Ruokalusikka sanoi:
Tekisi mieli inttää, että tuossa talossa on kertakaikkiaan kivempaa elää kuin olisi uudessa 50+ tuhatta kalliimmassa. Toki taloja pitää aina rakentaa ja uudenkin voi tehdä super-hienoksi, eikä uuteen Jukka-taloon "kuole". Mutta kun uutta ja vanhaa vertaillaan hinnalla ja varsinkin asuntolainojen pituuksilla, niin väitän vanhemman, tietenkin terveen talon olevan viisaampi ratkaisu.
Mä muotoilisin tämän ennemminkin niin, ettei usein ymmärretä kuinka paljosta muusta jää paitsi ns. matkan varrella, kun valitsee sen ei niin järjettömän paljon kalliimmalta tuntuvan vaihtoehdon. Mun esimerkki on tää stadilainen ensiasunto, jonka nuoripari hankkii kun molemmat on saanut töitä. Hinta 200 vs 250 eli hädintuskin huomattava vivahde-ero, 200 budilla kun lähtee liikkeelle niin helposti tuloo tuo ihan vaan pikkusen kalliimpi otettua
Anyways:
Vaihtoehto 1:
Lainamäärä: 250 000,00 euroa
Laina-aika: 34 v 6 kk
Kuukausierä: 1 005,12 euroa
Todellinen vuosikorko: 3,3 %
Kämpästä maksetaan kokonaisuudessaan 416070
korkoja kokonaisuudessaan: 166070
Vaihtoehto 2:
Lainamäärä: 200 000,00 euroa
Laina-aika: 24 v
Kuukausierä: 1 001,03 euroa
Todellinen vuosikorko: 3,3 %
Kämpästä maksetaan kokonaisuudessaan 288374,4
korkoja kokonaisuudessaan: 88374
Tonni kuukaudessa lyhennyksiin, kun päälle tulee vastike, sähkö jne. on aika standardikamaa. Noita 30+ vuoden lainoja ottaessa monelta tuntuu unohtuvan se kuinka koron osuus räjähtää täysin käsistä kun mennään yli tietyn pisteen ja että "tänään tehty päätös käy kukkarollani vielä kun mietin tulevien lastenlasteni rippilahjaa". Se yksi lisähuone tai parempi näköala on aikas kallis kun vertaa mitä tuolla todellisten lopullisten hintojen erolla saa. Pikkuisen harkintaa käyttäen sen lainan loppumisesta pääsee nauttimaan ennenkuin on vanha ja raihnainen ja kuten yltä voi huomata korkojen erotuksella kustantaa matkan varrella aika monta pientä tai suurta unelmaa itselle, perheelle ja lapsille. Kannatan siis ehdottomasti "sopivasti kaikkea mulle pikkuhiljaa koko elämän ajan" mallia :dance2:
Mä asun itse tuon hintaluokan velattomassa kämpässä Espoolaisen pientalounelman ytimessä (välittäjän arvio kolmen vuoden takaa 218 KEur) ja siinä naapurustossa on kasapäin 50-100% kalliimpia asuntoja joista jostain syystä aikamoinen osa tällä hetkellä tyhjillään, kun ei oo uutukaiset kämpät oikein syksyn jälkeen käyneet kaupaksi. Oon usein lenkillä ollessa miettinyt kenellä niihin kämppiin on varaa ja mun matikan mukaan ei oikeastaan kenelläkään, ainakaan järjellisellä laina-ajalla.
Tässäkin ketjussa sivuttua "mitäs kun kämppä on maksettu" tilanteen pari vuotta takaperin kokeneena voin sanoa, että kaikinpuolin kevyemmäksi muuttui elämä tuossa vaiheessa. Arkiset valinnat vapautuivat huomattavasti ja talousasioita ei edes oikeastaan tarvitse miettiä lainkaan. Varaa olisi vaihtaa isompaankin kämppään, mutta jotenkin ei houkuta yhtään kun aidosti parempaan pitäisi laittaa sitten se 350+ KEur ja muuttaminen ja kämpän itselle tuneistaminen on niin vaivalloista.
feikki-edit: tässä taisi tulla esitettyä hyvä esimerkki myös siitä etei stadissa kannattaisi suomalaisesssa perusliksalla asua lainkaan