Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
80% aika korkea, oliko ydinkeskustan yksiö? Onko toi Myllypuro kokonaan "saastutettu"?

Ei ollut, ihan hyvä sijainti kuitenkin. Sitten myöhemmin Danske ei muistaakseni antanut kuin 5 vuoden takaisinmaksuaikoja finanssikriisin jälkimainingeissa, joten yhtälö oli mahdoton. Oli pakko vaihtaa pankkia. Nykyisessä pankissa homma toiminut todella hyvin, tosin se vakuusarvo asunto-osakkeilla on 70%, eli omarahoitusosuuden kasvu hidastaa uusien hankintaa.

Tänään taas tullut kierreltyä asuntonäyttöjä, hiljaista oli näytöissä. Kahdesta yksiöstä jätin mielestäni härskin mutta kohtuullisen tarjouksen n. -20 -25 % pyynnöstä. 27 m2 ja 35 m2 oli noissa neliöt. Molemmissa putkiremppa tulossa ja myyjät paskat housuissa. Toista esitteli omistaja itse. Keskustelin sitten siinä hintapyynnöstä, ja ei tuntunut olevan jalat ihan maassa mutta ei nyt ihan pää pilvissäkään. Ehkä näistä saadaan jotain viriämään.

Pankissakin asiat nyt kunnossa on 200.000 € vippi valmiina. Ehdolla, että per asunto on 30% omaa rahaa laitettava kiinni.

Ilmoittele sitten, että miten kävi noissa -25% tarjouksissa. Itse olen kerran saanut vastaavat läpi, mutta itse kohde ei sitten kelvannut pankille vakuudeksi, joten kauppa jäi tekemättä.

Tällä hetkellä monella asunnonmyyjällä ei ole mitään käsitystä Suomen talouden tilasta, sitten vielä yliarvioidaan oman asunnon kunto ja taloyhtiön kunto, siihen vielä kiinteistönvälittäjät jotka kilpailee kohteista ja tekee sokerikuorrutus hintoja että saisi toimeksiannon ni helvetti että on vaikea tinkiä niitä asuntoja. Esim täällä Lappeenrannassa pyydetään 90te 30m2 yksiöistä ja 60 luvun taloista, ei jumalauta mitä hintoja, yritähän sitten tinkiä tollaista järkevään hintaan. Esim ostin Valtakadulta 60 luvun talosta 2011 30,5m2 kämpän 48te, hirveän kuntoinen. Vaikka perustelisi tarjouksen että tulee esim lvis ja se on 600e m2 ja 20v maksuaika eli 1,6 kerroin ja sisälle täysi remontti ja se maksaa 5te jos tekee itse ja siinä ei ole työnpalkkaa ja salaojat ja parvekkeet ja julkkaritkin on tulossa 5-10v sisällä ni ei myyjä tajua tommoisia ja sit kun kiinteistönvälittäjä on vielä laittanut kymmenyksen reissuun tai jopa enemmän mitä toinen välittäjä on luvannut saadakseen sen toimeksiannon ni soppa on valmis.

Yllättävän usein joku mummo tms ostaa kuitenkin tollaisen ylihintaisen kohteen, koska asuntosijoittaminen on riskitöntä ja tililtä ei nykyisellä korkotasolla enää saa tuottoa. Oma laskin sanoo monessa kohteessa erroria, joten en viitsi edes lähteä tarjoamaan. Kauppahinnan pitäisi välillä olla jopa -40%, että olisin kiinnostunut.

Jep, olen kuullut eräältä kiinteistönvälittäjältä hurjia tarinoita, mummo tulee katsoo asuntoa ja menee parvekkeelle ja aurinko paistaa kivasti ni tarjoo suoraan täyden hinnan, toinen mummo menee ikkunaan ja näkyy lipputanko, ni tekee heti tarjouksen täydellä hinnalla koska hänestä on mukava katsoa Suomen lippua. Noi nyt oli räikeimmät esimerkit mutta noita tietämättömiäkin on jonkin verran, esim porukka ostaa "neukkukuutioita" hikihatussa koska sisältä on stailattu kivasti ja pts ei lue että tulee remontteja muutamaan vuoteeen, esim pts on tehty vuonna 2012-2017 ei isoja remontteja ja kiinteistönvälittäjä laittaa vielä että hyvin hoidettu taloyhtiö.

Ei tullut kauppoja tarjouksistani. Vastatarjous toisessa -10% pyynnöstä, ei maksa vaivaa. Odottelen, jos noi ei mene niin uudistan tarjoukseni.

Mulla olis yksi kohde kiikarissa, mihin pitäisi jättää -23% tarjous, että pääsisin haluamaani tuottoon. Iso putkiremppa tulossa, viemäreihin sukitus. Laskin tämän arvoksi 600e/m2. Välittäjä ei ole vielä vaivautunut toimittamaan pyytämiäni tietoja kohteesta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos otan omaan talooni vuokralaiset ja menen itse vuokralle toiseen taloon, niin vaikuttaako maksamani vuokra mitenkään helpottavasti veroon jonka joudun maksamaan taloni vuokratuloista?

Voisimpa kysyä vähän laajemminkin neuvoa josko joku tietävä haluaisi kommentoida: Olen ostamassa osakeyhtiölleni (päätoimi muu kuin sijoittaminen) taloa sijoitusmielessä. Omistan lisäksi itse yhden talon (jossa asun). Minua saattaisi kiinnostaa muuttaa itse tuohon firman taloon ja laittaa oma vuokralle. Jos kuvitellaan, että talot on saman arvoisia ja niistä saa saman vuokratulon, niin onko minun ja firman kokonaistalouden kannalta merkitystä kummassa talossa asun? Voiko harrastaa jonkinlaista verosuunnittelua esim lohkaisemalla yrityksen talosta toimitilaa yritykselle ja näin maksaa itse vähemmän vuokraa omista rahoista?

Jos otan omaan talooni vuokralaiset ja menen itse vuokralle toiseen taloon, niin vaikuttaako maksamani vuokra mitenkään helpottavasti veroon jonka joudun maksamaan taloni vuokratuloista? Ei vaikuta

Voisimpa kysyä vähän laajemminkin neuvoa josko joku tietävä haluaisi kommentoida: Olen ostamassa osakeyhtiölleni (päätoimi muu kuin sijoittaminen) taloa sijoitusmielessä. Omistan lisäksi itse yhden talon (jossa asun). Minua saattaisi kiinnostaa muuttaa itse tuohon firman taloon ja laittaa oma vuokralle. Jos kuvitellaan, että talot on saman arvoisia ja niistä saa saman vuokratulon, niin onko minun ja firman kokonaistalouden kannalta merkitystä kummassa talossa asun? Voiko harrastaa jonkinlaista verosuunnittelua esim lohkaisemalla yrityksen talosta toimitilaa yritykselle ja näin maksaa itse vähemmän vuokraa omista rahoista?

En osaa sanoa mitään faktoja. Nämä asiat kannattaa selvittää kirjanpitäjän kanssa. Oman firman kanssa kuitenkin voi yrittää kaiken maailman kikkailuja mutta asuminen firman omistamassa talossa kaiketi lasketaan jonkinmoiseksi eduksi. Sen enempää mutu-analyysia antamatta itse voisin junailla seuraavanlaisen virityksen esim. tuotantohallin kanssa, jonka päädyssä on toimisto (lue: asuintilat) muuttamalla tuollaiseen voisit välttyä kokonaan tuolta. Toimii hyvin sinkkuäijille koita nyt joku nainen sitten saada työpaikkasi toimistotilaan vaikka olisi mitkä mukavuudet tarjolla, ja tietty siellä ei voi olla kirjoilla.

Paljonko asuntojen myyntihinnan eroaa keskimäärin pyyntihinnoista? Toki riippuu varmasti kohteesta ja sijainnista..

Riippuu niin monesta asiasta. Esim omasta talostani maksoimme yli pyyntihinnan. Sijoitusasunnoissa olen sitten jättänyt tarjouksia vaihtelevalla menestyksellä. Tuskin ensinäytössä kannattaa vielä tarjota -25%. Toki asunto voi olla pakkomyynnissä ja ainut tarjous voittaa. Ylempänä oli taas puhetta, että jotkut ylihintaiset kohteet menevät ensinäytöllä pyyntihintaan... Netistä löytää keskimääräisiä kauppahintoja postinumeron perusteella.

Kenelläkään kokemusta rakennusvaiheessa olevan asunnon ostamisesta? Tässä tapauksessa kyseessä olisi rivitaloasunto etelä-suomesta, jonka rakentaminen on alkanut, mutta varaus pitäisi tehdä nyt. Maksu suoritettaisiin valmiusasteen mukaan. Millaisia riskejä hommaan sisältyy?

Nyt on kyllä aika selvä tilanne, asuntokauppa ei vedä. Samat kopit pysyy viikosta toiseen tarjolla. Hieno homma toivotaan, että vuokratasot lähtee nousuun vaikka viiveellä ne tulee omaksi iloksi.

Nyt tuli taas yksi mielenkiintoinen putkiremontti yksiö tarjolle. Siinä taas se 10k€ hintaa liikaa. Ensinäytössä oli kyllä kuhina, 8 henkeä lisäkseni ahtautui. Jätin kuitenkin tarjouksen 50 k€, kymppitonnin pudotuksella. Varmaan joku niistä tuulipuvuista ostaa lapselleen "opiskelijaboksin" ylihintaan.

Tampereelta pitäisi sijoitusasunto löytää. Onko mielipiteitä yksiö-kolmiosta? Yksiö halvin hankkia, mutta ehkä kaksiossa tai kolmiossa on pidempiaikainen vuokralainen?

Koitin excel-jumpata ja vuokrataso tuntuisi olevan 13,5-15€ per neliö. Niissä kämpissä mitä katselen ei ole saunaa, joten olettaisin sen tiputtavan vuokraa alemmalle tasolle (ja tietty kun asunnot eivät ole uusia muutenkaan.

Paras voisi ehkä olla joku tällainen: Kerrostalo 2h, kk, s, ph/wc, las. parveke - Hervanta, Tampere | Jokakoti.fi joka ainakin kuvissa on siisti, saunallinen ja lasitetulla parvekkeella oleva (tosin lasitukset ei taloyhtiön). Itse laskin, että jos ottaa vaikka 14€ per neliö vuokraa niin tuotto olisi 420€. Eli vuokra - vastike. Lainaa ei tarvita, joten korkokuluja ei ole. Mutta laskenko oikein?

Ei viitsisi alkaa yli 10k€ sijoituksilla perseilemään.

Tampereelta pitäisi sijoitusasunto löytää. Onko mielipiteitä yksiö-kolmiosta? Yksiö halvin hankkia, mutta ehkä kaksiossa tai kolmiossa on pidempiaikainen vuokralainen?

Koitin excel-jumpata ja vuokrataso tuntuisi olevan 13,5-15€ per neliö. Niissä kämpissä mitä katselen ei ole saunaa, joten olettaisin sen tiputtavan vuokraa alemmalle tasolle (ja tietty kun asunnot eivät ole uusia muutenkaan.

Paras voisi ehkä olla joku tällainen: Kerrostalo 2h, kk, s, ph/wc, las. parveke - Hervanta, Tampere | Jokakoti.fi joka ainakin kuvissa on siisti, saunallinen ja lasitetulla parvekkeella oleva (tosin lasitukset ei taloyhtiön). Itse laskin, että jos ottaa vaikka 14€ per neliö vuokraa niin tuotto olisi 420€. Eli vuokra - vastike. Lainaa ei tarvita, joten korkokuluja ei ole. Mutta laskenko oikein?

Koska hoitovastikkeet ja vesimaksut saattaa tulevaisuudessa heitellä niin kannattaa harkita vuokrasopimuksen muotoilemista jotenkin siten, että hoitovastikkeen ja vesimaksujen korotukset siirtyvät täysimääräisesti vuokraan normaalien elinkustannusindeksikorotusten lisäksi. Tämän sopimuksen luomiseen kannattaa jopa jonkun juristin palveluita käyttää koska voi maksaa itsensä takaisin tulevaisuudessa. Esim. muistaakseni jollain oli joku takautuva vesimaksun tasaus kun vessanpönttö oli vuotanut ja vuokranantaja ei saanut laskuttaa sitä vuokralaiselta kun oli tyhmyyksissään laittanut että vesimaksu sisältyy vuokraan tms.

No niin vähän ajattelin, että laittaa vuokraan sitten erikseen vesimaksun + mahdollisen parkkipaikan. Niin saa lisää varmuutta, ja toisaalta vuokra näyttää halvemmalta ;)

No kyllähän tuosta se reipas 5% tuotto sijoitetulle pääomalle tulee, eikä -85 vuoden taloon tarvitsee varmaan putkiakaan vielä ihan lähivuosina uusia....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom