Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mites olette viimeaikoina lainan suhteen toimineet, onko tullut valittua viitekoroksi euriboreja vai pidempiä? Itse olen kahteen viimeisimpään ottanut 5v vuoden kiinteään korkoon sidotun lainan, pitkälti siitä syystä että omarahoitus on noissa kohteissa ollut noin 10%. 5 vuoden jälkeen muuttuu 12kk euriboriin sidotuksi. Näissä sijoituksissa reilu korkojen nousu saattaisi pahimmillaan aiheuttaa sen, ettei kuukausittainen lainanhoitomaksu riittäisi kattamaan edes korkoja. Siinä mielessä tuo 5 vuoden kiinteä antaa paremmat yöunet :) Viimeksi kyselin pankista antaisivatko lainan bullet tyyppisenä sidottuna 5 vuoden kiinteään korkoon, niin ei kuulemma onnistu. Kuukausilyhenteisen vielä antavat pitkällä korolla, mutta bullettia eivät anna. Olisi pitänyt valita bullettiin joku euribor viitekoroksi.

Yks kyssäri joka voi olla typerä mutta antakaa aloittelijalle anteeksi. Mulla on yks kämppä ostettuna ja maksettuna sijoitusmielessä ja siinä vuokralainen. Tähän asti olen suurinpiirtein vuokratulot tunkenut rahastoihin ja osakkeisiin jossa ne ovat edelleen. Suunnitelmana olis ensi vuoden aikana laittaa toinen sijoitusasunto lainarahalla ja maksaa sitä sen vuokratuloilla sekä tämän edellisen kämpän vuokratuloilla pois. Samalla laitan pikkusummia mitä nyt omasta leipätyöstä tulevasta tilistä sattuu jäämään, edelleen noihin rahastoihin ja osakkeisiin ja pidän sinne jo kertyneet hynät siellä enkä käytä niitä uuden kämpän maksuun, ainakaan nyt aluksi. Ja siellä ei siis ole kuin joku 15% tulevan kämpän hinnasta. Noita en haluaisi käyttää koska pahan päivän varalle tykkäisin jättää jotain nopeemmin kotiutettavaa rahaa jemmaan.

Sitten itse kysymykseen, mites verotus tuossa tapauksessa noiden kämppien osalta jos molempien tulot kokonaisuudessaan käytetään lainanlyhennykseen?

Sitten itse kysymykseen, mites verotus tuossa tapauksessa noiden kämppien osalta jos molempien tulot kokonaisuudessaan käytetään lainanlyhennykseen?

En tiedä tajusinko kysymystä, mutta ei verottajaa kiinnosta mihin ne rahasi käytät. Eli vaikka dokaat, pelaat tai lyhennät lainaa, niin vuokratuloja verotetaan samalla tavalla.

Eli sama pääomavero pitää maksaa vaikka lyhentäisi koko summalla lainaa, ei saa vähentää mitään? En ostanu tuota ekaa velaksi niin vähän hakusessa tämä, no pitää vielä käydä verotoimistossa.

Eli sama pääomavero pitää maksaa vaikka lyhentäisi koko summalla lainaa, ei saa vähentää mitään? En ostanu tuota ekaa velaksi niin vähän hakusessa tämä, no pitää vielä käydä verotoimistossa.

Ei lainasi euromäärällä, tai sen kuukausittaisella lyhennyksellä ole mitään merkitystä pääomaveroon. Verot maksat pääomatuloistasi, eli siitä mitä sinulle vuokria maksetaan.

Toki saat vähentää sijoituslainasi korot sataprosenttisesti tulonhankkimiskuluina, lainastahan on sinulle korkokuluja ja ne toki kohdistuvat sijoitusasuntoosi aivan samoin kuten jo nyt vähennyskelpoiset kulusi sijoitusasunnosta (yhtiövastike, mahdollinen rahoitusvastike, mahdolliset vuokravälitystoimiston kulut, remppakulut jne...)

Suunnitelmana olis ensi vuoden aikana laittaa toinen sijoitusasunto lainarahalla ja maksaa sitä sen vuokratuloilla sekä tämän edellisen kämpän vuokratuloilla pois.

Ja eihä sitä mitään ens vuoteen ooteltu vaan perjantaina pankkiin aika sovittuna ja nimeä paperiin.

Aattelin pistää tänne vaikka sopisi varmaan tyhmiin kysymyksiin myös. Onko uusien kerrostalo asuntojen myyntihinnat enemmän kohdallaan kuin vanhempien vai voiko niistä myös tehdä tarjouksia? Olen lähitulevaisuudessa ensimmäistä omistusasuntoa ostamassa ja harkinnut uutta myös.

Aattelin pistää tänne vaikka sopisi varmaan tyhmiin kysymyksiin myös. Onko uusien kerrostalo asuntojen myyntihinnat enemmän kohdallaan kuin vanhempien vai voiko niistä myös tehdä tarjouksia? Olen lähitulevaisuudessa ensimmäistä omistusasuntoa ostamassa ja harkinnut uutta myös.

Vähän riippuu mistä vinkkelistä katsoo eli hankala vastata. Moni maksaa ylihintaa, kun se kämppä tulee omaan käyttöön. Voihan niistä tarjota sitten, kun ovat roikkuneet myynnissä pitkään ja onhan noita alemyyntejä ollut.

Itse ostin jokin aika sitten uuden yksiön joka valmistuu 2016. Hyvä alue vuokrata opiskelupaikat lähellä, tuotto pitäisi sijoittua 4.5-5% välille eli hyvä, kun remppariskit olettavasti ovat alhaiset. Tuosta on myös helppo laskea miten tuotto kasvaa, kun inflaatio vaan laukkaa :). Samasta talosta on nyt vielä myynnissä ylemmässä kerroksessa samanlaista kämppää 45 tonnia kalliimmalla, joten talon sisällä se hinnoittelu vaan vaihtelee aivan valtavasti kerrosten mukaan. Vai mitä itse meinaatte saisitteko perusteltua vuokralaiselle, "että kun tää nyt on 6/7 kerros niin mun tarvii saada 200€ enemmän vuokraa, kuin 2/7 kerroksesta"

Tuon takia myös yllättäen kaikki kakkos kerroksen kämpät meinasi tässäkin mennä institutionaalisille sijoittajille. Ykköskerros on sitten selkeästi hankalampi vuokrata ja myydä.

Itse olen kovasti yrittänyt miettiä miten saisi vietyä samalle viivalle vanhan ja uuden talon. Vanhassa tulisi ottaa huomioon tulevia remontteja ja laskea niille jokin kustannus tulevaisuudessa. Ongelmaksi muodostuu että iso remontti saattaa tulla 5 tai 10 vuoden päästä ja se saattaa maksaa 500 tai 1000e neliöltä, joten aika mutu pohjalla noissa laskelmissa mennään. Myös kova vuokratuotto juoksee vanhassa sen 5 tai 10 vuotta ennen remonttia. Paljon on otettava huomioon jos haluaa vertailla vanhaa ja uutta. Lähtökohtaisestihan taitaapi olla, että uusi maksaa enemmän kuin vanha ja kuitenkaan vuokraa ei saa samassa suhteessa enempää, näin ainakin Lappeenrannassa.

Lappeenrannassa rakennuttaja laski uusien asuntojen hintoja tässä jokunen aika sitten, kun eivät käyneet kaupaksi riittävän nopeasti. Muut alueen rakennuttajat olivat uutisten mukaan sitä mieltä, etteivät ryhdy listahintoja pudottelemaan. Veikkaisin kuitenkin että pitkään roikkuneesta uudesta asunnosta voi hyvillä mielin tehdä pyyntiä pienemmän tarjouksen joka saattaakin mennä läpi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tarkastelin Lappeenrannan tarjontaa yksiöiden osalta ja vastaan tuli melko mielenkiintoinen yksiö. 24 neliöinen yksiö toisessa kerroksessa Pallon kaupunginosassa (eli käytännössä keskustassa), ihan asumiskuntoinen asunto, vuokralainenkin olisi valmiina kovalla vuokratuotolla. Hintakin kohdallaan 42 300e. MUTTA pidemmälle esitettä luettuani vastaan pärähti melko murskaava lista tulevia remontteja: "2014-18: käyttövesi ja viemärisaneerauksen suunnittelu, sähköjärjes. uus., ulko-ovien uus., julkisivun kunnostaminen, ikkunoiden ja parvekeovien uus. katon mahdollinen korjaus, ovipuhelimet, pihan kunnostus, mahdollinen asuntojen lisääminen, lämmitysjärjestelmän korjaus, hissien modernisointi". Melkoinen lista, joka kuitenkin jatkui vielä seuraavasti: "TAI kiinteistön alasajo 5-10 vuoden kuluessa". Saa olla kyllä melkoinen uhkapeluri joka tuon poimii, sillä noiden remonttien jälkeen kädessä on ehkä juuri ja juuri ok tuotolla oleva yksiö tai purettavan talon yhden huoneiston hallintaan oikeuttavat osakkeet.

Myytävät asunnot, Taipalsaarentie 17 Pallo Lappeenranta | Oikotie

Toi oli 2000luvun alussa myynnissä muistaakseni puolellatoista miljoonalla kumpikin talo, tossa on melkein kaikki asunnot pieniä yksiöitä ja jokunen kaksio. Tarkoittaa sitä että lvis tulee olemaan aivan helvetin kallis ja veikkaan että puretaan mielummin. Vihreällä ketjulla oli myynnissä tossa yksiö 35te tai jotain ja kävin kattomassa sitä ni myyjä veikkaili että talo puretaan, tarjosin 17,5te, oisin kattonut mitä käy tossa. Eli asunto olisi ehtinyt kuolettaa itsensä hyvin ja sitten oisin omistanut palan tonttia jos puretaan. Eli 17,5te "floppi" ois tullut katottua.

Mutta on ihan asiaakin, eksmuijan yhteen kämppään tulee putki ja viemäriremppa, ni on laskettu että marginaali ja korko on 4%, korko on 12kk EURIBOR, pakko mennä seuraavaan kokoukseen valtakirjan kanssa ja kysyä että onko se marginaali perkele taloyhtiöllä jo oikeasti 3,67%. Asunto sijaitsee lähellä keskustaa ja on erittäin hyvin hoidettu taloyhtiö tämän rempan jälkeen, siis oikeasti hyvin hoidettu taloyhtiö, ei kiinteistövälittäjän mielestä. Putket tulee pintavetona ja viemärit pinnoitetaan ja se maksaa pikkasen yli 200e m2 joka on minusta edullinen hinta, mutta jos haluat että kylpyhuone nykyaikaistetaan ni se maksaa "arvion" mukaan jopa 10te, miinus tavarat, eli laskin pienen yksiön tuntihinnaksi 250e, pitää kysyä että mitä vittua!

Laskin tuntihinnan silleen että laskin sen kylpyhuoneurakan miinus tavarat jaettuna noin tuntimäärällä. Siintä on vielä huonekohtainen tarkastus ja sitten urakkasopimuksen allekirjoitus, veikkaan että väkisin tippuu hinta, ei voi saatana olla noin kallis keskimääräinen tuntihinta. Urakallahan he sen tekee mutta teen ton laskelman niille.

"Asunnossa tehty useita remontteja 2014" .....

Tota voisi jatkaa vaikka näin... "ja tullaan tekemään tulevina vuosina vielä ihan vi..tusti lisää..." :D

Suositut

Back
Ylös Bottom