Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Taidan pistää kontaktilleni Nordeaan viestiä ja kysyä missä nyt menään. Saapahan faktaa itselleen, vaikken sillä tiedolla nyt mitään teekkään.

Tekee hyvää asuntokaupalle tuollaiset 1+ % marginaalit... yhdistettynä taloustilanteeseen. Tai no kokonaiskorkohan on vielä pieni. Ehkä jengi ei piittaa.

Eilen aamulla puoli yksitoista oli ainakin Nordeassa että ei saanut sijoituslainaan 1kk euriboria, 3kk oli minimi minkä sai, "Nalle" tarvii uuden kartanon:). Noi marginaalit rupee olemaan jo älyttömiä, vittu kun korot vielä nousee vuoden tai kahden tai kolmen päästä normaali tasolle ni kyllä pankinjohtajan veli saa paljon halpoja asuntoja!

Eilen aamulla puoli yksitoista oli ainakin Nordeassa että ei saanut sijoituslainaan 1kk euriboria, 3kk oli minimi minkä sai, "Nalle" tarvii uuden kartanon:). Noi marginaalit rupee olemaan jo älyttömiä, vittu kun korot vielä nousee vuoden tai kahden tai kolmen päästä normaali tasolle ni kyllä pankinjohtajan veli saa paljon halpoja asuntoja!

No tuskin se korkea marginaalikaan mikään ikuinen riesa on. Itsekkin olen viimeisen 3v aikana kahdesti neuvotellut marginaaliani alemmas. Ja jollei omaa pankkia neuvottelut kiinnosta, niin naapuripankkia saattaa kiinnostaa.

Huomattavasti korkeampiin korkoihin on kyllä syytä varautua, se on totta..

No tuskin se korkea marginaalikaan mikään ikuinen riesa on. Itsekkin olen viimeisen 3v aikana kahdesti neuvotellut marginaaliani alemmas. Ja jollei omaa pankkia neuvottelut kiinnosta, niin naapuripankkia saattaa kiinnostaa.

Tuo on hämmentävää, että pankki on ylipäätänsä suostunut marginaalin alennukseen. Oletko sopinut marginaalin alennuksesta samalla kun olet ottanut uutta/lisää lainaa vai oletko parantanut huomattavasti omaa taloudellista tilannettasi? Vaikea kuvitella pankin myöntyvän tuollaiseen ilman painavia perusteita. Olisi kiva kuulla :)

Sijoitusasunnon korko marginaalaineen tulisi olemaan jotain 1,5%. Nykyisen asuntolainan korko 0,45% marginaaleineen. Oletuksena on että nykyinen lainataso pysyy vuoden pari. Tämän takia haluisin maksaa isomman koron lainan nopeasti pois.

Ok no onpas alhainen asuntolaina korko!

Jos sattuu olemaan joku vanha 0,3% marginaalilla oleva laina jonka on sitonut 1 kk euriboriin, niin saatetaan päästä jo todella alas kokonaiskorossa.

Ehkä tuo marginaalien nousu tässä vaiheessa on hyvä, sitten on taas vähän varaa neuvotella niistä kun viitekorot on korkeammalla.

Tuo on hämmentävää, että pankki on ylipäätänsä suostunut marginaalin alennukseen. Oletko sopinut marginaalin alennuksesta samalla kun olet ottanut uutta/lisää lainaa vai oletko parantanut huomattavasti omaa taloudellista tilannettasi? Vaikea kuvitella pankin myöntyvän tuollaiseen ilman painavia perusteita. Olisi kiva kuulla :)

En ole ottanut lisää lainaa, eikä tulotasokaan oleellisesti ole muuttunut.

Ei tuo muuta ole vaatinut kuin puhelun/sähköpostin sille 'henkilökohtaiselle pankkineuvojalle'. Näin ainakin Nordeassa. Ei multa mitään sen kummempia perusteitakaan ole kyselty, kunhan olen todennut että marginaali on mielestäni liian korkea :D

Toki sillä lienee paljonkin vaikutusta miten on laina- / raha-asiansa historiassa hoitanut.

Kyllähän pankit tuohon suostuivat hieman parempina aikoina helpohkosti. Ei siinä tarvii muuta kuin pyytää naapuripankista tarjous omalle lainasummalle -> siinä on marginaali alempi -> tämän tarjouksen kanssa sitten omaan pankkiin tinkaamaan marginaalia alas. Sitten joko suostuvat vastaamaan tarjoukseen tai jos eivät niin siirrät lainan sinne paremman marginaalin kioskiin.

Toki koko em. kuvio vaatii että oma laina on otettu aikanaan nykyistä marginaalitasoa huonommalla marginaalilla. Eli ei toimi nyt tässä nousevien marginaalien ilmapiirissä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on kauppakirja kirjoitettu ja vuokralainen valmiina, yritin tinkiä loppuun asti yksiötä 30te, mutta ei lähtenyt ja lopullinen hinta oli 32,5te, vuokra 483e sisältää veden ja taloyhtiössä on kaikki isot rempat tehty paitsi lvis mikä tulee vuonna 2015. Matkaa Willimiehenrannan keskustaan tasan 3,2km.

Vastike on alle 130e, lvis kannattaa maksaa jos mahdollista heti pios, sama homma kaikissa taloyhtiön remonteissa, muuten maksat tuplana kaiken takaisin. Laskin että lvis on noin 16-17te ku vien itse kaikki laatat ja kaapit ja pytyt ja muut.

^ valaisetko tuota vielä hieman lisää. Eikö rempat yms kannata leipoa siihen vastikkeeseen mukaan niin saa vähennyskelpoisesti maksettua pois? Toisaalta saahan sen varmaan muutenkin vähennyksiin mutta miten pitkälle ajalle tuollaisen summan saa jyvitettyä?

taloyhtiöillä on täysin eri marginaalit kuin yksityisihmisellä, helposti tuplat ja sit siihen vielä korko päälle ja maksuaika 20v ni tuplat tulee helposti maksettua.

taloyhtiöillä on täysin eri marginaalit kuin yksityisihmisellä, helposti tuplat ja sit siihen vielä korko päälle ja maksuaika 20v ni tuplat tulee helposti maksettua.

Taloyhtiö kilpailuttaa lainan samalla tavalla kuin yksityishenkilökin. Marginaalit ovat yleensä ainoastaan muutaman kymmenyksen korkeammat. En nää asuntosijoittajan näkökulmasta mitään järkeä sitoa vapaata pääomaa kiinni maksamalla rahoitusvastiketta kerralla pois.

En tiedä millä laskukaavalla saat tuon "tuplat", mutta tuon pääoman saa poikimaan oikeanlaisilla siirroilla järkevämminkin. Kaikki kuitenkin tekee tavallaan, ja sehän tästä asuntosijoittamisesta mielenkiintoista tekeekin.

Taloyhtiö ei ole yksityishenkilö, sen takia marginaalit on paljon kovempia, esim jos haet firmalle lainaa ni marginaali voi olla 3-7%. Laske esim lvis 25v maksuaika ja siihen vaikka 1.5%-2%marginaali ja korko päälle ni tulee "tuplat".

mun vuokra-asunnossa, on remontit vähennyskelpoisia JOS maksaa kerralla pois, muuten rahastoidaan,
kyllä muutaman tonnin rempat menee, mitenköhän suuremmat..

mun vuokra-asunnossa, on remontit vähennyskelpoisia JOS maksaa kerralla pois, muuten rahastoidaan,
kyllä muutaman tonnin rempat menee, mitenköhän suuremmat..

Tässä rahastoinnissa on varmasti yhtiökohtaisia eroja. Mutta itse käsitin niin, että jos ei rahastoida ja moni osakas maksaa lainansa heti, niin taloyhtiö saattaa tehdä voittoa ja joutuu maksaan veroja. Rahastoitua osuutta kaiketa EI saa verovähentää. Eli monesti lienee sijoittajalle parempi ottaa itse laina ja maksaa se taloyhtiölaina pois ja vähentää itse omasta lainastaan verot?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom