Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toisaalta, eilen EKP taas päätti pitää ohjauskorot ennallaan, joten ihan lähiaikoina ei suurta heilahdusta ole tiedossa.Taas yks kouho pelottelee korkojen nousulla. Kyllä polttelee se kiinteä korko.
Toisaalta, eilen EKP taas päätti pitää ohjauskorot ennallaan, joten ihan lähiaikoina ei suurta heilahdusta ole tiedossa.
Itse siirsin hiljattain vakuutukset Pohjolaan ja väen väkisin sitten halusivat minut saada myös juttelemaan, jos siirtäisin lainat Sammosta OKOon. ja että ehdottomasti kannattaa ainakin tulla käymään. Suostuin sitten varaamaan ajan konttorista, vaikka olin 99% varma, ettei sieltä mitään kilpailukykyistä tarjousta tule, kun nykyinen marginaali on 0,4% ja viitekorkona 1kk euribor.
Pankkitapaaminen olikin sitten lopulta melkoisen lyhyt, eikä edes kahvia tarjonneet. :lol2: Ensin pankkitäti oli yhtä hymyä ja iloisesti esitteli bonussysteemiä ja muita laskelmia, mutta sitten kun siirryttiin puhumaan lainan koroista, hymy hyytyi ja palvelu alkoi muuttua turhautuneen kylmäkiskoiseksi, kun mitään järkevää argumenttia ei sille löytynyt, että minun kannattaisi vaihtaa pankkia. Lyhin viitekorko, jota tarjosi oli 3kk euribor ja marginaaliksi laski 0,8%. Eli kokonaisuutena korkotaso olisi melkein tuplaantunut nykyisestä, jolloin muutaman satasen vuosibonukset ei paljoa lämmitä varsinkin, kun osalla niistä olisi pitänyt kattaa sellaisia pankkikustannuksia, jotka Sammossa sain neuvoteltua pois.
Huumoriosastolle meni myös se, kun yritti perustella vaihtamista 3kk euriboriin pelkästään sillä, että "no onhan se nyt alhaalla, mutta eihän sitä tiedä mitä tulevaisuudessa käy".
Heips!
Osaisikohan joku auttaa tumpeloa?
Muija on nakattu kämpästä pihalle ja ostan hänen osuutensa tästä. Itse omistan 50% ja hän loput 50%. Meillä on omat lainamme.
Alkuperäiset lainamme ovat hyviltä ajoilta peräisin ja marginaali noin 0,3% nyt uuteen lainaan tarjottaisiin 0,6% joka on sekin todella hyvä mielestäni.
Kannattaisiko minun nyt valita kumpi vaihtoehto:
A) Yhdistää lainat, eli vanha oma lainani + uusi laina muijan ulosostoa varten, tällöin minulla olisi vain yksi laina ja marginaali siinä 0,6%. Entinen oli 0,3% Helpompi hallita, ja ennakoida ja tehdä muutoksia kuin kahteen erilliseen. Tämä tulisi maksamaan koko laina-ajalta minulle noin 2te enemmän
B) Pitää vanha laina erillään ja ottaa uusi rinnalle jolla maksaa muija ulos, tällöin vanha olisi se 0,3% ja uusi 0,6%. Vituttaa kaksi erillistä lainaa ja niiden säätäminen. Yksi olisi kai helpompi hallita kuten tähänkin asti. Tässä säästäisin ehkä 2te, mutta jotenkin karsastan useampia lainoja.
Jos joutuu viitekorkojakin rompailemaan, niin menisi aina tuplamaksut jatkossa niistäkin..
Ehkä parempi ottaa tuo vaihtoehto A ja yhdistää vanha, sekä uusi laina yhdeksi, vaikka marginaali vähän nouseekin. Pystyn kuitenkin tarpeenmukaan maksamaan useampia tonneja velkaa lyhyemmäksi tuosta noin vain, jolloin tuo marginaalin korotus ei ole kuin joitain satasia.
Ehkä parempi ottaa tuo vaihtoehto A ja yhdistää vanha, sekä uusi laina yhdeksi, vaikka marginaali vähän nouseekin. Pystyn kuitenkin tarpeenmukaan maksamaan useampia tonneja velkaa lyhyemmäksi tuosta noin vain, jolloin tuo marginaalin korotus ei ole kuin joitain satasia.
Kyllä tämä uusi 0,6% on kiinteä, se ei muutu kuin pankkia vaihtamalla ja nousukaudella pienemmäksi pyydettäessä.
Jotenkin tuntuu nyt oudolta ajatus maksaa kahdesta lainasta esim 300e ja 300e /kk. Taidan päätyä yhdistämään lainani, ihan vain sillä perusteella että musta se on helpompi hallita kun on vain yksi laina. Syteen tai saveen, kyseessä on kuitenkin yhteensäkin reilusti alle 100te, joten kauhean suurta vaikutusta tuolla ei ole.
Enempi tulee vaikuttamaan tulevaisuudessa heiluva viitekoron muutos suurempaan...Aika näyttää.
Onhan se tällä hetkellä ok, mutta markkinat tästä hieman elpyvät ja korot nousee niin silloin on aika korkea, eikä pankilla ole mitään syytä sitä laskea.