Mä en enää yhteistä asuntolainaa ota, sen verran vaikea ero takana ja siitä jäi huonot kokemukset, miten ihminen voikaan muuttua erotilanteessa. Ja miksi se ei olisi reilua tehdä kaupat nykyisestä arvosta, saahan muijani sit myös oman osuutensa sen arvon mukaan, jos myydään joskus asunto tai esim. erotilanteessa. Enää en ole niin naiivi, etten ajattele näitä asioita huolella etukäteen. Elämässä on kaikki mahdollista ja eri lainat on molemmille turvallisempi tapa. Pankki ei tunnu suostuvan tuon vanhan lainan pitämiseen, vaatiivat uutta jos kohde vaihtuu. Minustakin se on outoa ja taitaa vaan raha olla pankin mielessä, marginaali ku mulla on nyt 0.3.
Tossa on kyllä monta eri mallia toimia, periaatteessa on ihan "oikeudenmukaista", että myyt puolikkaan asunnon todellisesta arvosta, selvittäen arvon esimerkiksi muutamalta eri välittäjältä ja sitten näiden keskiarvo. Tosta tosin voi sitten tulla pientä kränää, joka voi sitten hiertää. Toinen vaihtoehto on, että myyt puolikkaan siitä arvosta, mitä siitä itse exäsi kanssa maksoitte aikanaan. Tietyllä tapaa jo todella "reilu" ele, voisi ehkä jo puhua isosta lahjasta. Kolmas vaihtoehto on jotain näiden väliltä, eli tulet vastaan jonkun verran, ollen samalla "antelias", mutta koska olet itse kantanut riskit yms. niin sulle hienoinen etu. Jos olette oikeasti mallia menossa naimisiin jne. niin itse samassa tilanteessa harkitsisin toista ja kolmatta vaihtoehtoa. Kannattaa tarkkaan punnita.
Sitten jos taas päädytte uuteen kämppään, voisi sekin olla vaihtoehto, että sen sijaan että uusi kämppä ositettaisiin ns. 60/40 mallilla sun "omistusosuus" isommaksi, voisi olla fiksua osittaa se 50/50, jolloin molemmilla omat lainat ja systeemit. Tällöin voisit kaiken ekasta kämpästä saadun voiton käyttää tuon oman puolikkaasi lyhentämiseen. Tässäkin tietysti huonona puolena se, että aiheuttaako kränää jos sä maksat 10v toista ennen lainasi pois..