Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Uskoa voi mitä haluaa. Tottahan se on, että tietyillä alueilla on kysyntää muita enemmän ja hinnatkin ehkä pitävät paremmin. Mutta jos näillä alueilla hinnat on nousseet muita alueita enemmän, on vastaavasti laskupaineetkin kovemmat.

Itse EN ostaisi asuntoa Helsingin kekustasta vain siinä uskossa, että sen hinta ei voi kysynnän takia laskea. Muutama viesti taakseppäin Tomppa85 väänsi hyvin rautalangasta syitä, jotka pistäisi nuokin asunnot laskuun...ehkä jopa jyrkkään sellaiseen.

Ja ne vuokrahinnat ei sitten ikuisesti voi tätä tahtia nousta, ihan sama mitä alan järjestöt ja muut "tietäjät" sanovat. sitten kun ei ole enää nykyhinnalla kysyntää, hinnan pitää joustaa alaspäin. Ja jossain se kipuraja kulkee vuokralaisellakin.

Aika kovat saa tulot olla, tai sitte on joku "pikkusen" avustanut lainanmaksussa.

Pikkuperintö tai pesämuna ja toi lainahan on hoidettu. Monethan ottaa tuollaisen lainan pelkästään autoon ja veneeseen. Hiukan eri summista taidetaan puhua pääkaupunkiseudulla.

Yksiöt ja kaksiot käy yhä hyvin ja melkein hintapyynneillä kaupaksi, sit vähän isommissa pidemmät myynti-ajat ja hintapyyntejä ei välttämättä makseta. Näin siis pääkaupunkiseudulla. Pirun huono aika vaihtaa isommasta pienempään, mikä itellä ehkä pakon(lue exän) sanelemana edessä. :curs:

Millä tavalla muuten muut lyhentävät lainaa. Tasalyhennys, kiinteä tasaerä etc? Me ollaan asia suunniteltu niin että maksetaan lainaa niin paljon kun koetaan että voidaan maksaa. Oli korko mitä oli. Nordealla saa maksaa kiinteää tasaerää niin kauan kuin laina-aika pysyy alle 20 vuotta. Tällä korolla laina-aika on nyt 215 000€ lainaan (jota siis maksettu vasta pari kuukautta) 18 vuotta.

Mitenkäs muilla pankeilla?

Vaihdoin ketjua tuolta palkkakeskustelusta kun sopii mielestäni paremmin tänne.

Mulla on laina Sampo Pankista ja lyhennystapana kiinteä tasaerä. Ei ainakaan pari vuotta sitten lainaa nostaessani puhuttu mistään laina-ajan ylärajasta kiinteällä tasaerällä, en tiedä onko tilanne muuttunut. Nostohetkellä laina-aika oli 20 vuotta, tällä hetkellä laskeneiden korkojen ja ylimääräisten lyhennysten ansiosta laina-aikaa on jäljellä alle kymmenen vuotta. Tiedostan toki, että korot tulevat nousemaan ja laina-aika siten taas pitenee, mutta erityisen huolissani en osaa tilanteestani olla jos vaan töitä riittää.

Mä olen ajatellut nyt korkojen ollessa alhaalla, ettei lainan maksamisella ole niin kiirettä. Olen tehnyt ensimmäisen parin vuoden aikana sen verran ylimääräisiä lyhennyksiä, että nyt ajattelin ottaa vähän rennommin. Normaaleillakin kuukausierillä pääoma pienenee ihan mukavasti, eikä ajatus pienestä lyhennysvapaastakaan ahdista yhtään.

No ei tuo nyt järkyttäviä rikkauksia vaadi, mulla sama suunnitelma kuin tuolla hepulla ja palkka on alle 2500e. Ei ne suuret tulot vaan... ;)

No niinpä niin. Mutta jos meinaa 60 tonnin lainan lyhentää kolmessa vuodessa, tarvitaan tohon n. 1700 euron kk lyhennys. Että just tollasesta 2500 euron bruttopalkasta ton verran käteen jää. Aika taikuri saa olla jos meinas vielä elääkin.

Eli ei tota tavallinen palkansaaja tohon tahtiin maksa vaikka söisi pelkkää kaurapuuroa. Eli kyllä siihen tarvitaan pesämuna, perintö, pikku veikkausvoitto tai vaikka onnistunut sijoitus.

No ei tuo nyt järkyttäviä rikkauksia vaadi, mulla sama suunnitelma kuin tuolla hepulla ja palkka on alle 2500e. Ei ne suuret tulot vaan... ;)

Onhan se nyt ihan saatanasti lyhentää lainaa 20 000 - 30 000€/v ja siihen vielä korot ja asumiskustannukset päälle.

Minunkin mielestäni matalien korkojen aikana olisi syytä lyhentää lainaa normaalia enemmän. Saas nähdä mikä täällä taloudessa tulee olemaan normitahti kun pääsee asumaan ja saa rempat hoidettua pois alta.

No niinpä niin. Mutta jos meinaa 60 tonnin lainan lyhentää kolmessa vuodessa, tarvitaan tohon n. 1700 euron kk lyhennys. Että just tollasesta 2500 euron bruttopalkasta ton verran käteen jää. Aika taikuri saa olla jos meinas vielä elääkin.

Eli ei tota tavallinen palkansaaja tohon tahtiin maksa vaikka söisi pelkkää kaurapuuroa. Eli kyllä siihen tarvitaan pesämuna, perintö, pikku veikkausvoitto tai vaikka onnistunut sijoitus.

Mä tiedän kaverin joka teki vastaavan tempun Turusta ostetulla yksiöllä. Jätkä painoi kolmea duunia eikä nukkunu käytännössä ollenkaan. Sen verran se maksoi että vatsahaava tuli.

Mä tiedän kaverin joka teki vastaavan tempun Turusta ostetulla yksiöllä. Jätkä painoi kolmea duunia eikä nukkunu käytännössä ollenkaan. Sen verran se maksoi että vatsahaava tuli.
Brutto ei tainnu olla ihan tuota 2500 €/kk kuitenkaan?

Tajusin itsekkin tuon ensin väärin. Eli 2-3 vuotta sitten otti sen lainan ja 2-3 vuoden päästä on maksanut lainan pois, eli 60 000€ kuudessa vuodessa tekeekin enää 833€ + korot ja marginaalit/kk.

Kaveri otti 2-3 vuotta sitten 60k lainaa kaksion ostoon ja parin-kolmen vuoden sisällä on sen maksanut pois lähes yksinään

Vaihdoin ketjua tuolta palkkakeskustelusta kun sopii mielestäni paremmin tänne.

Mulla on laina Sampo Pankista ja lyhennystapana kiinteä tasaerä. Ei ainakaan pari vuotta sitten lainaa nostaessani puhuttu mistään laina-ajan ylärajasta kiinteällä tasaerällä, en tiedä onko tilanne muuttunut. Nostohetkellä laina-aika oli 20 vuotta, tällä hetkellä laskeneiden korkojen ja ylimääräisten lyhennysten ansiosta laina-aikaa on jäljellä alle kymmenen vuotta. Tiedostan toki, että korot tulevat nousemaan ja laina-aika siten taas pitenee, mutta erityisen huolissani en osaa tilanteestani olla jos vaan töitä riittää.

Mä olen ajatellut nyt korkojen ollessa alhaalla, ettei lainan maksamisella ole niin kiirettä. Olen tehnyt ensimmäisen parin vuoden aikana sen verran ylimääräisiä lyhennyksiä, että nyt ajattelin ottaa vähän rennommin. Normaaleillakin kuukausierillä pääoma pienenee ihan mukavasti, eikä ajatus pienestä lyhennysvapaastakaan ahdista yhtään.

Meillä on laina Nordeasta eikä tuommosia ehtoja meillekään annettu. 2 vuotta sitten otettiin laina ja laina-aika oli silloin 30v. Nyt omassa puoliskossani ( laina jaettu kahtia) on 10v kiinteäkorko (4,3%) ja laina-aika 18v. Lyhennyssummaa olen nostanu 450€->500€ /kk. Mielestäni oli fiksua ottaa tuo 10v kiinteäkorko vaikka nyt korot alhaalla onkin. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Tarkoitus olisi 10 vuoden aikana säästää jonkinmoinen könttäsumma ja kun tuo kiinteäjakso loppuu niin maksaa lainaa paaljon lyhemmäksi. Aika näyttää missä jamassa ollaan. Pankkineuvojan kanssa kuitenkin sovittiin, että lainan kohdetta voidaan muuttaa. Eli tarkoituksena on siis mahdollisesti myydä nykyinen asunto ja rakentaa uusi. Tästä ei syntyisi lisäkuluja, mutta lainan vakuudeksi muuttuisi tietysti uusi asunto.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Tajusin itsekkin tuon ensin väärin. Eli 2-3 vuotta sitten otti sen lainan ja 2-3 vuoden päästä on maksanut lainan pois, eli 60 000€ kuudessa vuodessa tekeekin enää 833€ + korot ja marginaalit/kk.

Joo, tuo kuulostaa ihan järkevälle jo. Vaikka aika tiukasti saanee elää siltikin jos ei kaikessa muussa pihistä ja paina hommia hulluna.

No niinpä niin. Mutta jos meinaa 60 tonnin lainan lyhentää kolmessa vuodessa, tarvitaan tohon n. 1700 euron kk lyhennys.

Siis alkuperäinen meni näin:
Kaveri otti 2-3 vuotta sitten 60k lainaa kaksion ostoon ja parin-kolmen vuoden sisällä on sen maksanut pois lähes yksinään

Kokonaislaina-aika tuolle 60k lainalle on mun laskutaidon mukaan 4-6 vuotta eikä pari-kolme vuotta.

Mulle jää lainan ja yhtiövastikkeen jälkeen ~670e/kk elämiseen. Hyvin oon pärjännyt.
Mulla jää yli tuplat tuosta ja silti tuntuu vähän väliä, että eihän tämä raha riitä mihinkään. Noh - pääkaupunkiseudulla asiat maksa enemmän ja ehkä omalla ostokäyttäytymisellä ja yleisellä rahankäytöllä on myös hieman vaikutusta asiaan. :lol2:

Mutta toisaalta, se jo riittää, että tykkää käydä kerran pari vähän paremmin syömässä ulkona ja muutenkin panostaa laadukkaisiin raaka-aineisiin, niin pelkkään ruokaan saa helposti uppoamaan 400-500€/kk. Mutta niinhän se on, että pärjääminen on eri asia kuin eläminen. ;)

Mulle jää lainan ja yhtiövastikkeen jälkeen ~670e/kk elämiseen. Hyvin oon pärjännyt.

Riittäähän tuollainen rahamäärä helpostikkin jos itsekseen elää. Mutta heti jos on esim. lapsia, alkaa meneen vähän sinne ja tänne.

Eli kyllähän 60 tonnin lainan pystyy 6 vuodessa keskituloinen maksamaan. Tuo tekee 912 euron kuukausierän 3% korolla.

Itsellä on lainaa jonkin verran alle tuon ja jossain täällä olen maininnut, että pystyishän ton lyhentää 7 vuodessa veke nykysen 12 vuoden sijaan.

EDIT: Katsoin just verkkopankista omaa lainaa, maksuerä 450 euroa, korkoa 72,71 euroa, loput lyhennystä. Ei yhtään hullumpi suhde, vaikkakaan tätä lystiä ei ikuisuuksiin jatku...

Kyllähän Suomen veropolitiikalla on hyvä että molemmat on töissä. Saa olla melkoset tulot että yksin töissä käyvä saa saman verran käteen kuin kaksi keskipalkkaista.

Asuntolainaa täällä lyhennellään 1200€ /kk. Muita kiinteitä sähkö ja lämmitys n. 100€, vesi 60€, ruoka keskimäärin noin 700€, lasten hoitomaksut 400€, kännykkälaskut 60€, bensat ja diisselit n. 150€, vakuutukset n. 150€ kk + kaikki muu kulutus päälle = mitään ei jää käteen. Ainut mitä menee talteen on puolet lasten lapsilisistä ja 100e vanhempien eläkevakuutukseen.

Nyt pitäs maksaa mahdollisimman paljon lainaa pois kun saisi näillä koroilla (1,7%) saisi kohtuullisen hyvin lainapääomaakin pienemmäksi.

Ainut asia missä koen säästäväni on se, että ei olla lähetty yleiseen autorumbaan mukaan. Eli talon rakennuksen yhteydessä jätettiin vanha auto. Laskeskelinkin että n. 15 vuotisen autolijanurani aikana mulla on ollut 6 autoa (2 nykyistä mukaanlukien) joista olen maksanut yhteensä 15 000 euroa. Näistä kaksi kalleinta on vielä käytössä, eli tosta 15 000 on vielä n. 6000€ arvoa jäjelllä.

Millä tavalla muuten muut lyhentävät lainaa. Tasalyhennys, kiinteä tasaerä etc? Me ollaan asia suunniteltu niin että maksetaan lainaa niin paljon kun koetaan että voidaan maksaa. Oli korko mitä oli. Nordealla saa maksaa kiinteää tasaerää niin kauan kuin laina-aika pysyy alle 20 vuotta. Tällä korolla laina-aika on nyt 215 000€ lainaan (jota siis maksettu vasta pari kuukautta) 18 vuotta.

Mitenkäs muilla pankeilla?

Meillä erä pysyy aina samana, laina-aika vaihtelee koron mukaan. Nyt näyttäs reilua 17v maksuajaks, ku laina otettiin maksuaika oli vähän vajaa 25v.

Mä päätin nyt ottaa kesäks vähän toimintarahaa pitämällä lyhennysvapaata. 40 € veloittavat Sampo Pankissa kuluina. En kokeillut, olisiko tuon saanut tinkaamalla pienemmäksi tai pois. Mun laina-asiat alussa hoitanut pankkitäti vaihtoi työpaikkaa, eikä sen jälkeen ole muodostunut keneenkään erityistä suhdetta ja asiat tulee hoidettua netissä.

Edit. Aika samalla tasolla hinnat ainakin noissa kahdessa siis. Mä tein muutospyynnön verkkopankissa, ja soittivat vielä perään varmistaakseen. Vielä kuulemma tulee paperit kotiin allekirjoitettavaksi, mutta sen kummemmin mitään lomaketta ei tarvinnut täyttää. Ei ainakaan kannata ottaa montaa lyhyempää lyhennysvapaata vaan yksi pidempi, jos kaikista menee erikseen käsittelymaksu.

Meinasin juuri kirjoittaa samasta aiheesta eli lyhennysvapaasta.
Kysyin asiasta pankistani (OP) ja veloittavat siitä 50€ ja joku hakemus (maksusuunnitelman muutos) pitäisi täyttää. Mullakaan ei viestiini vastannut "oma pankkitätini", joten voisihan sitä koittaa vielä siltä kysyä, josko hinta vähän putoaisi.. Vaikka ilmeisesti aika normaalilla hintatasolla tuossa liikutaan

edit. Joo aika vakiosummalta vaikuttais ja voipi olla ihan kiinteä käsittelymaksu, josta ei alennuksia anneta.
Luultavasti samaa paperia (hakemusta) tarkoitti ja on niin lähellä tuo pankki niin ei ole iso vaiva käydä paikan päällä allekirjottamassa. Joo vois luulla että joka kerta maksu menee kun tuota maksusuunnitelmaa puljaa ja parin kuukauden "toimintarahat" riittääkin nyt mainiosti :)

edit2. Timba79 tekikin tästä nyt off-topicia..:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom