Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
1/3...1/2. Riippuu, kuinka paljon on muita kuluja.Olen vahvasti suunnitellut ensimmäisen asunnon ottamista ja astumista virallisesti velallisen maailmaan.
Mielessäni pyörii tietty nämä kysymykset
- Onko se oikeasti järkevää ? (tottakai, saa oman asunnon ja omaisuutta ja ei vuokraisännät pompottele)
Nyt jos koskaan on järkevää ottaa lainaa, koska korot on todella alhaalla.
-Apua velkaa ! (No ilman sitä ei kuitenkaan selviä ja kyllä asunto maksaa itensä tiukassa paikassa takaisin)
Vuoden päästä, kun oot tottunu lyhennyksiin niin ne on vaan numeroita.
-Mitä jos jään työttömäksi ? (miten työttömyystakuut toimivat)
Lyhennysvapaat saa nykyisellään varmaan jokaisesta pankista. Tosin korot joudut jokatapauksessa maksamaan vaikka et lainaa lyhentäisikään.
-Paljonko lyhennyserä vs kk palkka ?
Olen vahvasti suunnitellut ensimmäisen asunnon ottamista ja astumista virallisesti velallisen maailmaan.
Mielessäni pyörii tietty nämä kysymykset
- Onko se oikeasti järkevää ? (tottakai, saa oman asunnon ja omaisuutta ja ei vuokraisännät pompottele)
-Apua velkaa ! (No ilman sitä ei kuitenkaan selviä ja kyllä asunto maksaa itensä tiukassa paikassa takaisin)
-Mitä jos jään työttömäksi ? (miten työttömyystakuut toimivat)
-Paljonko lyhennyserä vs kk palkka ?
Kukaan tuntemistani ruotsalaisista, joilla on omistusasunto eivät lyhennä lainaa. Ei siellä pankit ole sitä edes vaatineet. Olivat ihan tyrmistyneitä, kun otin puheeksi lainan lyhennykset ja sanoivat sitä typeräksi toiminnaksi.
Vielä enemmän hämmästyivät, kun sanoin, että on periaatteessa jopa ihan pakko lyhentää lukuuottamatta lyhennysvapaita.
Eli käytännössä asuvat vuokralla ja edelleen luottavat siihen, että asuntojen hintojen nousu pitää huolen siitä, että pääsevät vähintään omilleen, jos joskus myyvät.
Mitä pidempi laina-aika, sitä enemmän maksat korkoja (eli voittoa pankille, josta et itse hyödy mitään)ps Miksi pitkää lainaikaa ei suositella ? (erät pienempiä, palkka nousee, talon arvo nousee... inflaatio tosin sitten tiputtaa virallista arvoa mutta kuitenkin)
Mitä pidempi laina-aika, sitä enemmän maksat korkoja (eli voittoa pankille, josta et itse hyödy mitään)
Tottakai voi ottaa löysän maksuaikataulun ja pitkän laina-ajan. Mä en ottais hlökohtaisesti sellaista lainaa, jonka maksamiseen olisin pakotettu johonkin 25-30 v. laina-aikaan. Tollaisissa laina-ajoissa maksat sen lainan verran korkoja äkkiä eli maksat kaksinkertaisen hinnan käytännössä.Joo toki siis käytännössä, mutta tarkoitankin sitten tuota elämän "muuta" helpotusta.
Jos rupean tienaamaan pirusti niin toki voin lyhentää lainoja voimakkaammalla kädellä ?
Joo toki siis käytännössä, mutta tarkoitankin sitten tuota elämän "muuta" helpotusta.
Jos rupean tienaamaan pirusti niin toki voin lyhentää lainoja voimakkaammalla kädellä ?
Tää on kyl totta. Aina kannattaa laskea jollain realistisella korolla noi lainasysteemit. Ei nää velkaisen lomapäivät ikuisesti jatku. Ja sehän on vanha sääntö, että tienaamattomia rahoja ei kannata tuhlata etukäteen. Siinä käy äkkiä ohraisesti.Ota huomioon sekin, että korot on nyt niin matalalla, että kun katselet lukuja lainalaskureista niin ne ei ole kovin yleispäteviä. Kannattaa katsoa millaisia kuukausierät on esimerkiksi 5-6%:n korolla.
En kyllä laskisi ihan hirveästi sen varaan mitä joskus tulevaisuudessa voi EHKÄ tienata eikä kyllä pankitkaan. Ne antaa sinulle lainaa sen mukaan mitä tienaat nyt.
Ekan kämpän ei varmaan tarvitse olla mikään unelma.
No kyllä yleensä voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä.Mutta sopiva. Ei liikaa kompromisseja ja jos joku asia ärsyttää kovasti niin ei missään mielessä ostoa. Liian pienen yms. asunnon hankinta on mielestäni vain turha välivaihe jossa häviää. (ei tietenkään liian isoo koppia).
ps. Tottakai lasken laina-asiat niin että mitä tienaan nyt ja oletan että se voi pysyä samana seuraavat 10v. Kuitenkin pointtia oli se että maksusuunnitelmaa saa varmasti bookkailtua oman elintason nousun mukaan.
Todistaako tuo mielestäsi mitään? Etkö olisi tienannut osakekaupoilla ihan saman? Näissä jutuissa kun menneisyydellä ei ole ihan hirveästi arvoa.Mä taas oon vahvasti sitä mieltä mitä nuorempana sen oman kopin ostaa niin sen parempi,
Itse hommasin 1 asuntoni 21v ja nyt 30 vuotiaana olen tehnyt noilla asuntokaupoilla puhdasta rahaa noin 100k€, Kun taas omassa kaveriporukassa/ikäluokassa on hitosti porukkaa mikä on asunut vuokralla 30-35v asti ja nyt kun suunnitteleevat ensiasuntoa niin saavat ottaa siihen lähes 100% rahoituksen.
Mutta sopiva. Ei liikaa kompromisseja ja jos joku asia ärsyttää kovasti niin ei missään mielessä ostoa. Liian pienen yms. asunnon hankinta on mielestäni vain turha välivaihe jossa häviää. (ei tietenkään liian isoo koppia).
ps. Tottakai lasken laina-asiat niin että mitä tienaan nyt ja oletan että se voi pysyä samana seuraavat 10v. Kuitenkin pointtia oli se että maksusuunnitelmaa saa varmasti bookkailtua oman elintason nousun mukaan.
Todistaako tuo mielestäsi mitään? Etkö olisi tienannut osakekaupoilla ihan saman? Näissä jutuissa kun menneisyydellä ei ole ihan hirveästi arvoa.
Se on vaan niin paljon helpompaa maksaa asuntolainaa kun pankki ottaa ne rahat vaikka väkisin. Sit kun pitäis säästää ja sijoittaa niin monella ne rahat menee ihan muuhun. Toki tää on vain itsestä kiinni mut asuntoon sijoittaminen on edelleen hyvin helppoa ja varmaa rahaa. Sanotte mitä sanotte. Kovasti maalaillaan uhkakuvia mutta keillä nää on oikeasti toteutunu. Joka on ottanu reilusti takkiin hankkimalla omistusasunnon tai jäänyt ratkaisevasti tuotoista verraten siihen että olis maksanu vuokraa ja säästänyt / sijoittanut siinä ohella (yleensä vielä ilman velkavipua koska suomalainen ei yleensä velalla pelaa).
Todistaako tuo mielestäsi mitään? Etkö olisi tienannut osakekaupoilla ihan saman? Näissä jutuissa kun menneisyydellä ei ole ihan hirveästi arvoa.
Hienoa, että sinulla on käynyt asiassa onni, mutta kukaan ei voi ennustaa seuraavaa 10-vuotta.