Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko mitään järkeä ostaa yksiötä, kun olisi lähtö opiskelemaan? Hinta olisi 70k€ ja vastike+sähkö+vesi yhteensä n. 140€ kuussa. Vastaavassa kämpässä vuokralla asuminen 400-450€/kk. Asumistuki laskee myös laskureiden perusteella noin 130e/kk, joten todellinen hyöty siitä että vuokraa ei tarvitse maksella olisi vastikkeen ja asumistuen putoamisen jälkeen vain 200€. Asunto sitoisi n. 70% varallisuudestani, joten sijotusten hajauttaminen jäisi melko pieneksi jos ostan asunnon.
- Onko järkeä "tuhlata" ensiasunnon varansiirtoverottomuutta noin halpaan kämppään? Mitä muuta tulisi ottaa huomioon?

Itse asuin opiskelijakämpässä 8kk/vuosi. Eli mulla olisi ollut omistusasunto 4kk tyhjillään.. Muun ajan siis kotipaikkakunnalla avovaimon kanssa. Eli mun kohdalla ei olisi kannattanut.

Onko mitään järkeä ostaa yksiötä, kun olisi lähtö opiskelemaan? Hinta olisi 70k€ ja vastike+sähkö+vesi yhteensä n. 140€ kuussa. Vastaavassa kämpässä vuokralla asuminen 400-450€/kk. Asumistuki laskee myös laskureiden perusteella noin 130e/kk, joten todellinen hyöty siitä että vuokraa ei tarvitse maksella olisi vastikkeen ja asumistuen putoamisen jälkeen vain 200€. Asunto sitoisi n. 70% varallisuudestani, joten sijotusten hajauttaminen jäisi melko pieneksi jos ostan asunnon.
- Onko järkeä "tuhlata" ensiasunnon varansiirtoverottomuutta noin halpaan kämppään? Mitä muuta tulisi ottaa huomioon?

On järkeä mutta laita asunto vuokralle ja mene itse halvempaan opiskelijaboxiin.

Edit: osta vaikka puoliksi 49/51 jonkun kanssa, jos haluat ensiasunnon edun säästää.

On järkeä mutta laita asunto vuokralle ja mene itse halvempaan opiskelijaboxiin.

Edit: osta vaikka puoliksi 49/51 jonkun kanssa, jos haluat ensiasunnon edun säästää.

En suosittele, jos on tarkoitus opintotukea nostella. Vuokratulot otetaan tulorajoissa huomioon täysimääräisesti, mutta mitään vähennyksiä niistä ei tehdä. Tässä mielessä kelan pääomatulot eroavat verotuksen pääomatuloista.

EDIT. Korjataanpa sittenkin: Ottaa kela näköjään huomioon vuokratulojen hankkimisesta aiheutuvat menot. Tämä epäsuhta koskikin luovutusvoittoja vs. luovutustappioita.

Niin laittaisitko 70te omaa rahaa? Jos noin, niin itse ostaisin esim. kolme yksiötä velkavivulla... Riippuu tietysti paikkakunnasta, että riittääkö 70te kolmeen vai vain yhteen omarahoitusosuudeksi.

En suosittele, jos on tarkoitus opintotukea nostella. Vuokratulot otetaan tulorajoissa huomioon täysimääräisesti, mutta mitään vähennyksiä niistä ei tehdä. Tässä mielessä kelan pääomatulot eroavat verotuksen pääomatuloista.

EDIT. Korjataanpa sittenkin: Ottaa kela näköjään huomioon vuokratulojen hankkimisesta aiheutuvat menot. Tämä epäsuhta koskikin luovutusvoittoja vs. luovutustappioita.

Ai piru. Minä kun elin siinä mielikuvassa ettei pääomatulot vaikuta opintotukeen. Mutta näemmä vaikuttavat http://www.kela.fi/tulot_opiskelijan-omat-tulot

Kyllä opiskelijaa vaan lyödään. Liian kauan jo niistä ajoista niin on aika kullannut muistot.

Joo kyllä opiskelijaa lyödään. On se paha jos on pistää 70 tonnia omistaan kämppään ja sitte ei edes valtio tarjoa tukea vaikka onkin vaan köyhä opiskelija.

Niin laittaisitko 70te omaa rahaa? Jos noin, niin itse ostaisin esim. kolme yksiötä velkavivulla... Riippuu tietysti paikkakunnasta, että riittääkö 70te kolmeen vai vain yhteen omarahoitusosuudeksi.
Kyllä 70t€ omaa rahaa. Saattaa olla vähän vaikeaa saada lainaa, kun on täyspäiväinen opiskelija eikä ole tuloja. Pankki ei ilmeisesti taida edes katsoa tulevia vuokratuloja tuloksi kun hakee lainaa? Ja on muutenkin melkoinen riski alkaa ottamaan opiskelujen alkuvaiheessa lainaa, varsinkin jos joku asuntokupla tms. puhkeaisi niin sit oltaisiin melko kusessa.
Ja tosiaan jos tienaa yli 7900€ vuodessa, niin se syö opintotukia pois. Kesätöistä saan n. 4-5k€ vuosi.

Älä osta. Kun kaikki persaukiset alkavat olemaan asuntosijoittajia, niin on aika myydä.
Edit: Nauraisin ääneen jos vuokraisäntänä olisi jossain opiskelija. Mietis nyt uudestaan. Minusta jos on 70te pankkitilillä niin ei pitäisi olla oikeutettu mihinkään tukiin.

Itse näkisin että asuntojen hintojen nousu jatkuu niin kauan kun tavikset saa helposti lainaa pankista. Marginaalien ja koron kehityksen huomioiminen on useille niin vaikeaa, että ainut selvä este asuntolaina ottamiselle on se, ettei sitä anneta sinulle.

Älä osta. Kun kaikki persaukiset alkavat olemaan asuntosijoittajia, niin on aika myydä.
Edit: Nauraisin ääneen jos vuokraisäntänä olisi jossain opiskelija. Mietis nyt uudestaan. Minusta jos on 70te pankkitilillä niin ei pitäisi olla oikeutettu mihinkään tukiin.

Itse näkisin että asuntojen hintojen nousu jatkuu niin kauan kun tavikset saa helposti lainaa pankista. Marginaalien ja koron kehityksen huomioiminen on useille niin vaikeaa, että ainut selvä este asuntolaina ottamiselle on se, ettei sitä anneta sinulle.

Hyvin sanottu ja olet mielestäni osittain oikeassa.

Aihe on vielä aikamoinen tabu josta ei haluta/osata puhua. Yksi suuri tekijä asuntojen hintojen mahdolliselle putoamiselle tulevaisuudessa voi löytyä nimenomaan omistuspohjasta. Riskiryhmää löytyy niin hiljattain omistusasunnon hankkineissa kuin asuntosijoittajiksi itseään kutsuvissa piensijoittajissa.

Nykyinen taloustilanne on antanut mahdollisuuden käyttää suurta velkavipua omistusasuntoon ja asuntosijoittamiseen on päässyt mukaan suhteellisen persaukisenakin.

Tulevia riskiskenaarioita ovat nimenomaan korkojen nousu, pankkien tiukentuneet lainavaatimukset, marginaalien kasvu ja ostovoiman heikentyminen. Asuntosijoittaminen ei näiden yhtälöiden jälkeen olekaan enää niin hohdokasta ja helppoa, jolloin materiaalia on tarjolla runsaasti. Tästä seuraa lähes väistämättä hintojen lasku.

Hintojen romahtamiseen en usko, mutta juurikin nämä asiat varmasti tulevat jossain vaiheessa hillitsemään hintakehitystä ja tuomaan niitä jossain määrin jopa alas päin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Joo, siis mulla oli enemmänkin ideana ostaa se kämppä ihan itelle asuttavaks siks aikaa kun opiskelen, ja senjälkeen jättäis mahdollisesti vuokralle. Joku vaan heitti ilmoille että vuokraisin sen eteenpäin ja asuisin itse jossain halvemmassa boksissa.

Paljonko sunmielestä sitten sais olla tilillä, että olis oikeutettu tukiin? Ei olisi kauheen kannustavaa tehdä töitä ja säästää rahaa opiskeluja varten, jos asia olisi näin. Itselläni on kuitenkin n. 40t€ tuosta itse ansaittuja rahoja. Saahan sitä muutkin kun opiskelijat tukia vaikka olisi kuinka vitusti rahaa, esim. lapsilisät, maataloustuet (joillakin, esim Nalle taitaa saada satojatuhansia vuodessa) jne.

Minusta jollain tavalla muistuttaa Irlannin menoa ennen musiikin loppumista.

Asunnon osto on minusta usein fiksua jos se on suhteutettu omaan tulotasoon. Jos pitää muuttaa pois niin sen voi vuokrata tai myydä. Täysin velkavivutettua asuntosijoittamista taas pidän kyllä aika riskaabelina. Nämä asiat pitää toki itse päättää ja olen ollut tätä mieltä jo monta vuotta ja näin jälkeenpäin tuo olisi tähän hetkeen saakka ollut ihan kannattavaa.

Joo, siis mulla oli enemmänkin ideana ostaa se kämppä ihan itelle asuttavaks siks aikaa kun opiskelen, ja senjälkeen jättäis mahdollisesti vuokralle. Joku vaan heitti ilmoille että vuokraisin sen eteenpäin ja asuisin itse jossain halvemmassa boksissa.

Paljonko sunmielestä sitten sais olla tilillä, että olis oikeutettu tukiin? Ei olisi kauheen kannustavaa tehdä töitä ja säästää rahaa opiskeluja varten, jos asia olisi näin. Itselläni on kuitenkin n. 40t€ tuosta itse ansaittuja rahoja. Saahan sitä muutkin kun opiskelijat tukia vaikka olisi kuinka vitusti rahaa, esim. lapsilisät, maataloustuet (joillakin, esim Nalle taitaa saada satojatuhansia vuodessa) jne.

Jos olet saastanyt rahaa opiskeluja varten, miksi sinun pitaisi saada tukia? Tuet ovat meille persaukisille jotka eivat parjaisi ilman niita.

Jos olet saastanyt rahaa opiskeluja varten, miksi sinun pitaisi saada tukia? Tuet ovat meille persaukisille jotka eivat parjaisi ilman niita.

En kyllä ymmärrä tätäkään vasemmistologiikkaa.

Eli kun on käynyt töissä, ansainnut rahaa, maksanut samaan aikaan veroja ja saanut jotain sukanvarteen, ei ole tämän jälkeen oikeutettu samoihin opintotukiin kuin mitä "persaukiset"? Mitähän nämä mainitsemasi persaukiset ovat tehneet sillä aikaa yhteiskunnan eteen? Yleensä ei juuri mitään.

Tämä on vikana tässä yhteiskunnassa. Jos ymmärrät ja osaat tehdä asioita pitkäjänteisesti, niin paskaahan siitä tulee niskaan. Asiat ei saa missään tapauksessa olla paremmin kuin toisilla vaikka kaikki olisi itse ansaittua. Ne ketkä tätä yhteiskuntaa pyörittävät, eivät saisi koskaan itse hyötyä yhteiskunnan etuuksista. :jahas:

Minusta jollain tavalla muistuttaa Irlannin menoa ennen musiikin loppumista.

Asunnon osto on minusta usein fiksua jos se on suhteutettu omaan tulotasoon. Jos pitää muuttaa pois niin sen voi vuokrata tai myydä. Täysin velkavivutettua asuntosijoittamista taas pidän kyllä aika riskaabelina. Nämä asiat pitää toki itse päättää ja olen ollut tätä mieltä jo monta vuotta ja näin jälkeenpäin tuo olisi tähän hetkeen saakka ollut ihan kannattavaa.

Maksimi velkavipu voi olla myös tietoinen strategia. Olen samaa mieltä, että All in tyyppinen asuntosijoittaminen ei ole sijoitusmuodoltaan turvallisin vaihtoehto, mutta jos asuntosijoittajalla on omaisuuspohjana likvidi sijoitusasuntokanta ja lisäksi kohtuullinen käteispuskuri, suosittelisin asuntosijoittajalle maksimivelkavivulla hankittuja kohteita. Varsinkin viimeisinä vuosina tämä on ollut erinomainen strategia ja toimii varmasti myös seuraavina vuosina korkojen pysyessä maltillisella tasolla. Turvallisemman kyseisestä strategiasta tosiaan tekee vakaavaraisuus ja mahdollisuus velkataakan nopeaan pienentämiseen.

Tuskimpa olisin tähän 19 ikävuoteen mennessä tehnyt niin paljon töitä vaan olisin kesät (ja osan viikonlopuista) viettäny jotenkin muuten, jos työn teko veisi mahdollisuuteni saada tukia. Mitäs jos olisin tienannut samat rahat ja tuhlannut ne esimerkiksi ryyppäämiseen kuten tuntuu olevan trendi kesätyörahojen kanssa nykyään? Olisinko sillon oikeutetumpi tukiin koska olisin persaukinen?

Asuntosijoittaminen on lisännyt suosiotaan, koska moni mieltää sen yhtä vähäriskiseksi kuin määräaikaistilit. Kun tileiltä ei saa tuottoa, niin moni ostaa sijoitusasunnon tajuamatta aiheesta juuri mitään. Monet tulevat vielä pettymään mm. vuokralaisten ja "yllättävien" remonttien takia. Uskon, että korkojen nousu ja em. ongelmat siirtävät sijoitusvarallisuutta asunnoista takaisin tileille tulevaisuudessa. Itse olen seurannut vain kotipaikkakunnan tilannetta. Täällä eivät ainakaan kaikki osaa käyttää laskinta ennen ostopäätöstä.

Asuntosijoittaminen on lisännyt suosiotaan, koska moni mieltää sen yhtä vähäriskiseksi kuin määräaikaistilit. Kun tileiltä ei saa tuottoa, niin moni ostaa sijoitusasunnon tajuamatta aiheesta juuri mitään. Monet tulevat vielä pettymään mm. vuokralaisten ja "yllättävien" remonttien takia. Uskon, että korkojen nousu ja em. ongelmat siirtävät sijoitusvarallisuutta asunnoista takaisin tileille tulevaisuudessa. Itse olen seurannut vain kotipaikkakunnan tilannetta. Täällä eivät ainakaan kaikki osaa käyttää laskinta ennen ostopäätöstä.
Minäkin epäilen näin. Minusta tuohon riittäisi esim. se 10% oman säästön vaatimus niin luulisi asuntosijoittajan "taseen" romahtavan nopeasti. No, ennustaminen on vaikeaa ja itse kantaa vastuun omasta näkemyksestään. Niin minäkin teen.

Opintotukiasiaan: Johonkin se raja nyt vaan on vedettävä. Ei voi tähän tyyliin jakaa rahaa lähes kaikille, oli sitten kyse asumistuesta, opintotuesta tai mistä tahansa etuuksista.

Ootko harkinnu poliittista uraa ?

Kyllähän noihin tukiin joku raja pitäisi olla. Katotaanko siinä vaiheessa sitten pankkitilin saldoa vai mitä niin vaikeeks menee? Kuinkahan paljon noita tukia maksetaan sellaisille jotka niitä ei tarttis? Tukeehan valtio työssäkäyntiäkin kun saa kaikenlaisia vähennyksiä vaikka pärjäis ilmankin. Eikä kukaan tuu syytteleen, toisin kuin säästeliästä nuorta herraa oikeudesta opintotukeen.

Suositut

Back
Ylös Bottom