Tässä rahastoinnissa on varmasti yhtiökohtaisia eroja. Mutta itse käsitin niin, että jos ei rahastoida ja moni osakas maksaa lainansa heti, niin taloyhtiö saattaa tehdä voittoa ja joutuu maksaan veroja. Rahastoitua osuutta kaiketa EI saa verovähentää. Eli monesti lienee sijoittajalle parempi ottaa itse laina ja maksaa se taloyhtiölaina pois ja vähentää itse omasta lainastaan verot?
Kyllä se on sijoittajalle parempi vaihtoehto ottaa itse laina, kunhan taloyhtiössä osataan hoitaa asiat. Eli yhtiön pitää olla tarkkana, ettei joudu maksamaan veroa. Jos yhtiö ilmoittaa keräämänsä remonttirahat tuloslaskelmassaan tuloina, sen pitää huolehtia, että menoja on vastaava määrä. Jos ei ole, tilinpäätös näyttää voittoa ja verottaja ottaa osuutensa.
Kun taloyhtiö ilmoittaa osakkaiden maksamat suoritukset kirjanpidossaan ja verotuksessaan tulona, vuokranantajaosakkaat saavat vähentää summat verotuksessa omasta vuokratulostaan. Sen sijaan, jos taloyhtiö rahastoi varat, verottaja katsoo, että osakas tekee pääomasijoituksen, joka on verotuksellisesti osa huoneiston hankintahintaa. Tällöin suorituksia ei voi vähentää vuokratuloista.
Sijoittajan kannattaa siis osallistua yhtiökokoukseen ja pyrkiä vaikuttamaan tähän asiaan.