Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Vaan noista ei saa mitään tuottoakaan. Hinnat niin rajut. Jos sitä asuntoa hankkii esim. lapsille tulevaksi opiskelukämpäksi, niin sitten varmasti aivan ok, muuten en kyllä tajua sitoa isoa kasaa rahaa kohteeseen jonka hinta ei ehkä ota suurinta hittiä ja josta saa huonoa tuottoa juuri nyt. Ei ne vuokratkaan nouse irrallaan muusta taloudesta, joten missä kohtaa se tuotto paranee?

AINA voi löytää hyviä kohteita, niitä tosin tuskin löytää etuovi.comia selaamalla.
Niin, itsekään en lähtisi mukaan tähän. Mielenkiinnolla seurannut yhtä blogia missä kaveri ostaa räjäytyskuntoisen yksiön ja remppaa sen itse viimisen päälle ja yrittää myydä voitolla. Helsingin Helmeksi taisi olla sivun nimi.

Niin, itsekään en lähtisi mukaan tähän. Mielenkiinnolla seurannut yhtä blogia missä kaveri ostaa räjäytyskuntoisen yksiön ja remppaa sen itse viimisen päälle ja yrittää myydä voitolla. Helsingin Helmeksi taisi olla sivun nimi.

Jos se oli se saitti, missä oli tehty komee parvi yksiöön, niin olen lukenut. Hienoa jälkeä kyllä jos samasta puhutaan nyt. Tuo blogin nimi ainakin kuulostaa tutulta.

EDIT:

Samaa blogia olen lukenut, siellä olikin uutta juttua:

http://hesanhelmeksi.blogspot.com/

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=129501&tstart=0&start=5750

Täällä on aika huimaa settiä! Kannattaa katsella tuoreimmasta päästä, ei nuot vanhat ilmot enää ole hengissä. Mutta tuo juttu mitä muutamat tuolla heittää, on aika hulvatonta.

yllättävän nopeasti nuo ilmoitukset tuolta ovat poistuneet, vaikka kommentointi on ainoastaan pari päivää vanhaa. hyvää ja hulvatonta tekstiä kyllä, ja tähänkin pätee kai se sananlasku että ei se tyhmä ole joka pyytää...

yllättävän nopeasti nuo ilmoitukset tuolta ovat poistuneet, vaikka kommentointi on ainoastaan pari päivää vanhaa. hyvää ja hulvatonta tekstiä kyllä, ja tähänkin pätee kai se sananlasku että ei se tyhmä ole joka pyytää...

Joo, tuota kannattaa seurata suht reaaliajassa jos haluaa nähdä ne kuvatkin. Usein aivan totaalisen käsittämättömiä hintoja jopa purkukuntoisista hökkeleistä. Ei tosiaan ole tyhmä se joka pyytää vaan ihan joku toinen.

Itse olen asunut vuokralla yhteensä noin 5 vuotta, enkä ottanut kertaakaan yhteyttä vuokraisäntään.

Nyt yksi oma vuokralainen on ottanut 5krt yhteyttä puolen vuoden aikana mitä ihmeellisimmistä asioista. Helvetti!

Miten sijoitusasuntojen suhteen menee remontointi jos vaikka ostan 100 000 eurolla sijoitusasunnon, missä olisi 70% lainaa. Sitten jos tekisin itse remonttia 10 000 eurolla ja arvioittaisin uudelleen asunnon 120 000 euron arvoiseksi.

Niin kasvaisiko tällöin oma pääomani 50 000 euroon, 120 000 euroa - 70 000 euron laina. Jolloin voisin käyttää tätä kämpän 20 000€ vakuutena toisen sijoitusasunnon ostoon, jolloin toisen 100 000 euron arvoisen asunnon hankkimiseen tarvitsisi vain 10 000 euroa omaa rahaa?

Kuseeko tässä logiikassa joku vai onko tämä ihan toimiva tapa kasvattaa omistustensa arvoa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitäs nämä ihme asiat ovat?

Isännöitsijästä, viemäriongelmistaan, jääkaapin valosta, pakastinlokeron toimimattomuudesta, wc-pöntön kannesta, oman puhelinnumeron muuttumisesta. Muutama tulee lisäksi mieleen, mutta en viitsi niistä kertoa. Kaikki ollaan kuitenkin saatu sovittua ja hoidettua.

Miten sijoitusasuntojen suhteen menee remontointi jos vaikka ostan 100 000 eurolla sijoitusasunnon, missä olisi 70% lainaa. Sitten jos tekisin itse remonttia 10 000 eurolla ja arvioittaisin uudelleen asunnon 120 000 euron arvoiseksi.

Niin kasvaisiko tällöin oma pääomani 50 000 euroon, 120 000 euroa - 70 000 euron laina. Jolloin voisin käyttää tätä kämpän 20 000€ vakuutena toisen sijoitusasunnon ostoon, jolloin toisen 100 000 euron arvoisen asunnon hankkimiseen tarvitsisi vain 10 000 euroa omaa rahaa?

Kuseeko tässä logiikassa joku vai onko tämä ihan toimiva tapa kasvattaa omistustensa arvoa?

Sulla on rempan jälkeen 120te arvoinen asunto, missä vakuusarvoa n. 84te. Lainaa sulla on 70te, jos teit rempan käteisellä. Eli vapaata vakuutta seuraavaan osakkeeseen olisi 14te. Jos laitat kympin omaa rahaa seuraavaan osakkeeseen, niin on ihan mahdollista, että saat ostettua sen. Riippuen toki pankista.

Teri vähnä oikaisikin lukuja, mutta muuten menee noin. Eli tapa on toimiva, kunhan muistaa suhdanteet. Eli jos nyt kääntyykin hinnat laskuun, niin vakuusarvot sulaa. Ei ne pankit mitään lisävakuuksia tule kyselemään, mutta saattaa olla että rempan jälkeen uudelleenarvioidessa hinta pysyykin samana tai jopa laskee. Niin tai sitten ne hinnat jatkaa nousemistaan tai pysyy paikallaan.

Ainahan on ollut kannattavaa ostaa huonossa kunnossa oleva asunto hyvästä yhtiöstä jos sen saa halvalla. Jos pysyy työkalut kädessä, niin remppaa tuon ja laittaa myyntii tai vuokralle, kohteesta ja omista tavoitteista riippuen. Tämä asuntosijoittaminen vaan on tullut jonkinlaiseksi kaiken kansa huviksi, niin eipä noita oikein tahdo löytyä. Paras olisi vaikka jonkun juopon tai muuten sairaan kämppä, joka olisi yksinkertaisesti kusessa ja paskassa. Sellaisen ostajia ei ole jonoksi asti. Yhtiö voi silti olla hyvä ja tällaisesta asunto kannattaa tietysti ostaa jos huono kunto kunnolla näkyy hinnassa.

Tiistaina oli Kouvolassa yhdestä yksiöstä yleinen näyttö. Asunto oli ylihintainen, olin ostanut samasta talosta samanlaisen ilman pintaremppaa viime jolukuussa 20% halvemmalla hinnalla kuin nyt oli hintalappu. Nyt pyynti siis vähintäänkin kohtuullinen.
Silti näytössä oli porukkaa kuin Marttojen kokouksesssa. Aivan järkyttävä määrä mummoja jo alaovella asti. En mennyt edes sisälle, koska tiesin, että turha jättää tarjosta alle pyynnin. Asunto menikin ekasta näytösä varmaankin pyyntihintaan.

Teri vähnä oikaisikin lukuja, mutta muuten menee noin. Eli tapa on toimiva, kunhan muistaa suhdanteet. Eli jos nyt kääntyykin hinnat laskuun, niin vakuusarvot sulaa. Ei ne pankit mitään lisävakuuksia tule kyselemään, mutta saattaa olla että rempan jälkeen uudelleenarvioidessa hinta pysyykin samana tai jopa laskee. Niin tai sitten ne hinnat jatkaa nousemistaan tai pysyy paikallaan.

Ainahan on ollut kannattavaa ostaa huonossa kunnossa oleva asunto hyvästä yhtiöstä jos sen saa halvalla. Jos pysyy työkalut kädessä, niin remppaa tuon ja laittaa myyntii tai vuokralle, kohteesta ja omista tavoitteista riippuen. Tämä asuntosijoittaminen vaan on tullut jonkinlaiseksi kaiken kansa huviksi, niin eipä noita oikein tahdo löytyä. Paras olisi vaikka jonkun juopon tai muuten sairaan kämppä, joka olisi yksinkertaisesti kusessa ja paskassa. Sellaisen ostajia ei ole jonoksi asti. Yhtiö voi silti olla hyvä ja tällaisesta asunto kannattaa tietysti ostaa jos huono kunto kunnolla näkyy hinnassa.

Tosiaan unohtui, että uudestakin kämpästä vakuusarvo on tosiaan vain 70%, jolloin että remontista olisi vakuusarvon kannalta jotain iloa pitäis se saada tehtyä suhteellisen halvalla.

Niin no pitää nyt miettiä että onko järkevämpää ostaa, rempata ja myydä samantien vai ostaa, rempata ja vuokrata tai vain ostaa ja vuokrata.

Mitä nyt googlettelin niin ilmeisesti yksityisenä voi kaksi asuntoa vuodessa rempata ja myydä ennen kuin se lasketaan liiketoiminnaksi mistä pitäisi maksaa jotain muita veroja kuin pääomaverot. Tälläkin tietysti saisi jo kivat pienet lisätilit tehtyä.

Mun mielestä monet asuntosijoittajat liioittelevat asunnon sijainnin merkitystä. Toki sillä on merkitystä, mutta jotkut hokevat aina sijainti, sijainti, sijainti.

Kai se mantra on opittu Jenkkiläläisistä ohjelmista. Hyvä asuntosijoittaja laskee vain tuoton, se on ihan sama vaikka ostaisi Utsjoelta asunnon jos tietää että tulee sillä tienaamaan hyvin, eli ottaa hinnan ja tuoton ja rempat ja yhtiövastikkeen ja vuokrattavuuden huomiooon.

Komppaan. Sijoitusasunnot varsinkin vuokramarkkinoilla sijaitsevat ihan muualla kuin niillä hyvillä paikoilla Hesan ytimessä, ainakin niiden Arvopaperin tuottovertailujen perusteella mitä olen lukenut. Jos asunto- tai osakesijoittaminen kiinnostaa, niin suosittelen muutenkin lukemiseksi tuota lehteä.

Sijoituskämppä

Moi, löysin tänne googlettamalla.
Luin koko tän ketjun alusta loppuun ja mielestäni tässä käydään hyvin mielenkiintoista keskustelua asuntosijoittamisesta.
Mielestäni Helsingin tuotot ovat liian pieniä, olen nuori ja haluan heti ja paljon. Siksi suuntasin katseeni itään.
Siellä venäläiset ostavat aika paljon nyt, mutta tulevaisuudessa vielä enemmän siksi uskon sekä asuntoje hintojen että vuokrien nousevan.
Olen tämän Kauppalehden jutun ( http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/omaraha/uutiset.jsp?oid=20110365855&request_ahaa_info=true ) jälkeen
alkanut etsimään sopivaa edullista, mutta laadukasta sijoitusasunto ja löysin tämän - http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/6687855.

Hinta on 65.000 € ja tuotto on yli 7%. Jos päätän ostaa, niin voisin tarjota vaik 62 tai 63 tonnia.
Jos saan sen 62 tonnil niin tuotto olisi jo kohtalaisen hyvä 7,5 - 7,7 %. Helsingissä tämä on jo mahdottomuus.

Kaverit ovat ihan pihalla ja siksi tarviin teidän mielipiteitä ja neuvoja, kiitos.

Karhuvuori on vähän kehnoa aluetta. Toi kämppä on rempattu, joten en uskaltas ottaa siihen sellaisia vuokralaisia, mitä Karhuvuoreen yleensä haluaa mennä. On toki poikkeuksiakin. Muistelen nähneeni tuon saman asunnon myynnissä jo aika kauan aikaa sitten, eli jätä tarjous vielä alemmas.
Jos Kotkasta haluat ostaa, niin itse kattelisin saaren yksiöitä.

Lisätään vielä, että itse en kyllä usko, että asuntojen hinnat Kotkassa nousevat.

Suositut

Back
Ylös Bottom