Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä kaupungin keskuspisteestä noin 500metriä, 35m2, pieni yhtiövastike ja ihan hyvä vuokra, 61te oli hinta ja hyvä taloyhtiö ja jos tulee remppaa ni ton yksiön osuus on vain 10% urakan hinnasta ja taloyhtiössä on 4 asuntoa. Oma tontti ja sitten lisäksi vielä oma takapiha mikä on aidattu. Oma autopaikka kuuluu yhtiövastikkeeseen, siis tolpallinen. Eka kertaa ostin rivitalon sijoitusasunnoksi, ennen olen karsastanut niitä koska neliöhinta on ollut täällä Willimiehenrannassa vähintään 2,2-ylöspäin te m2 jos on keskustassa.

Tämä on niin väärä ketju, mutta en parempaakaan löytänyt. Olettaisin että täällä on jengiä joilla on kokemusta kämpän vuokraamisesta.

Niinkin arkinen asia, kun kissat! Pistän ehkä kämpän vuokralle ja olisi mahdollisesti tuttu pariskunta jolle voisin vuokrata. Tämä olisi ihan täydellistä, mutta näillä on kolme kissaa. Miten mahdoton homma siivota (kerrostalokaksio) kämppä näiden asukkaiden jälkeen sitten sellaiseen kuntoon että allergikkokin voi asua? Jengi puhuu että kissojen hilse tai mikä onkaan ei lähde millään kämpästä. Onko tämä ihan bullshittiä?

Olisi niin helppo vuokrata kämppä näille tutuille, ei tarttisi murehtia. Eivät röökiäkään polta.

^^
mun vuokrakopissa oli kiellosta huolimatta asukas kissan kanssa..
-seuraava vuokralainen valitti kissojen karvoista joita löytyi monesta paikasta (TEHTIIN KUNNON siivous vaihdon yhteydessä) esim. jääkaapistakin :)
-kissa raapi tapetit ja ovia..
mun vuokrakoppeihin ei IKINÄ tuu yhtään elukkaa :)
saa väitellä sitten korvauksista ja kuulla selityksiä "kissa oli siellä vaan hoidossa" :D

Ja miten mainasit estää vuokralaisesi ottamasta lemmikkiä? Itse kun olen siinä uskomuksessa, ettei noilla kielloilla ola oikeasti mitään merkitystä. Jos eläin rikkoo, niin sitten se asukas maksaa. Mutta jos se on siellä asunut 5 vuotta ja tapetit on vaihtokunnossa, ei siitä oikein enää korvauksia saa. Lapset hajottaa ne tapetit ihan samalla tavalla. Vai meinasitko kieltää lapsetkin? Ihan oikeasti, jos ei kestä sitä että ihmisillä on lemmikeitä, kannattaa miettiä sitä vuokraloordin elämää uudelleen...

Olen ollut näiden kissanomistajien asunnossa useaan otteeseen, ei ole kissat ainakaan siellä raapineet mitään pintoja/seiniä tms. En tosin ole tarkkaan asiaa tutkinut. :)

Minkälaisia "tuhoja" kissat yleensä edes tekee, jos mitään? Raapiminen nyt tulee mieleen. Tuskin ne lattiaa tai keittiökalusteita tuhoaa? :D Nämä on nimittäin viime vuosina uusittu.

Vaihtoehtoina olisi siis vuokrata tuntemattomalle tai sitten näille luotettaville tutuille joilla kuitenkin on kissoja.

e. Tuntemattomalle jos vuokraa niin toi vuokraturva on varmaan kova juttu?

Ei ne kissat oikeastaan revi yhtään mitään jos omistaja viittii niille hommata asialliset raapimispuut. Ja lemmikit ylipäätään tuhoaa mestoja kun ne on pitkät ajat yksinään vailla tekemistä, eli lähinnä se on sen ihmisen "vika" jos eläin tuhoaa paikkoja.

joskut kissat repii kyllä tapetteja, mutta ei läheskään kaikki ja mitään kalusteita ne ei sentään tuhoa. Kyllä kalustetuhot on koirien tekosia jos jostain eläimistä syyllisiä pitää etsiä.

Seiniähän ne kissat saattaa raapia. Tähän auttaa se, että kissalle on oma raapimispuu jota saa rauhassa rapsutella. Vanhempien luona kissa on vähän yhtä tapetoitua seinääkin raapinut mutta ei mitään vakavampaa. Ai niin ja yhden vanhan nahkasohvan se rei'itti aika pahasti. Nämä vauriot ovat tapahtuneet 9 vuoden aikana ja näistäkin varmaan yli 90% kissan ollessa pentu.

Edit. Timba oli nopeempi.

Jep, pennut on riiviöitä. Meillä tuo nuorempi on tuollainen n. 14 viikkoinen riiviö. Ei sekään tosin seiniä repi ja suihkepullo sohvalla pitää huolen että sohvallekaan ei enää tunge rymyään.

Joo, sellaset raapimispuut noilla on, ei vaikuttaisi mitään tuhoavan. Pintaremonttia en pelkää, seinät on maalattu ja makkarissa vanhat tapetit jotka saisikin tuhota. :)

Kiitti avuista, pitääpä pähkäillä.

Isoin ongelma eläinten kanssa on virtaaminen, ne ei sitäkään tee huvikseen vaan yleensä suvunjatkamiseen liittyvissä asioissa. Eli sisällä olevat kissat (ja vermaan koiratkin) tulee kastroida jotteivat ne merkkaile nurkkia. Tämäkin on siis täysin niiden ihmisten käsissä. Teette sellaset vuokrasopparit, että se asukas korvaa aiheuttamansa tuhot. Mitään lemmikeitä on aika turha kieltää kun et sä niitä pysty valvomaan kuitenkaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
no oli miten oli...
mun siinä kämpässä on ollut se yksi kissaihminen ja se tosiaan riitti..
eikä ole ollut ongelmaa löytää asukkaita hänenkään jälkeen ilman elukoita,
tai ainakaan ei ole ollut huomauttamista, kun olen käynyt tarkistamassa asunnon vuokralaisen vaihtuessa..
jokainen tekee omien koppien kanssa miten haluaa, mutta mulle ei tuu vuokralaista&elukoita...
sama asia/lähellä samaa asiaa on röökinveto, sitäkään ei periaatteessa pysty kontrolloimaan, mutta kiellettyä on,
tiedä sitten kuin lainvoimaisia nuo em. kiellot on mutta yhtä lukuunottamatta toimineet ainakin MUN kopeissa hyvin..

no oli miten oli...
mun siinä kämpässä on ollut se yksi kissaihminen ja se tosiaan riitti..
eikä ole ollut ongelmaa löytää asukkaita hänenkään jälkeen ilman elukoita,
tai ainakaan ei ole ollut huomauttamista, kun olen käynyt tarkistamassa asunnon vuokralaisen vaihtuessa..
jokainen tekee omien koppien kanssa miten haluaa, mutta mulle ei tuu vuokralaista&elukoita...
sama asia/lähellä samaa asiaa on röökinveto, sitäkään ei periaatteessa pysty kontrolloimaan, mutta kiellettyä on,
tiedä sitten kuin lainvoimaisia nuo em. kiellot on mutta yhtä lukuunottamatta toimineet ainakin MUN kopeissa hyvin..

Noin valtaosa yksityisistä vuokranantajista toimii. Se on vaan vuokralaisen kannalta vittumaista kun koiran kanssa yksityiseltä vuokraaminen on käytännössä mahdotonta. Olin muutaman vuotta itsekin vuokranantajana ja kun mulla oli kämpässä laminaatit niin sallin kyllä eläimet. Tykkään eläimistä ja valtaosa niistä ei mitään hajoita, kuten ei omakaan koirani. Paskalla tuurilla siihen muuttaa joku ilman eläimiä ja laittaa sen muuten vain päreiksi. Se on sitä vuokrantajan riskiä. Lopettelin sen touhun tässä keväällä kun keksin rahoille muuta käyttöä.

Kyllähän esim 2kk takuuvuokralla kattaa aika paljon koiran vahinkoja pienessä yksiössä. Ja sitä vuokravakuutta voi käyttää korjauksiin, jos vuokrasopimuksessa lukee, että ei eläimiä.

Miten vuoden sisällä alkava julkisivuremontti vaikuttaa kerrostalohuoneiston arvoon? Myyntiin ennen vai jälkeen?

Tuskin se nyt rajusti kustannuksiaa enempi arvoon vaikuttaa, mutta vaikutus voi olla negatiivinen juuri ennen remonttia. Julkisivurempattavassa kämpässä on aika vittumaista asua. Ei ainakaan kannata kolmivuorotyötä tehdä samaa aikaan.

Sam79en kysymykseen liittyen...

