Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Matti ja Teppo esimerkistä pari kyssäriä:

-Ottaako laskelma huomioon ensiasunnon hieman korkeamman verohelpotuksen?
-Ottaako laskelma huomioon varainsiirtoverot kiinteistö(4%) tai osake(1,6%)?
-Mahdolliset välittäjän kulut 2,5-4%?

Ja mitä näitä muita "pikku" kuluja nyt sitten tulee, kun asuntoa vaihtaa.

Nim. mahdollisesti asuntoa vaihtamassa!

Eipä taida ottaa. Jos kiinteistöä vaihtaa toiseen, tulee varmaan lähelle 10% kuluja kaikenkaikkiaan. Eli ei ihan joka vuosi kannata puljata.

Eipä taida ottaa. Jos kiinteistöä vaihtaa toiseen, tulee varmaan lähelle 10% kuluja kaikenkaikkiaan. Eli ei ihan joka vuosi kannata puljata.

Tuollaisia 30 vuoden mittaisia laskelmia on helppo tehdä - siis teoreettisia sellaisia.

Jos asuntoa vaihtaa muutamaankin kertaan, niin epävarmuustekijöitä tulee melkoinen määrä lisää. Siis nimenomaan asuntoihin liittyviä epävarmuustekijöitä. Laskelma menee melkolailla uusiksi, kun on maksanut pariin kämppään putkiremontin ja kolmanteen ehkä julkisivuremontin. Niihin verrattuna upouuden omakotitalon rakentanut on melko lailla varmemmalla pohjalla.

Entäs sitten inhimillisiin tekijöihin liittyvät uhat? Kaksikymppiselle sellaisetkin tekijät kuin avioero, sairaus jne. vaikuttavat kaukaisilta. Nelikymppisellä tuskin on yhtä kevyt suhtautuminen tuollaisiin riskeihin. Se kerralla rakennettu omakotitalo mennee avioerossa myyntiin, kun kummallakaan osapuolella ei ole varaa maksaa toista pihalle.

Tässä nyt joitakin elementtejä, jotka tekevät omasta asunnosta täysin erilaisen kohteen kuin useimmat muut sijoitusinstrumentit. Asumisuran kannattavuutta ei voi laskea kauppakorkean peruskursseilla saaduista yleisistä opeista.

Siitä voitaneen olla suhteellisen yksimielisiä, että eläkepäiviin mennessä olisi syytä kartuttaa vähintään sen oman asunnon arvoinen omaisuus. Oma asunto kun antaa melkoisesti turvaa eläkkeellä.

Nyt näyttäisi laina-asia alkavan selvitä, eilen kiertelin pankkeja ja Noalta sain parhaan "tarjouksen". Kuulemma marginaalia saa vielä vähän alas, eli se tulisi sitten varmaan olemaan 0,7. Lisäksi kun siirrän vakuutukset lähivakuutukseen jonka kanssa tekevät yhteistyötä, on marginaali ensimmäisen vuoden 0,5. Tämä sopii, auto lähtee syksyllä myyntiin joten jäljelle jää vaan nuo perus vakuutukset jotka eivät ole kovin hintavia.

Mutta mikä euribori? Ymmärtääkseni euribor on pudonnut kun kissan häntä ja ylöspäin mennään. 6kk vs 12kk? Laina-aikaa tulee näillä maltillisilla lyhennyksillä ~17 vuotta. Tällä hetkellä tosin opiskelut vasta alkamassa joten töitä ei tule tehtyä niin paljon kun normaalisti, kolmen vuoden päästä voin lyhentää lainaa per kk vaikka kaksi kertaa enemmän.

Nyt näyttäisi laina-asia alkavan selvitä, eilen kiertelin pankkeja ja Noalta sain parhaan "tarjouksen". Kuulemma marginaalia saa vielä vähän alas, eli se tulisi sitten varmaan olemaan 0,7. Lisäksi kun siirrän vakuutukset lähivakuutukseen jonka kanssa tekevät yhteistyötä, on marginaali ensimmäisen vuoden 0,5. Tämä sopii, auto lähtee syksyllä myyntiin joten jäljelle jää vaan nuo perus vakuutukset jotka eivät ole kovin hintavia.

Mutta mikä euribori? Ymmärtääkseni euribor on pudonnut kun kissan häntä ja ylöspäin mennään. 6kk vs 12kk? Laina-aikaa tulee näillä maltillisilla lyhennyksillä ~17 vuotta. Tällä hetkellä tosin opiskelut vasta alkamassa joten töitä ei tule tehtyä niin paljon kun normaalisti, kolmen vuoden päästä voin lyhentää lainaa per kk vaikka kaksi kertaa enemmän.

Ainakin historiallisesti mitä lyhyempi euribor-tarkasteluajanjakso, sen edullisempaa on ollut eli 1kk>3kk>6kk>12kk. Ilmeisesti tuo 12kk on sen takia usein pankin ehdotuksissa, että sen kanssa koron määrää on helpompi arvioida ja se ei heittele niin paljon/nopeasti. jos kuitenkin pelivaraa on nopeaan koron nousuun ja pystyy laittamaan bufferia itselleen silloin kun korot alhaalla, niin pientä säästöä tulee.

Jossain aiemmin tässä säikeessä oli oikein kuvaajakin historiallisesta erosta näiden välillä.

ps. Joku laittoi jokin aika sitten linkin missä oli faktatietoa asp-lainasta, mutta en millään löydä sitä. Voisiko joku parempi etsiä auttaa ja lähettää sen uudelleen.

Kyllä mä varmaan sen 6kk euriborin otan. Sen voi kuulemma myös vaihtaa käsittelykuluja vastaan, jotka ovat jotain reilu 100 euroa. Eli jos jotain dramaattista tapahtuu niin voihan sen sitten vaihtaa siihen 12kk euriboriin.

Voi elämä että menee kauan tuommosessa lainan lyhentämisessä kun yksin asuu ja sitä rahaa ei tosiaan hirveesti jää muuhun sen jälkeen, kun ottaa esim 80K€ lainaa ja sitä alkaa lyhentää.. Huomioin itse lainan, korot,vastikkeet, kiinteistöverot, jätemaksut ja kaikkia mitä töissä keksittiin vaan asiaan liittyen.. Saisi siinä pihistellä semmoset 25v ja ei siinä kyllä jäisi mihinkään ylimääräiseen reissuun/harrastamiseen paskaakaan rahaa.

Toki pitänee miettiä myös sitä, että haluatko sitä lainaa maksaa pankille takaisin ja olla hieman vähemmän rahoissasi vai reissata hieman enemmän ja asua vuokralla.. Toki tilanne on myös se että nykyiseen työpaikkaan en halua jäädä ja seuraava työpaikka on sitten ties missä, ehkä jopa opiskelemaan.. On se vaan vaikeaa tämä köyhän elämä :D

No, tuokin nyt vähän riippuu. Itsellä hakusessa kämppä jossa on putkiremppa tehty ja lainaosuutta ei joko ole tai sitä on vaan muutama tonni että voin maksaa suoraan pois. Kun isot rempat on tehty ja tulossa vaan pieniä kunnostuksia jotka menee yhtiövastikkeesta, ei siinä nyt ole kun se laina ja yhtiövastike. Yhtiövastikkeissakin kovia eroja tietty.

Talonyhtiöissä on hirveästi eroja, joissakin hommat hoidetaan ihan luokattomasti, toisissa taas prikulleen ja ennakkoon suunnitellusti (ja kaikki on dokumentoitu).

Itselläni menee lyhennyksiin tällä hetkellä (velka + vastike) n. 560 euroa ja tulevaisuudessa saman verran (+-50 euroa). Ei paha, kalliimmaksi se vuokralla oleminen tulisi jatkossa kun isompaan muutan. Tuohon sitten laskuja reilu 50 euroa, eli ~600 euroa kuussa asumiseen.

Nykyisin tosissaan tienaan vähemmän kun opiskelen ja en tee täyttä viikkoa, ennen kun tein täyspäiväduunia niin noilla lyhennyksillä jäi vielä aika reippaasti rahaa säästöön per kk. Tienestit ~3kiloeuroa kuussa, nyt parin tonnin pintaan osa-aikasena.

Minä tosin olen aika säästäväinen, en polta tupakkaa, en juokse baareissa eikä harrastuksetkaan nyt niin kalliita ole. Isoin menoerä on auto josta luovun kun en sitä enää tarvitse (syksyllä).

e. En ole ikinä asunut vuokralla, joten tässä on jo ehtinyt hyvin lyhentelemään vuosien varrella, eli omaakin pääomaa on ehtinyt kertyä.

ee. Pientä sanamuotojen parantelua.

eee. Niin selvennykseksi vielä, että itse olen asunut yksiössä joka on ensiasuntoni. Nyt se on myyty ja hakusessa kaksio samoilta seuduilta ja pankista 70 kiloeuroa lainaa. Elämä on tällä hetkellä muuttolaatikoissa vanhempien autotallissa, joten saisi jo alkaa uusi kämppä löytyä. :D

Itselle jäänyt epäselväksi tuo korko kohta. sanotaan että maksetaan korkoa 1% + 2-4 %. Mutta tarkoittaako tämä käytännössä mitä vuotuisena korkona? jos olen ensimmäisenä vuonna pistänyt vaiika 2 tonnia säästöön ja saan siitä kolmen vuoden kuluttua 1+4 eli 5 prosentin kokonaiskoron ei tämä mielestäni ole kovinkaan kummoinen korko. jos puhutaan 1+ 2-4% vuotuisesta korosta korkoa korolle näyttää luvut aivan toisenlaisilta.

Aika epäselvästi tuo on mielestäni informoitu. Puhutaan vain koroista mutta ei sen tarkemmin.

Voi elämä että menee kauan tuommosessa lainan lyhentämisessä kun yksin asuu

Voi elämä kun otat siihen kylkeen vaimokkeen ja pari lasta päräytätte, niin siinä sitä vasta ihmeissään saa olla :)

Yksin asuessa taloudellinen vapaus ja vastuu omasta itsestä eikä kenestäkään muusta valkenee varmaan useimmille vasta sitten kun se vapaus on mennyttä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Talonyhtiöissä on hirveästi eroja, joissakin hommat hoidetaan ihan luokattomasti, toisissa taas prikulleen ja ennakkoon suunnitellusti (ja kaikki on dokumentoitu).

Totta, mutta tulevaisuudennäkymät ovat taloyhtiöiden kesken vertailukelpoisia, kun uusi, heinäkuun alussa voimaan tullut as. oy -laki velvoittaa yhtiötä laatimaan 5-v remonttisuunnitelman.

Tosin remonttisuunnitelma pitää muistaakseni olla laadittu vasta seuraavaan vuosikokoukseen mennessä eli ensi vuoden maaliskuun loppuun.

Viimeksi muokattu:
Itselle jäänyt epäselväksi tuo korko kohta. sanotaan että maksetaan korkoa 1% + 2-4 %. Mutta tarkoittaako tämä käytännössä mitä vuotuisena korkona? jos olen ensimmäisenä vuonna pistänyt vaiika 2 tonnia säästöön ja saan siitä kolmen vuoden kuluttua 1+4 eli 5 prosentin kokonaiskoron ei tämä mielestäni ole kovinkaan kummoinen korko. jos puhutaan 1+ 2-4% vuotuisesta korosta korkoa korolle näyttää luvut aivan toisenlaisilta.

Aika epäselvästi tuo on mielestäni informoitu. Puhutaan vain koroista mutta ei sen tarkemmin.

1% korko maksetaan vuosittain ja 2-4% lisäkorko, kun rahat nostetaan tililtä (kertakorkona ei vuosittaisena).

Totta, mutta tulevaisuudennäkymät ovat taloyhtiöiden kesken vertailukelpoisia, kun uusi, heinäkuun alussa voimaan tullut as. oy -laki velvoittaa yhtiötä laatimaan 5-v remonttisuunnitelman.

Tosin remonttisuunnitelma pitää muistaakseni olla laadittu vasta seuraavaan vuosikokoukseen mennessä eli ensi vuoden maaliskuun loppuun.

Meikäläinen tosissaan nyt noita asuntoja kiertää, kahdesta kiinnostavasta olen pyytänyt lisätietoja ja molemmista sain hyvin yksityiskohtaisen remonttisuunnitelman. Toisessa oli kirjattu isommat remontit aikavälillä 1v, 1-5v ja sitten vielä 5-10 v. Toisessa vaan 1-5 v aikavälillä.

