Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin tai sitä, että otat kulutusluottoa vaikka sen 10% jostain. Eihän se voi tarkoittaa, että asuntoa ei voi ostaa ellei nettovarallisuus ole yli 10% asunnon hinnasta.
Mä kyllä toivoisin että tarkoittaisi. 10t = 100t asunto, 20t=200t asunto jne. Ennen vanhaankin raha kytkettiin talletustilille pantiksi, sitä ei voinut käyttää mutta korot toki sai. Eipä se pelastanut silloin 90 luvullakaan, mutta toisi edes säästämisen opettelun lainanottajille.
Sama saisi muuten päteä autolainoihin mutta hieman suuremmassa mittakaavassa, vaikka 25%
Mitä oon käsittänyt niin tähän asti on vaadittu 30% omaa. Vai enkö hiffaa?
Mitä oon käsittänyt niin tähän asti on vaadittu 30% omaa. Vai enkö hiffaa?
Saisitte jos olisitte maksaneet tuon sijoituskämpän. Pankki kelaa sitä, että mitäs jos ette saa sitä vuokrattua, sitten olette kusessa kun maksatte kahta kämppää.Laitanpa ihan erillisenä tämän. Taustaa: Meillähän on sijoitusasunto, jonka aikoinaan saimme suhteellisen edullisesti. Tämän kulut, lainan, lainankorot, verot ja vastikkeet maksaa vuokralainen aika tarkasti 100%. Vuokrakin on keskitason alapuolella huomattavasti, eli nostovaraa on. Asunnon sijainti on yksi parhaista mahdollisista vuokrausta ajatellen Helsingissä. Saisimme myytyä asunnon alle päivässä, mikäli pistäisimme sen myyntiin. Asunnon arvo on noussut 50% ostohetkeen nähden. Mutta asiaan:
Haimme yhdestä pankista asuntolainaa ja koko hanke tyrmättiin täysin ainoastaan sen vuoksi että meillä on sijoitusasunto. Asumme tällä hetkellä vuokralla itse. Ainoa keino saada lainaa (tuosta pankista) on sijoitusasunnon myyminen ja lainan uudelleen hakeminen, tuolloin ei ongelmaa ole lainkaan. KK-menoihinhan tuolla ei ole vaikutusta lainkaan ja olemme maksukykyisiä uutta lainaa varten.
Miten tuo pankki voi käsittää asian noin päin persettä? Mitenkä muilla pankit ovat suhtautuneet vastaavaan tilanteeseen?
Laitanpa ihan erillisenä tämän. Taustaa: Meillähän on uutta vastaava, riskitön sijoitusasunto, jonka aikoinaan saimme suhteellisen edullisesti. Tämän kulut, lainan, lainankorot, verot ja vastikkeet maksaa vuokralainen aika tarkasti 100%. Vuokrakin on keskitason alapuolella huomattavasti, eli nostovaraa on. Asunnon sijainti on yksi parhaista mahdollisista vuokrausta ajatellen Helsingissä. Saisimme myytyä asunnon alle päivässä, mikäli pistäisimme sen myyntiin. Asunnon arvo on noussut 50% ostohetkeen nähden. Mutta asiaan:
Haimme yhdestä pankista asuntolainaa ja koko hanke tyrmättiin täysin ainoastaan sen vuoksi että meillä on sijoitusasunto. Asumme tällä hetkellä vuokralla itse. Ainoa keino saada lainaa (tuosta pankista) on sijoitusasunnon myyminen ja lainan uudelleen hakeminen, tuolloin ei ongelmaa ole lainkaan. KK-menoihinhan tuolla ei ole vaikutusta lainkaan ja olemme maksukykyisiä uutta lainaa varten.
Miten tuo pankki voi käsittää asian noin päin persettä? Mitenkä muilla pankit ovat suhtautuneet vastaavaan tilanteeseen?
Toiseen pankkiin vaan juttusille. Itselläni on vastaavanlainen tilanne, eli omistusasunnossa on vuokralaiset ja itse asun toisaalla vuokralla. Omistusasunnosta on nyt tällä hetkellä velkaa suunnilleen 70% asunnon laskennallisesta arvosta, joka on arvioitu pikemminkin ala- kuin yläkanttiin. Eli lainalle ei ole enää muita vakuuksia kuin itse asunto-osake. Kävin juttelemassa pankissa laina-asioista, kun harkinnassa on nyt toisen asunnon ostaminen ja kyllä ainakin Sammosta olisi lainaa irronnut. Pankkihan laskee lainanottohetkellä hakijan/hakijoiden nettotulot ja arvioi sen perusteella myönnettävän lainan määrän. Eli jos teillä on lainanottohetkellä vuokratuloja, niin ne lasketaan mukaan kuin myös toki sijoituskämpän lainanhoitokulut. Se, että saattaa menettää vuokralaiset on pankille toisarvoista. Voihan sitä jäädä työttömäksikin, jolloin tulotaso romahtaa.Haimme yhdestä pankista asuntolainaa ja koko hanke tyrmättiin täysin ainoastaan sen vuoksi että meillä on sijoitusasunto. Asumme tällä hetkellä vuokralla itse. Ainoa keino saada lainaa (tuosta pankista) on sijoitusasunnon myyminen ja lainan uudelleen hakeminen, tuolloin ei ongelmaa ole lainkaan. KK-menoihinhan tuolla ei ole vaikutusta lainkaan ja olemme maksukykyisiä uutta lainaa varten.
Riittäisikö teidän maksuvara hoitamaan molempia lainoja 5-6% korolla ilman vuokralaista edes väliaikaisesti? Se kai on se suurin ongelma tuossa, jos pystyisitte niin ei kai pitäisi olla mitään ongelmaa.
Tämä on enemmänkin ihmissuhdekysymys. Kylmästi ajatellen ulkopuolisten arvioiden keskiarvo on reilua, mutta siinä voi helposti luoda suhdetta ikuisesti jollain tasolla kalvavan piikin. Onneksi myös toinen asunto on näköjään vaihtoehto. Siinä voisitte tehdä niin, että laitat ylimääräiset massisi kiinni uuteen kämppään ja asetatte omistussuhteen saman verran sinulle päin. Jäljelle jäävää lyhennätte sitten yhteisvaastuullisesti 50/50 ja olette näin arjessa tasa-arvoisia. Jos ero tulee, niin sinulla on isompi osuus kämpästä.Mikä on reilu ja järkevä hinta asunnon puolikkaalle NYT?
Ns. vakuuden vaihto on ihan normaali toimenpide ainakin Nordeassa. Laina siis pysyy samana, vaikka kämppä vaihtuu.Niin ja jos me ostetaan ihan toinen asunto, mä en varmaan saa pitää tuota nykyistä lainaa(ois halpa) vaan pankki haluaa tehdä uuden lainan kun asuntokin vaihtuu...?
Tämä on enemmänkin ihmissuhdekysymys. Kylmästi ajatellen ulkopuolisten arvioiden keskiarvo on reilua, mutta siinä voi helposti luoda suhdetta ikuisesti jollain tasolla kalvavan piikin.