Onko kellään kokemuksia konkreettisista hinnanpudotuksista kun edessäpäin häämöttävä putkiremppa ilmestyy isännöitsijäntodistukseen vs. asia on vasta suunnitteluasteella?

EDIT: onkohan tätä asiaa jo jauhettu tässä tredissä... eniveis, asia on itselleni juuri nyt akuutti, putkirempasta tullee mainintaa nyt keväällä papereihin.

Sam79en kysymykseen liittyen...

Onko kellään kokemuksia konkreettisista hinnanpudotuksista kun edessäpäin häämöttävä putkiremppa ilmestyy isännöitsijäntodistukseen vs. asia on vasta suunnitteluasteella?

EDIT: onkohan tätä asiaa jo jauhettu tässä tredissä... eniveis, asia on itselleni juuri nyt akuutti, putkirempasta tullee mainintaa nyt keväällä papereihin.
Kerrostaloasuntojen hinnat kääntyvät laskuun jo muutama vuosi ennen putkiremonttia. Putkiremontti kuitenkin nostaa asunnon arvoa vähemmän, mitä remonttiin kuluu rahaa. Eli jos remontista on päätetty, niin vahinko on jo tapahtunut. Tuosta on juttua esim. Arvopaperin uusimmassa Arvoasunto-liitteessä.

Vahinko on siis jo tapahtunut, eikä sitä voi enää välttää oikein mitenkään.

Kerrostaloasuntojen hinnat kääntyvät laskuun jo muutama vuosi ennen putkiremonttia. Putkiremontti kuitenkin nostaa asunnon arvoa vähemmän, mitä remonttiin kuluu rahaa. Eli jos remontista on päätetty, niin vahinko on jo tapahtunut. Tuosta on juttua esim. Arvopaperin uusimmassa Arvoasunto-liitteessä.

Vahinko on siis jo tapahtunut, eikä sitä voi enää välttää oikein mitenkään.

Ei se nyt aina ole ihan näinkään. Mielestäni on turha puhua putkiremontista vahinkona.

Suurin osa ihmisistä ymmärtää putkiston käyttöiän ja pystyy kyllä asuntoa ostaessa päättelemään onko tällainen remontti vielä edessä. Monesti putkiremonttia jopa pelätään ja hinnoitellaan asunto sen vuoksi alihintaiseksi. Ei siis ole mikään perussääntö, että asuntosi arvo tippuu jos putkiremontti on edessä. Eli vaikka tätä ei taloyhtiön 5-vuotis suunnitelmassa vielä näkyisikään, jokainen voi päätellä sen olevan edessä jos talo on rakennettu esim. 60-70 luvulla ja tätä remonttia ei ole vielä tehty.

Lähtökohtaisesti itsekin katson aina ensimmäiseksi myytävän asunnon hinnan ja vertaan sen neliöhintaa siihen, mitä mahdollisia remontteja on vielä edessä ja mihin asunnon neliöhinta asettuu näiden remonttien jälkeen. Sen jälkeen vasta tiedetään, että onko esim. putkiremontti liian kova kuluerä vai onko se jo huomioitu hinnassa.

"Putkiremontti kuitenkin nostaa asunnon arvoa vähemmän, mitä remonttiin kuluu rahaa." <- Tämä pitää kyllä silti usein paikkansa.

Miksi sen asunnon arvon edes pitäisi nousta enempi kuin siihen käytetyn remontin hinta on? Tuo on jotenkin luonnotonta noin. Muutenkin tuo on jotenkin vääristynyttä, eli että jostain 30 vuotta vanhasta asunnosta maksetaan uuden hintaa. Joo, tuon ymmärtää joillakin tietyillä alueilla johon syystä tai toisesta halutaan ja johon ei enää muuten voi syystä tai toisesta rakentaa. Mutta varsinkin omakotitaloissa monenlaista vanhaa torppaa on myynnissä hinnalla jolla tekisi heittämällä uuden. Käsittämätöntä.

Onhan halvoissa remontoimattomissa asunnoissa myös se hyvä puoli, että niihin pääsee asumaan heti sen 20-50k halvemmalla. En nyt jaksa laskea saavutettua etua korkomenoissa, mutta onhan se hyvä että saa muutaman vuoden lyhennellä pienempää velkaa ettei heti ostohetkellä tule koko summa korkoineen maksuun.

Onkos kukaan törmännyt tämän hetken putkiremppahinnastoon, paljonkos 40m2 kunnostaminen suunnilleen maksaa varsinais-suomen alueella?

Suositut

Back
Ylös Bottom