Molemmat hyvin hoidettuja taloja joissa omistusasuntoja. Toisesta taidan tehdä tarjouksen, käyn vielä uudestaan katsomassa.

e. Kyllähän tämä asunnon etsiminen ja asioiden hoitelu tuo oman stressinsä mukana. Melkeen olisi pitänyt lomaa ottaa. :)

Ajattelin kirjoitella tänne, josko joku muukin pähkäilee asp-lainan kanssa.

Soittelin tänään ympäristöministeriön infonumeroon ja mun keissi näyttää tältä:

Olen säästänyt asp-tilille vuoden 2009 viimeisestä neljänneksestä. Eli lokakuun alussa 2010 tulee 4 neljännestä täyteen. 2.10.2010 voin ostaa asunnon ja saan käytettyä siihen asp-edun.

Asunto maksaa 160k. Mun pitää saada pankista lainaa siihen ja KUN olen säästänyt asp-tilille 10% asunnon hinnasta, eli 16k JA 8 säästettyä neljännestä vähintään on tullut täyteen, voidaan lainasta muuttaa maksimi määrä korkotuetuksi asp-lainaksi ja tällöin saan myös lisäkoron ja 3k porkkanan. Loppuosa lainasta pysyy normaalina lainana.

Eli säästetyllä summalla asp-tilille ei tosiaan ole tässä vaiheessa mitään väliä, vain 4 säästetyllä neljänneksellä ennen omistussuhteen vaihtumista. Voin siis lyhennellä lainaa ja samaan aikaan säästää hiljalleen asp-lainatilille massia. Ja kun 16k on täynnä, saan korkotuen ja porkkanan. Tällä hetkellä korot on niin alhaalla, ettei tuolla asp-säästämisellä ole kiirettä, korkotuki alkaa hyödyttämään vasta yli 3,8%:n korkotasolla.

Ajattelin kirjoitella tänne, josko joku muukin pähkäilee asp-lainan kanssa.

Soittelin tänään ympäristöministeriön infonumeroon ja mun keissi näyttää tältä:

Olen säästänyt asp-tilille vuoden 2009 viimeisestä neljänneksestä. Eli lokakuun alussa 2010 tulee 4 neljännestä täyteen. 2.10.2010 voin ostaa asunnon ja saan käytettyä siihen asp-edun.

Asunto maksaa 160k. Mun pitää saada pankista lainaa siihen ja KUN olen säästänyt asp-tilille 10% asunnon hinnasta, eli 16k JA 8 säästettyä neljännestä vähintään on tullut täyteen, voidaan lainasta muuttaa maksimi määrä korkotuetuksi asp-lainaksi ja tällöin saan myös lisäkoron ja 3k porkkanan. Loppuosa lainasta pysyy normaalina lainana.

Eli säästetyllä summalla asp-tilille ei tosiaan ole tässä vaiheessa mitään väliä, vain 4 säästetyllä neljänneksellä ennen omistussuhteen vaihtumista. Voin siis lyhennellä lainaa ja samaan aikaan säästää hiljalleen asp-lainatilille massia. Ja kun 16k on täynnä, saan korkotuen ja porkkanan. Tällä hetkellä korot on niin alhaalla, ettei tuolla asp-säästämisellä ole kiirettä, korkotuki alkaa hyödyttämään vasta yli 3,8%:n korkotasolla.

Pitääkö sen neljänneksen tulla täyteen vai riittääkö sen neljänneksen suoritus? Sullahan on jo 4 neljänneksen erää maksettu eli mikset voisi ostaa sitä asuntoa jo nyt? Ainakin ohjeessa puhutaan vain talletuksista:

"- Asunto voidaan hankkia, kun vähintään puolet sopimuksen mukaisista eristä on talletettu.Väliaikaisesta rahoituksesta sovitaan erikseen pankin kanssa."

http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=7372

Lisäksi tarkistitko ettei sun ole tarvinnut tallettaa puolta säästösummasta eli 8k€?

Miten hoidat väliajan vakuusvajeen pankkilainalle?

Pitääkö sen neljänneksen tulla täyteen vai riittääkö sen neljänneksen suoritus? Sullahan on jo 4 neljänneksen erää maksettu eli mikset voisi ostaa sitä asuntoa jo nyt? Ainakin ohjeessa puhutaan vain talletuksista:

"- Asunto voidaan hankkia, kun vähintään puolet sopimuksen mukaisista eristä on talletettu.Väliaikaisesta rahoituksesta sovitaan erikseen pankin kanssa."

http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=7372

Lisäksi tarkistitko ettei sun ole tarvinnut tallettaa puolta säästösummasta eli 8k€?

Miten hoidat väliajan vakuusvajeen pankkilainalle?

Näin mulle tosiaan infosta sanottiin, että vain säästöneljännekset määrittelee koska asunnon voi hankkia. Euromäärällä ei ole väliä. Ja tuo päivämäärä 2.10 tulee siitä, että silloin se näkyy kirjautuneena järjestelmissä tms, eli 1.10 ei vielä voi asunnon papereita kirjoittaa... En tiedä miksen voisi jo nyt asuntoa ostaa, täti sanoi, että 2.10. Uskon sitä. Pankkien tädit on niin pihalla kuin olla voi omien kokemuksieni mukaan.

Väliaikaisen rahoituksen takauksen hoidan yhdistelmällä käsiraha+asunnonarvo+vanhempien pantti tai henkilötakaus.

Nyt on ensiviikolle varattu aika Aktiaan, Handelsbankeniin, Osuuspankkiin, kahteen säästöpankkiin ja Sampoon. Ålandsbankenin karsin jo heti tästä pois, koska toimihenkilö kyseli puhelimessa jo enemmän ja ilmoitti että tällä hetkellä marginaali on heillä prosentin ja korkovaihtoehtoina oma prime tai 12kk:n euribor.

Kun olen ensiasunnon ostaja ja säästöjä ei ihan hirveästi ole vaikka nyt työpaikan puolesta tulopuoli ok, niin aion koittaa taistella marginaalin 0,75%:iin. Tuskin sitä alemmas pääsee, toki yritän :). Lisäksi havittelussa olisi 3kk:n tai 6kk:n euribor. 20 vuoden laina-aika ja maksuttomat lisälyhennykset. Todellisuudessa pystyn maksamaan lainan pois noin kymmenessä vuodessa tai nopeamminkin riippuen muista elämän asioista, mutta pitkällä laina-ajalla on sitten joustovaraa enemmän

Jos porukkaa kiinnostaa, niin voin raportoida keskusteluista pankkien kanssa miten menee. Itselleni on tästä ketjusta ollut paljon hyötyä, ja on mukavaa antaa vähän takaisinkin

Näin mulle tosiaan infosta sanottiin, että vain säästöneljännekset määrittelee koska asunnon voi hankkia. Euromäärällä ei ole väliä. Ja tuo päivämäärä 2.10 tulee siitä, että silloin se näkyy kirjautuneena järjestelmissä tms, eli 1.10 ei vielä voi asunnon papereita kirjoittaa... En tiedä miksen voisi jo nyt asuntoa ostaa, täti sanoi, että 2.10. Uskon sitä. Pankkien tädit on niin pihalla kuin olla voi omien kokemuksieni mukaan.

Väliaikaisen rahoituksen takauksen hoidan yhdistelmällä käsiraha+asunnonarvo+vanhempien pantti tai henkilötakaus.

Nyt on ensiviikolle varattu aika Aktiaan, Handelsbankeniin, Osuuspankkiin, kahteen säästöpankkiin ja Sampoon. Ålandsbankenin karsin jo heti tästä pois, koska toimihenkilö kyseli puhelimessa jo enemmän ja ilmoitti että tällä hetkellä marginaali on heillä prosentin ja korkovaihtoehtoina oma prime tai 12kk:n euribor.

Kun olen ensiasunnon ostaja ja säästöjä ei ihan hirveästi ole vaikka nyt työpaikan puolesta tulopuoli ok, niin aion koittaa taistella marginaalin 0,75%:iin. Tuskin sitä alemmas pääsee, toki yritän :). Lisäksi havittelussa olisi 3kk:n tai 6kk:n euribor. 20 vuoden laina-aika ja maksuttomat lisälyhennykset. Todellisuudessa pystyn maksamaan lainan pois noin kymmenessä vuodessa tai nopeamminkin riippuen muista elämän asioista, mutta pitkällä laina-ajalla on sitten joustovaraa enemmän

Jos porukkaa kiinnostaa, niin voin raportoida keskusteluista pankkien kanssa miten menee. Itselleni on tästä ketjusta ollut paljon hyötyä, ja on mukavaa antaa vähän takaisinkin

Kannattaa kysellä Tapiolastakin. Tilien korot Suomen parhaat ja kaikki piilokulut karsittu heti alkajaisiksi pois. Lisäksi verkkopalvelut hyvin toteuttu, hakkaa OP:n 5-0. Marginaali ratkaisee loppupeleissä kuitenkin vain noin 1/3 lainan hinnasta...

Kiitti vinkistä. Täytyy käväistä myös Tapiolassa

OP:sta luvattiin meille marginaali alle tuon 0,75, eikä meillä ole mitään ihmeellisiä "valtteja". Pohjat veti eräs paikallinen pankki, marginaali 1,1 ja hirveitä vakuuksia vielä vaativat.

Voi elämä että menee kauan tuommosessa lainan lyhentämisessä kun yksin asuu ja sitä rahaa ei tosiaan hirveesti jää muuhun sen jälkeen, kun ottaa esim 80K€ lainaa ja sitä alkaa lyhentää.. Huomioin itse lainan, korot,vastikkeet, kiinteistöverot, jätemaksut ja kaikkia mitä töissä keksittiin vaan asiaan liittyen.. Saisi siinä pihistellä semmoset 25v ja ei siinä kyllä jäisi mihinkään ylimääräiseen reissuun/harrastamiseen paskaakaan rahaa.

Toki pitänee miettiä myös sitä, että haluatko sitä lainaa maksaa pankille takaisin ja olla hieman vähemmän rahoissasi vai reissata hieman enemmän ja asua vuokralla.. Toki tilanne on myös se että nykyiseen työpaikkaan en halua jäädä ja seuraava työpaikka on sitten ties missä, ehkä jopa opiskelemaan.. On se vaan vaikeaa tämä köyhän elämä :D

80K lainalla yksin ostetaan halpa rivari tai kerrostaloasunto jolloin noita kiinteistöveroja, jätemaksuja yms. ei oo. Omakotitalossa sitten noita maksuja tulee enemmänkin. Olen itse matalapalkkatyössä ja vaikka laina-aika on alunperin 25v niin laskin, että lomarahoista ja veronpalautuksista kun teen extralyhennyksiä saan tän asunnon maksettua (ostohinta 65 000 + lisälaina yht. noin 72 000) seuraavan kymmenen vuoden aikana jolloin kokonaislaina-aika ois 12 vuotta.
Jos mulla menee nyt lainojen lyhennyksiin, yhtiövastikkeeseen, sähköön, veteen, autopaikkaan, nettiin sekä puhelimeen eli ns. pakollisiin kuluihin 550e/kk ja korkojen noustessa arviolta maksimissaan 700e/kk niin ei mielestäni ole kovin paha kun vuokralla asuminen maksaisi halvassakin kerrostalokaksiossa (nyt mulla siis pieni rivarikaksio) (vuokra 450, netti + puhelin 50, sähkö 20, autopaikka 10) 530e/kk. Ja kun maksuaika on reippaasti ylimitoitettu ei minun tarvitse ottaa stressiä siitä kykenenkö maksamaan lainanlyhennykset vaikka korot nousisivatkin, koska lyhennys on puolet pienempi mitä tiukassa paikassa kykenisin maksamaan. Tokihan mää sen verran joudun muista asioista karsimaan, että jos joskus on pelkästään liikunnallisiin harrastuksiin mennyt yli 200e/kk niin nyt ei sit oo PT:ta ja lajeista olen valinnut halvimmat. Jos joku päivä tulotasoni nousee niin sitten vaan muutama ratsastuskerta kuukauteen lisää niin saa heti "ylimääräiset" rahat menemään. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom