Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Olen vahvasti suunnitellut ensimmäisen asunnon ottamista ja astumista virallisesti velallisen maailmaan.

Mielessäni pyörii tietty nämä kysymykset
- Onko se oikeasti järkevää ? (tottakai, saa oman asunnon ja omaisuutta ja ei vuokraisännät pompottele)
-Apua velkaa ! (No ilman sitä ei kuitenkaan selviä ja kyllä asunto maksaa itensä tiukassa paikassa takaisin)
-Mitä jos jään työttömäksi ? (miten työttömyystakuut toimivat)
-Paljonko lyhennyserä vs kk palkka ?

Olen vahvasti suunnitellut ensimmäisen asunnon ottamista ja astumista virallisesti velallisen maailmaan.

- Onko se oikeasti järkevää ? (tottakai, saa oman asunnon ja omaisuutta ja ei vuokraisännät pompottele)

Nyt jos koskaan on järkevää ottaa lainaa, koska korot on todella alhaalla.

-Apua velkaa ! (No ilman sitä ei kuitenkaan selviä ja kyllä asunto maksaa itensä tiukassa paikassa takaisin)

Vuoden päästä, kun oot tottunu lyhennyksiin niin ne on vaan numeroita.

Lyhennysvapaat saa nykyisellään varmaan jokaisesta pankista. Tosin korot joudut jokatapauksessa maksamaan vaikka et lainaa lyhentäisikään.

1/3...1/2. Riippuu, kuinka paljon on muita kuluja.

- On kannattavaa jos kämppä ei ole kallis.
- Harvalla varaa ostaa käteisellä kämppää, mutta ei kannata ottaa mitään 20v asuntolainaa.
- Jos jäät työttömäksi niin onhan sinulla ansiosidonnainen. Kai siis kuulut liittoon tai vähintään kassaan?
- Lyhennys vs palkka juuri sen verran kuin haluat.

Kannattaisi katsella halvimpien mahdollisten soveltuvien kämppien hintoja ja jos ne tuntuvat paljolta niin jättäisin ostamisen väliin.

Kukaan tuntemistani ruotsalaisista, joilla on omistusasunto eivät lyhennä lainaa. Ei siellä pankit ole sitä edes vaatineet. Olivat ihan tyrmistyneitä, kun otin puheeksi lainan lyhennykset ja sanoivat sitä typeräksi toiminnaksi.

Vielä enemmän hämmästyivät, kun sanoin, että on periaatteessa jopa ihan pakko lyhentää lukuuottamatta lyhennysvapaita.

Eli käytännössä asuvat vuokralla ja edelleen luottavat siihen, että asuntojen hintojen nousu pitää huolen siitä, että pääsevät vähintään omilleen, jos joskus myyvät.

Tuo toimintatapahan toimi erittäin hienosti jenkeissä... NOT

Kiitoksia vastauksista... Asunnon haarukka on sellanen 100t€ - 170t€.
Tosta oma osuuteni puolittuu... ei älyttömästä velkasummasta siis kyse.

Valmistun syyskuussa, joten "kuulun liittoon". Toki tuon jälkeenkin liityn. Kassassa en ole vielä.

ps Miksi pitkää lainaikaa ei suositella ? (erät pienempiä, palkka nousee, talon arvo nousee... inflaatio tosin sitten tiputtaa virallista arvoa mutta kuitenkin)

ps Miksi pitkää lainaikaa ei suositella ? (erät pienempiä, palkka nousee, talon arvo nousee... inflaatio tosin sitten tiputtaa virallista arvoa mutta kuitenkin)
Mitä pidempi laina-aika, sitä enemmän maksat korkoja (eli voittoa pankille, josta et itse hyödy mitään)

Mitä pidempi laina-aika, sitä enemmän maksat korkoja (eli voittoa pankille, josta et itse hyödy mitään)

Joo toki siis käytännössä, mutta tarkoitankin sitten tuota elämän "muuta" helpotusta.
Jos rupean tienaamaan pirusti niin toki voin lyhentää lainoja voimakkaammalla kädellä ?

Joo toki siis käytännössä, mutta tarkoitankin sitten tuota elämän "muuta" helpotusta.
Jos rupean tienaamaan pirusti niin toki voin lyhentää lainoja voimakkaammalla kädellä ?
Tottakai voi ottaa löysän maksuaikataulun ja pitkän laina-ajan. Mä en ottais hlökohtaisesti sellaista lainaa, jonka maksamiseen olisin pakotettu johonkin 25-30 v. laina-aikaan. Tollaisissa laina-ajoissa maksat sen lainan verran korkoja äkkiä eli maksat kaksinkertaisen hinnan käytännössä.

Jos luotto on kova siihen, että rupeat tienaamaan pirusti niin sittenhän siinä ei ole mitään ongelmaa alussa vähän "löysäillä".

Ota huomioon sekin, että korot on nyt niin matalalla, että kun katselet lukuja lainalaskureista niin ne ei ole kovin yleispäteviä. Kannattaa katsoa millaisia kuukausierät on esimerkiksi 5-6%:n korolla.

En kyllä laskisi ihan hirveästi sen varaan mitä joskus tulevaisuudessa voi EHKÄ tienata eikä kyllä pankitkaan. Ne antaa sinulle lainaa sen mukaan mitä tienaat nyt.

Sitten kun löydät jonkun kiinnostavan kohteen niin kannattaa laittaa tänne uudelleen kyssäriä vähän tarkemmilla luvuilla.

Ekan kämpän ei varmaan tarvitse olla mikään unelma.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Ota huomioon sekin, että korot on nyt niin matalalla, että kun katselet lukuja lainalaskureista niin ne ei ole kovin yleispäteviä. Kannattaa katsoa millaisia kuukausierät on esimerkiksi 5-6%:n korolla.

En kyllä laskisi ihan hirveästi sen varaan mitä joskus tulevaisuudessa voi EHKÄ tienata eikä kyllä pankitkaan. Ne antaa sinulle lainaa sen mukaan mitä tienaat nyt.
Tää on kyl totta. Aina kannattaa laskea jollain realistisella korolla noi lainasysteemit. Ei nää velkaisen lomapäivät ikuisesti jatku. Ja sehän on vanha sääntö, että tienaamattomia rahoja ei kannata tuhlata etukäteen. Siinä käy äkkiä ohraisesti.

Ekan kämpän ei varmaan tarvitse olla mikään unelma.

Mutta sopiva. Ei liikaa kompromisseja ja jos joku asia ärsyttää kovasti niin ei missään mielessä ostoa. Liian pienen yms. asunnon hankinta on mielestäni vain turha välivaihe jossa häviää. (ei tietenkään liian isoo koppia).

ps. Tottakai lasken laina-asiat niin että mitä tienaan nyt ja oletan että se voi pysyä samana seuraavat 10v. Kuitenkin pointtia oli se että maksusuunnitelmaa saa varmasti bookkailtua oman elintason nousun mukaan.

Kovin ruusuinen kuva tällä palstalla annetaan omistusasumisesta. Tietenkin jos on valmis koska tahansa kämpän myymään niin tuskin siinä ihan hirveästi takkiin tulee.

Vaikko noi "inflaatio syö asuntolainaa" ja "kämppien hinnat nousee tulevaisuudessa" onkin suht totta niin ei niiden varaan kannata mitään laskea. Osakekämpissä on putkiremontit ja kiinteistöissä ihan mitä tahansa mikä aiheuttaa mukavasti lisäkuluja.

Varsinkin jos on parikymppinen niin mikä pakko on asua omistuskämpässä jos ei todella tunne tehneensä hyvää diiliä. Järki käteen.

Jos on kyse pk-seudusta niin suhtautuisin asioihin vieläkin skeptisemmin.

Mutta sopiva. Ei liikaa kompromisseja ja jos joku asia ärsyttää kovasti niin ei missään mielessä ostoa. Liian pienen yms. asunnon hankinta on mielestäni vain turha välivaihe jossa häviää. (ei tietenkään liian isoo koppia).

ps. Tottakai lasken laina-asiat niin että mitä tienaan nyt ja oletan että se voi pysyä samana seuraavat 10v. Kuitenkin pointtia oli se että maksusuunnitelmaa saa varmasti bookkailtua oman elintason nousun mukaan.
No kyllä yleensä voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä.

Miten häviät ostamalla liian pienen kopin? Säästät koroissa ja vastikkeessa. Vaikka ostaisi kaksion niin onko se kuitenkaan loppuelämän kämppä? Jokainen ylimääräinen neliö maksaa aika paljon rahaa. Täällä on monta kertaa jauhettu sitä, että mielummin maksaa sijainnista ja säästää neliöistä.

Mä taas oon vahvasti sitä mieltä mitä nuorempana sen oman kopin ostaa niin sen parempi,
Itse hommasin 1 asuntoni 21v ja nyt 30 vuotiaana olen tehnyt noilla asuntokaupoilla puhdasta rahaa noin 100k€, Kun taas omassa kaveriporukassa/ikäluokassa on hitosti porukkaa mikä on asunut vuokralla 30-35v asti ja nyt kun suunnitteleevat ensiasuntoa niin saavat ottaa siihen lähes 100% rahoituksen.

Mä taas oon vahvasti sitä mieltä mitä nuorempana sen oman kopin ostaa niin sen parempi,
Itse hommasin 1 asuntoni 21v ja nyt 30 vuotiaana olen tehnyt noilla asuntokaupoilla puhdasta rahaa noin 100k€, Kun taas omassa kaveriporukassa/ikäluokassa on hitosti porukkaa mikä on asunut vuokralla 30-35v asti ja nyt kun suunnitteleevat ensiasuntoa niin saavat ottaa siihen lähes 100% rahoituksen.
Todistaako tuo mielestäsi mitään? Etkö olisi tienannut osakekaupoilla ihan saman? Näissä jutuissa kun menneisyydellä ei ole ihan hirveästi arvoa.

Hienoa, että sinulla on käynyt asiassa onni, mutta kukaan ei voi ennustaa seuraavaa 10-vuotta.

Kaksio voisi olla kätevän kokoinen. Parisuhteessakin riittää kivasti ja jos jälkikasvua tulee niin kaksiossa pärjää vuoden, kenties parikin vaikkei herkkua olisikaan (riippuu toki pohjaratkaisusta).

Olen itsekin yksiöstä samaa mieltä, liian pieni omistusasunnoksi. Ja mä tosiaan ottaisin pitkän laina-ajan ja maksaisin extraa joka kuukausi. Siitä täytyy pitää vaan kiinni. Joskus voi ottaa löysemmin kuukauden tai pari, 200e extraa per kuukausi lyhentää 2400 vuodessa, eikä 200e extraa per kuukausi ole pahakaan mikäli laina on järkevästi mitoitettu.

EDIT: parisuhteessa kaiketi oletkin kun laina puolittuu.

Todistaako tuo mielestäsi mitään? Etkö olisi tienannut osakekaupoilla ihan saman? Näissä jutuissa kun menneisyydellä ei ole ihan hirveästi arvoa.

Se on vaan niin paljon helpompaa maksaa asuntolainaa kun pankki ottaa ne rahat vaikka väkisin. Sit kun pitäis säästää ja sijoittaa niin monella ne rahat menee ihan muuhun. Toki tää on vain itsestä kiinni mut asuntoon sijoittaminen on edelleen hyvin helppoa ja varmaa rahaa. Sanotte mitä sanotte. Kovasti maalaillaan uhkakuvia mutta keillä nää on oikeasti toteutunu. Joka on ottanu reilusti takkiin hankkimalla omistusasunnon tai jäänyt ratkaisevasti tuotoista verraten siihen että olis maksanu vuokraa ja säästänyt / sijoittanut siinä ohella (yleensä vielä ilman velkavipua koska suomalainen ei yleensä velalla pelaa).

Yksiö ei mun mielestä ole mitenkään liian pieni omistusasunnoksi. Niissä on se hyvä puoli että niiden hinnat harvoin juuri heittelee. Kysyntään nimittäin (ainakin opiskelupaikkakunnilla, eli isoimmat kaupngit) riittää aina. Ja jos sitten tuntuu talous siltä että kestää isomman kämpän lainarahoituksen niin vanhan voi jättää vuokralle / lapsille.

Se on vaan niin paljon helpompaa maksaa asuntolainaa kun pankki ottaa ne rahat vaikka väkisin. Sit kun pitäis säästää ja sijoittaa niin monella ne rahat menee ihan muuhun. Toki tää on vain itsestä kiinni mut asuntoon sijoittaminen on edelleen hyvin helppoa ja varmaa rahaa. Sanotte mitä sanotte. Kovasti maalaillaan uhkakuvia mutta keillä nää on oikeasti toteutunu. Joka on ottanu reilusti takkiin hankkimalla omistusasunnon tai jäänyt ratkaisevasti tuotoista verraten siihen että olis maksanu vuokraa ja säästänyt / sijoittanut siinä ohella (yleensä vielä ilman velkavipua koska suomalainen ei yleensä velalla pelaa).

Uskon että suurimmat takapakit tulee eroissa varsinkin riitaisissa semmoisissa ja eron jälkeisissä tunnelmissa sille osapuolelle joka päättää jäädä asuntoon kenties tiukalla budjetilla. Työpaikan menetys on kurjaa mutta uusia lienee saatavilla ja pankki auttaa tämmöisissä tapauksissa.

Sairastapaukset, muut tragediat yms onkin sitten se vakavempi huolenaihe, mutta se ei elä joka pelkää :)

EDIT: Yksiöön en kerenny kommentoida. Mun mielestä nykytilanteessa yksiö ei ole paras mahdollinen. Niiden arvo on ylhäällä suhteessa muihin. Toki jos jatkosuunnitelmat on vuokraus tai muu niin yksiö on vallan mainio, joskin taas yksiötä kannattaisi maksaa vauhdikkaasti pois ja nykyhinnoilla se ei liene kovin mahdollista ellei sitten ole alkupääomaa. Sijoittajathan ostelee yksiöitä useimmiten katsomatta ja heittävät tarjouksia. Nopeasti maksaa itsensä takaisin jos saa hyvän vuokralaisen eikä hommaa sinne koneen konetta (pesukonetta, tiskikonetta tms..)

Just niinkuin hookoo tossa sanoikin pahimmat takapakit tulee just noista riita eroista kun jengi haluaa vaan äkkiä irti kiinteistöstä ja kiinteistö myydään periaatteessa 1 tarjouksella..

Nykyaikana pankit ovat todella ymmärtäväisi jos tulee ero/sairastuminen esim omaan asuntoomme luvattiin vuosi myyntiaikaa periaatteella että 6kk välein maksetaan korot pois ja jos ei olisi vuodessa myyty lisää aikaa olisi saanut :)

ja nykytilanteessa mun mielestä OK- Talot on paras vaihtoehto kunhan vaan seurailee talojen liikkumista-> tälläkin hetkellä tiedän 2 asuntoa joissa ollaan käytännössä tilanteessa jossa ei ole varaa kieltäytyä yhdestäkään tarjouksesta.

Hienoa, että sinulla on käynyt asiassa onni, mutta kukaan ei voi ennustaa seuraavaa 10-vuotta.

Eipä juurikaan mutta jos en olisi ostanut "penskana" 1 asuntoa väittäisin että rahat olisivat huvenneet vuokraan + se muutama satanen kuussa mitä olisi säästänyt olisi mennyt johonkin turhaan :)

Esim täällä on nyt sellainen tilanne asunnoilla ex on ostamassa 3ota jonka hinta on n115k€ samassa taloyhtiössä oli 3 vuokralla 600€/kk +vesi ottamalla 20v asuntolainan kk eräksi tulee 650€ ni aika faarao saa olla jos tolla 50 erotuksella pystyisi jotain säästämään :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom