntojen hintataso on all time high, Suomen valtiontalous on valmiiksi kuralla ja uuden laman mahdollisuuskin on olemassa niin Euroopassa kuin USAssakin. Vähän riippuu siitä, missä olet duunissa, että kannattaako just nyt ottaa ainakaan isoa lainaa. Tämä siis ihan lifetime earnings perspektiivistä annettu neuvo, sillä jos kämppien hinnat tulevat alas Suomessakin niin sillä on iso vaikutus eliniän säästökertymään.

Tekis ihan hyvää että asuntojen hinnat tulisi alas, rupee olee jo ihan kohtuuttomia hintoja, etenkin pääkaupunkiseudulla, 30% helsingissä ja 20% muualla ku laskis hinnat ni tekis ihan hyvää kaikille. En ymmärrä miten helsingissä voi tienata asunnoilla, ellei osta kokonaisia kerrostaloja.

Tekis ihan hyvää että asuntojen hinnat tulisi alas, rupee olee jo ihan kohtuuttomia hintoja, etenkin pääkaupunkiseudulla, 30% helsingissä ja 20% muualla ku laskis hinnat ni tekis ihan hyvää kaikille. En ymmärrä miten helsingissä voi tienata asunnoilla, ellei osta kokonaisia kerrostaloja.
Ainoa juttu vaan, että jos todellisuudessa hintojen romahdus olisi tuota luokkaa, niin olisit sijoittajan ominaisuudessa hyvin yksin ja kaltaistesi tyytyväisten joukko olisi ympäröivään yhteiskunnan tilaan nähden hyvin marginaalinen. Työttömyysluvut olisivat hyvin todennäköisesti moninkertaiset tämänhetkiseen tilanteeseen nähden, ja kaiken lisäksi maassa täysi kaaostila päällä monella eri sektorilla.

Minulla paranisi vain tuotto tossa tilanteessa, okei tän hetkinen omaisuuteni laskisi mutta pitkällä juoksulla tienaisin paljon enemmän. Onhan noi helsingin hinnat ihan övereitä, yksiö on 200te ja pieni kaksio on 300te, kenellä normaalilla ihmisellä on rahaa noin paljon?

Jännä homma että monet/suurin osa asuntonäytöistä on tyhjiä, ja olen itse tehnyt tarjouksia muutamasta asunnosta, sellaisia maltillisia 20% tinkimisiä ni ei ooo otettu edes kuuleviin korviin. Mitäköhän omistajien päässä liikkuu ku kuitenkin ollut yli vuoden myynnissä ja talous menee vain kokoajan pahempaan suuntaan ja korot tulee nousemaan, ni ei ota edes tarjousta vastaan.

Mäki oon ymmärtänyt, että semmonen 10% tinkaus on vielä ihan ok. Nykyinen kämppä oli ollut vuoden tyhjillään myynnissä ja loppupeleissä saatiin pudotettua 12% hinnasta pois. Toki tuon vuoden aikana hintaa oli pudotettu jo useampaan otteeseen, kun ostajia ei kuulunut.

Tällä hetkellä vakuuttelen itselleni, että nykyinen asunto on ihan riittävä meidän taloudelle ja yritän olla tarjoamatta yhdestä potentiaalisesta remonttikohteesta.

On paljon kohteita, mistä kannattaa maksaa pyynti ja tekee silti hyvät kaupat. Ei aina kannata sokeasti tarjota -20%. Maksamalla -40% voi tehdä paskat kaupat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom