Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Joskus kyllä olen kiitollinen etten haluaisikaan pääkaupunkiseudulle kun ei mulla olisi ikinä varaa asuntoon siellä. Jos joskus sattuu oudosti ja päätyisin jonkun kanssa asumaan yksiin niin silloinkin asunnon hinnan pitäisi olla sellainen, että pystyisin sen myös yksin hoitamaan.

No jos haluaa ytimestä jugend-talosta kuten itse, niin 200k saa ehkä 35m2. En pidä euroihin nähden kohtuullisena. Muualta tuolla saisi oman mukavan omakotitalon.

No jos haluaa ytimestä jugend-talosta kuten itse, niin 200k saa ehkä 35m2. En pidä euroihin nähden kohtuullisena. Muualta tuolla saisi oman mukavan omakotitalon.
Stora Enson viimeisimmän uutisen jälkeen Varkaudesta varmaan saa kohta koko rivitalon hintaan 200k€.

Itse olen lähdössä alkuviikosta kyselemään pankista lainaa 160k€ asuntoa varten. Ei vakuuksia eikä takaajia. Jottei tehtävä olisi liian helppoa, niin alla on vielä tämän hetkisen yksiöni lainasta melkein 50k€, ja ajattelin jättää tämän vuokralle. Jos olisi markka-aika, niin varmaan oksentaisin, kun ajattelisin noita summia!:urjo:

Stora Enson viimeisimmän uutisen jälkeen Varkaudesta varmaan saa kohta koko rivitalon hintaan 200k€.

Itse olen lähdössä alkuviikosta kyselemään pankista lainaa 160k€ asuntoa varten. Ei vakuuksia eikä takaajia. Jottei tehtävä olisi liian helppoa, niin alla on vielä tämän hetkisen yksiöni lainasta melkein 50k€, ja ajattelin jättää tämän vuokralle. Jos olisi markka-aika, niin varmaan oksentaisin, kun ajattelisin noita summia!:urjo:
Lisätään vielä se, että opiskeluaikana olisin ajatellut ihmisen olevan järjiltään, jos ottaa tuollaiset lainta. Voi olla, että olin silloin oikeassa:rolleyes:

No meneekö miten tiukille jos vuokrakämppä seisoo tyhjillään?

No meneekö miten tiukille jos vuokrakämppä seisoo tyhjillään?
Menee, mutta koska se on yksiö Hervannasta, niin tuskin on pitkään tyhjillään.

Ei se edullinen vuokra-asunto ole huono diili kahdeltakaan. Saapahan asumistukea jos menee elämä vituiksi.

Hyvä jos ne realiteetit nyt jotenkin selkeni.

Jotain epäselvää niissä realiteeteissa tuntuu edelleen olevan..

Vastoin yleistä luuloa asumistukea saa myös omistuskämpän yhtiövastikkeeseen ja asuntolainan korkoihin. Sen lisäksi ne korot on vielä vähennyskelpoisia verotuksessa.

Lainan lyhennykset täytyy sentään maksaa omasta pussista, mutta nykyisin pankki antaa aivan mielellään vuosiakin lyhennysvapaata.

Joskus opiskelujen alussa laskeskelin tuota yhtälöä ja tuli selväksi, että verrattaessa esim. 500 euron vuokraa ja 500 euron vastiketta+korkoja, niin omassa asumiseen irtosi enemmän yhteiskunnan tukia kuin vuokrakämppään.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Jotain epäselvää niissä realiteeteissa tuntuu edelleen olevan..

Vastoin yleistä luuloa asumistukea saa myös omistuskämpän yhtiövastikkeeseen ja asuntolainan korkoihin. Sen lisäksi ne korot on vielä vähennyskelpoisia verotuksessa.

Lainan lyhennykset täytyy sentään maksaa omasta pussista, mutta nykyisin pankki antaa aivan mielellään vuosiakin lyhennysvapaata.

Joskus opiskelujen alussa laskeskelin tuota yhtälöä ja tuli selväksi, että verrattaessa esim. 500 euron vuokraa ja 500 euron vastiketta+korkoja, niin omassa asumiseen irtosi enemmän yhteiskunnan tukia kuin vuokrakämppään.

Saako toimeentulotukea tai muuten tukea sosiaalitoimistosta jos asuu omistuskämpässä?

Eniten tässä viitattiin siihen, että voit joutua Helsingissä maksamaan kaksiosta 200 000€. Jos saat 600-700€:lla vuokrakämpän mikä kelpaa niin ei ihan hirveästi kannata omaa ostaa. Aina voi etsiä samalla vielä parempaa kämppää. Tyhmää se useimmiten olisi jos asuisi samassa vuokrakämpässä 30v.

Nyt kun korot on historiallisen alhaalla niin tietenkin omistusasuminen on halpaa jos on edullinen asunto.

Saako toimeentulotukea tai muuten tukea sosiaalitoimistosta jos asuu omistuskämpässä?

Tottakai saa.

Kaikenlaista muuta omaisuutta voi joutua myymään, mutta omaa asuntoaan ei. Ei vaikka asuisi "miljoonakämpässä".

Se on sitten eri asia, että kovinkaan suurta asuntolainaa ei toimeentulotuella hoidella, koska toimeentulotuki on määrältään todella pieni.

Nyt ennustetaan, että korot pitäisi olla suht matalalla ainakin ensivuoden loppuun asti. Tietenkin ne lähtee nousuun samalla kun talous tästä piristyy. Onneksi ei ollut tämä tilanne pari vuotta sitten. Ihan hyvä, että lama hieman hillitsee kämpänostohaluja. Saas nähdä, että onko kansalaisten lainamäärä jo pysähtynyt ja koska se lähtee laskuun. Eihän se voi ikuiseen kasvaa.

Joku ekonomisti selitti, että Suomalaisilla on vähän asuntolainaa. Eihän siitä kauaa ole kun nettovelkaisuusaste ylitti 100%. Niin ne vaan mielipiteet muuttuu tuonkin asian suhteen.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Suomalaisten+velkaantumisaste+kasvoi/1135247361849
Suomalaisten velkaantumisaste kasvoi

2.7.2009 9:20
A A

Helsingin Sanomat

Suomalaisten kotitalouksien velkaantumisaste eli velkojen osuus käytettävissä olevista rahatuloista oli yli sata prosenttia vuonna 2007, kertoo Tilastokeskus. Velkaantumisaste oli 101,7 prosenttia, kun se vuonna 2002 oli 70,3 prosenttia.

Velkaantumisaste oli korkein eli 189 prosenttia tuloista 25–34-vuotiailla. Heistä noin neljällä viidestä oli velkaa.

Vaikka suomalaisten velkaantumisvauhti hidastuikin hieman viime vuonna, kotitalouksien velat kasvoivat edellisvuodesta lähes kahdeksan prosenttia.

Kun velkaantumista verrataan vuosituhannen alkuun, asuntokuntien velat ovat kasvaneet peräti yli 80 prosenttia. Suurin hyppäys velkaantumisessa tuli vuonna 2005.

Yhteensä kotitalouksilla oli velkaa viime vuonna 90,5 miljardia euroa. Summasta suurin osa, 64,4 miljardia, on asuntovelkoja. Yhtä velallista asuntokuntaa kohti velkaa oli keskimäärin 61 630 euroa.

Asuntovelkaa oli 812 000 asuntokunnalla, niistä 136 000 kotitaloudella velkaa oli otettu ensiasuntoa varten. Kotitaloutta kohti asuntovelkaa oli keskimäärin 79 321 euroa, ensiasuntoa varten otettua velkaa 75 750 euroa.

Maakunnista suurimmat velat asuntokunnilla olivat Itä-Uudellamaalla ja Ahvenanmaalla.

Toi keskimäärin melkein 200% on aika paljon, koska seassa on paljon myös velattomia. Onhan sitä itselläkin lainaa aika tasan 200% bruttotuloista tällä hetkellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom