Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Paljon tosta Turun asunnosta saa vuokraa? Siis realistinen vuokra että vuokralainen pysyy siinä, 650e?

Tosta voisi saada varmaan max ton 650€. Mutta tosiaan alkaa olemaan sellaiset vuokralaiset jo vähissä, jotka tuollaista maksaa. Ja sijoittajan kannalta taas ihan älytön tuollainen asunto, kun 2,5 kilsan päästä saa samankokoisen 90-luvun loppupuolen asunnon n. 90k€:lla, josta saa vuokraa 500 euroa.

Yksiöissä on se pulma, että vuokraa lähes aina maksaa yksi ihminen jolloin 650€ vuokra alkaa olemaan keskituloisen ylähaitarissa. Tämän vuoksi uskon että 2-3h asuntojen suhteellinen kannattavuus on parempi kun vuokraa pariskunnille. Vuokranmaksukyky on kovempi kun se maksetaan yhdessä ja kuitenkaan asunnon hinta ei ole 2-3x yksiöön verrattuna.

Niin mutta kaksioissa/kolmioissa on taas se ongelma, että ne maksavat kuitenkin aika reippaasti enemmän 1,5 -2x ja saat vuokraa kuitenkin vain 250 euroa lisää vrt yksiöön mutta kuitenkin vastike pomppaa heti tuplaksi. Eli tuottoa tulee suhteessa vähemmän.

Olen ollut töissä tuossa Kupittaalla Turussa. Syy korkeaan hintaan on se, että ensinnäkin se on melkein keskustassa. Ja toisaalta siinä 5000 työpaikkaa tien toisella puolella. AIka moni on valmis maksamaan satasen pari ylimääräistä, jos työmatka on 20 metriä ;)

Itsehän maksan tällä hetkellä 660€ vuokraa työasunnosta, missä olen 2 yötä viikossa. Näin käy, kun on 5 päivää aikaa vuokrata asunto ja halvemmat vaihtoehdot sillä hetkellä olivat alkoholistiavohoitoloita (ja työmatka on nyt 1.3km pyörätietä). Siksi tuota sijoitusasunota nyt kyselenkin, kun planA on appivanhempien ostama sijoitusasunto mistä minä sitten maksan vuokraa. Säästän pari hunttia (450-500e tuntuisi olevan Tampereella yksiöiden lähtövuokra) mutta raha jää kuitenkin sukuun. Toisin kuin nyt, kun minyn fyffet menee Kataiselle sekä Ailuksien avobemareihin. Mutta appien asunnon pitää olla myös sellainen, että minun jälkeeni siihen saa normaalin vuokralaisen. Mietin, että omanlaisen vuokralaisen saa ostamalla asunnon, missä voisi itsekin asua.

Jep kyllä tuon Kupittaan kämpän vuokralle saa helposti ja laadukkaan vuokralaisenkin varmasti mutta tuotto% on anaalista.

Olkaa varovaisia noissa lamataloissa, etenkin jos on Hakan rakentamia, täällä on korjattu täysin joitakin noita 90luvun alun taloja, lvis lähtien tehty kaikki. Noissa hinnoissa on kyl vitusti ilmaa, rakentaminen maksaa alta 2te neliö, isommat sijoittajat ku ostaa ryppäässä ni 25-30% lähtee heti hinnasta pois, ja toi lähtee jo ilman saunanlauteilla tehtyä sopparia.

Paljon tosta Turun asunnosta saa vuokraa? Siis realistinen vuokra että vuokralainen pysyy siinä, 650e?

670-720e on realistinen. Ehkä jopa 750e koska location. Tuolla alueella on aika vähissä ihka uudet kämpät ja vieressä on tuottavia bisneksiä.

670-720e on realistinen. Ehkä jopa 750e koska location. Tuolla alueella on aika vähissä ihka uudet kämpät ja vieressä on tuottavia bisneksiä.

Ehkä olen vain pessimisti mutta en ainakaan itse maksaisi tuollaista, kun vieressä (500 metrin säteellä) on vanhemmissa taloissa tarjolla 500 eurolla samankokoista ja pienemmillä pääsee sitten jo 400 euroonkin. Tuohon 40m2:n yksiöön en taas kahdestaan naisen kanssa muuttaisi, joten käytännössä sinkut ovat target ryhmä. 750 eurolla voisi jo lyhentää tuollaista lainaakin ihan kohtuullisesti, joten keillä on varaa tuohon vuokraan ostavat tuosta sitten kämpän. Ihan vain heittelen ajatuksia. Katsotaan mihin nuo vuokrat asettuu, kun asunnot valmistuu.

Itse möin juuri kupittaalta vanhan 38m2 asunnon pari vuotta sitten, ostajalla oli vuokraodotuksena 650e. Onhan alueella toki huonokuntoisia asuntoja, mutta kyllä vähääkään paremmat kipuavat samantien ainakin vitosella alkaviksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko talossa asunnot kaikki yksiöitä vai suurin osa? Näyttää olevan aika kova vaihtuvuus.

Hyvä kun huomasit. Luulen tosin, että noissa vanhoissa 30-40-luvun taloissa suurin on osa on juurikin yksiöitä tai kaksioita. Sikäli tuo asuinalue ei ole mitään helmiseutua. Moniongelmaista piisaa. Mutta yleensä sen näkee asunnon kuvista paremmin. Mutta voihan tuossa olla naapurissa joku virolainen pirinarkki joka pakottaa muut muuttamaan. Mutta historiahan selviää, jos ja kun alkaa oikeasti kauppaa hieromaan.

Nuo puiset pienkerrostalot vähän arveluttavat. Mutta jos uudempaa haluaa -> lisää 20-30k€ hintaan.

edit: näkyyhän siellä kuvat aiemmin myydyistä. Kaikki hyvän näköisiä, vaikka osa on ehkä samasta kämpästä? Ettei vaan joku firma olisi fiksannut pinnat koko talosta ja nyt myy niitä pois?

Jos nuo on samanlaisia taloja kuin Nekalassa niin väliseinät ainakin ovat aivan "paperia", melkeimpä normi keskustelu kuulu naapurista omaan kämppään.... Joten jos naapurin ukko pieksee vaimoaan niin siinä melussa ei välttämättä saa itse oikein nukuttua :D

En tarkemmin taloa tunne, mutta näyttää just perus alkoholistikämpältä jossa subutexia piikitetään. Sinänsähän tohon voi saada varman vuokralaisen KELAn maksusitoumuksella...

Älkää hyvät ihmiset uskoko että Helsingissä ku on 6-10te m2 hinta että rakennusfirmat ei saa katetta.

Se onkin rakennusoikeusneliö mikä Helsingissä maksaa. Näemmä pientalojen osalta ~1000 eur/kerrosoikeus-m2, kerrostaloissa varmaan helposti 2000e.

Heh.

"Harvoin puheet ja teot ovat niin räikeässä ristiriidassa, kuin mitä ne ovat helsinkiläisten kunnallispoliitikkojen puheissa ja teoissa. Juhlapuheissa puhutaan siitä, miten Helsinkiin halutaan edullisia asuntoja, jotta kaupunkiin saadaan uusia asukkaita. Kun suu sulkeutuu, tehdään kaikki mahdollinen, jotta asuntojen hinnat pysyisivät pilvissä.

Jotta asuntojen hinnat pysyisivät pilvissä, kaupunki kaavoittaa rakennusmaata tipotellen. Sen seurauksena rakennusoikeuden hinta on noussut lähelle 1 500 euroa neliöltä. Kun asuntojen keskihinta on Helsingissä 3 500 euroa, niin rakennusoikeuden hinta on siitä noin kolmasosa. Juhlapuheiden onttous käy vielä ilmeisemmäksi, kun muistetaan, että suurin tonttimaan myyjä on Kaupunki, joka itse niukkuutta säätelemällä pitää rakennusoikeuden hinnan ja sitä kautta asuntojen hinnat korkealla. Törkeys tulee yhä karmaisevammaksi, kun kerron, että uusimmissa kaupoissa Kaupunki hinnoittelee rakennusneliöt asuntojen myyntihinnan mukaan. Ihan ei kirjailijan aivot riitä ymmärtämään, miten Kaupungin toimet pyrkivät laskemaan asuntojen hintaa Helsingissä."

Stadin hintahaitaristit | Kalle Isokallio | Blogit | Iltalehti.fi

Myynnissä - Kerrostalo, Kesämäki, Lappeenranta: 1h+k+alk - Peltisepänkatu as. 18, 53600 Lappeenranta - Lemminkäinen Talo Oy, Lappeenranta | Oikotie Nyt kiireellä ostamaan kun halvalla saa hyvää! Tosta saa varmaan 600-620e vuokraa plus vesi ja sähkö. Sääliksi käy jos ne saa narrattua tohon jonkun nuoren elinikäiseen pankinorjaksi.

Näytti siltä, että joku sijoittaja oli vetänyt välistä käytännössä kaikki kohtuuhintaiset yksiöt tuosta talosta. Vertasin sinä päivänä kun nuo asunnot tuli ennakkomarkkinointiin vapaana olevia asuntoja esitteen listaukseen asunnoista. Pienimmät yksiöt oli mennyt ennen ennakkomarkkinointia. Kyllähän se niin on, että rahalla ja suhteilla saa :)

Näytti siltä, että joku sijoittaja oli vetänyt välistä käytännössä kaikki kohtuuhintaiset yksiöt tuosta talosta. Vertasin sinä päivänä kun nuo asunnot tuli ennakkomarkkinointiin vapaana olevia asuntoja esitteen listaukseen asunnoista. Pienimmät yksiöt oli mennyt ennen ennakkomarkkinointia. Kyllähän se niin on, että rahalla ja suhteilla saa :)

Pitää olla aikaseen liikkeellä ja toki auttaa, jos on suunnitelmien katteeksi muutakin, kuin velkakirjoja :D
Oliko tuossa talossa kohtuuhintaisia yksiöitä sitten ollenkaan? Itse en näitä 4k/m2 juuri osaa ajatella enää vuokrakohteina ja sijainniltaan toikin on vuokrauksen kannalta huono.

Back
Ylös Bottom