Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Mä taas oon vahvasti sitä mieltä mitä nuorempana sen oman kopin ostaa niin sen parempi,
Itse hommasin 1 asuntoni 21v...
Mua ainakin vituttaa, että en ottanu asuntolainaa ja omaa luukkua ku vasta 26-vuotiaana...tosin olin köyhä opiskelija siinä välissä, mutta silti...ei sitä fyrkkaa mihinkään sukan varteen tai sijoitettavaks jääny...

Et ole rankkuri ainoa tosiaan kaveripiiristäni löytyy melkonen liuta ihmisiä mitkä kiroaa tänä päivänä sitä että ovat 1 talon hinnan hassanneet vuokriin ja turhuuteen :)

edit: itteäkin vituttaa se että 18-21 vuotiaana tuli makseltua vuokraa ja hassattua kaikki ylimääräinen raha baareihin, omat lapset on pakotettava heti 18 vuotiaana ottamaan asuntolainaa halus tai ei

Neliöthän kämpissä maksaa eikä se onko yksiö vai kaksio. Keskimäärin tietty yksiöt on halvempia kuin kaksiot ja siksi yksiö on järkevä jos on rahasta pulaa.

Pikemminkin sanoisin, että ottaa halvimman kämpän mikä kelpaa verrattuna keskusteluun vuokra/omistusasumisesta.

Asumisesta on kaikista helpoita säästää. Eikä se nyt välttämättä tarkoita sitä, että muuttaa pk-seudulla Suvelaan 20m2 yksiöön.

Kyllä mulla vaan oli reilu 20 000€ säästössä ennen kuin ostin ekaa kämppää.

Neliöthän kämpissä maksaa eikä se onko yksiö vai kaksio. Keskimäärin tietty yksiöt on halvempia kuin kaksiot ja siksi yksiö on järkevä jos on rahasta pulaa.

Pikemminkin sanoisin, että ottaa halvimman kämpän mikä kelpaa verrattuna keskusteluun vuokra/omistusasumisesta.

Asumisesta on kaikista helpoita säästää. Eikä se nyt välttämättä tarkoita sitä, että muuttaa pk-seudulla Suvelaan 20m2 yksiöön.

Kyllä mulla vaan oli reilu 20 000€ säästössä ennen kuin ostin ekaa kämppää.

Kauankos säästit tuota 20k€ ? 5v 10v? ja olisikos ollut enemmän jos olisit maksanut lainaa samalla summalla kyseisen ajan?

edit: IMO vuokran maksamien on mun mielestä auton jälkeen seuraavaksi typerin tapa hassata rahaa jos on asiat muuten kunnossa vakkari duunit ja muut

Kauankos säästit tuota 20k€ ? 5v 10v?

Joku 3-4v. Toki asuinkin halvasti vuokralla. Ei se tässä mikään pointti ole.

Ainakaan pk-seudulla ei vaan ole oikeasti nousuvaraa asunnoilla. Jos hinnat nousee samaa tahtia seuraavat 10v niin ei kellään ole varaa asua siellä, koska ei palkat nouse samaa tahtia.

Joku pakkosäästäminen on aika huono argumentti omistusasumisen puolesta.

Monellako 20-vuotiaalla on vakkariduuni jos täällä rummutetaan sen ikäisille omistusasumista.

Tossa kyllä yhdyn Modifiedeen että PK seudun tilanne on mennyt aika hurjaksi noiden asuntojen hintojen suhteen eihän siellä normaalituloinen ihminen pysty ostamaan kun yksiön tai kaksion jos ei ole säästöjä. "ainakaan järkevällä laina ajalla/ määrällä"

Omistus asunto vaan sattuu olemaan se helpoin tapa säästää varsinkin paikoissa joissa vuokrat ovat tolkuttomia kuten Helsinki.

Tossa kyllä yhdyn Modifiedeen että PK seudun tilanne on mennyt aika hurjaksi noiden asuntojen hintojen suhteen eihän siellä normaalituloinen ihminen pysty ostamaan kun yksiön tai kaksion jos ei ole säästöjä. "ainakaan järkevällä laina ajalla/ määrällä"

Omistus asunto vaan sattuu olemaan se helpoin tapa säästää varsinkin paikoissa joissa vuokrat ovat tolkuttomia kuten Helsinki.

Eikö juuri olla sitä mieltä, että vuokrat on Helsingissä kohtuulliset verrattuna kämppien hintoihin. Tämä on eritavalla muualla Suomessa. Sama on kohta tilanne muissakin isommissa kaupungeissa. Maalla asia on eri ja siellä harvemmin kannattaa vuokralla asua. Vuokrat on nousseet todella paljon muutaman vuoden aikana.

Neliöthän kämpissä maksaa eikä se onko yksiö vai kaksio.
Ei kyllä pidä tämä paikkaansa. Kyllä sä pystyt 70 neliöisestä kolmiosta pyytämään enemmän ku 70 neliöisestä kaksiosta. Fakta ja piste.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Et ole rankkuri ainoa tosiaan kaveripiiristäni löytyy melkonen liuta ihmisiä mitkä kiroaa tänä päivänä sitä että ovat 1 talon hinnan hassanneet vuokriin ja turhuuteen :)

edit: itteäkin vituttaa se että 18-21 vuotiaana tuli makseltua vuokraa ja hassattua kaikki ylimääräinen raha baareihin, omat lapset on pakotettava heti 18 vuotiaana ottamaan asuntolainaa halus tai ei
Yhdyn kaikin heteroseksuaalin omaavin keinoin tähän. Omat vanhemmat on ollu niin perkeleen varovaisia että vituttaa. Tiukalla duunilla ja järkevällä elämisellä tää on mun mielestä järkevintä.

Ei kyllä pidä tämä paikkaansa. Kyllä sä pystyt 70 neliöisestä kolmiosta pyytämään enemmän ku 70 neliöisestä kaksiosta. Fakta ja piste.

Tuohan oli pointtina. Hyvin paljon mahdollista, mutta keskimäärin isommassa kämpässä on enemmän huoneita eli yksiöt on pienempiä kuin kaksiot.

Taitaapi tuokin riippua aika paljon alueista esim kannelmäessä asuu 1 kaveriperhe ja heillä on kaksio siellä ja just puheli kaveri ettei täs vuokranmaksussa oo vitunkaan järkeä kun samanlaisia kämppiä saa jo kohtuu halvalla..

Edit: en arvostele mutta kyllä kummastuttaa kun ihmisiä asuu helsingin ytimessä ja kiroavat ettei saa ostettua asuntoa kun hinnat on niin hirveitä, vittu 5km johonkin suuntaan ni johan alkaa löytymään asuntoja joihin heilläkin olisi varaa

Tuohan oli pointtina. Hyvin paljon mahdollista, mutta keskimäärin isommassa kämpässä on enemmän huoneita eli yksiöt on pienempiä kuin kaksiot.
Monissa kerrostalokämpissä sä pystyt vetää pystyyn kovalevyseinän vaikka keittiön ja jonku selkeästi toisen tilan väliin ja nostaa sillä asunnon hintaa selkeästi.

No niin tietysti jos on iso ero neliöissä niin hintakin on toista.

Monissa kerrostalokämpissä sä pystyt vetää pystyyn kovalevyseinän vaikka keittiön ja jonku selkeästi toisen tilan väliin ja nostaa sillä asunnon hintaa selkeästi.

No niin tietysti jos on iso ero neliöissä niin hintakin on toista.

+ että se 1 huone lisää nostaa potentiaalisten asiakkaiden määrää reilusti.

Juu en oikein ymmärrä tämä kohde jonka ostin tehtiin myyntiä varten ja 1 väliseinä purettiin pois eli tehtiin 4h ->3h sen takia että saatiin 30m2 olohuone aikaiseksi..

Näyttää hyvältä mutta samalla tiputti kyllä kohteen arvoakin :) ja itse jos joskus tätä myyn isken välittömästi tohon seinän pystyyn.

+ että se 1 huone lisää nostaa potentiaalisten asiakkaiden määrää reilusti.

Juu en oikein ymmärrä tämä kohde jonka ostin tehtiin myyntiä varten ja 1 väliseinä purettiin pois eli tehtiin 4h ->3h sen takia että saatiin 30m2 olohuone aikaiseksi..

Näyttää hyvältä mutta samalla tiputti kyllä kohteen arvoakin :) ja itse jos joskus tätä myyn isken välittömästi tohon seinän pystyyn.
No niin. Just tätä meinasin. Pitäiskö lähteä asuntomarkkinoille :D

Tuo toimintatapahan toimi erittäin hienosti jenkeissä... NOT
Yksi ruotsalainen työkaveri juuri myi asuntonsa ja pääsi eroon 60 vuoden asuntolainastaan. Sai juuri sen verran, että inflaatio huomoiden tulos oli aika +/- 0, eli sai velat maksettua ja muutaman tonnin päälle, mutta sen verran oli mennyt muutaman vuoden ajan korkoihin, että samaan hintaan olisi asunut sen ajan vuokrallakin.

Yksi ruotsalainen työkaveri juuri myi asuntonsa ja pääsi eroon 60 vuoden asuntolainastaan. Sai juuri sen verran, että inflaatio huomoiden tulos oli aika +/- 0, eli sai velat maksettua ja muutaman tonnin päälle, mutta sen verran oli mennyt muutaman vuoden ajan korkoihin, että samaan hintaan olisi asunut sen ajan vuokrallakin.

Juu toi ruotsin lainasysteemi on kyllä jotain ihan uskomatonta käykääs huvikseen katsomassa Handelsbankenin sivulla lainalaskurilla paljonko ne 40 viimosta vuotta maksaa :)

esim 200 000€ laina 20v maksuajalla 1114€/kk maksat korkoja tossa ajassa 67000€
sitten 60 vuoden ajalla 605€/kk ja korkojen osuus vaatimaton 235 000€

ja se mikä on surullista niin noitakin lainoja otetaan kohtuupaljon nyky Suomessa.

Ruotsissa suurella osalla ihmisistä ei ole edes tarkoitus maksaa lainaansa pois(lähde: Kauppalehti joku kk sitten), eikä noita 60-vuoden lainoja taida saada Suomessa enää ollenkaan.

Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että 20v max, 25v jos tekee alussa tiukkaa. Maksusuunnitelmaahan voi vaihtaa myöhemmin. Meille tulee nyt 20v laina 0,85% marginaalilla Nordeasta.

HB ainakin vielä kuukausi sitten myönti noita 60vee lainoja toivottavasti ei enää ->monet pankithan ovat kiristäneet tosi reilusti noita lainanyörejään esim Sampon max aika on nykyään 20v.. Tkaus systeemit ovat muuttuneet ei paljon enää nimitakauksilla tee vaan pitää olla reaalitakausta.

Nythän on muuten muuttunut valtion takaus nyt se on maksimissaan 50k€ mikä taas tulee lisäämään isojen lainojen ottoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom