- Ikä
- 51
Ainakin joku vuosi sitten kun itsellä vielä lainaa oli oli noi 20+ vuoden lainat sellaisia, että jos korot nousee niin nousee kuukausieräkin tai ainakaan nordeasta ei tasaerälainoja saanut yli 20 v maksuajalla.
eikö todellakaan saanut? onpa kummallinen juttu, yleensä nuo tasaerälainat ovat tarjolla kaikkialla. voihan se erän suuruus nousta joka tapauksessa siltikin yli sovitun tasaerän, jos korot pomppaavat riittävän korkealle, mutta siihen pitäisi korkojen jo nousta aika reippaastikin. sehän nyt on päivänselvää ettei tämä korkotaso ikuisuuksia tällaisena pysy, mutta kun sen tulevan nousun huomioi omassa lainassaan niin ei niitä yllätyksiäkään pitäisi tulla.
itseäni henkilökohtaisesti ei ole koskaan sen kummemmin säikäyttäneet nuo 20+ lainat. voi johtua siitäkin että mikään asunto, tämäkään, ei ole sellainen missä aion loppuelämäni (tai edes kymmeniä vuosia) asua, joten se on yksi ja sama kuinka pitkä se laina lopulta on. asunto tulee joka tapauksessa myytyä ennen kuin laina on puolessa välissäkään. jokaisesta asunnosta olen tähän mennessä saanut ihan mukavasti voittoakin, joten ei voi sanoa että olisin ollut pettynyt mihinkään asuntovalintaani, tai lainaani. ja edelleen olen itse sitä mieltä että mieluummin asun hienosti ja mukavasti sen ajan mitä nyt kussakin asunnossa asun, vaikka se sitten tarkoittaisikin sitä 20+ lainavuotta. enkä usko edelleenkään että valintaperusteeni muuttuisivat sitten siinä "lopullisessakaan" asunnossa. siltä asunnolta nyt varsinkin haluan tyyliä ja mukavuutta, jos kerran aion siinä oletetusti kymmeniä vuosia asustella.
nämä nyt lopulta ovat kuitenkin niitä jokaisen omia valintoja. toiset tykkäävät reissata paljon ja sijoittaa muihin asioihin elämässä rahaa, ja toiset tykkäävät laittaa sen rahan hienoon asuntoon. jos joku saa ilon siitä että asuu vuokrayksiössä "ei-niin-kehutulla" asuinalueella, ja sijoittaa 200ke hienoon veneeseen/laivaan jossa käytännössä asuu koko kesän (tällaisiakin tapauksia on useita elävässä elämässä), niin mikäpäs siinä. kunhan nyt vaan on onnellinen valinnoissaan.