Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Jengi tosiaan usein unohtaa huomioida vastikkeen ja sen, että jos jotain hajoaa, on sekin omistajan harteilla vrt. vuokra-asunto josta ei ole sen suurempaa vastuuta. Viime laman jäljiltä makseli moni sellaisesta asunnosta pitkään jossa ei ollut asunut aikoihin kun ei selvitty lainasta ja asunto myytiin tuntuvalla tappiolla.

sterpuska: Töölössä 2000e/kk vuokrattava ja 200ke ostettava ovat kyllä aivan eri tason kohteita. n. 900e/kk maksavan saanee tuolla 200ke.

Itse laskin että voisi hyvin pistää tonnin kuussa asuntolainan hoitoon, mutta eipä tuolla saa juuri mitään Helsingistä.

15v laina-ajalla saisin n. 150t. Pidempää en tohtisi ottaa. Ja ikävä kyllä tuolla 200t:lläkään ei saisi miellyttävää asuntoa sieltä mistä etsin :/

15v laina-ajalla saisin n. 150t. Pidempää en tohtisi ottaa. Ja ikävä kyllä tuolla 200t:lläkään ei saisi miellyttävää asuntoa sieltä mistä etsin :/

Muista tarkastella tarkkaan myös muilta kuin välittäjien tarjoamista sivustoista ja mainoksista - ostin keskustasta kaksion löydettyäni Hesarista pienen ilmoituksen. Myyjä halusi myydä asuntonsa itse ilman välikäsiä ja uskon säästäneeni tämän vuoksi itsekin sievoisen summan rahaa. Koska asunnon myynnin näkyvyys oli astetta pienempää (ei sunnuntaisia kansan täyttämiä näyttöjä), kilpailevia ostajiakin oli astetta vähemmän - olin heistä nopealiikkeisin ja sain neuvoteltua asiat päätökseen äkkiä.
Koska itse olin juristi ja myyjä ei, tuli myyjän puolelta ostotarjouksen hyväksymisen jälkeen kysymys josko jotain ehtoja voitaisiin muuttaa. Sinänsä välittäjän kanssa ei tulisi vastaavia kysymyksiä varmaan vastaan, sillä välitystoimisto käyttänee valmiita asiakirjapohjia. Itse olin sitä mieltä että sopimus pitää ja lopulta myyjäkin suostui jo aiemmin sovittuihin ehtoihin. Kai tuollaisiinkin asioihin pitää varautua jos jengi ajattelee että ilman välittäjää tehdyt kaupat olisivat jotenkin joustavampia.

Itse laskin että voisi hyvin pistää tonnin kuussa asuntolainan hoitoon, mutta eipä tuolla saa juuri mitään Helsingistä.

Itse ostin 2006 vuonna helsingistä 27m2 yksiön 67t€, omaa 10t€ loput lainaa peräti 30 vuoden ajalle. Lainakulut 340€/kk, siihen verotuksen korkohyöty jotain vajaa satkun luokkaa eli jotain 250€luokkaa oikeesti lienee mitä maksan+vastike autopaikan kanssa 90€ sisältäen nettiyhteyden eli noin 350€/kk asumiskulut kokonaisuudessaan kahdelta aikuiselta.

...siihen verotuksen korkohyöty jotain vajaa satkun luokkaa...

On muuten verohyöty aika kaukana satasesta nykyisellä korkotasolla noin pienessä lainassa.

Kannattaa huomioida tuo veroprosentissa jos ei halua maksaa mätkyjä. Iso laina saa olla että pääsee tänä vuonna maksimialijäämähyvitykseen, jos on pitänyt viitekorkonsa ajan tasalla.

Veromätkyt on markkinoiden halvinta lainaa: korotonta.

Veromätkyt on markkinoiden halvinta lainaa: korotonta.

Se on toki totta, mutta ns. tavikset antavat mieluummin halpaa lainaa valtiolle ja juhlivat veronpalautuksilla. Menee aika lailla ohi aiheen, näistä on keskustelut erikseen.

Pointti oli vaan muistuttaa, että nykyisellä korkotasolla asuntolainasta saatava verohyöty on pienempi kuin on totuttu viime vuosina.

On muuten verohyöty aika kaukana satasesta nykyisellä korkotasolla noin pienessä lainassa.
Kannattaa huomioida tuo veroprosentissa jos ei halua maksaa mätkyjä. Iso laina saa olla että pääsee tänä vuonna maksimialijäämähyvitykseen, jos on pitänyt viitekorkonsa ajan tasalla.

Joo totta puhut, se korkohan siinä lainassa on sen satasen enää :)

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Kohdillaan alkaa olla täälläkin asuntolainan korko (0,802% tänään kokonaiskorko). Nykyinen kämppä lähtee vuokralle ja tänään kävin lainaa kyselemässä uuteen taloon. Ensimmäisten vääntöjen jälkeen marginaaliksi tulisi 0,68%. Täytyy vielä siitä jokunen kymmenys tingata ihan tinkimisen ilosta.

Kohdillaan alkaa olla täälläkin asuntolainan korko (0,802% tänään kokonaiskorko). Nykyinen kämppä lähtee vuokralle ja tänään kävin lainaa kyselemässä uuteen taloon. Ensimmäisten vääntöjen jälkeen marginaaliksi tulisi 0,68%. Täytyy vielä siitä jokunen kymmenys tingata ihan tinkimisen ilosta.

Eipä tuota 0.68:kaan taida saada kuin suoraan pankinjohtajalta?

Uutta lainaa otettiin vaimon kanssa viime viikolla. Op tarjosi marginaalin 0,55% ja Nordea vei voiton 0,5%:lla. Eli voittaja oli Nordea. Vanhaa lainaa on vielä OP:ssa ja vanha marginaali (0,3) nostettiin 0,5%...minkäs sille teet ku meet vanhaa kämppää myymään ja uutta ostamaan!

Uutta lainaa otettiin vaimon kanssa viime viikolla. Op tarjosi marginaalin 0,55% ja Nordea vei voiton 0,5%:lla. Eli voittaja oli Nordea. Vanhaa lainaa on vielä OP:ssa ja vanha marginaali (0,3) nostettiin 0,5%...minkäs sille teet ku meet vanhaa kämppää myymään ja uutta ostamaan!
Eikö käynyt päinsä se, että olisitte maksaneet edelleen vanhaa pois, mutta ottaneet lisäksi uuden lainan uudella marginaalilla? Jos olisitte pysyneet OP:ssä, olisi näin tullut laina halvemmaksi, kunhan sitä vanhaa oli jäljellä jonkin verran.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom