Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No mitä jos otat myös sillä valtion takauksella sitten? Eihän se sama ole kuin 100% lainaa ilman vakuuksia vaikka velan ottajalle samalta näyttääkin.

Noin 200€/a pitäisi tulla kuluja sen jäljelle jäävän summan takauksesta, jota asunnon arvo ei takaa, noilla spekseillä mitä Hippa antoi.
En yritä neuvoa mutta suosittelen tsekkaamaan että olisi jonkin verran puskuria, mikäli taloyhtiö keksii alkaa remppaamaan kalliisti.

Ihan 100% asti en vedättäis itteeni enää toista kertaa, näin jälkikäteen ajateltuna. Nyt onneksi omavaraisuusaste jo pitkälti turvallisella puolella.

e: tuon takaussumman muuten kattaa OP-jäsenbonareilla kokonaan.

Eihän se sama ole kuin 100% lainaa ilman vakuuksia vaikka velan ottajalle samalta näyttääkin.
Juurikin näin. Eli silloin, kun ei ole omaisuutta/rahaa/henkilötakaajaa vakuutena lainalle, niin se vakuus pitää ostaa. Sitä en tosin tiennyt, että valtiokin takaisi lainoja nykyisin 100% asti. Aiemmin sitä hoiti pankit ja/tai niiden kanssa yhteistyössä toimivat rahoitusfirmat.

Eli rautalangasta, jos ostaa 100.000€ asunto-osakkeen, niin:

70.000€ - 85.000€ lainalle vakuutena on itse asuto. Suuruus vaihtelee vähän pankeittain ja ostetusta kohteesta riippuen, eli on tuon 70-85%.
15.000€ - 30.000€ osuudelle pitää sitten olla rahaa, omaisuutta, henkilötakaaja/henkilötakaajan omaisuus.

Jos sellaista ei ole, niin tuon vakuuden voi ostaa ja se tosiaan maksaa max. tonnin. Suuruus riippuu osittain lainan suuruudesta. Lisäksi siitä lainaosuudesta, jossa on ostettu vakuus, pitää maksaa vuosittain provikkaa tyyliin 1% jäljelläolevasta lainasummasta. Toisin sanoen se osa lainasta, jossa on ostettu vakuus, kannattaa ja joskus myös pitää maksaa tiukemmalla laina-ajalla kuin itse asuntoon sidottu laina.

Meillä ja muutamalla tutulla on omatakaus, maksoi muistaakseni vajaat pari tonnia 150k lainaan ja muuta pääomaa tai takaajia ei tarvitse.

Edit. Mitään vuosittaista provikkaa ostetulle takaukselle ei todellakaan makseta ainakaan Nordeasta otetussa lainasta.

Meillä taasen oli vuosiprovikka jäljellä olleesta ostetusta takauksesta (OP). Kertamaksulla näyttäisi että tuosta Nordean takauksen hinnasta muodostuu korkeampi näin matalilla koroilla.

Vuosittaisen provikan kokonaissummaan voi vaikuttaa maksamalla nopsaan eka 30% pois. Könttämaksu takauksesta taasen palvelee korkeiden korkojen aikaan kun lainapääoma ei lyhene niin nopeasti.

On paljon hakijasta kiinni ja siitä, millainen suhde on pankkiin. Hyvät tulot auttaa aina ja se, kuinka ison pomon pankista tunnet. Ainahan ne on alussa kyselemässä vakuuksia, mutta se on eri miten sitten loppupelissä päättävät.

No onhan sillä vitun paljon eroa ottaako lainan 24v vai 34 v, siis sen suhteen minkä ikaisenä on oletus että lainat on maksettu. Tuota ajoin takaa. Jos otat nuorempana isomman lainan niin todennäköisesti työvuosia on sen verran enemmän jäljellä että lainat saa inhimilliseen aikaan maksettua. Ei minua ainakaan kiinnosta maksella lainoja enää lähellä eläkeikää. Uskon että päivastoin silloin kelpaisi vuorotteluvapaat yms.

Ihan asiaa kirjoitit ja näinhän se menee yleensä, mutta esim käpykylässä jossa asun ei asuntojenkaan myynti käy kuin elokuvissa. Perheiden määrä vähenee ja asuntoja ostavat eniten keskustaan muuttavat ikäihmiset. Itse en laittaisi kovinkaan suuria odotuksia sille että sen 250 000 euron omakotitalon hinta kohoaa kun kysyntä hiipuu kokoajan. Ja pääseekö siitä talosta eroon edes ottamalla jotain takkiin. Eri asia tietysti jos asuaa kasvukeskuksessa.

Vuokran maksaa sossu, lainoja ei.

1 § (13.2.1987/154)

Asumistukea voidaan valtion varoista myöntää ruokakunnalle Suomessa sijaitsevan, vakinaiseksi katsottavan vuokra-asunnon tai omistusasunnon asumismenojen vähentämiseksi siten kuin tässä laissa säädetään. :rolleyes:

mummum.. . tässähän on selkeä koijauksen paikka. Siis valtio maksaa persaukiselle tukea oman asunnon maksamiseen. Tai esim. yhtiövastikkeen maksamiseen oletan. No hemmetti sentään.

mummum.. . tässähän on selkeä koijauksen paikka. Siis valtio maksaa persaukiselle tukea oman asunnon maksamiseen. Tai esim. yhtiövastikkeen maksamiseen oletan. No hemmetti sentään.

Asumistukea voi saada yhtiövastikkeen maksamiseen, mutta asumistuen saamiseksi on aika pienet tulorajat. Oma bruttopalkkani on 2990e/kk ja vuokra on 940e/kk. En saa asumistukea, koska tulot on niin suuret. Olen ainoa tulonsaaja taloudessamme, joka koostuu minusta ja kahdesta alle 3-vuotiaasta lapsesta.

Sori, jos en nyt ymmärrä, mutta voiko sitä saada ostettua asunnon, vaikka ei ole omaisuutta eikä takaajia omasta takaa. Vai ei voi?

Sen verran olen noita lainalaskureita käyttänyt, että 5-6% koroillakin pystyn lainan maksamaan kohtuullisessa ajassa (25v).

Mutta haluaisin tosiaan tietää, että kannattaako lainaa lähteä hakemaan vai nauraako ne minut pihalle pankista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sori, jos en nyt ymmärrä, mutta voiko sitä saada ostettua asunnon, vaikka ei ole omaisuutta eikä takaajia omasta takaa. Vai ei voi?

Sen verran olen noita lainalaskureita käyttänyt, että 5-6% koroillakin pystyn lainan maksamaan kohtuullisessa ajassa (25v).

Mutta haluaisin tosiaan tietää, että kannattaako lainaa lähteä hakemaan vai nauraako ne minut pihalle pankista.
Ei naura pihalle.

Osuuspankki: https://www.op.fi/op?cid=150945686&srcpl=4

Sampo: http://www.sampopankki.fi/fi-fi/Henkiloasiakkaat/lainat/Lainatakaus/Pages/Lainatakaus.aspx (ei täystakaus, mutta 95% asti)

3.000€ tuloilla saat helposti jonkun 100k lainan.

Voit saada 100% lainan asunnon ostoon, jos saat/haet pankista jonkun lisämaksullisen "vakuuden" (eli yleensä toisen lainan) asunnon omarahoitusosuutta varten. Tuo lisävakuuden "hinta/lisäkulu" määräytyy yleensä tiettynä prosentiosuutena lisälainan koko lainasumman määrästä. Tietenkin tuo toinenkin laina pitää maksaa lainaehtojen mukaisesti pois.

Tässä tapauksessa haettava lainamäärä ei olisi erityisen iso, opetusala on niitä harvoja aloja terveysalan lisäksi, joita pankit katsovat ns. varmoiksi aloiksi. Muistelen että olit alalla. Vakivirka vs. määräaikainen työsuhde on myös merkittävä juttu. Toisaalta kaksi lasta taloudessa yhden huoltajan kanssa taas lasketaan isoiksi menoeriksi. Lisäksi jos on maksamattomia opintolainoja tai muita lainoja, niin vaikuttavat lainapäätökseen. Negatiivisesti vaikuttavat myös mm. tilin ylitykset tai myöhässä maksetut lainan lyhennykset muista lainoista. Kannattaa kysyä suoraan pankista. Eiköhän laina irtoa, mutta marginaalia voi olla enemmän kuin naapurilla.

Voit saada jos osoitat että tulotasosi on ollut/tulee olemaan riittävä. Eli tuo valtiontakaus/vast. vaikka tietylle summalle, ja sitten loput vaikka eri lainalla (joskin ehkä vähän isommalla korolla). Tapiolassa sai näin ainakin kikkailtua. Itse ostin noin asunnon näin kun muinoin tuli extemporena ostopäätös eikä ollut kuin pari tonttua laittaa pätäkkää juuri sinä hetkenä kiinni asuntoon.

EDIT: jopas on nopeata vastaustoimintaa. Tai sitten olen vain hidas.

Mä otin jokunen vuos sitten ekaan yksiöön ton 100% lainan. Nordeassa makso n. 1600e se omatakaus, kun kämpän hinta oli 91000e. Mulla oli säästössä 0 euroo ku olin just ostanu auton ja maksanu sen pois, eli mitään ei tarvinnu olla muuta kun työpaikka ja tarpeeks tuloja. Olisin saanu enemmänki, muistaakseni 120te tota lainaa, mut en ottanu kun toikin määrä ahdisti jo niin kovasti. En tiedä tosin toimiiko enää samalla tavalla.

Varmasti iso osa noista on jotain vähätuloisia leskimummoja ettei niitten tartte myydä kämppäänsä kun ei ois muuten varaa asua siinä. Halvemmaksi tuo tulee kuin maksaa vuokrasta isompaa asumistukea.

Mielenkiintoista. Opettajalla on kuitenkin ikuinen virka. Mitkä kaikki pankit on katottu?

Mulla ei ole virkaa. Sehän se ongelma on.

Tämä on kyllä jostain syystä suuri este. Varsinkaan, jos määräaikaisus/-suudet eivät ole kerenneet kestämään vielä kauan aikaa. Tyttöystävän sisko on samassa tilanteessa sairaanhoitajana. Ei ole virkoja jaossa ja joutuu olemaan jatkuvilla määräaikaisuuksilla ---> ei saanut millään asuntolainaa vaikka vakuudet yms. kaikki kunnossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom